کشورهای جهان از کدام کسب و کار بیشتر استقبال می کنند؟
تحقیقات نشان داده است که در 20 سال گذشته تغییرات زیادی در بازار جهانی ایجاد شده و ماهیت تجارت تغییر کرده است. اکثر کشورها به دلیل هزینه کمتر ، پایداری بیشتر ، نوآوری ، سودآوری و درآمدزایی به سمت شرکتهای کوچک و متوسط حرکت کرده اند و اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور از طریق SME ها به بهره وری ، رشد و پویایی دست یافته اند.
به گزارش شبکه ، توسعه SME ها کلید توسعه اقتصادی در دهه آینده است. مطالعات نشان داده است که شرکت های کوچک و متوسط از چهار طریق بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته اند: کارآفرینی ، نوآوری و پویایی صنعت ، ایجاد شغل و افزایش درآمد.
طی 20 سال گذشته ، بازار جهانی تغییرات زیادی کرده است و ماهیت تجارت نیز تغییر کرده است.
وزیر رفاه اجتماعی اتحادیه های کارگری معتقد است که هرچه بیشتر مشاغل کوچک را توسعه دهیم ، اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد.
عبدالملکی در مورد میزان پایین اشتغال پروژه های بزرگ صنعتی موارد زیر را می گوید: . “
به گفته وی ، اگر مرکز فنی و حرفه ای بتواند یک کسب و کار کوچک با آموزش فنی برای ارتش محلی راه اندازی کند ، 10 میلیون تومان برای حمایت از تاسیسات پرداخت می کند.
در اکثر کشورها ، SME ها به عنوان یک عامل مهم در توسعه اقتصادی و اجتماعی شناخته می شوند. این مشاغل برای ایجاد فرصت های شغلی با سرمایه گذاری کم ، توسعه منطقه ای ، توسعه مبتنی بر فناوری ، نوآوری محصول و نوآوری اهمیت ویژه ای یافته است.
اما ، ویژگیها و نقاط قوت شرکتهای کوچک و متوسط (SME) که اقتصادهای پیشرفته در حال پیشرفت هستند چیست؟
سیستم های اقتصادی و اجتماعی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از مشاغل کوچک یکی از اولویت های اصلی برنامه های توسعه اقتصادی در این کشورها است. علیرغم نیاز به سرمایه گذاری کم ، این شرکت ها بازده و بهره وری بالایی را به همراه دارند و نقش مهمی در ایجاد بستر مناسب برای ایجاد اشتغال و نوآوری و رشد صادرات ایفا می کنند.
شرکت های کوچک و متوسط نیز به دلیل انعطاف پذیری و ویژگی های منحصر به فرد خود برای بخش خصوصی بسیار جذاب هستند و ارائه دهنده مشاغل جدید در اکثر کشورها هستند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که سیاستهای SME باید در مناطقی اجرا شود که شرکتهای بزرگ نمی توانند.
واضح است که ایجاد مشاغل کوچک و احیای مشاغل سنتی گام های موثری در جهت بهبود شرایط زندگی روستاییان است ، به شرط آنکه امکانات و زیرساخت ها برای ثبات لازم فراهم شود.
علی حیدری ، کارشناس بخش اشتغال در گفت وگو با شبکه ، مشاغل کوچک را پردرآمدترین نوع مشاغل عنوان کرد و گفت: “صاحبان مشاغل کوچک می توانند جذاب تر شوند و سریعتر وارد بازار شوند. درآمد ایجاد کنید.”
وی با اشاره به اینکه هزینه ایجاد شغل بالا است ، گفت: اکثر مشاغل کوچک و متوسط سریع پرداخت می شوند ، بنابراین در صورت فراهم شدن شرایط لازم ، می توان به سرعت شغل ایجاد کرد.
حیدری می گوید: “مشاغل کوچک بیشتر در زمینه کشاورزی و گردشگری تعریف می شوند و توسعه آنها منجر به ایجاد اشتغال پایدار و مولد ، به ویژه در مناطق روستایی می شود.”
به گفته وی ، ما با محدودیت های مالی و چالش های جذب سرمایه روبرو هستیم ، زیرا ایجاد مشاغل در مقیاس بزرگ عملاً غیرممکن است و بخش های تولید و صادرات با چالش های بزرگی روبرو هستند ، سرمایه های خرد محبوب در دستور کار است.
به گزارش شبکه ، شرکت های بزرگ کمتر از 0.5 درصد اقتصاد و شرکت های کوچک و متوسط کمتر از 0.5 درصد اقتصاد را تشکیل می دهند ، در حالی که شرکت های کوچک و متوسط 96 درصد سهم اقتصاد را در اختیار دارند.
به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی ، شرایط تحریم صادرات به دلیل رشد و کارآیی بیشتر ، تبدیل کمتر و سهم اشتغال بیشتر ، بهترین فرصت برای توسعه و رونق SME های محلی و منطقه ای است. در کشور اختصاص داده شده به خودتان.
انتهای پیام