اقتصادی

کاهش ۳۰ درصدی صادرات شکلات در سال ۹۸

دبیر انجمن صنایع بیسکویت ، شیرینی و شکلات ایران در سال گذشته اعلام کرد: صادرات محصولات آن نسبت به سال 1397 30٪ کاهش یافته است و ظرفیت صادرات ایران در این بخش فقط در کشورهای منطقه از جمله عراق ، افغانستان و خلیج فارس است. گفت سالانه 1.5 میلیارد دلار.

جمشید مقازایی در مصاحبه با شبکه اظهار داشت: سال گذشته صادرات شیرینی و شکلات حدود 550 میلیون دلار بوده که نسبت به سال 1397 در مقایسه با صادرات 800 میلیون دلاری این محصول 30 درصد کاهش داشته است.

وی توضیح داد: کاهش صادرات در سال گذشته به دلیل شیوع ویروس تاج ، برخی کمبود مواد اولیه و مشکلات حمل و نقل و بسته شدن مرز در ماه های اخیر در پاسخ به وضعیت صادرات امسال انجام شده است. وی گفت: “اگر شیوع کورو ویروس ادامه یابد ، احتمالاً صادرات از صنعت شیرینی سازی و شکلات کاهش می یابد.” در حال حاضر برخی از مرزهای صادراتی باز شده است ، اما در ورود کامیون ها در همان مرز مشکلی وجود دارد و در برخی موارد حتی صاحبان کامیون نیز چند روز در مرز مانده اند و بازگشتند. روند صادرات و کار در مرز اکنون کند است.

در همین حال ، به گفته دبیر انجمن صنفی بیسکویت ، شیرینی و شکلات ایران ، در تهیه مواد اولیه از قبیل شکر ، روغن و گندم مشکلی وجود دارد و نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه باعث می شود ایران کمتر در بازار صادرات رقابت کند. اگر تعهدات صادراتی به هر دلیلی نتواند به بازارهای موجود برسد ، رقبای صادراتی جایگزین ایران خواهند شد و احیای این بازارها دشوار خواهد بود.

علاوه بر این ، ظرفیت صادرات عراق ، افغانستان و خلیج فارس سالانه به 1.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود و گفت: هم اکنون محصولات شیرینی و شکلات ایرانی به 66 کشور جهان صادر می شود. جهان به اروپای شرقی ، کره جنوبی ، ژاپن ، استرالیا و روسیه صادر می شود ، اما پس از وقوع ویروس تاج ، مرز ترکیه بسته شد و ایران و کشورهای اروپایی از هم جدا شدند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا