اقتصادی

کارخانه کنسانتره سنگان خواف یک واحد تولیدی کاملا ایرانی است

شبکه/ خراسان رجبی رئیس بنیاد مستضعفان گفت: ما افتخار می کنیم که کارخانه کنسانتره گوساله کوهستانی یک گیاه کامل ایرانی است.

سید پرویز فتاح در راه اندازی کارخانه کنسانتره شرکت فولاد شرق کاوه زیر نظر بنیاد مستضعفان که در مجتمع معدن سنگ آهن سنگان خواف در روز چهارشنبه 4 اسفند ماه برگزار شد، سخنرانی کرد. استفاده شده و تمامی کارها به صورت مستقل توسط مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.

وی گفت: دشمن تصور می کرد تحریم اقتصاد ما را نابود می کند و صنایع و کارخانه ها را تعطیل می کند اما مقاومت مردم در اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است و اکنون پیام کارخانه کنسانتره سنگان این است که ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

نماینده بنیاد مستضعفان گفت: مجوز بهره برداری شرکت فولاد شرق کاوه در معدن سنگ آهن سنگان 20 سال است و از استاندار خراسان رضوی و مسئولان محلی شهرستان خواف خواسته است تا فضای بیشتری را در اختیار بنیاد برای صدور مجوز قرار دهند. درخواست همکاری بیشتر در رویه های اداری و زیرساخت ها به ویژه تامین آب مورد نیاز است.

فتاح تاکید کرد. فعالیت های بنیاد مبتنی بر منطق اقتصادی است و حرکت های فرهنگی و اجتماعی نیز وجود دارد. این مجموعه به توسعه زیرساخت های شهرستان خواف در زمینه توسعه زیرساخت های انرژی، راه، اشتغال و رفاه عمومی کمک خواهد کرد.

وی گفت: ساخت کارخانه کنسانتره حدود 40 میلیارد روپیه هزینه داشته و برای 2046 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

نماینده بنیاد مستضعفان گفت: تولید این کارخانه 2.5 میلیون تن کنسانتره در سال است و ساخت آن 30 ماه زمان برده است.

در این مراسم فتاح همچنین دستور ساخت کارخانه 5 میلیون تنی گندله را به شرکت فولاد شرق کاره با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد ریال و مدت پیش بینی دو سال ساخت داد.

وی گفت: با مساعدت مسئولان در نظر داریم یک کارخانه غنی‌سازی دیگر به ظرفیت 2.5 میلیون تن احداث کنیم، اما کل سرمایه‌گذاری بنیاد مستجاپان در نقطه مرزی خواف به 140 میلیارد دلار می‌رسد.

فتاح خاطرنشان کرد: تولید داخلی فولاد 28 میلیون تن است و با راه اندازی کارخانه 2.5 میلیون تنی کنسانتره، نسبت تولید فولاد برای اقشار محروم 1.5 میلیون تن است که حدود 6 درصد از تولید ملی فولاد است.

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت:

یعقوب علی نظری از نمایندگان بنیاد خواست تا چرخه تولید فولاد در منطقه سنگان خواف را تکمیل کنند.

وی خطاب به فتاح گفت: در این فضای اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌های خواف نباید منتظر اعتبارات دولتی باشیم و بنیاد مستضعفان در تامین آب، زیرساخت‌های جاده‌ای، برق، انرژی و استفاده از نیروی بادی خواف سرمایه‌گذاری خواهد کرد. “او گفت. من مشتاقانه منتظر آن هستم. تونل برای تولید انرژی پاک”

نظری به حادثه ناگوار رانندگی در مسیر مواصلاتی سنگان – خواف به تربت حیدریه اشاره کرد و از فتاح خواست در ساخت مسیر مواصلاتی خواف نقش آفرینی کند.

نمایندگان مردم خواف و رشتخوار مؤتلفه اسلامی نیز خواستار استفاده از نیروهای بومی خواف در هنگام جذب نیرو شدند.

حجت الاسلام اکبر احمدپور تاکید کرد: مسئولان در مدت زمان استخدام نباید شاخص بومی را به سطح استان خراسان رضوی تعمیم دهند، فقط کارجویان شهرستان های خواف و رشت باید بومی محسوب شوند.

وی گفت: اگر تیم بررسی در راه اندازی توربین های بادی در کریدور باد کارپ سرمایه گذاری کند، مزیت های اقتصادی و فرصت هایی برای توسعه پایدار و اشتغال در کارپ خواهد داشت.

خواف شهری قدرتمند 170 هزار نفری در 270 کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز خراسان رضوی و در حدود 45 کیلومتری معدن سنگ آهن سنگان قرار دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا