چگونه فلومتر نصب کنیم؟

فلومتر نوعی دستگاه است که نشان می دهد چه مقدار ماده در یک کانال در حال حرکت است. این ماده می تواند مایع، گاز یا بخار باشد و مقدار آن را می توان به صورت خطی، غیر خطی، جرم یا حجم اندازه گیری کرد. این مقدار Debye نیز نامیده می شود و اندازه گیری آن در برخی زمینه ها بسیار مهم است. به همین دلیل دبی سنج باید به درستی نصب شود. البته امروزه فلومترهای مختلفی مانند مغناطیسی و اولتراسونیک در بازار وجود دارد که البته عملکرد یکسانی دارند. اما نصب دبی سنج های مختلف تفاوت هایی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

اهمیت نصب صحیح فلومتر

نصب صحیح فلومتر دقت اندازه گیری را افزایش می دهد. آنها برای نظارت، کنترل و بهینه سازی جریان سیال، فرآیندهای صنعتی، سیستم های آبیاری و غیره استفاده می شوند و دقت عملکرد آنها برای عملکرد کلی سیستم های سیال بسیار مهم است و می تواند منجر به هدر رفتن یا استفاده بیش از حد از منابع سیال شود. در عین حال، اگر نصب فلومتر اطلاعات جریان را به درستی تولید کند، اما نتواند آن را به طور یکنواخت و صحیح منتقل کند، ممکن است اطلاعات تداخل داشته باشد یا با تأخیر وارد شود، که اهمیت نصب مناسب فلومتر را نشان می دهد.

تجهیزات لازم برای نصب فلومتر

تجهیزات مورد نیاز برای نصب فلومتر بسته به نوع فلومتر، سیال مورد اندازه گیری، محل نصب و اندازه فلومتر متفاوت است. اما معمولاً از تجهیزات زیر استفاده می شود:

کاتر لوله یا برش لوله برای برش لوله ای که دبی سنج در آن نصب شده است.

کاغذ سنباده یا سوهان برای صاف کردن لبه لوله بریده شده

اتصالات و کوپلینگ برای اتصال دبی سنج به لوله

واشر و درزگیر در تقاطع و اتصال دو لوله برای جلوگیری از نشت مایع

یک گیره یا پیچ فلزی برای محکم کردن اتصال فلومتر به اتصالات

تراز یا شاقول برای اطمینان از نصب فلومتر در جهت محور لوله و در جهت جریان.

آچار و پیچ گوشتی برای سفت کردن گیره ها و پیچ ها

دستورالعمل نصب فلومتر بر اساس نوع

گزارش کالیبراسیون فلومتر برای بررسی عملکرد فلومتر

برخی از فلومترها به لوازم جانبی دیگری مانند کابل سیگنال، فرستنده، نمایشگر، منبع تغذیه و کنترلر نیاز دارند. ممکن است یک سنسور گیره دار داشته باشد یا ممکن است برای تسهیل نصب و بهبود کیفیت اندازه گیری به تهویه مطبوع نیاز داشته باشد.

بسته به نوع جریان، شکل لوله ها و محل دبی سنج در لوله، ممکن است تجهیزات دیگری مورد نیاز باشد. به عنوان مثال، هنگامی که سیال به یک زانو، سه راهی، شیر، بخاری یا پمپ جریان می یابد، متلاطم می شود و جریان را نمی توان به طور دقیق اندازه گیری کرد. برای نصب دبی سنج ها در این مناطق باید روشی برای به حداقل رساندن اختلالات جریان یافت.

نحوه نصب دبی سنج اولتراسونیک

یک فلومتر اولتراسونیک از امواج مافوق صوت و سنسورهای کریستال پیزوالکتریک برای اندازه گیری سرعت حرکت آب استفاده می کند. آنها را در آب قرار می دهید و نرخ جریان را بر اساس پاسخی که دریافت می کنید نشان می دهید. بنابراین وجود ناخالصی ها و موادی مانند حباب یا کثیفی بر دقت کار آنها تأثیر می گذارد. قبل از نصب فلومتر اولتراسونیک این نکات را در نظر داشته باشید.

برای نصب فلومتر اولتراسونیک ابتدا محل نصب مناسب را پیدا کنید. در مسیر لوله پر از مایع و به اندازه کافی طولانی است که خطای ناشی از عدم یکنواختی جریان را برطرف کند. بهتر است جایی را انتخاب کنید که طول لوله جدید (لوله های قدیمی پر از رسوب مناسب نیست) حداقل 15 برابر قطر آن باشد.

مهم نیست لوله شما چیست، اگر به بالا و پایین خم شده باشد، یا لوله باریک یا پهن باشد، یا هر موقعیت دیگری، منطقه نصب ترانسفورماتور باید 10 برابر قطر بیرونی لوله بالادست و لوله باشد. . رودخانه 5 برابر لوله پایین دست و برای پمپ ها حداقل 30 برابر قطر بیرونی لوله.

در محل نصب زنگ زدگی و گرد و غبار را با کمک ماسه پاک کنید. یک ترکیب کوپلینگ اولتراسونیک، که ممکن است گریس، ژل یا ژل نفتی یا ترکیبات کوپلینگ تخصصی تر باشد، روی سطح انتقال مبدل و لوله ای که روی آن نصب شده است، اعمال کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ شکافی بین مبدل و مبدل وجود ندارد. مبدل . لوله

اگر می خواهید دبی سنج را در لوله های افقی نصب کنید، بهتر است آن را در قسمت پایین لوله نصب کنید. زیرا ممکن است در قسمت بالایی حباب وجود داشته باشد. اگر لوله فلزی باشد، نیروی الکترومغناطیسی باعث می شود مبدل به لوله بچسبد. اما اگر می خواهید آن را محکم کنید، می توانید از گیره یا بست های فلزی استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا