برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

چشم درد نشانه چیست

چشم درد چگونه رخ می دهد؟

تقریبا همه افراد در برخی موارد دچار چشم درد شده‌اند. گاهی اوقات خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما می‌تواند نشانه مشکلی جدی باشد. چشم‌پزشک می‌تواند مشکل چشم شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را پیدا کند. کدامیک از قسمت های چشم ممکن است صدمه ببیند؟ گاهی اوقات ناراحتی یا درد ناشی از مشکلی در چشم یا قسمت‌های اطراف آن است، از قبیل:

  • قرنیه: لایه نازک و شفاف در بخش جلویی چشم که باعث متمرکز کردن نور می‌شود.
  • صلبیه: لایه محکم و سفید رنگ چشم که در داخلی‌ترین ساختار آن قرار دارد و سفیدی چشم را ایجاد می‌کند.
  • ملتحمه: غشاء ظریف و شفاف که سطح داخلی پلک‌ها و کره چشم را می‌پوشاند.
  • عنبیه: قسمت رنگی چشم که مردمک در وسط آن قرار دارد.
  • حدقه چشم: حفره استخوانی (کاسه ی چشم) در جمجمه که چشم و عضلاتش در آن قرار دارند.
  • عضلات خارجی چشم: وظیفه چرخاندن چشم را بر عهده دارند.
  • اعصاب: اطلاعات بصری را از چشم به مغز منتقل می‌کنند.
  • پلک‌ها: پوشش بیرونی چشم که نقش محافظت و حفظ رطوبت چشم را بر عهده دارد.

چشم درد چه زمانی خطرناک است؟

اگر علاوه‌بر ناراحتی چشم، در بینایی شما مشکلی ایجاد شده‌است، باید به‌طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید. همچنین برخی دیگر از علائم می‌توانند نشانه مشکلی جدی در چشم‌ها باشند. اگر دچار یکی از موارد زیر شدید، برای کاهش احتمال خطر به چشم پزشک مراجعه‌کنید.
۱. درد شدید چشم
۲. ناراحتی ناشی از ضربه، قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی یا نور
۳. درد شکم یا استفراغ همراه با این عارضه
۴. ناراحتی شدیدی که لمس چشم را غیرممکن می‌کند
۵. تغییرات ناگهانی و چشمگیر در بینایی

انواع چشم درد چیست؟

ناراحتی چشم می‌تواند در قسمت‌های مختلف آن ایجاد شود. بر اساس محل درد، این عارضه به دودسته تقسیم می‌شود:

  • چشم درد سطح چشم: ناراحتی که در سطح چشم ایجاد می‌شود، مانند حس خارش یا سوزش است. معمولا علت ایجاد این نوع درد، تحریک به‌وسیله جسم خارجی، عفونت یا ضربه است. درمان درد سطحی راحت‌تر بوده و در بیشتر مواقع با قطره یا استراحت برطرف می‌شود.
  • چشم درد پشت چشم: ناراحتی که در عمق چشم ایجاد می‌شود، احساس درد، ضربه‌زدن یا ناراحتی ضربان‌دار ایجاد می‌کند. این نوع درد معمولا نیاز به درمان‌های جدی‌تری دارد.

علائم چشم درد چیست؟

چشم درد می‌تواند خودبه‌خودی و یا با علائم دیگر اتفاق بیفتد، مانند: سایر علائمی که با چشم درد همراه است نشان‌دهنده علت ایجاد درد است. چشم درد می‌تواند در قسمت‌های مختلف چشم ایجاد شود و با علائم دیگر و درد در قسمت‌های مختلف سر همراه باشد که در تشخیص علت درد به پزشک کمک می‌کند.  اگر دچار چشم درد هستید و می‌خواهید به مراجعه کنید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

شایع ترین علل چشم درد چیست؟

  • عفونت قرنیه یا کراتیت: عوامل باکتریایی یا ویروسی باعث التهاب و عفونت می‌شوند. اگر از لنزهای چشمی آلوده استفاده کنید، احتمال ابتلا به این عفونت بیشتر است.
  • التهاب عنبیه یا یووئیت: التهاب درونی چشم ناشی از تروما یا آسیب، عفونت‌ها یا اختلالات سیستم ایمنی است. علائم آن شامل درد، قرمزی چشم و گاهی اوقات کاهش بینایی و است.
  • التهاب عصب چشم: التهاب عصبی که از پشت چشم به مغز منتقل می‌شود. اغلب مولتیپل اسکلروزیس (MS) و سایر شرایط یا عفونت‌ها سبب ایجاد آن می‌شوند. علائم آن شامل از دست دادن بینایی و گاهی اوقات احساس ناراحتی شدید در زمان نگاه کردن از یک سمت به سمت مخالف است.
  • مشکلات ناشی از لنزهای چشمی
  • گلوکوم یا آب‌سیاه: سردرد شدید، چشم درد شدید و تاری دید ناگهانی از علائم آن هستند.
  • آلرژی
  • انسداد مجاری اشکی
  • سینوزیت: عفونت در یکی از سینوس‌ها، موجب ایجاد فشار در پشت چشم و درنتیجه باعث درد در یک یا هر دو طرف چشم می‌شود.
  • سردرد خوشه‌ای
  • جسم خارجی: ورود هر نوع جسم خارجی مثل یک ذره خاک می‌تواند باعث تحریک چشم شود. سعی کنید آن را با قطره اشک مصنوعی یا آب شستشو دهید. اگر نتوانید جسم خارجی را خارج کنید، احتمالا باعث خراشیدگی چشم شما می‌شود.
  • هرگونه آسیب مانند سوختگی یا تروما

نمیدونی چرا مدام چشمات درد میگیره؟ همین حالا با متخصص چشم مشورت کن. علت چشم درد در نوزادان چیست؟ در نوزادان و کودکان خردسال یکی از علل اصلی ایجاد این عارضه، عفونت چشم است. عفونت باعث قرمزی چشم شده و پلک‌ها پف می‌کنند. اگر ترشحات زردرنگی از چشم نوزاد خارج می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا هنگام سرماخوردگی یا سایر بیماری‌های ویروسی، ویروس باعث عفونت چشم‌ها می‌شود.

  • بلفاریت: التهاب یا عفونت پلک که معمولا دردناک نیست.
  • التهاب ملتحمه (چشم صورتی) : می‌تواند ناشی از آلرژی یا عفونت (ویروسی یا باکتریایی) باشد. متورم شدن عروق خونی در التهاب ملتحمه سبب قرمز دیده شدن سفیدی چشم می‌شود. این التهاب باعث خارش چشم شده و معمولا دردناک نیست.
  • التهاب ملتحمه (چشم صورتی) : می‌تواند ناشی از آلرژی یا عفونت (ویروسی یا باکتریایی) باشد. متورم شدن عروق خونی در التهاب ملتحمه سبب قرمز دیده شدن سفیدی چشم می‌شود. این التهاب باعث خارش چشم شده و معمولا دردناک نیست.

علت چشم درد در کودکان چیست؟ کودکان و حتی نوزادان هم ممکن است دچار چشم‌درد شوند که شایع‌ترین علت آن ورود جسم خارجی گردوخاک یا حساسیت و عفونت چشم است. گاهی ممکن است جسم خارجی مانند گردوغبار باعث ناراحتی شود. گاهی هم جسم از چشم خارج می‌شود اما آسیب ناشی از آن باقی‌ می‌ماند. از علل دیگر آن می‌توان به حساسیت شدید، عفونت یا التهاب چشم اشاره کرد.

  • خشکی چشم
  • گل‌مژه: یک برجستگی دردناک در لبه پلک است. زمانی که یک غده چربی، مژه یا فولیکول مو عفونی یا ملتهب شود، رخ می‌دهد. ایجاد عفونت در فولیکول‌های مژه یا غدد چربی روی پلک باعث گل مژه می‌شوند. این نوع عفونت تورم و التهاب ایجاد کرده و باعث درد می‌شود. معمولا درد هنگام پلک‌زدن افزایش پیدا می‌کند. می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید یا چشم خود را شستشو دهید. بهترین کار مراجعه به پزشک است.
  • اکتروپیون: به خارج برگشتن پلک‌ها که باعث نمایان‌شدن ملتحمه می‌شود.
  • آنتروپیون: برگشتگی لبه پلک به داخل

علت چشم درد در کودک ۳ ساله چیست؟  در کودکان حدود ۳ سال که بیشتر وقت آن‌ها به بازی می‌گذرد، امکان ناراحتی چشم به دلیل وارد شدن گردوخاک، حشره یا دود در فضای باز وجود دارد. چشم به‌طور مرتب اشک تولید کرده تا جسم خارجی را از چشم خارج کند. اما ممکن است بااین‌وجود جسم خارج نشده و باعث درد شود. گاهی هم در اثر ضربه یا زمین خوردن ممکن است چشم یا اطراف آن کبود شود. در این شرایط درد کاملا طبیعی است علت درد پشت سر و چشم چیست؟ نوعی از سردرد به نام سردرد تنشی باعث درد خفیف، متوسط یا شدید در پشت چشم، سروگردن می‌شود. افرادی که دچار این مشکل هستند، معمولا یک یا دو بار در ماه آن را تجربه می‌کنند. برخی مواد غذایی، انجام فعالیت‌های خاص یا عوامل استرس‌زا می‌توانند باعث ایجاد درد شوند. موارد دیگری مانند خشکی چشم، خستگی چشم، مصرف الکل و سیگار، آنفولانزا، عفونت سینوسی، کافئین، استرس و کاهش مصرف آب می‌توانند چنین عوارضی داشته باشند.

علت درد ناگهانی و شدید چشم چیست؟ درد ناگهانی و شدید می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ممکن است درد مربوط به سطح چشم باید یا در عمق چشم احساس شود. یکی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین دلایل ایجاد درد ناگهانی آب سیاه است. این بیماری فشار ناگهانی به چشم وارد کرده و در چند ساعت به عصب چشم آسیب می‌زند. بیماری دیگری که باید به آن توجه داشت و برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کرد، بیماری گلوکوم است. سوزش چشم نیز از علائم ناگهانی درد در چشم است. موارد دیگری مانند نوریت اپتیک یا التهاب عصب بینایی، سندروم تولوسا هانت، خستگی چشم پس از چند ساعت مطالعه یا فعالیت با چشمان دارای عیوب انکساری بدون عینک باعث درد ناگهانی می‌شوند. چشم درد نشانه تومور مغزی است؟ در برخی موارد این عارضه می‌تواند نشانه تومور مغزی باشد. البته تومور در مراحل اولیه نشانه‌ای نداشته و دردی ایجاد نمی‌کند. اما گاهی ممکن است به علت فشار جمجمه و فشار به چشم و عصب بینایی باعث ایجاد درد شود.

چشم درد و سرگیجه نشانه چیست؟  یکی از دلایل سرگیجه همراه با ناراحتی چشم هتروفوری عمودی است. در این وضعیت چشم‌ها در تراز عمودی قرار نگرفته دوبینی رخ می‌دهد. در این حالت که یک چشم بالاتر از چشم دیگر است، مغز نمی‌تواند تصاویر را پردازش کند و شخص دچار سرگیجه می‌شود. این مشکل معمولا یک بیماری مادرزادی است. اما گاهی ممکن است در اثر سکته مغزی، اختلالات عصبی یا ضربه به سر نیز ایجاد شود.

چشم درد و سردرد نشانه چیست؟  برخی از بیماری‌ها می‌توانند باعث بروز این دو عارضه شوند. گلوکوم بیماری است که باعث تجمع مایع در چشم می‌شود. در نتیجه به عصب بینایی فشار وارد شده و بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گلوکوم در مراحل اولیه علائمی نداشته، اما پس از مدتی با علائمی مانند درد شدید چشم، سردرد و حالت تهوع و استفراغ خود را نشان می‌دهد. سردرد سینوسی و چشم درد نشانه چیست؟  عفونت سینوس‌ها و افزایش مخاط باعث افزایش فشار به چشم‌ها می‌شود. سینوزیت علاوه بر سردرد شدید، ناراحتی در چشم‌ها ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است یک چشم یا هر دو چشم شخص درد بگیرد.

راه درمان چشم درد چیست؟

  • التهاب ملتحمه: التهاب ناشی از باکتری با قطره‌های چشمی آنتی باکتریال بهبود می‌یابد. اگر التهاب ملتحمه ناشی از آلرژی است، می‌توان از اشکال مختلف آنتی هیستامین، قطره چشمی،قرص و یا شربت استفاده کرد.
  • ساییدگی قرنیه: معمولا این مساله خودبه‌خود و یا مرور زمان برطرف می‌شود. ممکن است پزشک یک پماد یا قطره آنتی‌بیوتیکی برای بهبود ساییدگی قرنیه نیز تجویز کند.
  • آب سیاه یا گلوکوم: جهت کاهش فشار داخل چشم می‌توانید با صلاح‌دید پزشک از قطره‌های چشمی یا قرص استفاده کنید و اگر با استفاده از دارو بهبودی حاصل نشد، نیاز به عمل جراحی دارید.
  • عفونت قرنیه: ممکن است به قطره‌های چشمی ضدویروسی و ضدباکتریایی نیاز داشته باشید.
  • عفونت عنبیه: پزشک با تجویز قطره‌های چشمی استروئیدی، آنتی‌بیوتیکی یا ضدویروسی و یا با دستگاه عنبیه شناسی چشم را درمان می‌کند.
  • التهاب عصب چشم: این مساله معمولا با تجویز کورتیکواستروئید توسط پزشک درمان می‌شود.
  • گل مژه: برای درمان آن در خانه می‌توان از کمپرس آب گرم به مدت چند روز استفاده کرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا