اقتصادی

چرا برخی سرمایه گذاران بورسی نگاه سفته بازی دارند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از دلایلی که سهامداران در کوتاه مدت به بازار سرمایه نگاه می کنند ، عدم ثبات سیاست های سود سهام ، عدم اطمینان نسبت به میزان و زمان سود سهام و عدم شفافیت در نحوه نگهداری شرکت ها است. به عنوان مثال ، یک شرکت تجاری عمومی نه تنها می تواند با اعلام سیاست سود سهام خود برای پنج سال آینده ثبات و اطمینان در میزان سود سهام خود را ایجاد کند ، بلکه به سرمایه گذاران فرصت انتخاب استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت را نیز می دهد.

مجید امرویی در مصاحبه با شبکه با بیان اینکه بسیاری از سرمایه گذاران به دلایلی (خرید و نگهداری (به عنوان منبع درآمد)) دارایی های فیزیکی را بر دارایی های مالی ترجیح می دهند ، گفت: این منجر به یک دید کوتاه مدت می شود. این اصطلاح به بازارهای سرمایه منتقل شده است. آنها به جای تجزیه و تحلیل و خرید سهام با گردش پول ، بر سود سرمایه تمرکز می کنند.

وی افزود: “یكی از دلایل این مشكل عدم ثبات در سیاست تقسیم سود و عدم شفافیت در نحوه حفظ سود شرکت است.” بنابراین سهامداران در روز مجمع با جعبه سیاه روبرو می شوند. به روشی که در آن اطلاعاتی در مورد میزان سود سهام و مدت پرداخت شرکت وجود ندارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ، شرکت ها می توانند برای پنج سال آینده سیاست تقسیم سود را منتشر کنند و به سرمایه گذاران امکان انتخاب استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت را می دهند.

وی گفت: “یکی دیگر از عواملی که تمایل سرمایه گذاران به خرید و نگهداری سهام را از منظر بلند مدت کاهش داده است ، پرداخت سود سهام سالانه با تاخیر در فرسایش و پرداخت زمان بر است.” دارایی های دیگر اغلب جریان های نقدی ملموس و کوتاه مدت هستند (به عنوان مثال املاک اجاره ای). با این حال ، در بسیاری از بورس های سهام ، سود سهام برای پرداخت های سه ماهه و ماهانه تعیین می شود.

وی گفت: “از طرف دیگر ، علاوه بر سود سالانه ، ظرف هشت ماه پرداخت می شود ، حتی گاهی اوقات پس از روز جلسه نیز بیشتر است.” در این حالت ، سرمایه گذار تمایل به خرید ، نگهداری و استفاده از سود سالانه را از دست می دهد. همچنین عدم کنترل و نظارت بر پرداخت سود سهام ، پیگیری و دریافت سود سهام به ویژه برای سهامداران واقعی را با مشکل روبرو کرده است و بسیاری فکر نمی کنند حضور در جلسات برای دریافت سود مطلوب باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا