اقتصادی

پارسال چند شغل صنعتی ایجاد شد؟

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در 11 ماهه سال 1400، 6844 بنگاه مجاز به بهره برداری شدند که در نتیجه بیش از 143 هزار شغل صنعتی ایجاد شد.

به گزارش شبکه، بر اساس این آمار، از دی تا آبان سال گذشته برای 33 هزار و 66 شرکت و 6 هزار و 844 شرکت مجوز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 0.44 و 3.4 کاهش داشته است. درصد افزایش یافته است.

سرمایه برآوردی برای موسسات پروانه در این مدت بالغ بر 1119 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1399 حدوداً 83 درصد افزایش داشته است. میزان پروانه های صادر شده تا 20 دی ماه سال جاری 237 هزار و 257 میلیارد تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28.1 درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین بر اساس این آمار، در صورت اجرایی شدن کسب و کاری که مجوز تاسیس دریافت کرده است در بازه زمانی دی تا آبان ماه سال گذشته، پیش بینی می شود برای 88 هزار و 700 شغل ایجاد شود که نسبت به مدت مشابه سال 1399 رشد 8 درصدی را نشان می دهد. . . . پروانه های بهره برداری صادر شده در این مدت نیز برای 143 هزار و 184 شغل ایجاد کرد که نسبت به 11 ماهه سال قبل حدود 13.6 درصد افزایش داشت.

کدام مناطق بیشترین و کمترین مجوز صادر شده را دارند؟

از این میان، جزئیات این آمار منتشر شده در ده ماهه اول سال 1400 نشان می دهد که استان های یزد، آذربایجان شرقی و خرسان رضوی بیشترین تعداد و کمترین تعداد پروانه کسب صادر شده را داشته اند. در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و گیلان در بین کشورهایی که بیشترین مجوز بهره‌برداری را داشته‌اند اصفهان، خراسان رضوی و تهران بوده و خراسان شمالی نیز کمترین تعداد پروانه بهره‌برداری را دریافت کرده است.

نسبت مناطق آزاد اقتصادی و ویژه اقتصادی به مجموع مجوزهای تسهیلات و مجوزهای توسعه در فاصله دی تا آنلاین سال گذشته حدود 1.6 درصد بوده است. در این میان مناطق آزاد تجاری با قوانین سخت‌گیرانه‌تر و تشریفات گمرکی ساده‌تر نسبت به سرزمین اصلی به منظور حمایت از صنایع داخلی، جذب فناوری‌های نوین تولید، توسعه محصولات صادرات محور و ایجاد اشتغال ایجاد شده است. این قوانین محدودکننده اغلب باعث شکایت کارگران و تولیدکنندگان می‌شد.

لازم به ذکر است که تعداد مجوزهای صنعتی به هر نحوی به تمایل سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بخش تولید و مجوزهای توسعه اشاره دارد، یعنی واحدهایی که در آنها فعالیت آغاز شده است.

گروه محصولات محبوب

همچنین گروه‌های «غذا و آشامیدنی»، «تولید مواد شیمیایی و فرآورده‌ها»، «سایر فرآورده‌های معدنی غیرفلزی» و «لاستیک و پلاستیک» (شامل گروه کالاهای محبوب و «فاضلاب، تصفیه پسماند، بهداشت محیط و فعالیت‌های مشابه») . این گروه کم محبوب ترین گروه محصول در این دوره بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا