هزاران تن برنج در حال فاسد شدن/ اعتبار از دست رفته و سکوت مسئولان

هزاران تن برنج در حال فاسد شدن/ اعتبار از دست رفته و سکوت مسئولان

بیش از 200000 تن برنج برای چندین ماه در گمرک و بنادر ذخیره شده است و هیچ اجازه ترخیص وجود ندارد. به گفته مقامات و صاحبان آنها ، این برنج فاسد شده و اعتبار بین المللی تاجر را در غیاب پرداخت ارز به فروشنده زیر سوال می برد ، در حالی که سکوت نهادهای مربوطه قابل تأمل است.

به گزارش شبکه ، برنج یکی از کالاهای اصلی است که سالانه برای جبران کمبود تقاضا تأمین می شود و پس از دریافت ارز 4200 تومانی ارز دولتی تا اردیبهشت ماه سال جاری ، از گروه دریافت کنندگان ارز دولتی خارج شده است. ارز با ارز سامانه نیما ارائه می شود که اخیراً به بیش از 25000 تومان رسیده است.

قیمت برنج وارداتی طی ماه های اخیر افزایش چشمگیری داشته و بیش از 100٪ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. طبق آمار گمرک ایران ، در حال حاضر بیش از 200 هزار تن برنج در بندر ذخیره شده است و بیشتر آنها در شرایطی هستند که به دلیل موانع موجود در زمینه تأمین ارز ، تصفیه غیرممکن است. ما اخباری درباره فساد برنج مانده در گمرک و بنادر داریم!

بنابراین ، در گفتگو با صاحب انبار برنج در گمرک ، س questionsالاتی در مورد مسئله ترخیص کالا از گمرک و نتیجه انبار این محصول بهانه ای برای بررسی اوضاع مطرح شد.

از جمله اظهارات صاحبان برنج دپو نمونه های متداول مانند عدم همکاری بانک مرکزی و اداره خاموش ، عدم وجود اولویت های کافی برای تخصیص ارز ، زیر سوال بردن اعتبار بین المللی واردکنندگان با بازرگانان خارجی و البته فساد اقتصادی است. دیده می شود

مشکل برنج از سال گذشته آغاز شد

حسن لوهانی ، فعال در زمینه واردات برنج و نایب رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس ، در خبرنامه ای با اعلام خبر ممنوعیت فصلی واردات برنج که از آگوست سال گذشته آغاز شد ، به شبکه گفت که اساس مشکل واردات در سال گذشته ایجاد شد. با این حال ، از زمان ممنوعیت فصلی واردات برنج تا دسامبر که ثبت سفارش از سر گرفته شد ، بانک مرکزی ارز لازم برای برنج را تأمین نکرد و تا پایان سال گذشته ثبت سفارشات جدید را به صورت سقوط ارز اختصاص داد. تا اردیبهشت ماه امسال برنج با نرخ مالیات دولتی 4200 تومانی تأمین شد اما ارز با همان نرخ تخصیص نیافته است و اکنون با نصف نرخ عرضه می شود ، بنابراین هنوز صف تخصیص ارز وجود دارد که به تدریج اتفاق می افتد. در همین حال ، در حین ممنوعیت فصلی برنج ، که طبق برنامه ریزی برای چند درصد مرتب شده بود ، به دلیل عدم تخصیص ارز ، ترخیص کالا از گمرک انجام نشد و ثبت سفارش فعلی از سر گرفته شد ، بنابراین ذخایر بیش از 200000 تن برنج دست نخورده باقی مانده است.

بانک مرکزی حتی تماس نمی گیرد

وی افزود: “متأسفانه ، علی رغم پیگیری های انجام شده ، بانک مرکزی در قبال حتی شماره تلفن هایی که برای این منظور تنظیم شده اند ، هیچ مسئولیتی ندارد.” وی گفت ، با اشاره به وضعیت واردات برنج و اقدامات پیگیری برای عرضه ارز. آنها هیچ مسئولیتی ندارند و واردکنندگان کالاهای اساسی از جمله برنج گیج هستند و نمی دانند چه باید بکنند ، آنها فقط از یک سازمان به سازمان دیگر منتقل می شوند.

اگر بانک مرکزی قادر به تأمین ارز نیست ، یک کار را مشخص کنید.

این فعال بازرگانی از بانک مرکزی خواست در مورد علت تخصیص ارز خارجی تصمیم نگیرد و افزود: “اگر بانک مرکزی نتواند از طریق کانال های دیگر مانند واردات در مقابل صادرات یا بدون واردات ارز تأمین کند ، این باید روشن شود.” انتقال ارز باید انجام شود تا واردکنندگان بتوانند مشکلات مربوط به عرضه پول را حل کنند.

در مورد اقدامات ثروت ساکت ، وی در هیچ موردی گفت که این وزارت ماه ها وزیر ندارد و این موضوع در تصمیم گیری تأثیرگذار است. اما به هر حال معاون وزیر بازرگانی و ستاد تنظیم بازار تا حدودی از آن حمایت کردند.

همچنین هیچ قانونی برای اعتماد به دارندگان محصولات وضع نشده است.

وی گفت: “متأسفانه آنچه در سال گذشته تصویب شد نتیجه ای نگرفت و این مجوز تحت تصویب شورای عالی امنیت ملی به دولت داده شد.” گمرک و گمرک توانستند کالاهای اساسی را بر حسب درصد ترخیص کنند و واردکنندگان برنج نیز این فرمان را برای فروش کالاها با توجه به قیمت سیستم جامع تجارت صادر کردند. اما هم اکنون ، نه ماه بعد ، بانک مرکزی کمتر از نیمی از ارز سال گذشته را به بهانه نصف شدن ارز برنج در ماه مه پس نداده است ، در این صورت ، چگونه می توان با تصویب قطعنامه از صاحب 4 میلیون تن خاکستر اساسی انتظار داشت؟ وی می گوید صاحب کالا برای ترخیص کالا از گمرک اقدام می کند و بانک مرکزی باید ظرف سه ماه ارز را تهیه و وارد کند. وقتی فعالان اقتصادی دریافتند که بانک مرکزی نمی تواند کمتر از 100 میلیون دلار برای برنج اختصاص دهد ، چگونه می توانید به میلیون ها تن کالا اعتماد کرده و سازماندهی کنید؟

آیا هنگام تخریب سرمایه هنوز انتظار درآمد دارید؟

وی در بخشی از سخنان خود وضعیت باقیمانده برنج را در بندر یادآور شد: این محصول مدتهاست که در یک محیط مرطوب و گرم در حال پوسیدگی و خراب شدن است و اکنون منقرض شده است زیرا واردکنندگان در واردات برنج با مشکلات زیادی روبرو هستند و اعتبار آنها زیاد است. بگذارید برنج روی خاک سیاه بماند. اما آیا واقعا فضای اعتماد باقی مانده است؟ هنگامی که این محدودیت ها برای واردکنندگان کالاهای اساسی اعمال می شود و اعتبار بین المللی در بخش خصوصی توسط فروشندگان خارجی مورد تردید قرار می گیرد ، آیا می توان انتظار داشت که واردکنندگانی که سرمایه آنها از بین می رود در شرایط زیر مورد نیاز باشند؟ آیا دوست دارید شغلی بیاورید؟

ما آمدیم تا نیازهای بازار را برآورده کنیم ، اما …

با این حال ، مختاریانی ، یکی دیگر از دارندگان برنج نگهداری شده در گمرک ، یکی دیگر از فعالان در زمینه واردات برنج توضیح داد.

وی همچنین به موضوع ترخیص گمرکی برنج در آبان ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: از واردکنندگان آن زمان خواسته شد که برای دریافت تنظیمات گمرکی بین 70 تا 80 درصد برنج بدون دریافت کد رهگیری بانکی برای تنظیم بازار کمک کنند. آنها همراه شدند و در پاسخ به خواسته های بازار اقدام کردند و بدون ارائه ارز برنج وارد بازار شدند ، اما این اتفاق نیفتاد با وجود اینکه حدود 10 ماه از آن زمان می گذرد و آنها مجبور شدند 4200 تومان برای ارز تهیه کنند.

وی همچنین نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج است. “من فکر می کنم ذخیره برنج کمتر از 100000 تن است.” در مقایسه با سال قبل ، حدود 25000 تن باقی مانده است و 50،000 تن اضافه شده است. ثبت سفارش از 200000 تن فراتر رفت ، اما درآمد بسیار کمتری بود.

سیاست را روشن کنید / اعتبار ما از بین رفته است

وی همچنین از عدم شفافیت در برخی سیاست ها شکایت کرد و خاطرنشان کرد که ما بارها و بارها از مسئولان خواسته ایم سیاست های مربوط به واردات برنج را منتشر کنند. در صورت نیاز به واردات ، از وارد کننده باید حمایت شود ، باید بر اساس شهرت بین المللی خود عمل کند ، کالایی را وارد نکند ، ماه ها برای تخصیص و عرضه ارز صبر کند و وارد نشود. در همین حال ، لازم به ذکر است که بازرگانان خارجی ، به ویژه در هند و پاکستان ، با تکرار خطاهای خود دیگر به ما اعتماد ندارند. آیا می توان برنج وارد کرد ، ماه ها آن را در گمرک نگه داشت و ارز را پرداخت نکرد ؟! با گذشت زمان ، اعتبار واردکنندگان در عرصه بین المللی تضعیف شده و س questionsالاتی مطرح شده است. ما تحت فشار تحریم ها بودیم. بازرگانان خارجی به ما اعتماد کردند و ما برنج را با اعتبار خود وارد کردیم ، اما اکنون تحت تأثیر آن قرار گرفته است. با این حال ، اوضاع اکنون بسیاری از افرادی است که در طبقه برنج مانده بودند زیرا دیگر منطق اقتصادی ندارند و اعتماد در صحنه بین المللی به خطر افتاده است.

دیگر آهن باقی نمانده است ، چه رسد به برنج

این فعال در زمینه واردات برنج همچنین به ماندگاری و فساد برنج ذخیره شده در گمرک اشاره کرد و افزود: “از نوامبر سال گذشته ، این برنج در انبار باقی مانده است. اما تصور کنید که برخی از وارد کنندگان برنج در ظروف باقی می مانند زیرا ارز و اسناد منتقل نشده اند و در گرما و رطوبت شدید در جنوب دوام نمی آورند. و حشرات نیز در این گرما هستند. آنها آن را سوراخ می کنند تا بماند ، بنابراین وقتی زمان ترک است ، سلامتی و استانداردهای شما می تواند با ترشحات شما مخالف باشد.

اولویت سکوت مشخص نیست.

مختاریانی همچنین از دستاوردهای ثروت خاموش صحبت کرد. ثروت خاموش باید در اولویت بندی کالاها برای تخصیص ارز دقت بیشتری داشته باشد. در غیر این صورت ، بانک مرکزی نیمی از ارز را تخصیص داد و در واقع آن را تخصیص داد ، اما سوال این است که چه کالاهایی در این تخصیص گنجانده شده است. در دمیدن خاموش باید این نکته را در نظر گرفت که کالا باید مطابق نیاز و شرایط ارزی ترخیص شود. برنج اکنون یکی از کالاهایی است که بازار به آن نیاز دارد ، برنج کمیاب است و تا زمانی که Silence Buoy از آن آگاهی نداشته و آن را در اولویت قرار دهد ، فساد پذیر است.

با این حال ، این موضوعی است که این روزها در مورد واردات ، به ویژه برنج ، مطرح می شود و تاکنون هیچ اتفاقی برای مرتب سازی برنج رخ نداده است.

گمرک: در صورت عدم تخصیص ارز ، برنج ترخیص نمی شود.

در همین حال ، آروانگی ، معاون فناوری و گمرک گمرک ایران ، بارها در مورد ترخیص گمرکی برنج های ذخیره شده تأکید کرده است. بزرگترین مانع کمبود ارز است و در این راستا تا زمانی که کد رهگیری بانکی صادر نشود ، گمرک نمی تواند این برنج را ترخیص کند..

وی حتی گفت در حالی که واردات برنج به صورت فصلی در ماه های اخیر ممنوع بود ، این 230 هزار تن برنج در زمان ممنوعیت در ترخیص کالا اختلال ایجاد نکرد و قبلاً به گمرک اعلام شده بود ، اما کمبود ارز مانع ترخیص کالا از گمرک شد.

گزارش دستگاه

با این وجود ، در هفته های اخیر ، در جریان سفر معاون رئیس جمهور هرمزگان و بازدید از بندر ، ترخیص کالاهای ذخیره شده با توجه به موانع ارزی به ویژه در دستور کار قرار گرفته است. اقلام خریداری شده با کارت اعتباری و اقلام دارای اظهارنامه ارزی بلافاصله از گمرک ترخیص می شوند. همچنین به کالاهایی که هنوز به خریدار منتقل نشده اند و در انتقال ارز مشکل دارند ارز می دهد.

با این حال ، تاکنون گمرک ، وزارت صمت و بانک مرکزی گزارشی منتشر نکرده اند که نشان دهد اقدامات انجام شده و اولویت های مربوط به ترخیص گمرکی برنج در شرایط خاص در این دوره انجام شده است یا خیر. اینطور نیست؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا