ورزشی

نقش فناوری‌های جدید در آینده علم پزشکی/ کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها

آنا گزارش می‌دهد؛

نقش فناوری‌های جدید در آینده علم پزشکی  کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها

استفاده از فناوری‌های جدید خصوصا هوش مصنوعی به‌عنوان نوعی دستیار در کارهای پزشکی مدرن می‌تواند عمل می‌کند و دقت تشخیصی را افزایش دهد که هم برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و هم برای بیماران مفید است.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، گسترش هوش مصنوعی در جهان امروز نقش بسیار مهمی را در عرصه‌های مختلف پیدا کرده است؛ سرعت تحولات در این حوزه موجب شده تا روزانه افق‌های جدیدی نمایان شود، افق‌هایی که برای ساکنان کره زمین دلگرم کننده است.

از جمله افق‌های روشنی که هوش مصنوعی برای بشر مجسم کرده در حوزه پزشکی است که به صورت گسترده در موارد زیر کاربرد دارد:

دقت تشخیص بیماری

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در تشخیص بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، عصبی و … کمک کنند. از تصاویر پزشکی مانند اشعه ایکس، تصاویر MRI و سایر ابزارهای پزشکی بهره می‌برند تا الگوریتم‌های هوش مصنوعی بتوانند الگوهای نامرئی برای چشم انسان تشخیص دهند.

برنامه‌ریزی درمان

هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان کمک کند تا برنامه‌ریزی درمانی را برای بیماران بهبود یافته فراهم کنند. این شامل انتخاب درمان‌های بهینه، تنظیم داروها و پیش‌بینی عوارض درمانی است.

پیشبینی و پیشگیری

با تحلیل داده‌های بزرگ و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان بهبود پیش‌بینی بیماری‌ها و ارایه راهکارهای پیشگیری مناسب را فراهم کرد.

مدیریت بهینه منابع

هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند تا منابع درمانی، اقتصادی و زمانی بهینه سازی شود و از مصرف ناکارامد جلوگیری شود.

پشتیبانی و تصمیم‌گیری

این فناوری همچنین  می‌تواند به پزشکان در تصمیم‌گیری‌های پیچیده مربوط به تشخیص و درمان بیماران یاری برساند.

رصد و پیگیری

با توجه به این کاربردها، هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار قدرتمند در حوزه پزشکی امروزی شناخته می‌شود که می‌تواند بهبود چشمگیری در تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها به ارمغان آورد. لازمه بهره‌گیری از این موضوع رصد دقیق تحولات این حوزه، آموزش و برنامه‌ریزی برای استفاده از  آن است موضوعی که رئیس سازمان نظام پزشکی نیز بر آن تاکید کرد.

در همین زمینه محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به آینده پزشکی و پیشرفت فناوری‌ها، اظهار کرد: هوش مصنوعی قطعا نقش مهمی را در آینده پزشکی دنیا و حتی حال حاضر ایفا می‌کند. ما در سازمان نظام پزشکی پیشرفت‌ها و تحولات این حوزه را رصد کرده و جلساتی را در این خصوص برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: ما نباید از تحولات و پیشرفت‌ها در حوزه هوش مصنوعی عقب بمانیم و با رصد و پیگیری بتوانیم از آن بهره ببریم.

رئیس زاده بیان کرد: بخش زیادی از اقدامات حوزه پزشکی که اکنون ما به صورت دستی انجام می‌دهیم هوش مصنوعی نیز بر عهده گرفته و همز‌مان می‌تواند حجم بسیار بزرگی از دیتا و اطلاعات را در زمان بسیار کمی آنالیز کرده و به پزشک بدهد و پزشک نیز همزمان کار‌های تشخیصی و درمانی را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: با حضور هوش مصنوعی تشخیص بیماری و انجام پلن‌های درمانی دقیق‌تر بوده و فرایند رسیدگی به بیمار نیز سریع‌تر انجام می‌شود. 
 
او افزود: با این توصیفاتی که گفته شد استفاده از هوش مصنوعی و بهره‌گیری از آن تحولات چشم‌گیری را به نفع بیمار و پزشکی رقم خواهد زد.

گروه تحریریه مطالب ورزشی

با استفاده از روحیه‌ی خوش‌سبک و پویا، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مطالبی جذاب و خواندنی در مورد رویدادها و تمام جنبه‌های هیجان‌انگیز ورزش می‌پردازم. همراه با من باشید و دنیای ورزش را با انرژی و اشتیاق بشناسید.
دکمه بازگشت به بالا