نبود سیستم جامع اطلاعات بازار کار نیازسنجی نیروی کار را دچار مشکل کرده است

نبود سیستم جامع اطلاعات بازار کار نیازسنجی نیروی کار را دچار مشکل کرده است

شبکه/ خراسان رجبی مدیر دفتر نظارت، بهبود و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: متاسفانه نبود اطلاعات جامع بازار کار در حوزه ارزیابی تقاضای نیروی کار مشکل ساز است. سیستم.» مسیر استخدام یک مسیر واحد نیست و روش های استخدامی مختلفی وجود دارد که برخی رسمی و برخی غیر رسمی هستند.

علیرضا طاهرپور در نشست هماهنگی «اجرای فاز دوم طرح آموزشی ایران و آلمان» که امروز 16 آذرماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد، کشاورزی رسالت مهمی بر عهده دارد. این سازمان باید نیروی کار خود را آموزش دهد و مهارت های کارکنان خود را ارتقا دهد. فرآیند آموزش در نظام های آموزش رسمی و غیررسمی با نیازسنجی شروع می شود و مراحلی مانند برنامه ریزی، اجرا و سنجش را طی می کند.

وی افزود: متاسفانه در ارزیابی تقاضای نیروی کار به دلیل نبود سیستم جامع اطلاعات بازار کار در کره مشکل وجود دارد. مسیرهای استخدامی راه های واحدی نیستند و راه های زیادی برای یافتن شغل وجود دارد، برخی رسمی و برخی غیر رسمی. ناهماهنگی سیستم ارزیابی تقاضای تحصیل در کره نیز به دلیل تنوع روش های استخدام است.

مدیر دبیرخانه نظارت، ارتقا و هدایت شغلی سازمان های فنی و حرفه ای گفت: برای رسیدگی به این موضوع از سایر سازمان های ذیربط درخواست کرده ایم تا در مناطق مختلف و در مناطق مختلف مطالبات خود را منتشر کنند که متاسفانه پاسخی دریافت نکرده ایم. یا الزامات به اندازه کافی واضح نبود. کشورهای مختلف به طرق مختلف به این مشکل پرداخته و به کار گرفته اند. امیدوارم با تغییر مهارت های شما، سیستم آموزش فنی و حرفه ای تجهیزات شما را ارتقا دهد.

طاهرپور نظر خود را اینگونه بیان کرد: فکر نمی کنم بتوانیم به این سطح برسیم چون نمی توانیم تجهیزات آموزشی را توسعه دهیم و گران است. به عنوان مثال، برای ارتقا و به روز رسانی کارگاه های فنی و حرفه ای کشور خود تنها تا 10 درصد به حداقل 3 تریلیون تن اعتبار نیاز دارید. تا کنون تمامی اعتبارات مصوب سازمان فنی و حرفه ای 1.03 میلیارد تومان است که مطلقاً جایی برای ارتقاء تجهیزات وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که موسسات آموزش فنی و حرفه ای با چالش هایی در زمینه نیازسنجی و به روز رسانی تجهیزات آموزشی مواجه هستند، وظیفه داریم این بخش را ارتقا و ایجاد انگیزه کنیم. سیستم های آموزشی در هر کشوری متفاوت است و نمی تواند موفق باشد مگر اینکه ابزارهای درگیر با هم کار کنند.

مدیرکل دبیرخانه نظارت، ارتقاء و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور بر لزوم اصلاح فرهنگ کار در کشور تاکید کرد و گفت: باید فرهنگ کار در کشور اصلاح شود. با توجه به اینکه حدود 70 درصد کارجویان داخلی از مهارت های شغلی لازم برخوردار نیستند، لازم است تدابیر موثری برای گسترش فناوری داخلی و آموزش های حرفه ای اندیشیده شود. وزارت کار و رهبری اسلامی باید فرهنگ کاری کشور را اصلاح کنند چرا که افراد جویای کار حتی دوره شش ماهه کارآموزی خود را به پایان نرسانده اند که این مشکل بزرگی است به خصوص در خراسان رجبی. صلاحیت های زیادی در این زمینه وجود دارد.

همچنین در این نشست، علیرضا مقیدی، مسئول پروژه آموزش حرفه ای دوگانه ایران و آلمان، گفت: پروژه آموزش ایران و آلمان در حال حاضر در فاز دو است. فاز اول این طرح ابتدا به معرفی نظام آموزشی دوگانه اختصاص داشت و در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شد. طرح آموزش حرفه ای دوگانه خراسان رضوی نیز با تشکیل شورای راهبردی آغاز شد که دوره های دوگانه برگزار کرد و با شرکت های مختلف ارتباط برقرار کرد.

وی افزود: شرکت های آلمانی فعالانه با آموزش همکاری می کنند، کارگران را به عنوان کارآموز استخدام می کنند و قراردادهای سه ساله امضا می کنند. 70 درصد مهارت های کارآموزی در محیط کار، شرکت و از طریق مربیان مجرب و 30 درصد بقیه در مدارس تئوری و حرفه ای آموخته می شود. اتاق بازرگانی به عنوان ناظر فعالیت می کند و در نهایت گواهی پایان دوره ها از طریق اتاق صادر می شود.

یکی از مسئولین پروژه آموزش دو شغله ایران و آلمان گفت: در مرحله دوم این طرح نظرسنجی انجام دادیم و در این نظرسنجی فعالیت های تجاری ما به دو قسمت مکانیکی، برقی و الکترونیکی تقسیم شد. نکته اینجاست که 30 درصد سوالات آموزشی به صورت تئوری و 70 درصد به صورت عملی تدریس می شود.

وی گفت که برنامه درسی آموزشی کره باید تقاضا محور باشد، آموزش باید تقاضا محور باشد و شرکت ها و بخش خصوصی باید روند آموزش را بپذیرند. این به کارآموزان این امید را می دهد که پس از اتمام دوره آموزشی، شغلی پیدا کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا