برترین های کسب و کارعمومی

محاسبه سیم آرماتوربندی

همانطور که میدانیم در اجرای ساختمانها اقتصاد طرح بسیار مهم است تا با صرفه جویی در زمان و هزینه های اجرای کار بتوان پروژه را با زمان و هزینه کم به بهره برداری رساند. یکی از رایج ترین پرسش ها در زمینه اجرای سازه های بتن آرمه مطرح میشود اینست که :مقدار مصرف سیم آرماتوربندی در یک سازه بتنی چقدر است؟ در این مقاله سعی میکنیم پاسخی مناسب به این پرسش بدهیم.

این  پرسش در زمینه اجرای سازه های بتن آرمه به صور زیر همیشه مورد بحث بوده است:

محاسبه سیم آرماتوربندی چگونه است؟
برآورد سیم آرماتوربندی چطور انجام میشود؟
مقدار مصرف سیم آرماتوربندی چه میزان است؟
میزان مصرف سیم آرماتوربندی چقدر است؟

از آنجا که متره و برآورد یکی از عناصر مهم در زمان و  اقتصاد طرح است. برآورد مصرف سیم آرماتوربندی هم به عنوان یکی از مصالح مصرفی مورد بحث قرار میگیرد.

شاید  به سختی بتوان در کتب فنی و مهندسی و روشهای اجرای سازه های بتنی در این باره مطلبی یافت . و آنچه در اینجا مورد بحث قرار میگیرد بر اساس تجارب نگارنده در طراحی، اجرا و نظارت بر ساختمانهای بتنی است.

درباره محاسبه مصرف سیم آرماتوربندی در یک سازه بتنی شاید اعلام یک فرمول کلی و قرار دادن یک عدد به عنوان مبنای محاسبه دقیق شاید پیشنهادی غیر عملی باشد ! این موضوع با دلایل زیر قابل اثبات است:

–        هر پروژه  شرایط خاص خود را دارد بدین معنی که قطر آرماتورها در هر پروژه های متغیر است پس با تغییر قطر آرماتور مصرف سیم آرماتوربندی نیز تغییر میکند. حال اگر بخواهیم پیشنهاد درصد وزنی از آرماتور های سازه را به عنوان معیار بدهیم شاید در پروژه هایی با قطر آرماتورهای بالا  با پروژه ای دیگر با قطر آرماتور های کمتر نتوان به یک مبنای واحد برای مصرف سیم آرماتوربندی رسید. شاید بتوان گفت افزایش وزن آرماتور با توان دوم قطر رابطه دارد  ولی میزان مصرف سیم آرماتوربندی با قطر میلگرد رابطه مستقیم دارد نه با توان دوم آن.

–   در پروژه های متعدد بسته به سلایق و نظرات کارفرما، مجری و دستگاه نظارت و پیمانکاران و نفرات اجرایی کار، دیسیپلین و روش خاص مربوط به آن پروژه  حکفرماست.پس میتوان گفت سختگیری های منطقی در مصرف بهینه و صحیح مصالح به دور از ریخت و پاش های مرسوم ، میتواند در  میزان مصرف تمام مصالح و به تبع آن در میزان مصرف سیم آرماتوربندی نیز تاثیر بگذارد.

اما گذشته از تمام این موارد در بین مجریان اسکلت های بتنی عددی به عنوان مبنای کار در نظر گرفته میشود این عدد برابر هفت تا نه کیلوگرم در هر یک تن آرماتور میباشد. که بدیهی است هرچه قطر میلگردها بالاتر باشد(میزان مصرف به عدد 7 در 1000 میل میکند و هرچه قطر آرماتورها کمتر باشد به عدد 9 در 1000 میل میکند. البته باید اضافه کرد که در آرماتوربندی باید پرت مصرف سیم آرماتوربندی را در نظر گرفت زیرا مصرف سیم آرماتوربندی فقط در اتصال آرماتورها به یکدیگر نیست ، بلکه در مهار میلگردها، خرکها و بولتها و عناصر فولادی دیگری که در بتن قرار میگیرد به کار گرفته میشود به اضافه اینکه پرت کلی سیم آرماتوربندی به دلیل اینکه مصالحی “همه فن حریف” است در کارگاههای ساختمانی زیاد است.

گونی گابیون قطعه‌ای از توری مش سیم شش ضلعی را به شکل بزرگ دوخته می‌شود. بنابراین می‌توانید رول یا تکه‌های گابیون شش ضلعی را به محل منتقل کنید. مواردی که در توری گابیون گونی باید رعایت شود

هر آنچه که میخواهید در باره سیم آرماتور بندی بدانید به  لینک زیر مراجعه کنید:

آیا انواع سیم های آرماتوربندی در بازار را می شناسید؟ برای آگاهی از انواع سیم آرماتوربندی در بازار سری بهبرای بستن میلگردها از سیم مفتول سیاه استفاده می کنیم. نام دیگر این مفتول، سیم قالب بندی یا آرماتوربندی است. براورد مقدار مفتول سیاه برای میلگردها علاوه بر تخمین مقدار فولاد برای اعضای مختلف برای سفارش مقدار صحیح فولاد بسیار مهم است. در ابتدا باید بدانید که هیچ فرمولی برای محاسبه مقدار مورد نیاز برای مفتول سیاه آرماتوربندی وجود ندارد.

ما از قوانین سرانگشتی مطابق با صنعت ساخت و ساز برای محاسبه مقدار مفتول آرماتور بندی استفاده می کنیم. مقدار سیم های اتصال آرماتور به ساختار و نوع میلگردها بستگی دارد.

برای تخمین مقدار سیم مفتول آزماتوربندی برای بستن میلگرد حساب سر انگشتی انجام دهید.

مقدار سیم آرماتوربندی مورد نیاز برای 1 کوینتال (100 کیلوگرم) آرماتور فولادی = 0.9 تا 1.3 کیلوگرم

برآورد مقدار سیم آرماتوربندی برای بستن میلگرد مورد نیاز برای 1 تن (1000 کیلوگرم) آرماتور فولادی = 9 تا 13 کیلوگرم

بنابراین سیم مفتول آرماتور بندی مورد نیاز برای بستن 1000 کیلوگرم میلگرد 8 میلی متری حدود 12 کیلوگرم و برای میلگردهای 28 میلی متری یا 32 میلی متر تقریباً 7 کیلوگرم است. ما به این نتیجه رسیدیم که هرچه قطر میلگرد بیشتر باشد، مقدار سیم مفتول کمتر است. ما می‌توانیم سیم‌های اتصال را برای بستن میلگردها با استفاده از قوانین سرانگشتی تخمین بزنیم.

تجهیزات بستن میلگرد

میلگرد را می توان با استفاده از تجهیزات بستن میلگرد دستی و تجهیزات اتوماتیک و البته با سیم آرماتوربندی بست. هر دو تجهیزات بستن میلگرد در زیر توضیح داده شده است:

تجهیزات بستن میلگرد دستی

تجهیزات بستن میلگرد دستی به نیروی کار مجرب با تجهیزات دستی برای بستن سیم در میلگرد نیاز دارد. این تجهیزات نیاز به هزینه کم و بدون هیچ گونه نگهداری دارد. چنین روش هایی توسط پروژه های کوچک استفاده می شود و در هر شرایط آب و هوایی به کار گرفته می شود. وزن تجهیزات بستن تقریباً 0.68 کیلوگرم است. این روش از تجهیزات بستن میلگرد می تواند هر ترکیبی از اندازه های میلگرد را گره بزند.

تجهیزات بستن میلگرد اتوماتیک

تجهیزات بستن میلگرد خودکار میله ها را به طور خودکار برای اندازه های تا 32 میلی متر می بندد. این تجهیزات برای یک تساوی تنها 1.6 ثانیه طول می کشد. این تجهیزات دارای تنظیمات گشتاوری هستند که به کمک آنها می توانیم گشتاور یا نیروی پیچشی را به یک جسم وارد کنیم. اینها به گونه ای تنظیم شده اند که سفتی بستن متفاوتی داشته باشند. هر قرقره سیم آرماتوربندی به اندازه میلگرد تقریباً 120 تا 200 میلگرد می بندد.

خرید سیم مفتول سیاه برای بستن میلگرد

پس از محاسبه مقدار سیم آرماتور بندی مورد نیاز برای بستن میلگرد می توانیم حدودی تخمین بزنیم چند کیلو و چند کلاف مفتول سیاه آرماتوربندی نیاز داریم و نسبت به خرید آن اقدام نماییم. صنایع فولاد توفیقی به عنوان یکی از کارخانه ها تولید انواع مفتول گالوانیزه، سیم راویز بندی، سیم قالب بندی و اسکوپ بندی و البته مفتول آرماتوربندی آماده خدمت رسانی به مصرف کنندگان است. برای مشاوره درباره تخمین و برآورد مقدار مورد نیاز سیم مفتول سیاه کلاف و خرید آن با قیمت کارخانه تولیدی به این رجوع نمایید

 مقاله زیر بزنید:

اگر قصد آگاهی از قیمت سیم آرماتور بندی را دارید میتوانید از لینک زیر محصول  مورد نظر  خود را بیابید:

 

دکمه بازگشت به بالا