برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

فواید نوشیدن آب کافی در طول روز

حتما شنیده اید که آب برای بدن شما معجزه می کند و نوشیدن مقدار زیادی از آن به دفع سموم بدن کمک می کند و فواید بی شماری دارد. البته نمی توان انکار کرد که نوشیدن آب برای سلامتی ما حیاتی است، اما روزانه چقدر آب بنوشیم و چگونه بفهمیم بدنمان به اندازه کافی آب می خورد یا خیر؟ در مقاله زیر، این سوال را بر اساس تحقیقات (نه افراد و گزارش های موردی) بررسی خواهیم کرد تا میزان مناسب آب برای نوشیدن برای سلامت جسمی و روحی را تعیین کنیم و اساساً به فواید آب آشامیدنی برای بدن خواهیم پرداخت. البته آب سالم هم بی تاثیر نیست و بهتره به فکر آب تصفیه شده یا خرید آب آشامیدنی باشید.

فواید آب آشامیدنی

بدن ما تقریباً از 60 درصد آب تشکیل شده است و ما دائماً در حال از دست دادن آب هستیم که عمدتاً از طریق ادرار یا عرق دفع می شود. گزینه های مختلفی برای اینکه چه مقدار آب در روز بنوشیم وجود دارد. به طور کلی، مقامات بهداشتی توصیه می کنند که ما هشت لیوان 8 اونس آب (حدود 250 گرم یا 250 میلی لیتر) بنوشیم که معادل حدود 2 لیتر یا نیم گالن آب است. این قانون 8×8 آسان برای به خاطر سپردن است.
اما معلمان بهداشت دیگری نیز هستند که معتقدند بدن ما همیشه در آستانه از دست دادن آب است و حتی اگر تشنه نباشیم باید در طول روز آب بنوشیم.مانند بسیاری از موقعیت های دیگر، این سوال به خود فرد بستگی دارد و عوامل زیادی (داخلی و بیرونی) وجود دارد که در نهایت بر میزان آب مورد نیاز ما تأثیر می گذارد. در این مقاله، من تحقیقاتی را در مورد مصرف آب و چگونگی تأثیر آن بر عملکرد بدن و مغز ما پوشش می‌دهم و سپس توضیح می‌دهم که چگونه می‌توانیم به راحتی مصرف آب خود را با نیازهای فردی خود تنظیم کنیم. آیا نوشیدن آب بیشتر باعث افزایش انرژی در بدن و بهبود عملکرد مغز می شود؟

کاهش انرژی و عملکرد مغز

بسیاری از مردم ادعا می کنند که اگر در طول روز آب کافی ننوشیم، سطح انرژی و عملکرد مغز ما کاهش می یابد. در واقع، بسیاری از مطالعات این گفته را تایید کرده اند. در یک مطالعه روی گروهی از زنان، از دست دادن مایعات به میزان 1.36 درصد از وزن بدن باعث ایجاد اختلال در خلق و خو و تمرکز پس از ورزش شد و همچنین افزایش دفعات سردرد (3 درصد وزن بدن) به دلیل ورزش یا دمای بالا می‌تواند باعث سردرد شود. بسیاری از جنبه های دیگر عملکرد مغز می توانند تحت تأثیر منفی قرار گیرند، اما فراموش نکنید که 1 درصد وزن بدن شما مقدار قابل توجهی است.

این وضعیت زمانی که زیاد عرق می کنید، مانند هنگام ورزش یا در هوای گرم، بیشتر رخ می دهد. کم آبی خفیف همچنین می تواند بر عملکرد بدنی تأثیر منفی بگذارد و استقامت بدنی را کاهش دهد. نداشتن انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه بسیار آزاردهنده است. یکی از دلایل اصلی این مشکل کمبود آب در بدن است. به این ترتیب فرد دائماً با احساس خستگی، خواب آلودگی، بی حالی و ضعف مواجه می شود. این احساس ضعف همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند کمردرد و سردرد در افراد شود. مهم ترین اهمیت آب برای بدن انسان این است که نوشیدن آب می تواند اکسیژن سلول های بدن را تامین کند و عملکرد قلب بهتر شود.

تاثیر آب بر وزن

بسیاری از مردم ادعا می کنند که نوشیدن آب بر وزن تاثیر می گذارد و نوشیدن آب بیشتر باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می شود. طبق 2 مطالعه، نوشیدن 500 میلی لیتر آب می تواند به طور موقت متابولیسم بدن را 24 تا 30 درصد افزایش دهد. فواید آب آشامیدنی. محققان تخمین می زنند که نوشیدن 2 لیتر آب در روز می تواند مصرف انرژی بدن را تقریبا 96 کالری در روز کاهش دهد. تعداد روزها را افزایش دهید.به همین دلیل بهتر است آب سرد بنوشید زیرا بدن مجبور است برای گرم کردن آبی که می‌نوشد انرژی (کالری) صرف کند تا به دمای بدن برسد.
نوشیدن آب حدود نیم ساعت قبل از غذا نیز می تواند باعث کاهش مصرف کالری افراد به خصوص افراد مسن شود. در یک مطالعه، رژیم گیرندگانی که قبل از غذا 500 میلی لیتر آب می نوشیدند، 44 درصد از وزن بدن خود را در طی 12 هفته از دست دادند (به ویژه قبل از غذا)، که نقش مهمی در کاهش وزن دارد، به ویژه هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم همراه باشد.

از بین بردن برخی بیماری ها
در میان مشکلات سلامتی، برخی ممکن است به خوبی به آب آشامیدنی پاسخ دهند:

یبوست: افزایش مصرف آب می تواند به جلوگیری از یبوست (یک مشکل بسیار رایج) کمک کند.
سرطان: مطالعات نشان داده است افرادی که آب بیشتری می نوشند کمتر در معرض ابتلا به سرطان مثانه و روده بزرگ هستند، اگرچه مطالعات دیگر هیچ رابطه ای را پیدا نکرده اند.

سنگ کلیه: ظاهراً افزایش مصرف آب می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

آکنه و مرطوب‌سازی: گزارش‌های حکایتی زیادی در اینترنت در مورد نقش آب در آبرسانی پوست و کاهش آکنه وجود دارد، اما من هیچ تحقیقی برای حمایت یا رد این ادعا پیدا نکردم.

آیا مایعات دیگری وجود دارد که بتوانیم در مصرف کلی آب در نظر بگیریم؟

تعادل مایعات را در بدن حفظ کنید
آب ساده تنها چیزی نیست که تعادل مایعات را در بدن حفظ می کند. سایر نوشیدنی ها و غذاها نیز می توانند تاثیر بسزایی در حفظ این تعادل داشته باشند. یک باور رایج این است که نوشیدنی های کافئین دار (مانند چای و قهوه) را نباید در نظر گرفت زیرا کافئین ادرار آور است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این باور درست نیست، زیرا این نوشیدنی‌ها اثر ادرارآور بسیار ضعیفی دارند. علاوه بر این، بیشتر غذاها حاوی آب نیز هستند. گوشت، ماهی، تخم مرغ و به ویژه میوه ها و سبزیجات سرشار از آب، همگی حاوی مقادیر زیادی آب هستند.اگر چای یا قهوه می نوشید و غذاهای غنی از آب می خورید، این نوشیدنی ها و غذاها احتمالاً برای حفظ تعادل مایعات در بدن کافی هستند، مشروط بر اینکه زیاد عرق نکنید. مطالعه مقاله گیاهان دارویی برای درمان چاقی توصیه می شود.

خواص مفید آب برای پوست
اهمیت آب برای بدن چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان به تاثیر آن بر سلامت پوست اشاره کرد. سلامت پوست یکی از مهم ترین مواردی است که مردم به خصوص خانم ها آن را جدی می گیرند. سلول های پوست شکننده تر از همه سلول های دیگر هستند و می توانند سموم را از محیط جذب کنند. به این ترتیب پوست آسیب می بیند و شادابی و شفافیت خود را از دست می دهد. نوشیدن آب یکی از بهترین راه ها برای داشتن پوستی سالم است.
از بین بردن سموم از پوست با نوشیدن آب راحت تر است. وقتی آب کافی می نوشید، جریان خون به سلول های پوست شما افزایش می یابد و به مرور زمان ناخالصی های موجود در جریان خون از بین می رود.علاوه بر این، نوشیدن آب نیز می تواند نقش بسیار مهمی در بهبود چین و چروک پوست داشته باشد.
آب و سلامت قلب
افراد، به ویژه افراد مسن، بیشتر در معرض مشکلات و بیماری های قلبی هستند. این حملات می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که مرگ ناشی از حملات قلبی هم شایع و هم نگران کننده است. آب بهترین و مفیدترین نوشیدنی برای کاهش خطر حمله قلبی است و می تواند خطر مرگ را تا حد زیادی کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیش از پنج لیوان آب در طول روز می نوشند، نسبت به افرادی که فقط دو لیوان آب می نوشند، 41 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند. برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از مشکلات قلبی حتما آب بنوشید.
با مصرف آب سازگار شوید
اولین و مهمترین قدم برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل نوشیدن آب است. حفظ یک رژیم غذایی اولیه در کنار ورزش منظم و نوشیدن آب می تواند نتایج شگفت انگیزی در کاهش وزن داشته باشد. افرادی که به طور منظم آب می نوشند سالم تر هستند و متابولیسم بهتری دارند. علاوه بر این، آب آشامیدنی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای نوشیدنی های پرکالری باشد که علاوه بر ارتقای سلامت، می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.نوشیدن آب سرد باعث می شود بدن برای گرم شدن بیشتر کار کند. به این ترتیب با نوشیدن آب می توانید به روند کاهش وزن و از بین بردن چربی های بدن کمک زیادی کنید.

دکمه بازگشت به بالا