علمی و پزشکی

عوامل شخصیتی که کارایی واکسن کووید ۱۹ را تعیین می‌کند

شبکه / خراسان رجبی مطالعات بر روی واکسن های دیگر نشان داده است که عوامل زیادی می توانند بر پاسخ ایمنی به واکسیناسیون تأثیر بگذارند. یکی از این عوامل می تواند خلق و خوی فرد باشد.

به گزارش نیوز ، چشم انداز مثبت ممکن است پاسخ بدن ما به واکسیناسیون را افزایش دهد. آنا مارسلند ، روانشناس دانشگاه پیتسبورگ ، پنسیلوانیا می گوید: “این مورد در مورد واکسن کووید-19 صادق نبود ، اما مطالعات قبلی که تقلب را با دیگر واکسن ها مرتبط می کند ، ممکن است بین عوامل م vaccثر بر واکسن کووید -19 اطلاعاتی را ارائه دهد.”

مارسلند می گوید: “ما می دانیم که افراد مثبت ، شاد و پر انرژی به واکسن ها بهتر پاسخ می دهند.”

او اضافه کرد: “برخی از مطالعات نشان می دهد که افرادی که دارای این گرایش های مثبت هستند بهتر به واکسن هپاتیت B پاسخ می دهند. آنها همچنین بهتر از بیماری محافظت می شوند.

به گفته وی ، مطالعه ای که در سال 2017 توسط محققان دانشگاه ناتینگهام انجام شد ، نتایج مشابهی را برای واکسیناسیون آنفلوانزا نشان داد و نشان داد که تأثیرات خلق و خوی بر کسانی که ذاتاً خوشحال هستند بیشتر است. یکی از جنبه های مورد مطالعه در این مطالعه ، روحیه شرکت کنندگان در روز واکسیناسیون بود.

مارسلند می گوید: “احساس شما در روز واکسن با میزان پاسخ شما به واکسن آنفولانزا مرتبط است.” بنابراین افرادی که در این روز مثبت فکر می کنند ، در واقع واکسن آنفولانزا را بهتر پاسخ می دهند.

تحقیقات مارسلند در زمینه روان درمانی و ایمونولوژی است که نحوه تعامل سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی را بررسی می کند.

وی گفت: “ما که در این زمینه کار می کنیم علاقه مند هستیم که عوامل روانی و شیوه های زندگی را با خطر همه گیری و پاسخ به واکسیناسیون مرتبط کنیم ، و من فکر می کنم آنچه که ما اکنون انجام داده ایم ربطی به همه گیری ها دارد.”

تحقیقات نشان داده است که خلق و خوی بهتر ممکن است با پاسخ ایمنی بهتر یا سریعتر مرتبط باشد ، اما استرس در پاسخ ایمنی اختلال ایجاد می کند.

عوامل مثر بر ایمن سازی

آنلیس مدیسون ، دانشجوی دکترا در کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو ، نویسنده اصلی مطالعه منتشر شده در مجله Perspectives on Psychological Science ، نتایج مطالعات مختلف عوامل ایمنی را در واکسن های مختلف شرح می دهد.

وی گفت: “ما 49 کارآزمایی بالینی مختلف را بررسی کردیم که نشان می داد رفتارهایی مانند استرس مزمن ، اضطراب ، افسردگی ، عدم تحرک ، سیگار کشیدن ، مصرف زیاد الکل و رژیم غذایی نامناسب به طور کلی می تواند بر پاسخ آنتی بادی ها و سلول های T تأثیر بگذارد.” تاثیر منفی می گذارد.

اگرچه نتایج این مطالعات نشان نداد که این عوامل می توانند اثر محافظتی واکسن را به طور کامل نفی کنند ، اما مشخص شد که این عوامل ممکن است با افزایش تدریجی ایمنی یا کاهش سطح آنتی بادی تولید شده مرتبط باشند.

یکی از جالب ترین نمونه های استرس زایی به عنوان یک عامل کلیدی ، مطالعه دانشجویان پزشکی در یک دوره بسیار استرس زا در طول امتحانات بود.

مدیسون می گوید: “محققان دانشجویان جوان و سالم پزشکی را با واکسن هپاتیت B واکسینه کردند. مهمتر اینکه واکسن هپاتیت B بسیار م effectiveثر و تقریباً به اندازه واکسن کووید م effectiveثر است.” آنها دریافتند که دانشجویان پزشکی که در طول دوره آزمایشی سه روزه استرس و اضطراب بیشتری احساس می کردند ، زمان بیشتری را برای افزایش سطح آنتی بادی محافظتی بالینی خود صرف کردند.

دلیل اینکه نمی توانید بلافاصله پس از دریافت واکسن کرونا دیگران را در آغوش بگیرید این است که برای ایجاد ایمنی در بدن به زمان نیاز است. محققان بر این باورند که میزان رشد ایمنی می تواند تحت تأثیر عوامل فردی قرار گیرد.

مدیسون می گوید: “به عنوان مثال ، اگر استرس مزمن دارید ، ایمنی بدن دو هفته یا بیشتر طول می کشد.”

تغییرات خلقی کوتاه مدت یا بلند مدت؟

در این مطالعه ، میزان استرس و حمایت اجتماعی دانش آموزان به صورت گروهی در طول سال تحصیلی تقریباً یکسان بود ، نشان می دهد که تفاوت در پاسخ به واکسن مربوط به سطح استرس در طول دوره آزمایش و در زمان واکسیناسیون است.

نتایج سایر مطالعات نشان داده است که میزان استرس 10 روز پس از واکسیناسیون ممکن است مهمتر از 2 روز قبل از واکسیناسیون باشد (که دلگرم کننده است). این به این دلیل است که بسیاری از افرادی که واکسن COVID-19 را دریافت کرده اند پس از تزریق احساس تسکین و استرس کمتری داشته اند.

نتایج این مطالعه هنگام در نظر گرفتن آسیب های روانی و استرس ناشی از اپیدمی و فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است زیرا جلوگیری از استرس در شرایط همه گیری جهانی بسیار دشوار است.

مدیسون می گوید: “واکسیناسیون افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می برند (تحقیقات نشان داده است که افسردگی بیشتر از حد معمول شایع است) می تواند یک سیگنال انباشته باشد و می تواند برای مراقبت از خود ، از جمله جستجوی درمان استفاده شود.” گفت. از نظر روحی سالم بمانید.

حمایت اجتماعی

مطالعات دیگر نشان داده است که حمایت اجتماعی در طول واکسیناسیون به افزایش پاسخ ایمنی کمک می کند.

مدیسون می گوید: “حمایت اجتماعی می تواند در برابر تأثیرات منفی استرس بر بدن و سیستم ایمنی بدن ما واقعاً م effectiveثر باشد ، بنابراین ما سعی می کنیم هنگام واکسیناسیون ، تعاملات اجتماعی را در اولویت قرار دهیم.”

خواب

تحقیقات نشان می دهد که خواب یکی دیگر از عوامل مهم است.

مارسلند می گوید: “در واقع ، شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد خواب با پاسخ آنتی بادی به واکسیناسیون مرتبط است.”

در تحقیقی که در مقاله مدیسون انجام شد ، جوانانی که بعد از دریافت واکسن هپاتیت A 36 ساعت نخوابیدند ، یک ماه بعد نیمی از آنتی بادی ها را دریافت کردند در مقایسه با کسانی که بعد از واکسیناسیون تمام شب خوابیدند. کم شده.

مارسلند توصیه می کند: “افرادی که دوز بعدی واکسن کووید -19 را دریافت می کنند باید سعی کنند خواب خوبی داشته باشند و از واکسیناسیون خیلی خسته نباشند.”

تاثیر عوامل روانشناختی و رفتاری بر اثربخشی واکسن COVID-19

هر دو دانشمند گفتند تحقیقات بیشتری در مورد این پدیده و نحوه تعامل آن با واکسن COVID-19 مورد نیاز است.

اما تحقیقات در این زمینه به ما این ایده را می دهد که چگونه می توانیم واکسن COVID-19 را تهیه کنیم.

این مطالعه که در 30 سال گذشته انجام شد ، دو نوع پاسخ روانی و رفتاری را در نتیجه آزمایش انواع مختلف واکسن ها نشان داد ، از جمله واکسن ویروس آنفولانزا ، واکسن پنومونی پنوموکوک ، واکسن هپاتیت و واکسن HIV. جنبه های پاسخ ایمنی سازگاری با واکسن

بنابراین ، اگرچه این موارد هنوز با واکسن کووید آزمایش نشده اند ، اما می توان باور کرد که این عوامل ممکن است به دلایل مختلفی ادامه یابد.

مدیسون می گوید: “چندین مطالعه نشان داده است که حتی مداخلات نسبتاً کوتاه مدت ، مانند خواب راحت قبل از واکسیناسیون یا به حداقل رساندن استرس ، بر پاسخ واکسن تأثیر مثبت دارد.”

وی گفت: “این امیدوارکننده ترین بخش است.” “این نتایج نشان می دهد که حتی اقدامات کوچک می تواند به کار واکسن کمک کند ، حتی اگر فردی در بسیاری از جنبه های زندگی خود دچار مشکل باشد.”

هر چیزی که بتواند به شما کمک کند تا در روز واکسیناسیون احساس مثبت تری داشته باشید ، ارزش تلاش برای دریافت بهترین پاسخ از واکسن برای مبارزه با همه گیری را دارد و تمام تلاش خود را برای محافظت از خود انجام دهید.

اگر مطالعه در روز واکسیناسیون با کمی اضطراب انجام شود ، این بدان معنا نیست که واکسن COVID-19 بی اثر است ، اما نکته مهم این است که مردم باید تلاش کنند تا مردم در این روز با استراحت بیایند. تا زمانی که بتوانند احساس مثبت و بدون استرس داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا