برترین های کسب و کارعمومی

علت ضعیف شدن صدای بوق ماشین

بوق خودرو از جمله کاربردی‌ترین بخش‌های ماشین به حساب می‌آید؛ زیرا راننده وسایل نقلیه در زمان‌هایی که به هشدار دادن به دیگران احتیاج دارند، با بوق زدن می‌توانند افراد را نسبت به رانندگی نادرست و یا قدم زدن در مسیرهای نامناسب آگاه کنند. در صورت خراب شدن بوق خودرو معمولاً راننده دچار اضطراب شده و به فکر روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق ماشین می‌افتد. مشکلات بوق خودرو متفاوت است که در این مطلب قصد داریم به طور کامل آنها را بررسی کنیم.

The reason for the weakening of the car horn

اجزا و عملکرد سیستم بوق خودرو چگونه است؟

اجزای اصلی بوق ماشین عبارتند از کلید یا سوئیچ، باتری و همچنین قسمت اصلی بوق.

در زمانی که دکمه بوق فشار داده می‌شود، رله برق را به بوق انتقال داده و صدای بوق به گوش می‌رسد. در صورتی که هر یک از بخش‌های بوق ماشین دچار اشکال شده باشند، با خرابی بوق خودرو روبرو خواهید شد. در اینجا به بررسی علت‌های معیوب شدن بوق ماشین و روش‌های تعمیر آن می‌پردازیم.

علت کار نکردن بوق خودرو چیست؟

علت قطع شدن بوق ماشین احتمالاً مشکل در رله بوق است.

برای اینکه رله را بررسی کنید باید از جریان برق در آن اطمینان حاصل کنید. در صورت عدم برق در رله، مسیر برق کشی تا باتری خودرو را باید چک کنید تا در صورت یافتن علت و محل مشکل در سیم کشی بوق، با تعمیر یا تعویض آن، مشکل کار نکردن بوق ماشین را برطرف نمایید.

اگر مشکلی در جریان برق باتری وجود نداشته باشد باید کلید بوق را امتحان کنید. با فشار دادن سوئیچ بوق بررسی کنید که آیا برق به رله می‌رسد؟ برای بررسی سیستم برق رله چراغ کیسه هوا را نیز بررسی کنید. مشکلات مربوط به کیسه هوا می‎‌توانند به راحتی سبب قطع شدن برق رسانی به رله و در نتیجه عمل نکردن بوق ماشین شوند. اگر متوجه شدید که برق رله مشکلی ندارد اما بوق کار نمی‌کند، نسبت به تعویض رله اقدام کنید.

یک احتمال دیگر در زمان قطعی بوق ماشین این است که دکمه بوق فرمان دچار اشکال شده باشد. اگر سوئیچ بوق آسیب دیده باشد باید آن را با یک دکمه جدید جایگزین کنید. یکی دیگر از روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق ماشین برای کار نکردن بوق خودرو این است که جعبه فیوز ماشین را پیدا کنید، درپوش فیوز را بردارید و سپس فیوز بوق را پیدا کنید. سپس فیوز را از محل خود خارج کرده و بررسی کنید، در صورتی که سیم فلزی فیوز معیوب شده باشد، باید یک فیوز جدید را به جای آن استفاده کنید. یکی دیگر از اقدامات لازم برای تعمیر بوق ماشین نیز قطع کردن اتصالات با باتری خودرو و وصل کردن دوباره آن است.

علت قطع شدن بوق پراید

علت کم شدن صدای بوق ماشین پراید میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، همان طور که میدانید، بوق نقش بسیار مهمی در رانندگی شما دارد و خرابی بوق ماشین میتواند برای شما مشکل ساز باشد، پس با ما همراه باشید تا دلایل و شیوه تعمیر آن را بیان کنیم.
برخی از دلایلی که سبب قطع شدن بوق پراید، پژو 405 و 206 و سای خودروها میشود به عبارت زیر است:

  • خراب شدن دکمه بوق
  • بوق معیوب است
  • سوختن فیوز
  • فرسوده شدن یا خوردگی کانکتور
  • پاره شدن کابل
  • رله بد

حال که به بررسی دلایل خرابی بوق ماشین پرداختیم بهتر می توانیم دلیل اصلی آن را پیدا کرده و آن را حل کنیم.
مواردی که گفته شد هر کدام میتواند دلیل خرابی و یا بوق نزدن ماشین شما باشد، وقتی در حین رانندگی متوجه شدید که بوق ماشین شما کار نمیکند، در جایی امن توقف کنید و مشکل را بررسی نمایید.

علائم خرابی رله بوق پراید

در بحث علائم خرابی رله بوق پراید، بهتر است ابتدا با اجزای بوق و تاریخچه بوق 1011 ماشین آشنا شوید که در ادامه بحث به آن می پردازیم.
اجزای مهم و اصلی بوق ماشین شامل، باتری، کلید یا سوئیچ و قسمت اصلی بوق است. هنگامی که شما دکمه بوق را فشار میدهید، رله برق را به بوق منتقل میکند. سپس صدای بوق به گوش میرسد، اگر هر کدام از بخش های بوق ماشین به درستی کار نکند بوق ماشین خراب بوده و در اولین فرصت باید تعمیر شود.
اگر رله بوق ماشین شما خراب شده باشد، یکی از نشانه های آن یکسره شدن بوق ماشین است، اما می تواند دلیل دیگری هم داشته باشد، مثل مشکلات مربوط به سوئیچ بوق، که البته این مشکل نیز راه حل خاص خودش را دارد. شما میتوانید برای حل کردن مشکل یکسره شدن بوق ماشین رله جدید را با رله قدیمی جا به جا کنید تا این مشکل حل شود.

علت یکسره شدن بوق ماشین چیست؟

بوق ممتد خودرو می‌تواند به شدت آزار دهنده و کلافه کننده باشد. در زمانی که بوق خودرو ممتد می‌شود، افراد سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند برای قطع شدن صدای بوق چکار کنند. یکی از علائم خرابی رله بوق، یکسره شدن بوق خودرو است. همچنین از دیگر دلایل ممتد شدن بوق ماشین، مشکلات مربوط به سوئیچ بوق می‌باشد.

برای رفع مشکل بوق ممتد خودرو رله جدیدی را با رله قدیمی جایگزین کنید. ابتدا جعبه فیوز خودرو را پیدا کنید، درب جعبه فیوز را باز کنید. سپس فیوز مربوط به بوق خودرو را بیابید و آن را از جا دربیارید، در این زمان مشکل بوق یکسره باید قطع شود.
برای ادامه باید فیوز جدید را در محل قرار دهید. اگر مشکل یکسره شدن بوق برطرف شد، به معنی این است که اتصال کوتاه در رله علت اصلی بوق ممتد خودرو بود. اما اگر بوق دوباره به شکل ممتد به صدا در آمد باید قدم دوم را برای متوقف کردن بوق بردارید.
برای این کار باید با استفاده از مولتی متر اتصالات سیم کشی بین قسمت‌های مختلف بوق را بررسی کرده و سپس مشکل را برطرف نمایید. اگر مشکلی در سیم کشی بوق خودرو پیدا نکردید، در این مرحله باید باتری ماشین را قطع و دوباره وصل کنید تا صدای بوق خودرو قطع شود.

اگر با روش‌هایی که برای رله و دکمه بوق فرمان انجام داید و باز هم مشکل پا بر جا بود، با آرامش آخرین اقدام برای قطع شدن صدای بوق ماشین را انجام دهید. سوئیچ فرمان خودرو را باز و بررسی کنید، اگر دلیل قطع نشدن بوق ماشین معیوب شدن سوئیچ بوق باشد، باید مشکلات مربوط به آن را رفع نمایید.

خراب شدن صدای بوق از دیگر مشکلات بوق ماشین

اگر بوق خودروی شما با مشکل مواجه شده است و یا صدای عادی ندارد، باید ابتدا از یک نفر کمک بخواهید تا در خودرو بنشیند. سپس کاپوت ماشین را باز کنید تا بررسی را ادامه دهید. از فرد دیگر بخواهید تا بوق ماشین را فشار دهد، اگر صدای بوق ضعیف باشد، یعنی برخی از بوق‌های ماشین معیوب شده‌اند. برای رفع مشکل صدای بوق خودرو باید تمام بوق‌های خودرو را روی پایه رادیاتور و یا پنجره مشبک قرار دهید.

در ادامه باید سیم اتصال بوق را قطع و سپس درپوش بوق را باز کنید. در این زمان به قسمت‌های داخلی بوق دسترسی پیدا می‌کنید. شما می‌توانید با تمیز کردن این قسمت‌ها، مشکل احتمالی صدای بوق را برطرف نمایید. سپس درپوش بوق را ببندید و بوق را به جای خود برگردانید. این کار را با احتیاط انجام دهید تا اتصالات و پیچ و مهره‌های بوق را به درستی وصل کنید.

در انتها از دوست خود بخواهید تا دکمه بوق را فشار دهد تا متوجه شوید که عیب یابی و تعمیر بوق ماشین به خوبی انجام شده است. اگر پس از انجام این مراحل متوجه شدید که بوق همچنان مشکل دارد، باید با تعویض بوق خودرو، این ایراد را رفع کنید.

علت کم شدن صدای بوق

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که در حین رانندگی بوده اید و هنگام استفاده از بوق خودرو خود متوجه شده اید که بوق خودروی شما به درستی کار نمیکند، و یا بوق قطع و وصل شده و یا صدای کمی از بوق خارج میشود، لطفا همچنان با ما همراه باشد تا به بررسی علت قطع و وصل شدن بوق خودرو ویا خرابی بوق ماشین بپردازیم.

اولین مرحله از تعمیر و یا بررسی علت کم شدن صدای بوق این است که بدانیم ایراد و مشکل از کدام قسمت بوق است، در این صورت خواهیم توانست به راحتی این مشکل را حل کنیم. در جریان باشید که برخی از خودرو ها دارای چندین بوق هستند، پس در هنگام خرابی حتما سایر بوق ها را نیز بررسی کنید. برای بررسی مشکل بوق بهتر است ابتدا به سراغ جعبه فیوز بروید، شاید در اینجا مشکل از فیوز مربوطه باشد، به جز این میتوانید سیستم برق کشی بوق خودرو را هم بررسی کنید.

البته بهتر است شما برای تعمیر این مشکل به سراغ فردی بروید که خودرو را بشناسد، اگر خودتان تخصص کافی در این زمینه ندارید، بهتر است به افراد متخصص و حرفه ای در این حوزه مراجعه کنید، تا بهتر بتوانند مشکل قطع و وصل شدن بوق خودرو و یا کم شدن صدای بوق ماشین را بررسی و تعمیر کنند.

تست بوق ماشین با باتری

تا اینجا دانستید که بوق ماشین یکی از قطعات مهم و اساسی خودروی شماست، چرا که نوعی وسیله هشدار دهنده بوده و می تواند امنیت را برای شما و سرنشینان خودروی شما فراهم کند.
هرچند که بوق کارکرد مهمی در حین رانندگی دارد، اما متاسفانه مشاهده میشود که برخی از رانندگان سبب ایجاد مزاحمت و آلودگی صوتی در سطح شهر میشوند که باید از آن اجتناب کنند. بوق ها در انواع خودرو های مختلف متفاوت هستند و هرکدام بوق مخصوص به خود را دارند، اما بوق های معمولی خودرو از نوع الکترومکانیکی هستند.
لازم است شما برای تست بوق ماشین با باتری حتما به افراد متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا بتوانند به راحتی مشکل شما را حل کنند.
به طور کلی سیستم بوق در خودرو ها یکی از قسمت های مهم آن بوده ک خرابی و یا قطع و وصل شدن و یا هر مشکل دیگری در آن سبب حوادث جبران ناپذیری خواهد شد، پس در صورت خرابی این قسمت از ماشین نیاز است که حتما آن را تعمیر کنید تا بتوانید یک رانندگی ایمن داشته باشید. علت قطع و وصل شدن بوق ماشین و یا هرخرابی دیگری در آن ممکن است دارای علل متفاوتی باشد که توسط فردی متخصص بررسی و سپس تعمیر میشود.

جمع بندی

یکی از نکاتی که در زمان معیوب شدن بوق خودرو باید بدانید این است که سیستم بوق ماشین به سیستم دزدگیر و همچنین کیسه هوا مرتبط است. در صورتی که بوق خودروی شما دچار مشکل شده باشد، با نهایت دقت ابتدا کیسه هوای ماشین را خارج کنید و سپس عملیات مربوط به رفع مشکلات بوق ماشین را انجام دهید.
در انتهای مطلب برای جلوگیری از آسیب به سیستم‌های مختلف خودرو به شما توصیه می‌کنیم که خودتان برای عیب یابی و تعمیر بوق ماشین اقدام نفرمایید وبرای رفع مشکلات مربوط به بوق ماشین خود، از یک مکانیک خودروی ماهر کمک بخواهید تا با عیب یابی دقیق علت بوق نزدن ماشین، آن را برطرف نماید.
اگر قصد دارید تعمیرات خودرو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و در این زمینه درآمبوق ماشین شما ممکن است به دلیل داشتن چندین مشکل، مانند فیوز آسیب دیده(سوخته)، فنر ساعتی شکسته، سوئیچ بوق معیوب، رله خراب، سیم کشی فرسوده یا بریده شده، مشکلات اتصال بدنه بوق یا حتی باتری ضعیف، باعث کم شدن صدای بوق ماشین شده باشد.. اگر چند وقتی است که متوجه این موضوع شده اید که بوق خودرو صدای ضعیفی دارد، بسیار مهم است که آن را در اسرع وقت بررسی و مشکل را بر طرف نمایید.

صدای بوق ضعیف می تواند بسیار خطر آفرین باشد! چرا که ممکن است به اندازه کافی بلند نباشد تا به سایر رانندگان یا عابرین پیاده در مورد حضور شما هشدار داده و منجر به تصادف شود.

بوق ماشین یک ابزار ایمنی مهم است که به شما کمک می کند تا سایر رانندگان و عابران پیاده را از حضور خود آگاه کنید. با این حال، ضعیف شدن بوق ماشین می تواند آزاردهنده باشد و ممکن است به اندازه کافی بلند نباشد تا توجه آنها را به خود جلب کند. در این مقاله از فروشگاه ، به دلایل مختلف کم شدن صدای بوق ماشین، علائمی که باید به دنبال آنها باشید و نحوه تشخیص و رفع مشکل خواهیم پرداخت.

دکمه بازگشت به بالا