عرضه‌کنندگان غیرمجاز قطعات خودرو سطح کیفی را پایین آورده‌اند

عرضه‌کنندگان غیرمجاز قطعات خودرو سطح کیفی را پایین آورده‌اند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات گفت: برخی عرضه‌کنندگان که از قضا دولتی با وابسته به خودروسازان هستند و مجوزی هم از اتحادیه ندارند و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها کیفیت لازم را هم ندارد، سبب شده سطح قطعات خودرو به طور کلی افت کند.

به گزارش شبکه، سید احمد حسینی در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) خود با موضوع بررسی نحوه اجرای طرح شناسه‌دار کردن لوازم یدکی و چالش‌های آن، ضمن اشاره به موضوع طرح شناسه‌دار کردن قطعات و لوازم یدکی خودروها، اظهار کرد: متاسفانه در آغاز طرح وزارت صمت قصد داشت بدون تعامل با اتحادیه و با ابزار نظارتی این طرح را در سطح بازار اجرا کند؛ قطعا این موضوع تبعات جبران ناپذیری در سطح عرضه ایجاد می‌کرد و منجر به التهاب بازار می‌شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات ادامه داد: اما در همان مقطع و با روی کار آمدن هیات مدیره جدید، توانستیم با برگزاری نشست‌ها با وزارت صمت کار را بصورت تخصصی پیش برده و به طرح مشکلات و چالش‌های اجرای طرح در جلسات متعدد با مسئولان دولت، وزارت صمت، نمایندگان مجلس و… بپردازیم. در نتیجه با همکاری‌هایی که شکل گرفت، توانستیم از تبعات جبران‌ناپذیر این طرح در آن مقطع جلوگیری کنیم.

وی ضمن تاکید بر حل مشکلات طرح شناسه‌دار کردن کالاها بصورت کامل تا پیش از سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: حال حاضر اتحادیه با قدرت در راستای اقناع‌سازی و آموزش طرح در حال فعالیت است و سعی کرده با ایجاد گفتمان جدید در سطح صنایع و صنوف خودرویی، بستر لازم برای اجرای طرح را فراهم کند. حال وزارت صمت است که بایستی مشکلات طرح را حل و سوالات کارشناسان صنفی را پاسخ دهد تا بتوان این طرح را به خوبی اجرا کرد.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تاکید کرد: برای اجرای درست طرح شناسه قطعات و لوازم یدکی خودرو نیازمند ساماندهی تولیدکنندگان صنفی بودیم که با همکاری وزارت صمت این موضوع و ساماندهیِ این رسته از تولیدکنندگان که سهم بیش از ۱۳ درصد تولید قطعات خودرو را در اختیار دارند، انجام شد. ضمن اینکه بایستی “کد آیسیک” برای رسته تولیدکنندگان صنفی در این اتحادیه اخذ شود.

حسینی بر ساماندهی تولیدکنندگان صنفی در سطح استان تهران از سوی اتحادیه تاکید کرد و گفت: اتحادیه با جدیت این موضوع را پیگیری کرده و شاخص‌های تشخیص تولیدکنندگان صنفی را نیز با استفاده از کارشناسان حرفه‌ای برای تمایز از تولیدکنندگان صنعتی احصا کرده‌ است. متاسفانه برخی عرضه‌کنندگان لوازم یدکی دولتی یا وابسته به خودروسازان، از اتحادیه ما (که طبق قانون مسئولیت ساماندهی بازار را برعهده دارد) مجوزی دریافت نداشته و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها کیفیت لازم را هم ندارد. همین امر سبب افت کیفی سطح قطعات خودرو به طور کلی شده است.

یک روز هم کبود قطعه نداشتیم

این مقام صنفی، ضمن تاکید بر کیفیت مناسب قطعات عرضه شده توسط شرکت‌های شناسنامه‌دار بازار، خاطر نشان کرد: همه اعضای صنف در طول تحریم‌ها حتی یک روز هم اجازه ندادند با کمبود قطعه در کشور روبه‌رو شویم؛ این موضوع در خصوص بخش قطعات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی بیشتر واضح‌تر هم بوده است. اجازه نداده‌ایم حتی یک روز صنعت کشور منتظر قطعه بماند و کار متوقف شود.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران ادامه داد:  امروز اصناف از طریق مالیات بخش بزرگی از بودجه کشور را تامین کرده و برخلاف دیگر بخش‌های اقتصادی ما به جای دریافت بودجه، نیازهای مالی کشور را تامین می‌کنیم. دولت با افزایش سهم مالیات در بودجه فشار بیشتری به اصناف وارد کرده تا مالیات بیشتری پرداخت کنند و این در شرایط اقتصادی فعلی دور از انصاف بوده و بسیاری از کسبه با مشکلات اقتصادی متعددی روبه‌رو هستند؛ لذا درخواست ما این است که دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشد.

حسینی در پایان در رابطه با تمدید مهلت شناسه‌دار کردن قطعات یدکی خودروها، تاکید کرد: بهتر است نگوییم که این مهلت این طرح تمدید شده است؛ باید بگوییم که این طرح تا پایان سال به تعویق افتاده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا