برترین های کسب و کارعمومی

صفر تا 100 دریچه بازدید تاسیسات ساختمان مسکونی و تجاری

دریچه بازدید تاسیسات، یکی از مهم ترین بخش های ساختمانی ، تاسیسات مکانیکی ساختمان مسکونی می باشد .تاسیات یک ساختمان اجزا گوناگونی را شامل می شود که به اختصار به هریک از آنها دراین مقاله از خواهیم پرداخت .منظور از تأسیسات ساختمانی دیاگرام های مهندسی شده ای هستند که برای  تعمیرات ساختمانی ونقشه آن را مورد بررسی قرارمی دهند. از جمله مهم ترین مزایا که از نصب انواع تأسیسات برنامه ریزی می شود وب اجرا در می آید می توان کمک به ارتقای سطح کیفیت واحد های هرساختمان برحسب طبقه ومکان مختلف است.

به طورکلی مهندسین تاسیسات ساختمانی بدین منضور هستند که ما زندگی آسوده وراحتی داشته باشیم که شامل تاسیسات گرمایشی سرمایشی برقی لوله کشی مهندسی ورودی و خروجی آب ، سیستم مجهز به تهویه هوا،سیم کشی کابل های برقی(تلفن،پریز) وبخش هالی متفاوت آن را طراحی می کنند.وقتی در دفترکار خود ویاخانه هستید واین مقاله را می خو انید محیط پیرامون خود رامی بینید که پرازانواع واقسام تجهیزات مکانیکی ،برقی وسایر انرژی ها را مشاهده می کنید که هریک چقدر در  زندگی روزمره ما نقش مهمی ایفا می کنند.

واین  امرکه درصنعت ساختمان سازی بابهترین کیفیت وباحداق رساندن هزینه ها ازانواع گوناگون انرژی ازاستاندادرهای این صنعت که نقش مهمی در تاسیسات ترند بازار وسطح ایمنی وامنیت این نوع مسکونی موثر می باشند .اولین چیزی که در درذهن ما می آید وجود لامپ و روشنایی اتاق وراهروها یادما می افتد ک البته این سازه ها درمراکز ساختمانی ویا صنعتی تفاوت های بسیاری دارند .برای مثال سازه های تاسیسات مکانیکی که در مراکزآموزشی (آموزشگاه ها ومدارس) ،یامجتمع های اداری ،کارخانه جات ساختمان های تجاری ، فرهنگی ، درمانی ، عمومی هستند تاسیسات الکتریکی ومکانیکی مجزا ازهم که مخصوص اون موسسه می باشد متفاوت خواهد بود .

تاسیسات مکانیکی در ساختمان مسکونی ،موجب بهبود سطح زندگی در جامعه نقش موثری دارد پله های برقی ،وجوآسانسور درساختمان ها ،همه ی این ها تماس مستقیمی با تاسیسات مکانیکی وتاسیسات الکتریکی که ارتباط دوسویه باهم دارند مهندسین ارزیابی میکنند تابهترین کارآمدی را در فضای مناسب به خود را رغم بزنند .همان طور که گفتیم، وظیفه طراحان و اجرا کردن این تاسیسات برعهده تکنسین های مخصوص ب این حوزه و مهندسان باتجربه است.

Zero to 100 inspection windows of residential and commercial building facilities

ازطراحی تا اجرا تاسیات مکانیکی ساختمان مسکونی

گرفته می شود ،که تغییر درهربخش و هر یک می  تواند کل سیستم را بهتر نمایان کند.نمونه هایی ازپارامتربندی سازه های ساختمانی که مهندسین طراحی می کنند را ما در زیر به چند مورد اشاره کردیم ؛

  • معماری ساختمان مسکونی
  • شرایط محیطی محل و منطقه جو آب وهوایی
  • فیزیک و نحوه ساخت خود ساختمان واستحکام آن
  • تاسیسات حرارتی
  • تاسیسات بهداشتی
  • تاسیسات گاز رسانی
  • تاسیسات تفریحی ، گردشگری
  • تاسیسات آتش نشانی،درمواقع حوادث

حال که نگاهی کامل به انواع تاسیسات مکانیکی ساختمان مسکونی داشته باشیم ،که اگر شما نیزبدنبال ایجاد چنین تاسیساتی برای ساختمان زندگی سکونت خود و یا کار هستید، اطلاعات کاملی در تاسیسات ساختمانی داشته باشید.درادامه می پردازیم به انواع سیستم های الکتریکی مهم درساختمان مسکونی محل زندگی شمامخاطبان که اطلاعات جامعی دراین زمینه داشته باشید؛

  • منبع تغذیه و توزیع برق
  • سیستم های اطلاعاتی و مخابراتی کار
  • سیستم های کنترل کننده
  • سیستم های امنیتی و دسترسی به اطلاعات
  • سیستم های تشخیص و زنگ خطردرنگام آتش سوزی
  • روشنایی داخلی و خارجی(اتاق ها ،راه روها)

شما برای اینکه در محل زندگی مسکونی یا محیط اداری خود مطابق بااستانداردهای فنی داشته باشید باید ازتکنسین های در این حوزه که برمیگردد به مرحله طراحی وعملیاتی ،برنامه ریزی تاسیسات مکانیکی ساختمان مسکونی ازمهندسین مشاوره وراهنمایی بگیرید.

قوانین و اصول اجرای تأسیسات مکانیکی

تأسیسات مکانیکی ساختمان لازم قانونی ای دارد که حداقل آن را که رعایت کنیم ،آن ها الزامات قانونی ای دارند.که در مراحل طراحی، اجرایی، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات، تغییرات متعدد  بازرسی تأسیسات گرمائی،سرمایی، تهویه مطبوع هوا و نیز تهیه و ذخیره آب گرم مصرفی در داخل ساختمان با وجود تانکر وپمپ آب پرقدرت، که گارانتی دار تهیه کنید ومقررات تاسیسات سازه های آن ها را رعایت کنید .

که بازم نیازمند کارشناسان متخصص دراین حوز می باشند پس حتما قبل از را اندازی واجرای طرح تاسیساتی که خود مشاوره بگیرید تا ازهزین های احتمالی آن برخوردار شوید وهمچنین هزینه های اضافی را حذف کنید.برای تاسیسات مکانیکی ساختمانی مسکونی خود اول ازهمه نگاه به بودجه ای ک می خواهید کنید دقت کنید وبعد بدنبال سیستم های مکانیکی ساختمانی سبک با طراحی داخلی تهیه کنید که هرموقع خراب شد بتوانبد لوازم آن را ازبازار تهیه کنید .

توضیحات شبکه فاضلاب داخل ساختمان :

– کلیه لوله های فاضلاب و ونت و آب باران از نوع پی وی سی با فشار کار 6 bar می باشد.

– لوله های ونت تا ارتفاع 1.2 متر بالای بام ادامه یافته و بعد از نصب دو زانویی 90 درجه (عصایی شکل) دهانه آن با توری گالوانیزه ریز پوشانده شود.

– حداقل شیب لوله های فاضلاب افقی به قطر 4 اینچ یا کوچکتر برابر 2 درصد و حداقل شیب لوله های بزرگتر از 4 اینچ برابر 1 درصد میباشد.

– کلیه رایزرهای فاضلاب در طبقه آخر به ونت تبدیل شده و از بام خارج میگردند.

– اطراف لوله های فاضلاب داخل کف یا زمین با ماسه بادی عاری از خاکستر و کلوخ نباتی پوشانده شود.

-اندازه دهانه دریچه بازدید روی لوله قایم فاضلاب تا قطر نامی 100 میلیمتر (4 اینچ ) باید برابر قطر نامی لوله باشد . در لوله های با قطر نامی بزرگتر دریچه بازدید دست کم 100 میلیمتر باشد.

– کلیه کفشورهای پشت بام از جنس چدنی با کف خواب چدنی انتخاب شود.

– لوله قایم اب باران برای انتقال آب باران به پایین ممکن است در داخل ساختمان یا در خارج ساختمان به طور آشکار روی دیوار خارجی نصب شود در هر حال لوله کشی آب باران فقط پس از خروج از ساختمان ، با تایید ، ممکن است به لوله فاضلاب خروجی از ساختمان متصل شود و بایستی روی لوله افقی اصلی آب باران سیفون نصب شود .حتی المقدور سعی شود که آب باران به محوطه ، معابر خارج شود.

– جهت آزمایش شبکه فاضلاب ، انتهای باز لوله ها آب بندی شده و از بالاترین نقطه شبکه (انتهای لوله ونت ) آب وارد شبکه نموده و به مدت 12 ساعت تخلیه نشود . با بازدید کلیه اتصالات و همچنین پایین آمدن مقدار آب در لوله بالایی عمل کنترل صورت میگیرد .

– کلیه کفشور ها دارای سیفون می باشند.

– تنهادر زیر علم فاضلاب ماشین لباسشویی سیفون نصب شود.

*** در تست لوله فاضلاب آزمایش با آب باید با فشار 6 متر ستون آب صورت گیرد ***

توضیحات لوله کشی گرمایش :

– جنس لوله های گرمایش از نوع پلیمر با استانداردهای مقررات ملی ساختمان می باشد.

– در نقاطیکه امکان محبوس شدن هوا وجود دارد (لوله سیفون می شود) نصب شیر هواگیری اتوماتیک یا دستی ضروری می باشد.

– هر نوع انشعاب فرعی از اصلی باید در جهت جریان مسیر اب و به صورت فارسیبر اجرا گردد.

– جهت عبور لوله ها از دیوار میبایست به قطر 2 سایز بزرگتر از لوله مربوطه جاسازی شده و لوله ها از داخل آن عبور نماید.

– سیتم لوله کشی بعد از اجرا و قبل از رنگ و ایزولاسیون بوسیله آب و پمپ دستی تحت فشار 6 اتمسفر به مدت 2 ساعت مورد آزمایش قرار میگیرد.

– ارتفاع نصب پکیج از کف تمام شده 120 cm و قطر دودکش 150mm در نظر گرفته میشود.

– کلیه رادیاتورها ازنوع آلومینیمی پیشنهاد می گردد.

– شیر تنظیم اب رادیاتور از نوع دوبل رگلاژ کرومه و رانوی برگشت آن از نوع قفلی کرومه و شیر هواگیری آنها از نوع کرومه به قطر 8/1 اینچ می باشند..

نکاتی در طراحی شبکه گرمایش :

– دمای آب شبکه شهری 60 درجه فارنهایت و دمای آب گرم مصرفی 140 در جه فارنهایت در نظر گرفته می شود.

– بار حرارتی مورد نیاز ساختمان که ناشی از تلفات حرارتی از دیوارهای خارجی و داخلی ، درها ، پنجره ها ، کف و سقف ، تلفات حرارتی ناشی از نفوذ هوا و بار حرارتی آب گرم مصرفی میباشد محاسبه میگردد.

– بر اساس بار حرارتی هر فضا نوع و تعداد پره های رادیاتور محاسبه میگردد.

– طراحی سیستم لوله کشی به رادیاتورها بر اساس سیستم برگشت نوع مستقیم می باشد و بنابراین سایز تمامی لوله های رفت و برگشت یکسان می باشد.

– سایز تمامی لوله های ورودی و خروجی رادیاتورها برابر 2/1 اینچ در نظر گرفته می شود.

– محدوده سرعت مناسب 4-2 فوت بر ثانیه در نظر گرفته می شود.

– بدلیل محدودیتهای مکانی میتوان از تعداد پره های یک رادیاتور کاسته و به رادیاتور دیگری در همان فضای مشخص اضافه نمود .نرخ افت فشار مناسب برای سیستم لوله کشی mili inches/ft 300 در نظر گرفته می شود – قطر لوله ها با معلوم بودن بار حرارتی که آن لوله بایستی حمل کند و مقدار افت فشار مجاز در لوله و با استفاده از نمودار مربوطه و در نظر گرفتن سرعت مجاز بدست می آید.

– محاسبات لوله ها بر اساس لوله فولادی نسبتاً ناصاف انجام گرفته است که بهتر است از سایز معادل در لوله های سه لایه یا پنج لایه نیو پایپ استفاده شود.

– دمای خارج ساختمان 10- درجه سانتیگراد، دمای داخل ساختمان 24 در جه سانتیگراد، دمای فضاهای تهویه نشده همانند راه پله و پارکینگ صفر درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود.

– ضریب تصحیح چگالی هوا (k) برابر 0.92 در نظر گرفته می شود.

دکمه بازگشت به بالا