اقتصادی

سقوط ۴۰۰ میلیارد دلاری ارزش صنعت فناوری اروپا

ارزش صنعت فناوری اروپا در سال جاری به میزان 400 میلیارد دلار کاهش یافته است و سرمایه‌گذاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر 18 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شبکه، مطالعه شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر “اتومیکو” نشان داد که ارزش کل شرکت های فناوری دولتی و خصوصی در اروپا تا پایان سال 2021 از 3.1 تریلیون دلار به 2.7 تریلیون دلار کاهش می یابد. نرخ بهره بالا، جنگ در اوکراین و کمبود استعدادها از جمله دلایل این کاهش بود.

فشارهای بازار، بسیاری از شرکت‌های معروف اروپایی را مجبور کرده است که به میزان قابل‌توجهی کمتر از همتایان خود که زمانی بسیار مورد توجه بودند، درآمد کسب کنند. به عنوان مثال، شرکت پرداخت سوئدی Klarna Bank، 800 میلیون دلار برای ارزش گذاری 6.7 تریلیون دلاری جذب کرد که 85 درصد کمتر از ارزش 46 میلیارد دلاری شرکت در سال 2021 است.

به گفته شرکای اتمیکو، اکوسیستم فناوری اروپا با چالش برانگیزترین محیط اقتصاد کلان از زمان بحران مالی جهانی مواجه است.

آمارهای گردآوری‌شده از ۴۱ کشور نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اروپا در سال جاری ۸۵ میلیارد دلار است که ۱۸ درصد از ۱۰۰ میلیارد دلار جمع‌آوری‌شده در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است.

تعداد شرکت های جدید به ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر از 105 شرکت در سال 2021 به 31 شرکت در سال جاری کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، با وجود این چالش ها، اتمیکو متوجه شد که افراد در این صنعت همچنان مشتاق هستند. در یک نظرسنجی از بنیانگذاران و سرمایه گذاران اروپایی، 77 درصد گفتند که نسبت به آینده صنعت فناوری اروپا مشتاق تر از سال 2021 هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا