اقتصادی

سقوط حدود ۴۵ درصدی سود سه ماهه آرامکوی سعودی

آرامکو عربستان سعودی از کاهش 44.6 درصدی سود خالص در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به دلیل کاهش تقاضا و پایین آمدن قیمت نفت ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش شبکه ، در اثر واکنش منفی سرمایه گذاران به تأثیر همه گیری ویروس کرونا در تقاضای انرژی و انتقال طولانی مدت از سوخت های فسیلی به منابع تجدیدپذیر ، ارزش سهام شرکت های جهانی نفت کاهش یافت.

قیمت نفت از ماه مارس کمی بهبود یافته و به پایین ترین حد در دو سال گذشته رسیده است ، اما سایر غول های نفتی مانند آرامکو و شل و BP هزینه های سرمایه را در سال جاری و سال آینده کاهش داده اند.

حاشیه سود پالایش و شیمیایی ضعیف در کاهش سود خالص آرامکو نقش داشته و در سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر به 4421 میلیارد ریال سعودی (117.8 میلیارد دلار) رسیده است. در مدت مشابه سال گذشته درآمد آرامکو 7984 میلیارد ریال بوده است.

امین ناصر ، مدیر عامل شرکت آرامکو ، در بیانیه ای گفت: “علیرغم بهبود فعالیت اقتصادی و موانع پیش روی بازار جهانی انرژی ، نشانه هایی از بهبود سریع در سه ماهه سوم را شاهد بودیم.

قیمت سهام آرامکو در روز سه شنبه حدود 1٪ صعود کرد و به 34.4 ریال رسید ، اما از ابتدای سال تاکنون 2.3٪ سقوط کرد. با این حال ، آنها از اکسون ، BP و Shell که سهام آنها بیش از 50٪ سقوط کرد یا Chevron که سهام آنها 40٪ افت کردند ، عملکرد بهتری داشتند.

تحلیلگران می گویند کاهش جزئی سهام آرامکو تا حدودی به عملکرد بازار سهام عربستان سعودی که سهام آرامکو را تأمین کرده است برمی گردد و این شرکت سود سهام نقدی را نیز تضمین کرده است.

آرامکو می گوید برای سه ماهه سوم 18.75 میلیارد دلار سود سهام پرداخت خواهد کرد و قصد دارد 75 میلیارد دلار سود نقدی در سال 2020 پرداخت کند.

آرامکو که سال گذشته علنی شد ، نقشی اساسی در کمک به دولت عربستان در مدیریت کسری خود دارد.

سود خالص آرامکو به 2.462 میلیارد ریال افزایش یافت که در سه ماهه دوم تقریباً دو برابر شد و آرامکو به افزایش قیمت نفت کمک کرد. با این حال ، کاهش فروش تا حدودی تأثیر افزایش قیمت را جبران می کند. عربستان سعودی به دنبال توافق اوپک و متحدانش تولید خود را از ماه مه کاهش داده است.

طبق گزارش رویترز ، آرامکو در سه ماهه سوم 12.4 میلیارد دلار فروش نقدی داشته است در حالی که در سه ماهه دوم 6.1 میلیارد دلار بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا