اقتصادی

رونق نسبی مسکن در رکود خودرو

بازار مسکن تهران در تیرماه سال جاری هم در تعداد معاملات و هم در شاخص های قیمتی نسبت به خرداد ماه با افت مواجه شد. با این حال، به نظر می رسد طرح های مسکن دولت بر رونق ساخت و ساز و تمایل به سرمایه گذاری در بخش مسکن تاثیر داشته باشد. به خصوص به دلیل سقوط سهام و بازارهای خودرو.

به گزارش شبکه، میانگین قیمت مسکن در تهران است متری 41 میلیون و 704000 تومان مبلغ دریافتی نسبت به ماه قبل 5.8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 38.8 درصد افزایش داشته است. تعداد معاملات نیز 10 هزار و 294 فقره بوده که نسبت به خرداد ماه سال جاری 26 درصد کاهش و نسبت به تیرماه سال گذشته 103 درصد افزایش داشته است.

قبل از انتشار آمار بانک مرکزی، گزارش میدانی از روندهای بازار مسکن تهران تهیه کردیم. رشد ماهانه بازار هم شاخص قیمت و هم تعداد معاملات کاهش یافت. در خرداد ماه امسال حدود 14 هزار معامله مسکن در تهران انجام شد و در تیرماه به 1300 رسید. تقاضای سرمایه گذاری در ماه ژوئن در بازار املاک و مستغلات متمرکز بود، اما به نظر می رسد در ماه جولای اندکی کاهش یافته است. بر اساس این نظرسنجی، مانند چهار سال گذشته، خریدهای مصرف کننده سهم زیادی از معاملات را به خود اختصاص نمی دهند.

با افزایش تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن تهران، این بخش در سه ماه اخیر با سه افزایش متوالی ۶.۱، ۸.۴ درصدی و ۵.۸ درصدی مواجه بوده است. اگرچه این روند صعودی در زمانی رخ داد که بازار در اوج حرکت خود قرار داشت، اما نمی توان تاثیر انتظارات تورمی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر ریسک های غیراقتصادی بر بازار مسکن را نادیده گرفت. به نظر می رسد با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز، کاهش بورس و کاهش قیمت خودرو، برخی وجوه برای حفظ ارزش ملک به بازار مسکن سرازیر شده است.

در 20 روز اول تیرماه قیمت ها در بازار خودرو بین 1 میلیون تا 10 میلیون تومان کاهش یافت. بودن. بازار خودرو نسبتا آرام در حال حرکت است و دیگر احساسات خاصی را تجربه نمی کند. البته خریدار در بازار بسیار کم است و به جز کسانی که نیاز به خرید خودرو دارند، هیچکس به بازار نمی رود.

بازار مسکن در ماه گذشته 5.8 درصد افزایش داشته است که در منطقه یک 3.2 درصد، در منطقه 2 7.9 درصد، در منطقه 4 3.8 درصد و در منطقه 5 3.8 درصد رشد داشته است. در تهران 8.1 درصد، منطقه 10 7.2 درصد، منطقه 14 3.1 درصد و منطقه 15 8.1 درصد بوده است.

در بین مناطق 22 گانه تهران، منطقه 5 با بیشترین حجم معاملات، 14.6 درصد از کل قراردادهای فروش را به خود اختصاص داده است. در رتبه دوم، منطقه 2 با 9.3 درصد، رتبه سوم، منطقه 4 با 8.8 درصد و رتبه چهارم، منطقه 10 با 8.4 درصد، 8.4 درصد از کل حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که منطقه 10 که رتبه دوم تعداد تراکنش های اردیبهشت ماه امسال را به خود اختصاص داده بود، در خرداد ماه رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در حال حاضر در جایگاه 4 قرار دارد.

از آنجایی که منطقه 10 به دلیل تراکم جمعیت در مقایسه با حجم کم، یکی از مناطق مصرفی تهران محسوب می شود، کاهش سهم این منطقه در تعداد معاملات مسکن می تواند یکی از نشانه های تسلط پایتخت باشد. خرید به جای خرید مصرف در بازار مسکن تهران.

سایر شاخص های آماری بازار مسکن نیز نشان می دهد که خانه های زیر 80 متر مربع 54.2 درصد از معاملات را به خود اختصاص داده اند. همچنین 56.7 درصد با قیمتی کمتر از میانگین شهری (41.7 میلیون درجه) معامله شد و 50.9 درصد از قراردادها به کاربری مسکونی زیر 3 میلیارد درجه اختصاص یافت.

در تیرماه امسال حجم معاملات نسبت به تیرماه سال گذشته 103 درصد افزایش یافت. سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری بود، بنابراین اقتصاد کمی آشفته بود. با این حال، روی کار آمدن دولت سیزدهم و اعلام برنامه ساخت 4 میلیون واحدی در مدت چهار سال، بر رونق ساخت و ساز و در نتیجه تجارت بازار مسکن تاثیر گذاشته است. در حال حاضر 430 هزار خانوار به مرحله پایه نهضت ملی مسکن رسیده اند و برآورد می شود که بیش از 300 هزار خانوار در بخش خصوصی در حال اجراست.

علی سادخین، کارشناس اقتصاد مسکن، در خصوص پیش بینی های بازار می گوید: بخش ساخت و ساز شاهد هزینه های ساخت و ساز خوبی است. امسال دولت 200.000.000.000.000 تومان به صورت مستقیم به بخش مسکن اختصاص داده است. بنابراین وضعیت بخش مسکن از نظر عرضه و تولید بهتر از گذشته خواهد بود. همچنین در بخش مسکن بزرگ با توجه به قدرت خرید ایرانی ها که بیش از 47 درصد کاهش یافته است تقاضا برای خانه های کوچک وجود خواهد داشت و نرخ رشد تقاضا نیز متناسب با همان متراژ خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا