رقابت خواهرانه در میدان کراس اوورها : هیوندای توسان در برابر کیا اسپورتیج
در دنیای پویای صنعت خودروسازی جایی که نوآوری و رقابت تنگاتنگ موتور محرکه پیشرفت هستند کراس اوورهای کامپکت به عنوان یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین سگمنت ها جایگاه ویژه ای یافته اند. در این میان دو نام کره ای هیوندای توسان و کیا اسپورتیج همواره به عنوان رقبای سرسخت و گزینه های جذاب برای خریداران مطرح بوده اند. این دو خودرو که از پلتفرم مشترک بهره می برند در عین شباهت های فنی شخصیت های متمایز و ویژگی های منحصربه فردی را ارائه می دهند که انتخاب بین آن ها را برای مشتریان به یک چالش تبدیل می کند.

در این مقاله تخصصی به بررسی دقیق و مهندسی قطعات یدکی هیوندا و لوازم یدکی کیا این دو کراس اوور کره ای خواهیم پرداخت و با کالبدشکافی جنبه های فنی عملکردی و کاربردی آن ها به درک عمیق تری از نقاط قوت و ضعف هر یک دست خواهیم یافت. هدف این مقاله ارائه یک راهنمای جامع و مستند برای مهندسان کارشناسان و علاقه مندان صنعت خودرو است تا با دیدگاهی تخصصی و آگاهانه به مقایسه و ارزیابی این دو رقیب کره ای بپردازند.
پیدایش و اهمیت کراس اوورهای کامپکت در صنعت خودرو
سگمنت کراس اوورهای کامپکت حاصل همگرایی ویژگی های مثبت خودروهای سواری و شاسی بلندها است. این دسته از خودروها با ارائه فضای کابین جادار ارتفاع سواری بالاتر نسبت به خودروهای سدان قابلیت های رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی و طراحی جذاب توانسته اند بخش بزرگی از بازار خودرو را به خود اختصاص دهند. کراس اوورهای کامپکت تعادلی هوشمندانه بین کارایی راندمان و کاربردی بودن ارائه می دهند و به همین دلیل به گزینه ای ایده آل برای خانواده ها جوانان و افرادی که به دنبال یک خودروی چندمنظوره هستند تبدیل شده اند.
هیوندای توسان و کیا اسپورتیج به عنوان نمایندگان برجسته این سگمنت نقش مهمی در شکل گیری و توسعه بازار کراس اوورهای کامپکت داشته اند. نسل های مختلف این دو خودرو همواره با استقبال گسترده ای روبرو شده اند و به عنوان الگوهایی برای سایر خودروسازان در این بخش شناخته می شوند. اهمیت این دو خودرو نه تنها در حجم فروش بالای آن ها بلکه در نوآوری های فنی و طراحی آن ها نیز قابل مشاهده است. هیوندای و کیا با سرمایه گذاری گسترده در تحقیق و توسعه همواره تلاش کرده اند تا توسان و اسپورتیج را در لبه فناوری نگه دارند و با ارائه ویژگی های جدید و پیشرفته رضایت مشتریان را جلب کنند.
زبان طراحی و مهندسی بصری + جدال فرم و عملکرد
طراحی ظاهری و داخلی خودرو یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری خریداران است. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در نسل های اخیر خود رویکردهای طراحی متفاوتی را در پیش گرفته اند که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند.
هیوندای توسان با زبان طراحی “Sensuous Sportiness” (اسپرت بودن احساسی) به بازار عرضه شده است. این زبان طراحی بر خطوط تیز و زوایای شکسته تمرکز دارد و ظاهری جسورانه و آینده نگرانه به توسان بخشیده است. جلوپنجره پارامتریک پنهان (Parametric Hidden Lights) که چراغ های جلوی خودرو را به صورت یکپارچه در خود جای داده است یکی از شاخص ترین ویژگی های طراحی توسان است. در نمای جانبی خطوط حجم دهنده و گلگیرهای عضلانی حس قدرت و استحکام را القا می کنند. طراحی داخلی توسان نیز مدرن و مینیمالیستی است. خطوط افقی داشبورد فضایی باز و جادار را به سرنشینان ارائه می دهند. صفحه نمایش لمسی بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی و پنل دیجیتال کیلومترشمار جلوه ای فناورانه به کابین بخشیده اند.
کیا اسپورتیج با زبان طراحی “Opposites United” (تضادهای متحد) پا به عرصه رقابت گذاشته است. این زبان طراحی بر ترکیب خطوط نرم و منحنی با زوایای تیز و المان های هندسی تاکید دارد. نمای جلوی اسپورتیج با جلوپنجره “بینی ببر” (Tiger Nose) منحصربه فرد کیا و چراغ های بومرنگی شکل شخصیتی متمایز و جذاب را به نمایش می گذارد. در نمای جانبی خط سقف شیب دار و ستون C مشکی رنگ ظاهری اسپرت و کوپه مانند به اسپورتیج بخشیده اند. طراحی داخلی اسپورتیج نیز همانند توسان مدرن و باکیفیت است. استفاده از مواد نرم و باکیفیت در داشبورد و رودری ها حس لوکس بودن را به سرنشینان القا می کند. صفحه نمایش خمیده سیستم اطلاعات و سرگرمی و پنل دیجیتال کیلومترشمار از ویژگی های برجسته کابین اسپورتیج هستند.
در مجموع هر دو خودرو از نظر طراحی ظاهری و داخلی جذاب و مدرن هستند. توسان با طراحی جسورانه تر و زوایای شکسته بیشتر مورد پسند افرادی است که به دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت و آینده نگرانه هستند. اسپورتیج با طراحی متعادل تر و خطوط نرم تر جذابیت بیشتری برای افرادی دارد که به دنبال خودرویی شیک و خانوادگی هستند. انتخاب بین این دو تا حد زیادی به سلیقه شخصی و اولویت های بصری خریداران بستگی دارد.
قلب تپنده کراس اوورها + بررسی فنی قوای محرکه
قوای محرکه از مهم ترین بخش های فنی هر خودرو محسوب می شود و نقش تعیین کننده ای در عملکرد راندمان و تجربه رانندگی دارد. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در نسل های اخیر خود طیف متنوعی از پیشرانه های بنزینی و دیزلی را ارائه می دهند که هر کدام ویژگی ها و مشخصات فنی خاص خود را دارند.
پیشرانه های بنزینی :
- موتور ۲.۵ لیتری GDi : این موتور ۴ سیلندر خطی با تزریق مستقیم سوخت (GDi) یکی از پرکاربردترین پیشرانه های بنزینی در توسان و اسپورتیج است. این موتور با حجم دقیق ۲۴۹۷ سی سی قادر به تولید حداکثر توان ۱۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۲ نیوتن متر است. این موتور با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همراه می شود و عملکردی روان و قابل قبول را ارائه می دهد.
- موتور ۱.۶ لیتری T-GDi : این موتور ۴ سیلندر خطی با توربوشارژر (T) و تزریق مستقیم سوخت (GDi) گزینه ای پربازده تر و با عملکرد اسپرت تر در توسان و اسپورتیج محسوب می شود. این موتور با حجم دقیق ۱۵۹۸ سی سی می تواند حداکثر توان ۱۸۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۶۵ نیوتن متر را تولید کند. این موتور نیز با گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) همراه می شود و شتاب گیری سریع تر و رانندگی لذت بخش تری را ارائه می دهد.
- موتور هیبریدی ۱.۶ لیتری T-GDi : هر دو خودرو نسخه هیبریدی با موتور ۱.۶ لیتری توربو GDi و یک موتور الکتریکی ارائه می دهند. این سیستم هیبریدی توان ترکیبی حدود ۲۳۰ اسب بخار را تولید می کند و ضمن ارائه عملکرد قوی مصرف سوخت را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. این نسخه معمولاً با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه است.
پیشرانه های دیزلی :
- موتور ۲.۰ لیتری CRDi : این موتور ۴ سیلندر خطی با تزریق مستقیم ریلی مشترک (CRDi) گزینه ای کم مصرف و گشتاور بالا برای توسان و اسپورتیج است. این موتور با حجم دقیق ۱۹۹۵ سی سی قادر به تولید حداکثر توان ۱۸۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۱۶ نیوتن متر است. این موتور با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک همراه می شود و برای رانندگی در مسافت های طولانی و حمل بار عملکرد ایده آلی را ارائه می دهد.
سیستم انتقال قدرت و دیفرانسیل :
هر دو خودرو به صورت استاندارد با دیفرانسیل جلو (FWD) عرضه می شوند. سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) به صورت آپشنال برای برخی از نسخه ها قابل سفارش است. سیستم AWD در توسان و اسپورتیج از نوع الکترونیکی بوده و با استفاده از کلاچ چندصفحه ای گشتاور موتور را به صورت متغیر بین محور جلو و عقب توزیع می کند. این سیستم در شرایط لغزنده و رانندگی خارج از جاده های آسفالته پایداری و چسبندگی خودرو را بهبود می بخشد.
در مجموع تنوع پیشرانه ها در توسان و اسپورتیج دست خریداران را برای انتخاب گزینه ای متناسب با نیازها و سلیقه شان باز می گذارد. موتور ۲.۵ لیتری بنزینی برای استفاده های روزمره و رانندگی شهری مناسب است. موتور ۱.۶ لیتری توربو بنزینی عملکرد اسپرت تر و راندمان بهتری را ارائه می دهد. موتور هیبریدی ترکیبی از عملکرد قوی و مصرف سوخت پایین را فراهم می کند و موتور دیزلی برای افرادی که به دنبال گشتاور بالا و مصرف سوخت کم هستند گزینه ایده آلی است.
دینامیک رانندگی و هندلینگ +تجربه رانندگی در شهر و جاده
دینامیک رانندگی و هندلینگ از جنبه های مهم در ارزیابی خودروها هستند که تاثیر مستقیمی بر تجربه رانندگی و لذت کاربر از خودرو دارند. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج با بهره گیری از سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب تلاش کرده اند تا تعادلی مناسب بین راحتی سواری و هندلینگ را ارائه دهند.
سیستم تعلیق :
- جلو : هر دو خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون (MacPherson strut) در محور جلو استفاده می کنند. این سیستم تعلیق به دلیل سادگی وزن کم و کارایی بالا به طور گسترده در خودروهای سواری و کراس اوورها مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم مک فرسون پایداری و کنترل مناسبی را در رانندگی شهری و جاده ای فراهم می کند.
- عقب : در محور عقب هر دو خودرو از سیستم تعلیق چند اتصالی (Multi-link) بهره می برند. این سیستم تعلیق پیشرفته تر امکان تنظیم دقیق تر زوایای چرخ ها و بهبود هندلینگ و راحتی سواری را فراهم می کند. سیستم تعلیق چند اتصالی به ویژه در عبور از ناهمواری ها و پیچ ها عملکرد بهتری را نسبت به سیستم های تعلیق ساده تر ارائه می دهد.
فرمان و ترمز :
- فرمان : هر دو خودرو از فرمان برقی (EPS – Electric Power Steering) استفاده می کنند. فرمان برقی به راننده امکان می دهد تا با نیروی کمتری فرمان را بچرخاند و در عین حال دقت و بازخورد مناسبی را ارائه می دهد. سیستم فرمان برقی در توسان و اسپورتیج به حالت های رانندگی مختلف (مانند Comfort Sport و Eco) قابل تنظیم است و با تغییر حالت رانندگی میزان سفتی و نرمی فرمان نیز تغییر می کند.
- ترمز : هر دو خودرو به ترمزهای دیسکی در جلو و عقب مجهز هستند. سیستم ترمز در توسان و اسپورتیج عملکرد قوی و مطمئنی را ارائه می دهد و با سیستم های کمکی ترمز مانند ABS (سیستم ترمز ضد قفل) EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و BA (سیستم ترمز کمکی) همراه است.
تجربه رانندگی :
به طور کلی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج تجربه رانندگی مشابهی را ارائه می دهند. هر دو خودرو سواری نرم و راحتی را در شهر و جاده ارائه می دهند و در عین حال هندلینگ قابل قبولی را نیز دارند. فرمان پذیری دقیق و پاسخگو ترمزهای قوی و مطمئن و سیستم تعلیق مناسب از ویژگی های مثبت رانندگی با این دو خودرو هستند.
با این حال برخی تفاوت های جزئی در تجربه رانندگی این دو خودرو وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که کیا اسپورتیج به دلیل تنظیمات سیستم تعلیق و فرمان کمی اسپرت تر و چابک تر از هیوندای توسان است. در مقابل برخی دیگر معتقدند که هیوندای توسان سواری نرم تر و راحت تری را به ویژه در جاده های ناهموار ارائه می دهد. این تفاوت ها بیشتر به تنظیمات جزئی سیستم تعلیق و فرمان مربوط می شوند و تا حد زیادی به سلیقه شخصی راننده بستگی دارند.
فناوری و امکانات رفاهی و ایمنی : نوآوری در خدمت آسایش و امنیت
فناوری و امکانات رفاهی و ایمنی از جنبه های مهم در جذب مشتریان به ویژه در سگمنت کراس اوورهای کامپکت هستند. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در نسل های جدید خود به طیف گسترده ای از امکانات پیشرفته مجهز شده اند که آسایش راحتی و ایمنی سرنشینان را به طور قابل توجهی ارتقا می دهند.
امکانات رفاهی :
- سیستم اطلاعات و سرگرمی : هر دو خودرو به صفحه نمایش لمسی بزرگ برای سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز هستند. این سیستم ها از پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto ناوبری GPS بلوتوث و درگاه های USB بهره می برند. سیستم صوتی باکیفیت سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه سانروف پانوراما صندلی های برقی با گرمکن و سردکن روکش چرمی صندلی ها نورپردازی داخلی محیطی و شارژر بی سیم تلفن همراه از دیگر امکانات رفاهی مشترک در این دو خودرو هستند.
- سیستم های کمک راننده : هر دو خودرو به طیف وسیعی از سیستم های کمک راننده پیشرفته (ADAS) مجهز شده اند. این سیستم ها شامل کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control) سیستم هشدار خروج از خط (Lane Departure Warning) سیستم حفظ خودرو بین خطوط (Lane Keeping Assist) سیستم ترمز اضطراری خودکار (Autonomous Emergency Braking) سیستم تشخیص نقاط کور (Blind Spot Detection) سیستم هشدار ترافیک عقب (Rear Cross-Traffic Alert) دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم پارک خودکار می شوند.
امکانات ایمنی :
- ایربگ ها : هر دو خودرو به ایربگ های جلو جانبی و پرده ای مجهز هستند که از سرنشینان در تصادفات محافظت می کنند.
- سیستم های پایداری و کنترل کشش : سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC – Electronic Stability Control) و سیستم کنترل کشش (TCS – Traction Control System) به صورت استاندارد در هر دو خودرو وجود دارند و از انحراف خودرو در شرایط لغزنده و از دست رفتن کنترل خودرو جلوگیری می کنند.
- سایر امکانات ایمنی : سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS – Tire Pressure Monitoring System) سنسورهای پارک جلو و عقب ترمز پارک برقی با Auto Hold و سیستم ISOFIX برای نصب صندلی کودک از دیگر امکانات ایمنی مشترک در توسان و اسپورتیج هستند.
در مجموع هیوندای توسان و کیا اسپورتیج از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و با ارائه طیف گسترده ای از فناوری های پیشرفته تجربه رانندگی ایمن راحت و لذت بخشی را برای سرنشینان فراهم می کنند.
فضای داخلی و کاربردی بودن : کابین و صندوق بار
فضای داخلی جادار و کاربردی بودن از مهم ترین ویژگی های کراس اوورهای کامپکت برای خانواده ها و افرادی است که به دنبال خودرویی چندمنظوره هستند. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در این زمینه عملکرد بسیار خوبی را ارائه می دهند.
فضای کابین :
هر دو خودرو فضای کابین جادار و راحتی را برای سرنشینان جلو و عقب فراهم می کنند. فضای پا و سر در ردیف جلو و عقب برای افراد بزرگسال نیز کافی است. عرض کابین نیز به گونه ای است که سه سرنشین بزرگسال می توانند به راحتی در ردیف عقب بنشینند. صندلی های هر دو خودرو طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و برای سفرهای طولانی مناسب هستند.
فضای صندوق بار :
- هیوندای توسان : حجم صندوق بار توسان حدود ۵۳۹ لیتر است که فضای مناسبی برای حمل بار و وسایل سفر را ارائه می دهد. با تا کردن صندلی های عقب حجم صندوق بار به ۱۷۲۵ لیتر افزایش می یابد و فضای بسیار بزرگی برای حمل وسایل حجیم فراهم می شود.
- کیا اسپورتیج : حجم صندوق بار اسپورتیج کمی بیشتر از توسان و حدود ۵۹۱ لیتر است. با تا کردن صندلی های عقب حجم صندوق بار به ۱۷۸۰ لیتر افزایش می یابد.
هر دو خودرو صندوق بار جادار و کاربردی با کف صاف و درب برقی صندوق عقب ارائه می دهند. فضای ذخیره سازی مناسبی در کابین شامل محفظه های درب ها کنسول وسط و داشبورد برای قرار دادن وسایل کوچک و ضروری نیز در نظر گرفته شده است.
در مجموع هیوندای توسان و کیا اسپورتیج از نظر فضای داخلی و کاربردی بودن بسیار مشابه هستند و هر دو خودرو فضای جادار راحت و کاربردی را برای سرنشینان و بار ارائه می دهند. تفاوت جزئی در حجم صندوق بار چندان قابل توجه نیست و هر دو خودرو برای استفاده های خانوادگی و سفرهای جاده ای گزینه های بسیار مناسبی هستند.
مزایا و معایب هیوندای توسان : نگاهی دقیق تر به نقاط قوت و ضعف
مزایا هیوندای توسان :
- طراحی جسورانه و مدرن : طراحی ظاهری توسان جسورانه اسپرت و آینده نگرانه است و مورد پسند افرادی است که به دنبال خودرویی با ظاهر خاص و متفاوت هستند.
- فضای کابین جادار و راحت : کابین توسان جادار و راحت بوده و برای سرنشینان جلو و عقب فضای کافی را ارائه می دهد.
- تنوع پیشرانه ها : توسان با طیف متنوعی از پیشرانه های بنزینی دیزلی و هیبریدی عرضه می شود که دست خریداران را برای انتخاب گزینه ای متناسب با نیازها و سلیقه شان باز می گذارد.
- امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته : توسان به طیف گسترده ای از امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته مجهز شده است که آسایش راحتی و ایمنی سرنشینان را به طور قابل توجهی ارتقا می دهند.
معایب هیوندای توسان :
- هندلینگ نه چندان اسپرت : هندلینگ توسان بیشتر بر راحتی سواری تمرکز دارد و به اندازه برخی از رقبای اروپایی اسپرت و چابک نیست.
- مصرف سوخت برخی از پیشرانه های بنزینی : مصرف سوخت برخی از پیشرانه های بنزینی توسان به ویژه موتور ۲.۵ لیتری ممکن است نسبت به برخی از رقبا کمی بالاتر باشد.
- قیمت نسبتاً بالا در نسخه های فول آپشن : نسخه های فول آپشن توسان قیمت نسبتاً بالایی دارند و ممکن است از نظر قیمت با برخی از رقبای لوکس تر رقابت کنند.
مزایا و معایب کیا اسپورتیج : ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقیب
مزایا کیا اسپورتیج :
- طراحی جذاب و شیک : طراحی ظاهری اسپورتیج جذاب شیک و متعادل است و مورد پسند طیف وسیعی از خریداران قرار می گیرد.
- فضای کابین جادار و راحت : کابین اسپورتیج همانند توسان جادار و راحت بوده و فضای کافی را برای سرنشینان ارائه می دهد.
- هندلینگ کمی اسپرت تر از توسان : هندلینگ اسپورتیج کمی اسپرت تر و چابک تر از توسان است و برای افرادی که به دنبال رانندگی کمی هیجان انگیزتر هستند جذاب تر است.
- حجم صندوق بار کمی بزرگتر از توسان : حجم صندوق بار اسپورتیج کمی بزرگتر از توسان است و فضای بیشتری برای حمل بار ارائه می دهد.
معایب کیا اسپورتیج :
- طراحی جلوپنجره بحث برانگیز : طراحی جلوپنجره اسپورتیج ممکن است برای برخی از افراد جذاب نباشد و به نظر برخی کمی اغراق آمیز به نظر برسد.
- مصرف سوخت برخی از پیشرانه های بنزینی : همانند توسان مصرف سوخت برخی از پیشرانه های بنزینی اسپورتیج ممکن است نسبت به برخی از رقبا کمی بالاتر باشد.
- قیمت نسبتاً بالا در نسخه های فول آپشن : نسخه های فول آپشن اسپورتیج نیز قیمت نسبتاً بالایی دارند و ممکن است از نظر قیمت با برخی از رقبای لوکس تر رقابت کنند.
نتیجه گیری و انتخاب نهایی : کدام کراس اوور برای شما مناسب تر است؟
هیوندای توسان و کیا اسپورتیج هر دو کراس اوورهای کامپکت بسیار توانمند و جذابی هستند که در بازار رقابتی این سگمنت حرف های زیادی برای گفتن دارند. این دو خودرو با بهره گیری از پلتفرم مشترک از نظر فنی عملکردی و کاربردی شباهت های زیادی دارند. با این حال تفاوت های جزئی در طراحی تنظیمات رانندگی و برخی از ویژگی ها باعث شده تا هر کدام شخصیت و جذابیت منحصربه فرد خود را داشته باشند.
انتخاب بین هیوندای توسان و کیا اسپورتیج تا حد زیادی به سلیقه شخصی و اولویت های خریداران بستگی دارد.
- اگر به دنبال طراحی جسورانه و آینده نگرانه هستید : هیوندای توسان با طراحی خاص و متفاوت خود می تواند گزینه جذاب تری برای شما باشد.
- اگر به دنبال طراحی شیک و متعادل هستید : کیا اسپورتیج با طراحی جذاب و دلنشین می تواند انتخاب مناسب تری برای شما باشد.
- اگر به دنبال هندلینگ کمی اسپرت تر هستید : کیا اسپورتیج به دلیل تنظیمات کمی اسپرت تر سیستم تعلیق و فرمان ممکن است تجربه رانندگی هیجان انگیزتری را ارائه دهد.
- اگر به دنبال سواری نرم تر و راحت تر هستید : هیوندای توسان ممکن است سواری کمی نرم تر و راحت تری را به ویژه در جاده های ناهموار ارائه دهد.
- از نظر فضای داخلی و کاربردی بودن : هر دو خودرو تقریباً یکسان هستند و فضای جادار و کاربردی را ارائه می دهند.
- از نظر امکانات رفاهی و ایمنی : هر دو خودرو در سطح بسیار بالایی قرار دارند و امکانات پیشرفته ای را ارائه می دهند.
- از نظر قیمت : قیمت نسخه های پایه و فول آپشن هر دو خودرو تقریباً در یک محدوده قرار دارد.
در نهایت توصیه می شود قبل از تصمیم گیری نهایی هر دو خودرو را به صورت حضوری بررسی کرده تست رانندگی انجام دهید و با توجه به نیازها سلیقه و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. هر دو خودرو انتخاب های بسیار خوبی در سگمنت کراس اوورهای کامپکت هستند و رضایت شما را جلب خواهند کرد. علاوه بر این موارد قطعات خودرو را هم در نظر بگیرید. البته شما میتوانید از وب سایت اینترنتی گیرپاژ لوازم یدکی اورجینال را خریداری کنید.
منابع:
پرسش های متداول کاربران : پاسخ به سوالات رایج در مورد توسان و اسپورتیج
۱. آیا هیوندای توسان و کیا اسپورتیج از نظر فنی تفاوتی با هم دارند؟
بله و خیر. از نظر پلتفرم و قوای محرکه اصلی هر دو خودرو مشابه هستند و از پلتفرم مشترک و پیشرانه های مشابه بهره می برند. با این حال تنظیمات سیستم تعلیق و فرمان در هر دو خودرو متفاوت است که منجر به تفاوت های جزئی در تجربه رانندگی و هندلینگ آن ها می شود. همچنین طراحی ظاهری و داخلی هر دو خودرو کاملاً متفاوت است و هر کدام هویت بصری منحصربه فرد خود را دارند. در مجموع می توان گفت که از نظر بنیان فنی هر دو خودرو خواهرخوانده هستند اما از نظر شخصیت و تجربه کاربری تفاوت های قابل توجهی دارند.
۲. کدام یک از این دو خودرو مصرف سوخت بهتری دارد؟
مصرف سوخت هیوندای توسان و کیا اسپورتیج به نوع پیشرانه و شرایط رانندگی بستگی دارد. در نسخه های بنزینی با موتور ۲.۵ لیتری مصرف سوخت تقریباً مشابه است و در محدوده ۸ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در شرایط ترکیبی قرار دارد. نسخه های ۱.۶ لیتری توربو بنزینی مصرف سوخت کمتری دارند و در محدوده ۷ تا ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کنند. نسخه های دیزلی کم مصرف ترین مدل ها هستند و مصرف سوخت آن ها در محدوده ۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر قرار دارد. نسخه های هیبریدی کمترین مصرف سوخت را ارائه می دهند. برای مقایسه دقیق تر مصرف سوخت به مشخصات فنی رسمی هر مدل مراجعه کنید.
۳. آیا قطعات یدکی و خدمات پس از فروش هیوندای توسان و کیا اسپورتیج در ایران به راحتی در دسترس است؟
بله. هر دو برند هیوندای و کیا از شبکه گسترده نمایندگی ها و خدمات پس از فروش در ایران برخوردار هستند. قطعات یدکی هر دو خودرو نیز به طور کلی به راحتی در دسترس است. با این حال ممکن است در برخی از مناطق دورافتاده و برای برخی از قطعات خاص دسترسی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش کمی محدودتر باشد. توصیه می شود قبل از خرید از وجود نمایندگی و خدمات پس از فروش معتبر در شهر یا منطقه محل سکونت خود اطمینان حاصل کنید.