برترین های کسب و کارعلمی و پزشکی

دستگاه فیزیوتراپی خانگی برای دیسک کمر

کمر و آناتومی ستون فقرات کمری

کمردرد یکی از بیماری‌های شایع است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، بیشترین دلیل دردِ کمر اختلالات و آسیب‌های دیسک و اسپاسم‌های عضلانی هستند که بسته به شدت و نوع آن، درمان آنها متفاوت است؛بعضی از این دردها با جراحی درمان می‌یابند و برخی دیگر با روش‌های فیزیوتراپی کمر بهبودی پیدا میکنند. البته در موارد جراحی هم در مرحله بعد از عمل کمر برای بهبودی کامل حتما نیاز به فیزیوتراپی است.

می‌توان فیزیوتراپی کمر را در منزل انجام داد، اما برای انجام این کار بهتر است برای تمرینات اختصاصی کمر و مشکل شما یک فیزیوتراپیست در کنار شما باشد و آموزش بدهد در ادامه، شما می‌توانید با توجه به راهنمایی‌های فیزیوتراپیست، تمرینات درمانی را در خودتان به تنهایی نیز انجام دهید.

آناتومی کمر

در اینجا آناتومی کمر را در 5 قسمت توضیح داده ایم.

استخوان لگن: این استخوان‌ها در پایین قسمت کمر قرار دارند و با استخوان دنبالچه (coccyx ) در پایین قسمت لگن به هم متصل هستند.

استخوان‌های ستون فقرات: قسمت لومبار ستون فقرات (بخش پایین ستون فقرات) در قسمت اصلی کمر قرار دارد. این بخش از ستون فقرات شامل ۵ عضو است که با مهره‌های سمت بالایی بهم وصل هستند.

عضلات کمر: مجموعه‌ای از عضلات که به ستون فقرات و استخوان‌های لگن متصل هستند و کمک به نگهداری بدن و حرکت های مختلف کمر میکند.

اعصاب ستون فقرات کمری : اعصابی که از ستون فقرات در کمر خارج می‌شوند اعصاب ستون فقرات، طناب نخاعی است که از طریق سوراخ های بین مهره های ستون فقرات تا گردن تا کمر ادامه دارد. و به عضلات، پوست و سایر بخش‌های بدن کمک می‌کنند.

دیسک های بین مهره ها: دیسک هایی که بین مهره‌ها قرار دارند مثل بالشتک است که فشار وارد شده به مهره های ستون فقرات را کنترل می کند. مثل کمک فنر خودرو

چرا برای کمردرد به فیزیوتراپی احتیاج دارم؟

اگر کمردرد دارید که باعث بروز مشکلات قابل توجهی شده است یا بعد از چند هفته بهبود پیدا نکردید ، به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. فیزیوتراپی می تواند برای انواع مختلف کمردرد مفید باشد:

کمردرد غیر اختصاصی – این درد کمر است که در آن علت مشخصی (مانند وضعیت پزشکی یا صدمه اساسی) مشخص نشده است.

درد عصب سیاتیک – این دردی است که از پشت به پایین پاهای شما پخش می شود. ممکن است ناشی از دیسک طولانی باشد. دیسک طولانی مدت زمانی است که دیسک موجود در ستون فقرات از شکل طبیعی خود بیرون می زند و به ریشه عصبی فشار وارد میکند.

کمردرد ناشی از پیری دیسک ها در ستون فقرات شما (بیماری دژنراسیون دیسک).

تنگی ستون فقرات – در این صورت است که فضای اطراف نخاع شما باریک می شود و به نخاع شما فشار می آورد.

دستگاه فیزیوتراپی دیسک کمر یکی از بهترین گزینه ها برای تسکین کمر درد می باشد. آیا میدانید تا چه حد یک دستگاه فیزیوتراپی خانگی می تواند برای رفع دیسک کمر مناسب باشد؟ اگر درصدد خرید دستگاه فیزیوتراپی هستید حتماً از اطلاعات فنی و قیمتی مشاوران ما بهره مند گردید.

کمر درد و گردن درد، درد های شایعی هستند که می توان گفت هر فردی در طول زندگی خود در بازه ای از زمان دچار آن گشته است. این درد های استخوانی و مفصلی آزار دهنده نتیجه ساییدگی مفصل و بیرون زدگی دیسک می تواند باشد. اما جای نگرانی نیست چرا که تنها درصدی از این ضایعات استخوانی که در درجه حاد قرار گرفته اند به عمل جراحی ختم می شوند.

امروزه با کمک تجهیزات غیر تهاجمی همچون انواع روش های فیزیوتراپی و انجام ورزش های ویژه می توان بسیاری عوارض مفصلی و استخوانی و درد هایی همچون دیسک کمر را کاهش داد.

روش های فیزیوتراپی متعددی برای رفع درد های دیسک کمر وجود دارد که یکی از آنها روش الکتروتراپی می باشد. الکتروتراپی خود از شاخه ها و تجهیزات متنوعی برای رفع عارضه دیک کمر بهره می گیرد که یکی از آنها استفاده از دستگاه های مجهز فیزیوتراپی با قابلیت داشتن جریان tens می باشد.

کاربرد دستگاه تنس در فیزیوتراپی

از دستگاه TENS برای درمان طیف وسیعی از درد های حاد و مزمن استفاده می شود. از جمله کمر درد، دردهای سیاتیک، آرتروز، روماتیسم، درد و گزگز در تمام بدن، درد آرنج، درد گردن، زانو درد، درد های قاعدگی، درد های نوروپاتی، درد های ناشی از آسیب به اعصاب یا نخاع مانند ام اس، آرتروز گردن، درد های سرطانی و درد زایمان. الکترود های دستگاه بر روی محل درد، دقیقا روی عضلات و عصب های درگیر بیمار قرار داده می شوند. انواع مختلف این دستگاه را می توانید در amazon مشاهده و خریداری کنید.

به طور مثال در صورت درد کمر، الکترود ها در دور تا دور محل درد کمر قرار داده می شوند و جریان به عصب های آن ناحیه فرستاده می شود.

تجهیزات و دستگاه های فیزیوتراپی

تجهیزات و لوازمی که در فیزیوتراپی ها استفاده می شود با توجه به نوع بیماری و هدف فیزیوتراپی متفاوت است. به عنوان نمونه ما در مقاله “درمان کمر درد ناشی از دیسک کمر و انواع روش های آن” در مورد روش های مختلف و تجهیزات مربوطه مطالبی آورده ایم. بنابراین انتخاب نوع تجهیزات فیزیوتراپی به عهده شخص تراپیست است.

اما با توجه به شیوع برخی از بیماری ها و کثرت بیماران و عدم دسترسی به مراکز درمانی، هزینه های زیاد فیزیوتراپی، عدم توانایی و وجود مشکلات تا رسیدن به مراکز، ترافیک و همچنین تعداد جلسات بالا برای رسیدن به درمان مناسب، برخی بیماران ترجیح می دهند از تجهیزات فیزیوتراپی خانگی استفاده کنند تا ضمن کاهش هزینه ها، از مزایای زیاد این نوع دستگاه ها نیز استفاده نمایند. استفاده از تنس و ترکشن برای درمان بیماری های اسکلتی عضلانی به ویژه، دیسک کمر، دیسک گردن، سیاتیک و تنگی کانال نخاعی بسیار رایج و پرکاربرد شده است.

علاوه بر ویژگی های و مزایای اشاره شده استفاده از لوازم فیزیوتراپی در منزل برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:

  • دیسک کمر
  • سیاتیک
  • گردن درد
  • برخی سردرد ها
  • سندروم درد منطقه ای
  • آرتریت و استئوارتریت
  • تنگی کانال نخاعی
  • پرولاپس بین مهره ای
  • کمر درد
  • فتق دیسک کمر و گردن
  • برخی از انحنای ستون فقرات

معمولا روش استفاده از دستگاه فیزوتراپی خانگی ساده است چرا که سازندگان آن می دانند قرار است این دستگاه توسط عموم افراد استفاده شود. ولی برای استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی، چه تنس و یا ترکشن کمر و یا ترکشن گردن، دفترچه راهنمای آن را با دقت مطالعه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

دستگاه های فیزیوتراپی خانگی برای چه اشخاصی مناسب نیست؟

توصیه می شود برای شرایط زیر از استفاده بدون مشورت با کارشناسان و یا پزشکان، از تجهیزات فیزیوتراپی خانگی استفاده نکنید

زنان باردار

درمان کمر درد بارداری

افرادی که دچار پوکی استخوان هستند

افرادی که به سرطان مبتلا هستند

افرادی که سابقه عمل جراحی دارند، به ویژه افرادی که پروتز در بدن آنها کار گذاشته شده است

و نکته آخر اینکه قبل از اقدام به خرید، مطمئن شوید که با خصوصیات دستگاه فیزیوتراپی خانگی آشنا هستید و تفاوت سایر لوازم (Rehabilitation Equipment & Devices ) را می دانید. در خرید خود دقت نمایید تا نتیجه بگیرید.

نحوه استفاده تنس فیزیوتراپی

دستگاه تنس فیزیوتراپی دارای الکترودهایی است که به مناطقی از بدن که دارای درد است وصل می شوند . امکان تنظیم قدرت و شدت نیروی الکتریسیته ی عبوری از الکترودهای دستگاه وجود دارد .  این الکترودها باید منطقه ی درد را احاطه کنند و با دستگاه ، فرکانس الکترودها را کنترل کنید .

 دستگاه فیزیوتراپی خانگی TENS و دستگاه فارادیک

متاسفانه در باور عمومی دستگاه تنس فیزیوتراپی خانگی را با دستگاه فارادیک را یکی می دانند در صورتیکه این دو دستگاه دارای دو عملکرد متقاوت و الگوریتم دارند . دستگاه فیزیوتراپی خانگی – تنس با جریان های کنترل شده ی الکترونیکی موجب کاهش درد و گرفتگی در موضع موردنظر دارند و این درحالی است که فارادیک استفاده ی لاغری دارد .دستگاه فیزیوتراپی خانگی TENS و  دستگاه لاغری فارادیک با پالس های الکتریکی وظیفه ی تخریب چربی های ناحیه ی موردنظر را بر عهده دارد . متاسفانه برخی از همکاران این دستگاه را که البته نوع الگوریتم متفاوتی ولی اثر گذار دارند را به جای هم در اختیار مشتری قرار می دهند .

دکمه بازگشت به بالا