علمی و پزشکی

جزئیات واردات دارو و هزینه‌ها با حذف ارز ترجیحی

امسال تاکنون 2.3 میلیارد دلار دارو وارد کشور شده است و دولت برای این رقم حدود 450 میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است. با حذف ارز 4200 تومانی این رقم به هزینه درآمد اضافه می شود. هزینه واردات همین مقدار ریالی نیز حدود 10 هزار تا 60 میلیارد تومان است.

به گزارش شبکه، در حالی که ارز ترجیحی حذف می شد، یکی از بخش های مورد بحث همواره حوزه پزشکی بوده است. در هر صورت پرداخت این ارز از یک سو بحث اتلاف منابع و قاچاق را مطرح می کند و از سوی دیگر پس از حذف 4200 تن، هزینه های هنگفتی را تحمیل می کند و قیمت دارو را افزایش می دهد، اما در هر صورت چالش های فراوانی کنگره است. دولت را مجبور به حذف ارز کرد.

جریان واردات دارویی چیست و چه میزان یارانه در این بخش حذف می‌شود و با حذف ارز ترجیحی چقدر هزینه‌های واردات افزایش می‌یابد در آمار تجارت خارجی بررسی می‌شود.

افزایش 58 درصدی واردات دارویی

در 11 ماهه امسال 7 قلم کالای اساسی 24 میلیون تنی به ارزش بیش از 13 میلیارد و 600 میلیون دلار با ارز ترجیحی خود وارد ایران شد که بخشی از آنها دارو و تجهیزات پزشکی بود. در این مدت 2 میلیارد و 350 میلیون دلار و 165 هزار و 555 دلار معادل 19 هزار و 889 تن انواع دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی ترخیص و وارد کشور شد.

واردات محصولات دارویی نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 46 درصد و از نظر ارزشی 58 درصد افزایش داشته است.

فروش کمتر از 100 میلیارد وون با فروش ارز برای واردات دارو

در این مدت، دولت ۲.۳ میلیارد دلار واردات دارویی با نرخ ترجیحی ارائه کرد. یعنی درآمد ارزی را با نرخ 4200 تومان در اختیار واردکنندگان دارو قرار داد.

رانت واردات دارو در حال حاضر 46 تریلیون وون است

تخمین زده می شود که درآمدهای دولت تقریباً 96 میلیارد تومان از فروش 2.3 میلیارد دلار پول مواد مخدر به میزان 42 میلیون تن است. بنابراین مابه التفاوت قیمت 4200 تومانی با نیم بها در واقع یارانه ای است که به واردات دارو اختصاص می یابد. با احتساب میانگین نرخ مبادله ای 25000 تومانی، فاصله تا نرخ ارز ترجیحی حدود 20000 تومان در هر دلار یا حدود 46 میلیارد تومان برای 2.3 میلیارد دلار است.

بر این اساس، دولت امسال با ارائه ارز ترجیحی به داروها، حدود 46 میلیارد تومان (حدود 46.6 تریلیون وون) یارانه به داروها پرداخت کرد.

تغییر هزینه واردات 2.3 میلیارد دلاری با حذف ارز مورد نظر شما

با کم کردن 4200 تومان، همان 460 میلیارد وون به هزینه واردات اضافه می شود. در هر صورت نرخ ارز واردات با سیستم ETS افزایش می یابد که بین 4200 تا 25000 تومان متغیر است و سپس هزینه واردات به این 2.3 میلیارد دلار مثلاً 4200 تومان می شود. یعنی حدود 96 میلیارد تومان یا با فرض 25 هزار تومان حدود 570 میلیارد تومان. به عبارت دیگر درآمد حدود 100 میلیارد تورتیلا تقریباً 60 میلیارد تن است.

افزایش هزینه ورودی

اما اگر ارز ترجیحی در سال آینده لغو شود، باید هزینه واردات دارو به هزینه حقوق ورودی اضافه شود. پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای ملی از سال آینده استاندارد ریالی ارزش گذاری کالا و پرداخت حقوق ورودی از نرخ مالیاتی 4200 تومانی برای کلیه کالاهای وارداتی حذف می شود و نرخ مالیات سامانه آیتیاس نزدیک به بازار خواهد بود. این حذف برای کالاهای اساسی و داروها استثنایی ایجاد نمی کند.

این برنامه محدود به بیمه است.

نحوه مدیریت هزینه داروهای وارداتی و افزایش قیمت توسط دولت هنوز مشخص نشده است و تنها در مورد جریان بیمه صحبت شده است. این در حالی است که جوان تدابیر خاصی ارائه نکرده و تنها اعلام کرده است که در صورت شکست پزشکی باید از طریق بیمه یا جایگزین قابل اعتماد انجام شود.

به تازگی اینالو – مدیر دارو و مواد تشکیل دهنده سازمان غذا و دارو – وی گفت: سازوکار بیمه ای دارو و تجهیزات پزشکی در صورت تعدیل قیمت در خصوص سرنوشت داروها پس از حذف ارز ترجیحی پیشنهاد می شود. تفاوت قیمت را جبران کنید. بنابراین در صورت وجود تفاوت در قیمت دارو، باید پول بیمه در مبلغ بیمه لحاظ شود تا از بالا رفتن وجه در جیب مردم جلوگیری شود.

اما وضعیت فعلی بیمه، جریان پرداخت خسارت درمانی شامل آن و احتمال بار هزینه ای پس از کاهش ارزش ارز قابل توجه بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا