تولید نفت اوپک پلاس افزایش یافت

ماراتون بی سر و صدای اوپک پلاس برای نجات توافق نفتی

نظرسنجی اخیر پلاتز نشان داد که اوپک و متحدانش روزانه 540 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن به تولید اضافه کردند.

به گزارش شبکه ، نظرسنجی S&P Global Platts نشان داد که اوپک ، متشکل از 13 کشور عضو ، 26.19 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئن تولید می کند که نسبت به ماه مه 480 هزار بشکه در روز است ، افزایش عمده مربوط به بهبود تدریجی است. عربستان سعودی در حال کاهش تولید داوطلبانه است. 9 کشور عضو اوپک از جمله روسیه در ماه ژوئن در مجموع 13.27 میلیون بشکه در روز تولید کردند که نسبت به ماه مه 60 هزار بشکه در روز است.

با وجود افزایش در تولید ، سهمیه های تولید در این ماه افزایش یافته است و اوپک به علاوه نرخ تحقق توافق نامه محدودیت عرضه را از 111.45٪ در ماه مه به 110.6٪ در ژوئن افزایش داده است.

این گروه طی دو ماه گذشته 970،000 بشکه در روز به تولید خود افزود تا به تدریج محدودیت های عرضه را کاهش دهد تا تقاضای رو به رشد نفت را برآورده کند.

با این حال ، اتحاد اوپک پلاس می تواند در یک اختلاف بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی بین اوت و دسامبر سال 2021 پایان یابد ، که تصویب افزایش تولید 2 میلیون بشکه در روز را ممنوع کرد. علیرغم مذاکرات هفته گذشته ، این اختلاف حل نشده است ، بنابراین انتظار می رود که تولید پس از ماه ژوئیه بدون تغییر باقی بماند و کمبود عرضه در تابستان را بیشتر کند. با این حال ، برخی از تحلیلگران می گویند این اختلاف می تواند میزان انطباق با محدودیت های عرضه را کاهش داده و منجر به جنگ قیمت ها شود.

مذاکرات بین وزرای انرژی این گروه متوقف شده است و امارات متحده عربی قصد عقب نشینی ندارد و موافقت کرده است که محدودیت های عرضه را تا پایان سال 2022 افزایش دهد و یک پایگاه تولید بالاتر برای این کشور تعیین کند. عربستان همچنین بر افزایش تولید تا پایان سال و مذاکره درباره تمدید توافق اصرار دارد.

طبق نظرسنجی پلاتس ، عربستان سعودی تولید خود را در ماه ژوئن با 470 هزار بشکه در روز به 8.97 میلیون بشکه در روز رسانده و همچنان 377 هزار بشکه در روز تولید می کند که زیر حد رسمی تولید 9347000 بشکه است. اگرچه صادرات در ماه ژوئن اندکی کاهش یافت ، اما مصرف پالایشگاه به دلیل تقاضای فصلی به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

عربستان سعودی قرار است از ماه ژوئیه تولید 400000 بشکه در روز را از سر بگیرد و با کاهش داوطلبانه تولید اوپک پلاس ، میزان رعایت آن به 107.38٪ کاهش خواهد یافت.

از طرف دیگر ، کشورهایی مانند روسیه ، عراق و نیجریه مطابقت خود را با افزایش سهمیه های تولید بهبود بخشیده اند. میزان اجرای روسیه در ماه ژوئن 97 درصد بود که بالاترین میزان اجرای ماهانه از فوریه است. تولید این کشور بدون تغییر نسبت به ماه قبل به 951 میلیون بشکه در روز رسید. علی رغم افزایش صادرات ، به دلیل بسته شدن برخی از خطوط لوله نفت برای تعمیرات ، تولید کشور ثابت بود.

میزان انطباق عراق در ماه ژوئن به 102 درصد افزایش یافت. تولید این کشور به دلیل کاهش صادرات و کاهش ذخایر به 3.94 میلیون بشکه در روز رسید.

نیجریه ، بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا ، در ماه ژوئن با 1.48 میلیون بشکه در روز بیشترین افت را تجربه کرد. این کمترین رقم از ژانویه است. برخی از میدانهای بزرگ نفتی کشور به دلیل مشکلات فنی یا تعمیرات زیر حداکثر ظرفیت خود کار می کردند.

تولید نفت از ایران ، لیبی و ونزوئلا که از شرکت در توافق کاهش تولید معاف هستند ، در ماه ژوئن روزانه 70 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

ایران ماه گذشته روزانه 2.48 میلیون بشکه نفت خام تولید کرد که نسبت به ماه مه 50 هزار بشکه افزایش داشته که بالاترین میزان از آوریل 2019 است. تولید نفت خام لیبی با افزایش 10 هزار بشکه در روز به 1.16 میلیون بشکه رسید ، در حالی که تولید نفت خام ونزوئلا با 10 هزار بشکه در روز افزایش به 550 هزار بشکه رسید.

نظرسنجی Platts بر اساس برآورد تولید چاه های نفت ، نظرسنجی از سهامداران صنعت نفت ، بازرگانان و تحلیلگران و بررسی آمار حمل و نقل ، ماهواره و سهام است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا