اقتصادیبرترین های کسب و کار

تهیه نیترات پتاسیم از کود شیمیایی

نیترات پتاسیم که به شوره نیز شهرت دارد و به طور طبیعی در دیواره غارها به چشم می خورد این ترکیب سفید رنگ است و یک اکسیدکننده تقریبا قوی به شمار می آید. روش ساخت آن بدین صورت است که نیتریک اسید را روی نمک های پتاسیم می ریزند تا شوره به دست آید و یا کلسیم کلرید را با نیترات آمونیم در آزمایشگاه ترکیب می کنند تا نیترات پتاسیم رسوب کند.

روش های زیاد دیگری برای تولید این ماده وجود دارد مثلا یک روش دیگر که در صنعت کاربرد دارد واکنش جابجایی بین نیترات سدیم و کلرید پتاسیم است.

فرمول شیمیایی کود پتاسیم نیترات KNO3 می باشد که از دو عنصر بسیار مهم نیتروژن و پتاسیم تشکیل گردیده است. از آنجا که خاک های کشاورزی تحت تاثیر تک کشتی متراکم قرار دارند اراضی اغلب با کمبود این عناصر و همچنین مواجه هستند از طرفی آبیاری غلط و یا کیفیت پایین آب آبیاری قابلیت استفاده گیاه از این عناصر را محدود می سازد.

همه این عوامل مزید بر علت هستند تا خسارات جبران ناپذیری به محصولات کشاورزی وارد آید و کشاورز را با افت کمی و کیفی مواجه سازد. استفاده از این کود باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاه و در نتیجه افزایش کیفیت و کمیت محصولات می شود.

نسبت ازت به پتاسیم در این کود اوصولا یک به سه است یعنی مقدار پتاسیم آن بیشتر از ازت می باشد.

همانطور که گفته شد و پتاسیم از عناصر پرمصرف و الزامی برای رشد گیاهان هستند از این رو باید به طور مداوم و به مقدار کافی در اختیار گیاه گذاشته شوند. هر کدام از این دو عنصر نقش های مهم و متمایزی در گیاه دارند به عنوان مثال نیتروژن یا ازت باعث بهبود رشد رویشی گیاه و افزایش کلروفیل و فتوسنتز گیاه می شود و پتاسیم وظیفه ایجاد مقاومت به خشکی، شوری، آفات و بیماری ها، رنگ پذیری بهتر میوه، افزایش مقدار قند را دارد.

پتاسیم نیترات برای برطرف کردن کمبود پتاسیم در مرحله رشد گیاه بسیار موثر است. این کود کاملا محلول در آب است و در دوره رشد گیاه استفاده می شود. باید دقت کنید که در انبار نگهداری کود و یا مکانی که این کود را قرار می دهید رطوبت بالا وجود نداشته باشد چون سریعا آب جذب می کند و ممکن است خاصیت خود را از دست بدهد.

جالب است بدانید که  نیترات پتاسیم نیبار فقط مصرف کودی ندارد بلکه کاربردهای زیادی دارد:
اکسنده در پودر سیاه موتور موشک، ساخت بمب دودزا، کریستال و بلور سازی، آبکاری فلزات، لاستیک سازی، لعاب کاشی و سرامیک، نگهداری غذا و در تهیه داروها مانند خمیردندان ها، مقابله با فشار خون کم یا زیاد ، درمان آسم و…

کود  نیترات کلسیم برگاموت به صورت های مختلفی قابل استفاده است مانند: خاک مصرف، محلول پاشی برگی و استفاده در آب آبیاری

این کود برای باغات پسته، درختان میوه، محصولات سبزی و صیفی، سیب زمینی، توت فرنگی، تنباکو، مرکبات، پنبه، موز، انبه، چمنزارها، نیشکر، کشت های هیدروپونیک و کشت های گلخانه ای مناسب است.

مقدار و نحوه مصرف کود نیترات پتاسیم

در مصرف خاکی بسته به نوع کشت ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم از کود را در زمان کاشت به کار ببرید.

در مصرف به صورت آبیاری و سرک ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم از کود را در ۲ تا ۳ نوبت در طول فصل کشت استفاده کنید.

در محلول پاشی نیز ۲ تا ۵ کیلوگرم کود را در هزار لیتر آب حل کنید.

توجه داشته باشید که برای استفاده از این کود مشورت با یک فرد متخصص الزامی است. نکته مهم دیگر این است که این کود به سرعت توسط دستگاه گوارش جذب می گردد که می تواند منجر به آسیب های جدی و در نهایت موجب مرگ شود، پس بهتر است از دسترس به دور باشد.

قیمت و نحوه تهیه

این کود در بسته های یک کیلوگرمی اغلب به فروش می رسد و قیمت آن از چهل تا هفتاد هزارتومان متغیر است شما این کود ها را حتی می توانید از آنلاین شاپ ها نیز تهیه کنید شرکت های معتبر ایرانی یا واردکننده نیز برای خرید آماده خدمت رسانی هستند.

این کود برای باغات پسته، درختان میوه، محصولات سبزی و صیفی، سیب زمینی، توت فرنگی، تنباکو، مرکبات، پنبه، موز، انبه، چمنزارها، نیشکر، کشت های هیدروپونیک و کشت های گلخانه ای مناسب است.

استفاده از این کود باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاه و در نتیجه افزایش کیفیت و کمیت محصولات می

اهمیت کود پتاسیم نیترات

نیتروژن و پتاسیم از عناصری هستند که به مقدار قابل توجهی توسط گیاه از خاک برداشت شده و بایستی در طول دوره رشد همواره به مقدار کافی در اختیار گیاه قرار گیرد. پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که می‌توان از آن در هر مرحله از رشد گیاه استفاده نمود. ازت موجود دراین کود باعث بهبود رشد رویشی می‌شود و پتاسیم آن در بهبود کیفیت، افزایش مقاومت به خشکی، شوری و آفات و بیماری‌ها بسیار موثر است. پتاسیم نیترات کود بسیار مناسبی برای برطرف کردن کمبود پتاسیم در هر مرحله از رشد گیاه است.

کاربردهای کود نیترات پتاسیم در کشاورزی

نیترات پتاسیم یک منبع محلول از دو ماده مغذی اساسی برای گیاهان است. کاربرد KNO₃ در خاک قبل از فصل رشد یا به عنوان یک مکمل در طول فصل رشد انجام می شود. برای تحریک فرآیندهای فیزیولوژیکی یا غلبه بر کمبودهای مواد مغذی ، گاهی محلول رقیق شده این کود روی شاخ و برگ گیاهان پاشیده می شود.
کود نیترات پتاسیم با دارا بودن دو عنصر نیتروژن و پتاسیم یک کود ارزشمند برای گیاهان است. نیتروژن در گیاهان برای سنتز اسید های آمینه و پروتئین ها مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان جزئی از ساختار کلروفیل کمبود آن باعث کاهش رشد و تغییر رنگ برگ گیاه می شود.
اگرچه نیتروژن به مقدار زیادی در هوا وجود دارد اما گیاهان قادر به استفاده از آن نیستند و این عنصر برای جذب در گیاه باید توسط باکتری های موجود در خاک به شکل قابل جذب یعنی نیترات و آمونیوم تبدیل شوند. پتاسیم هم یکی از عناصر ضروری برای بهبود کیفیت رشد گیاهان، افزایش رشد ریشه و بهبود فتوسنتز است.

زمان و مقدار مصرف نیترات پتاسیم

پتاسیم نیترات یک کود کاملا محلول در آب است که به صورت مصرف خاکی، کود آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده می‌باشد.

مصرف خاکی

به میزان ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار در زمان کاشت

کود آبیاری و سرک

به میزان ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم در هکتار در ۲ تا ۳ نوبت در طول فصل رشد

محلول پاشی

به میزان ۲ تا ۵ کیلوگرم در هزار لیتر آب

گیاهان و مناطق مورد مصرف

این کود را می‌توان در هر مرحله از رشد گیاه خصوصا برای باغات پسته، درختان میوه، محصولات صیفی و سبزی، سیب زمینی، نیشکر و کشت های گلخانه ای استفاده نمود.

مزایای مصرف

افزایش میزان تولید و بهبود کیفیت محصول
افزایش مقاومت گیاه در مقابل خشکی، آفات و بیماری‌ها

تاثیرعناصر پتاسیم نیترات بر درختان و گیاهان
نیتروژن

نیتروژن یکی از مهمترین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان است. این عنصر در سنتز اسید های آمینه و پروتئین ها نقش اساسی داشته و جزئی از ساختار کلروفیل برگ است و کمبود نیتروژن در گیاهان به صورت کاهش در رشد و تغییر در رنگ برگ گیاه بروز می کند. اگرچه نیتروژن به مقدار زیادی در هوا وجود دارد اما این عنصر باید توسط باکتری های موجود در خاک به شکلی قابل جذب ( نیترات و آمونیوم) تبدیل شوند.

این عنصر نیز به طور کلی نقش بسزایی در بهبود کیفیت گیاهان و محصولات کشاورزی دارد. برای مثال: افزایش رشد ریشه، باعث فعال شدن ۵۰ تا ۶۰ آنزیمی که در رشد گیاهان مؤثر هستند، می شوند و در فرایند فتوسنتز و … نقش به سزایی دارند

مواد مصرف نیترات پتاسیم

در گذشته جهت تولید اسید نیتریک، سولفوریک اسید را با انواع نیترات‌ها مانند پتاسیم نیترات ترکیب می‌کردند که اکنون از طریق فرآیند استوالد تولید می شود. مصرف عمده نیترات پتاسیم به عنوان اکسنده در پودر سیاه در موتورهای موشک وهمچنین بمب‌های دودزا می باشد. مصارف دیگر نیترات پتاسیم در داروسازی، خمیر دندان‌های، کودها، مقابله با فشار خون بالا و پایین، نگهداری غذا، درمان آسم و باغبانی می باشد.

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم

استفاده از محلول رقیق شده نیترات پتاسیم بر روی شاخ و برگ در طول رشد میوه برای برخی محصولات زراعی سودمند است زیرا این مرحله از رشد اغلب با تقاضای زیاد K در زمان کاهش فعالیت ریشه و جذب مواد مغذی همزمان است. نیترات پتاسیم معمولاً برای تولید گیاهان گلخانه ای و کشت هیدروپونیک نیز استفاده می شود.
هر دو عنصر پتاسیم و نیتروژن توسط گیاهان برای حمایت از کیفیت برداشت ، تشکیل پروتئین ، مقاومت در برابر بیماری و راندمان مصرف آب مورد نیاز هستند. بنابراین برای حمایت از رشد سالم گیاهان، کشاورزان غالباً در طول فصل رشد ، KNO₃ را در خاک یا از طریق سیستم آبیاری استفاده می کنند.
حلالیت نسبتاً زیاد KNO₃ در شرایط آب و هوایی گرم امکان تولید محلول غلیظ تری از کودهای K معمولی را فراهم می آورد. با این حال ، کشاورزان برای جلوگیری از حرکت نیترات در زیر ناحیه

دکمه بازگشت به بالا