تخلفات ایمنی ساخت و ساز با جریمه جبران نمی‌شود/چگونه می‌توان جلوی «متروپل»‌های بعدی را گرفت؟

تخلفات ایمنی ساخت و ساز با جریمه جبران نمی‌شود/چگونه می‌توان جلوی «متروپل»‌های بعدی را گرفت؟

بیش از یک ماه از فروریختن ساختمان های کلانشهر آبادان می گذرد و به نظر می رسد این حادثه مانند گذشته به فراموشی سپرده شده است. در این زمینه کارشناسان ایمنی معتقدند اگر از شهرهای بزرگ عبرت نگیریم شاهد تکرار حوادث دیگری خواهیم بود. وی همچنین از اعمال جریمه برای جبران تخلفات ساختمانی به شدت انتقاد کرد.

علی بیت اللهی در گفت وگو با شبکه، وی در خصوص لزوم توجه به ایمنی ساختمان ها در قوانین و مقررات گفت: از این قاعده البته ممکن است برخی مقررات نیاز به اصلاح و به روز رسانی داشته باشند، اما نکته مهم اجرای صحیح آنهاست.

دبیر کارگروه ملی بلایای طبیعی در ادامه گفت: به عنوان مثال هر شهری طرح تفصیلی دارد که بر اساس آن کاربری، ساخت و ساز، راه و … شهر مشخص می شود و در واقع توسعه شهری بر اساس آن است. آن.” در واقع این طرح ها برنامه عمرانی و عمرانی شهر محسوب می شود و ایمنی یکی از اجزای آن است.

اکنون شاید چند سالی است که برخی از این طرح‌های تفصیلی تدوین شده است، بنابراین در این صورت باید این طرح‌های تفصیلی مورد بررسی و ارجاع شورای عالی شهرسازی قرار گیرد و شورای عالی شهرسازی طرح‌های تفصیلی را تصویب و ابلاغ کند. ما باید به این مسائل بپردازیم.» ما همچنین نظارت می کنیم، گاهی اوقات می توان خطرات جدیدی را در زمینه هایی که باید در طراحی تفصیلی در نظر گرفته شود، شناسایی کرد.

تخلفات را نباید با جریمه نادیده گرفت

نقص ایمنی ساختمان مشمول جریمه نمی شود

بیت الهی با اشاره به یکی دیگر از موضوعات ایمنی ساخت و ساز گفت: متأسفانه در برخی موارد مشاهده شده است که برخی تخلفات ساختمانی از سوی شهرداری ها با اعمال جریمه رفع می شود. به عنوان مثال، ساختمانی که نیاز به یک طبقه پنجم، دوم یا دوم اضافی دارد، گاهی اوقات با نادیده گرفتن آن با جریمه تکمیل می شود، که می تواند ویژگی های ایمنی ساختمان را مبهم کند. این نکته مهمی است که باید در نظر گرفت. در واقع باید از اصل تخلفی که می تواند به ایمنی آسیب وارد کند خلاص شد و پرداخت جریمه اصل تخلف را از بین نمی برد.

به عبارت دیگر از نظر فنی نکته قابل تاکید این است که این جریمه رفع ایرادات فنی و ایمنی را برطرف نمی کند اما متاسفانه چند سالی است که این پدیده بیشتر شده است. ناایمن بودن برخی از ساختمان ها در زمره تخلفات ساختمانی قرار می گیرد، اما می توان گفت که ساخت و ساز با پرداخت جریمه به پایان رسیده است.

خواندنوجود ساختمان های مشابه «کلان شهری» در کره

وزیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: دیدیم که این یا مالی است یا در عین حال انسانی و مالی. در برخی موارد ابعاد پرونده به یک ساختمان محدود می شود، اما وضعیت فوری است و توجه کل کشور به عنوان مثال ساختمان پلاسکو جلب می شود.

متوجه نشدیم که حادثه متروپلیس در پلاسکو اتفاق افتاده است.

بیت اللهی ادامه داد. در پلاسکو شرایط ایمنی ساختمان ضعیف بود و ساختمان فاقد تجهیزات آتش نشانی بود. به گفته یکی از مسئولان سازمان آتش نشانی تهران، این ساختمان چندین بار اخطار ایمنی داده است و باعث تاسف است که ساختمان در نهایت در اثر آتش سوزی فرو ریخت. در شهرهای بزرگ هم همینطور بود و قوانین را زیر پا گذاشتند و دردسر درست کردند. از پلاسکو نفهمیدیم که حادثه کلانشهر آبادان رخ داده است.

وی ادامه داد: در کلان شهر حتی اگر ساخت و ساز طبق قوانین موجود انجام می شد، در وهله اول امکان وقوع حادثه وجود نداشت، اما اگر حادثه ای رخ می داد، ابعاد حادثه بزرگ نبود. بزرگ بوده اند.” خیلی خوب بود.» در دو مورد پلاسکو و متروپل، اگر استانداردهای شهرسازی، طرح‌های تفصیلی، ضوابط ساختمانی و موارد مصوب اجرا شود، در درجه اول از حوادث جلوگیری می‌شود و در صورت وقوع ثانویه، خسارت جانی و مالی رخ می‌دهد. که ضرر زیاد خواهد بود.

به گفته دبیر کارگروه ملی بلایای طبیعی، این تلفات می تواند ناشی از حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و غیره و همچنین عدم اجرای الزامات مدیریتی و سازوکارهای نظارتی ساخت و ساز ساختمان باشد. .

ما قانون ایمنی ساختمان را کم نداریم، قانون را دور می زنیم.

وی با بیان اینکه اگر قانون لازم الاجرا بود قطعا تصادفات و آسیب ها کاهش می یافت، گفت: با این کار قانون را دور زدند و نباید اجازه تخلف از ضوابط را بدهند و برای توجیه تخلف جریمه کنند و در نهایت مجوز صادر کنند و عملیات را متوقف کنند.

«اضطراب زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به بحران شود، به عنوان مثال، در نتیجه ساختن ساختمان‌های بلند در معابر باریک که سفر غیرممکن است. بنابراین، قوانین و مقررات باید همان طور که هست وجود داشته باشد و در صورت وقوع تخلف، اصل تخلف از بین برود.

یک کارشناس ایمنی گفت: “کره قوانین بسیار خوب و پیشرفته ای در بسیاری از موارد دارد، اما بسیاری از زمینه ها در برابر اجرا و انطباق با قوانین و مقررات آسیب پذیر هستند.” هر چقدر هم که خوب باشد، اگر این کار را نکنیم، طبیعتا به ما آسیبی نمی رساند، برایمان مشکل ایجاد می کند و باعث می شود اتفاقاتی مثل متروپل بیفتد.

به گفته بیت اللهی، نظارت ضعیف، سهل انگاری، ناآگاهی از قوانین و عدم استخدام تکنسین های فنی و نیروهای ماهر تنها چند عاملی هستند که در مجموع باعث بروز حوادث می شوند. لازم به ذکر است که جوشکاری ضعیف گاهی اوقات منجر به ریزش ساختمان می شود. پس چه کسی این جوشکاری را انجام می دهد؟ چه کسی نظارت می کند؟ در مورد مواد و کیفیت آنها نیز همینطور است. اینها توسط تکنسین های ماهر و کارگران ماهر شناخته شده و مشاهده می شود، اما گاهی اوقات، کارگران بی تجربه این کار را انجام می دهند که منجر به حوادثی مانند ریزش ساختمان می شود. بنابراین حتی کوچکترین نکات در ساخت و ساز باید در نظر گرفته شود.

مدیرکل کارگروه ملی مخاطرات طبیعی به خسارات ناشی از زلزله در سرپل ذهاب و همکاران اشاره کرد. افراد داخل ساختمان نجات یافتند.

همه ساختمان هایی که تغییر کاربری داده اند لزوماً ایمن نیستند.

وی افزود: گاهی اوقات وقتی صحبت از انطباق به میان می آید، عده ای تصور می کنند که ساختمان یک ساختمان جدید است و باید قوانین را رعایت کند و به این نتیجه می رسند که مقررات ما مفید نیست. قوانین و مقررات باید به درستی و به طور کامل اجرا شوند و ساختمان تغییر کاربری یافته ممکن است اصلاً با این مقررات مطابقت نداشته باشد و به دلایل مختلف ایمن نباشد. پس این به معنای ضعیف بودن قانون نیست. برخی ساخت و سازها در کشور ما به قدری دور از ضوابط و مقررات است که باورکردنی نیست و این مشکل گاه در حین ساخت و ساز و گاه دیرتر بروز می کند.

بیت اللهی گفت: در ابتدای سخنرانی گفتم ممکن است برخی مقررات نیاز به به روز رسانی داشته باشند، باید آنها را به روز کنید، در واقع می توانید مقررات را تنظیم کنید، آنها را به روز کنید، اما مهمتر از به روز رسانی این اجراها است، قوانین. در واقع، با همان قوانین و مقررات موجود می توان به راحتی امنیت شخصی را تضمین کرد، اما آنها باید اجرا شوند.

خواندن:


کلانشهر متولد شهرداری “رنتی”


چند روز می گذرد و همه چیز را فراموش می کنیم؟

وی گفت: برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در متروپل، پلاسکو و… باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم و یکی از درس های این درس جدی گرفتن قوانین و مقررات است.

تخلف شهر بزرگ آشکار بود.

بیت الهی با اشاره به اینکه تخلفات صورت گرفته در شرکت مترو مشهود است، گفت: این تخلفات به قدری مشهود است که مانند این است که فردی در مقابل دیدگان دیگری با اسلحه به سمت خود نشانه رفته و شلیک کند و این جرم است که نیاز به بررسی بیشتر ندارد. در شهرهای بزرگ هم همینطور بود و قوانین و مقررات به قدری به راحتی منحرف می شد که بررسی زیادی در مورد اتفاقات این ساختمان لازم نبود. امیدواریم این وضعیت معکوس شود تا ارزیابی‌های ایمنی ساختمان دقیق‌تر شود و شهرهای بزرگ دیگری اتفاق نیفتد.

وی به این نتیجه رسید که حادثه ساختمان پلاسکو احتمالاً ایمنی ساختمان را تحت تأثیر قرار داده است. امیدوارم حادثه متروپلیس مدتی با این موضوع کنار نیاید و دوباره فراموش شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا