برترین های کسب و کارعمومی

تاثیرات ویپ و پاد بر خرابی دندان را جدی بگیرید!!!

امروزه در دنیای تبلیغات شاهد تبلیغات گسترده در خصوص استفاده از ویپ( سیگار های الکترونیک) برای جایگزینی بی خطر، برای سیگار های سنتی هستیم. البته ویپ و سیگارهای الکترونیک طعم دار محبوبیت خاصی بین افراد مخصوصا نوجوانان و جوانان پیدا کرده است. اما آیا واقعا این دست از سیگار های الکترونیک بی ضرر هستند، آیا ویپ بر سلامتی دندان و لثه تاثیر می‌گذارد؟

 

در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور با استناد بر تحقیقات گسترده جهانی در این خصوص و اشاره به مقالات علمی سایت های معتبر جهانی و سایت “Sciencedaily” ، به بررسی این سوال و کشف پیوند بین سیگار الکترونیکی و پوسیدگی دندان می‌پردازیم. و در ادامه نکاتی جهت مراقبت از دندان ها برای افراد سیگاری را ذکر خواهیم کرد. که از مشورت با پزشکان و متخصصان ماهر کلینیک دندان پزشکی گرددآوری شده است و بسیار حائز اهمیت و کاربردی است. جهت خرید ویپ ارزان از سایت ما اقدام کنید

یکی از سوالاتی که همیشه در ذهن افرادی که میخواهند استفاده از دستگاه ویپ و یا پاد سیستم را شروع کنند وجود دارد این است:

که آیات استفاده از دستگاه ویپ نیز باعث زرد شدن دندان می گردد یا خیر.

تحقیقی در چند سال گذشته انجام شده است حاکی از آن است که استفاده از دستگاه ویپ و پاد سیستم آسیب بسیار کمتری را نسبت به سیگار و تنباکو به دندان وارد می کند.

همانطور که می‌دانید و یا تجربه کرده اید استفاده مداوم از سیگار و تنباکو باعث زرد شدن دندان ها می گردد.
در اوایل اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تحقیقی بر روی دندانهای افراد سیگاری و افرادی که از محصولات ویپ استفاده میکنند انجام شد و این مورد به قطع به اثبات رسید.

چه چیزی در سیگار باعث زردی دندان ها می شود؟

یکی از داشمندان مطرح انگلیسی یعنی آنت دالرپین با توجه به تحقیقات گسترده ای که انجام داد به این نتیجه رسید که:

وجود قطران در سیگار است که باعث زرد شدن مینای دندان ها میشود.

اما از آنجایی که در هیچ کدام از سالت نیکوتین ها و جویس ها، قطران وجود ندارد (حتی در نمونه های غیر اصل آن ها که به هیچ عنوان استفاده از انها توصیه نمیشود.) پس، استفاده از ویپ آسیبی به مینای دندان ها نمیرساند و باعث زرد شدن آنها نمیشود.

و این مورد یکی از موارد بسیار پر اهمیت برای افرادی است که به دنبال ترک سیگار از طریق ویپ هستند.

جهت اثبات این موضوع دانشمندان تعدادی از دندان های گاو را که به عنوان نمونه مشابه دندان انسان شناخته می‌شود برای مدت ۱۴ روز و سپس ۵ روز در معرض دود سیگار قرار دادند و به دقت رنگ قبل و بعد از آزمایش را بررسی کردند.
تغییر رنگ دندان که در معرض دود سیگار قرار گرفته بود کاملا مشهود بود، حتی پس از گذشت یک روز.
قرار گرفتن دندان ها در معرض دود سیگار و قطران موجود در آن باعث تغییر رنگ آن و زرد شدن شده بود.

اما همین آزمایش را با ویپ و دود حاصل از سالت نیکوتین و جویس انجام دادند اما از آنجایی که قطرانی در این دو مورد یافت نمی شد هیچ گونه تغییر رنگی در دندان‌های مورد آزمایش دیده نشد.
همانطور که گفته شد در درون دود سیگار و قلیان ماده ای وجود دارد به نام قطران که به شدت سمی میباشد.

برای درک بهتر مفهوم قطران، پس از استفاده از سیگار، انتهای آن را مشاهده کنید، تغییر رنگی که در پنبه سیگار به وجود آمده است به علت وجود همان قطران می باشد.

قطران که به آن قیر سیگار هم میگویند عامل اصلی بوی بد و تند سیگار هم می باشد.

این ماده شامل 4000 ماده سمی و سرطانزا نیز می باشد.

اگر بخواهیم سیگار و ویپ یا پادماد را فقط در یک مورد بررسی کنیم :

باید به حضور قطران در سیگار و عدم حضور آن در ویپ اشاره کنیم.

  • این یک برتری بسیار مهم و حائز اهیت برای سلامتی شما می باشد، یعنی عدم زمان مطالعه 2 دقیقه
  • آخرین به روز رسانی ۷ آذر, ۱۴۰۲

کشیدن ویپ یا سیگار الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای سیگار سنتی، موضوعی است که در دنیای امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا از تاثیر ویپ کشیدن بر دندان اطلاع دارید؟

این تبلیغ که سیگار الکترونیکی هیچ‌گونه ضرری برای سلامت دهان و بدن ندارد و همچنین ارائه این محصول در بسته‌بندی‌ها و با طعم‌های مختلف و جذاب باعث شده است که جوانان و نوجوانان بسیار زیادی به مصرف آن روی آورند. غافل از اینکه این محصول نیز می‌تواند همانند سیگار معمولی تاثیرات نامطلوب زیادی بر دهان و بدن داشته باشد.
شما را به مطالعه این مقاله از دکتر فاطمه لبافی دعوت می‌کنیم تا با تأثیرات منفی کشیدن ویپ بر سلامت دندان آشنا شوید. همراه ما بمانید.

آیا ویپ برای سلامت دندان‌ها مضر است؟

مطمئنا ویپ کشیدن بر سلامت دندان‌ها و بافت لثه تاثیر منفی می‌گذارد. چرا که این محصول می‌تواند سبب افزایش تجمع جرم و پلاک دندان شود. این عارضه در طولانی مدت مشکلات بسیاری برای دندان و لثه ایجاد خواهد کرد. حتی مایعی که در سیگار الکترونیکی وجود دارد، می‌تواند در طولانی مدت روی دندان تاثیر گذاشته و سبب مشکلات زیادی شود.

تاثیر سیگار الکترونیکی بر دندان‌ها

کشیدن ویپ می‌تواند عوارضی برای دندان‌های بیمار به همراه داشته باشد. البته تحقیقات درباره آن همچنان ادامه دارد. در ادامه برخی از عوارض شناخته شده این محصول را بیان کرده‌ایم:

  1. خشکی دهان

زمانی که عملکرد غدد بزاقی فرد مختل می‌شود، فرد با خشکی دهان مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی، بزاق کافی برای خنثی کردن اسید تولید شده توسط باکتری‌ها تامین نمی‌شود. علاوه بر این نیز، خشکی دهان خود می‌تواند پیش زمینه‌ای برای بروز مشکلات زیادی باشد. به عنوان مثال، پوسیدگی دندان، زخم‌ها و سرطان دهان، بوی بد دهان و بیماری‌های لثه از جمله مشکلاتی هستند که در پی خشکی دهان ایجاد می‌شوند.

  1. بیماری‌های لثه

مواد موجود در ویپ و محیط گرم ناشی از ویپینگ، می‌توانند تکثیر باکتری‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهند. با تکثیر بیشتر باکتری‌ها، احتمال بروز بیماری‌های لثه نیز بیشتر خواهد شد. بیماری‌های لثه در صورت پیشرفت، می‌توانند مشکلات زیادی مثل تحلیل لثه و استخوان و از دست رفتن دندان را به بار آورند.

  1. ایجاد لکه‎‌های دندانی

نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی، می‌تواند در دراز مدت سبب تغییر رنگ دندان‌ها و لکه‌دار کردن آنها شود.

  1. پوسیدگی دندان‌ها

ویپ کشیدن با تاثیر روی تکثیر باکتری‌های دهان، می‌تواند در افزایش احتمال پوسیدگی دندان‌ها موثر باشد.

  1. لثه‌های حساس و متورم

یکی از عوارض ناشی از کشیدن ویپ، حساس شدن و تورم لثه‌های بیمار است. در این صورت، فرد هنگام جویدن غذا نیز با درد و ناراحتی همراه خواهد بود.

  1. تحریک دهان و گلو

برخی از افرادی که از ویپ استفاده می‌کنند، تجربه‌هایی از تحریک گلو و قسمت‌هایی از دهان را بیان کرده‌اند.

  1. افزایش جرم دندانی

سیگار الکترونیکی با تاثیر بر افزایش میزان تجمع باکتری‌ها، سبب افزایش تشکیل جرم و پلاک نیز خواهند شد.

کدام مواد تشکیل دهنده مایع ویپ تاثیر مخربی بر دندان‌ها دارند؟

ترکیبات زیادی در مایع ویپ وجود دارند که روی دندان‌ها اثر مخربی می‌گذارند. این ترکیبات شامل موارد زیر هستند:

  1. پروپیلن گلیکول این ترکیب برای بافت نرم دهان و حتی مینای دندان سمی بوده و می‌تواند خشکی دهان را به دنبال داشته باشد. همچنین، می‌تواند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  2. طعم دهنده‌ها طعم‌ دهنده‌هایی که به این محصولات اضافه می‌شوند، سبب افزایش چسبندگی پلاک باکتریایی می‌شوند. علاوه بر این نیز، سختی مینای دندان در اثر این ترکیبات کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه این امر، احتمال پوسیدگی افزایش پیدا می‌کند.
  3. نیکوتین نیکوتین موجود در مایع ویپ، سبب کاهش خونرسانی به بافت لثه می‌شود.

ویپ بیشتر سلامت دندان‌ها را به خطر می‌اندازد یا سیگار معمولی؟

طبق داده‌هایی که تاکنون به دست آمده‌اند، سیگار معمولی نسبت به ویپ مضرات بیشتری دارد. اما این بدان معنا نیست که ویپ برای فرد هیچ ضرری ندارد. هنوز تحقیقات درباره تاثیر ویپ بر سلامت دهان ادامه دارد و ممکن است در آینده نتیجه دیگری به دست آید.

آیا می‌توان از عوارض سیگار الکترونیکی پیشگیری کرد؟

ویپ و سیگار، هر دو عوارضی به همراه دارند. هر کسی که به استعمال این محصولات روی می‌آورد، مطمئنا باید منتظر عوارض بعد از آن باشد. با اینکه ویپ نسبت به سیگار معمولی ضرر کمتری دارد، اما عوارض آن بعد از مدتی بروز پیدا خواهند کرد. پیشگیری از عوارض این محصولات تقریبا غیر ممکن است. شما صرفا می‌توانید با کم کردن دفعات استعمال این محصولات، بروز عوارض آنها را کمتر و به تعویق بیندازید.

 

دکمه بازگشت به بالا