برترین های کسب و کارعمومی

بلبرینگ کوچک برای اسپینر

هنگامی که اسپینرها تازه وارد بازار شدند و محبوبیت خود را به دست آوردند، تقریبا همه از یک نوع و اندازه بلبرینگ برای قسمت میانی استفاده می کردند که بلبرینگ سری 608 بود و اگر به فروشگاه های خرید آنلاین اسپینر نگاه می کردید، احتمالا در بسیاری از آنها نام بلبرینگ 608 را در عنوان محصول می دیدید. بلبرینگ اسپینر معمولا بر اساس سایز (که دارای عدد متناظر است مانند 608) و براساس نوع متریال (فولادی، سرامیکی هیبریدی یا بلبرینگ سرامیکی) طبقه بندی می شود.

نه تنها بیشترین بلبرینگ مورد استفاده برای اسپینر است بلکه برای اسکیت و اسکوتر نیز کاربرد زیادی دارد. بلبرینگ 608 رایج ترین بلبرینگ استاندارد در اطراف ما هستند. خواهید دید که بسیاری از بیرینگ های 608 با شماره ABEC برچسب خورده اند. این یک رتبه بندی عددی برای دقت و تحمل است؛ هر چه عدد بالاتر باشد، دقت و تحمل بیرینگ بیشتر است.

قطر داخلی: 8 میلی متر
قطر بیرونی: 22 میلی متر
ضخامت: 7 میلی متر
مزایا: از آنجا که اندازه استانداردی دارند، به راحتی قابل استفاده هستند و می توانید آنها را در انواع مختلفی از پیکربندی ها پیدا کنید (فولاد، سرامیکی هیبریدی، سرامیک کامل)
معایب: به طور معمول برای جابجایی کارآمد، نیاز به جرم بیشتری دارد؛ بنابراین معمولا در اسپینرهای بزرگتر مشاهده می شود.

بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق که اصطلاحا به آن بلبرینگ skf شش هزاری یا ساده نیز می گویند؛ قدرت و استحکام بالایی در سرعت های بالا دارند.

این بلبرینگ به دلیل محبوبیت و کاربرد بیشتر در میان سایر بلبرینگ ها، انواع زیادی دارد. بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه، دو ردیفه، بلبرینگ شیار عمیق با جنس فولاد، بلبرینگ شیار عمیق با شیار جازدنی از انواع آن هستند که قابلیت تحمل بارهای شعاعی، محوری و شعاعی/محوری (مرکب) را دارند.

بلبرینگ تماس زاویه ای‎

بلبرینگ تماس زاویه ای که به بلبرینگ هفت هزاری نیز معروف است، مقاومت خوبی در برابر بارهای شعاعی و محوری دارد.

این دسته از بلبرینگ ها معمولا در مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و از انواع آن می توان به بلبرینگ تماس زاویه ای یک ردیفه، دو ردیفه و بلبرینگ تماس زاویه ای با چهار نقطه تماس اشاره کرد.

بلبرینگ کف گرد

این بلبرینگ که با عنوان بلبرینگ پنجاه و یک هزاری، سه تکه و پنج تکه نیز در بازار شناخته می شود؛ میزان سایش و اصطکاک میان سطوح را تا حد زیادی کاهش می دهد و به دلیل کم بودن میزان تماس سطح بیرونی با سطح درونی، حرکت نرمی دارد.

کف گرد ها تحمل بار محوری از یک جهت و دو جهت را دارند؛ همچنین بلبرینگ کف گرد یک ردیفه و دو ردیفه از انواع این بلبرینگ ها هستند.

یاتاقان بلبرینگ

یاتاقان بلبرینگ که با نام های بلبرینگ ایگرگ و UC نیز معروف است؛ مانند بلبرینگ تماس زاویه ای در مصارف صنعتی بیشتر دیده می شود. همچنین در برقراری تعادل هنگام عدم تطابق محور شافت، بسیار پر کاربرد بوده و قابلیت تحمل فشار محوری، شعاعی و شعاعی/محوری را دارد.

انواع بلبرینگ ایگرگ شامل یاتاقان بلبرینگ با طوقه قفلی نا متقارن و پیچ بی سر، یاتاقان بلبرینگ با سیستم قفل کننده و پیچ بی سر، یاتاقان بلبرینگ با بوش تبدیل و یاتاقان بلبرینگ با انطباق تداخلی می شود.

بلبرینگ خود تنظیم

در میان بلبرینگ ها، این بلبرینگ با نام خود تنظیم شناخته شده است. علت خود تنظیم بودن آن شیارهای منحنی موجود در ساچمه است که در زمان انحراف و یا عدم تطابق محور شافت کاربرد دارد.

بلبرینگ خود تنظیم بدون کاسه نمد، بلبرینگ خود تنظیم با کاسه نمد و بلبرینگ خود تنظیم با حلقه داخلی عریض از انواع بلبرینگ های خود تنظیم هستند. این بلبرینگ ها بار های شعاعی را متحمل می شوند.

بلبرینگ با رولبرینگ چه تفاوتی دارد؟

به طور کلی بلبرینگ ها با رولبرینگ ها تفاوت چندانی ندارند زیرا هر دو از یک خانواده هستند؛ اما تفاوت های کمی وجود دارد که این دو را از یکدیگر متمایز کرده است.

مقاومت رولبرینگ ها در مقابل فشار ناشی از حرکات شعاعی بسیار بالا است و بر خلاف بلبرینگ ها که معمولا برای نسبت بار کوچک استفاده می شوند، رولبرینگ ها فشار بالای بارهای شعاعی را نیز تحمل می کنند.

بنابراین می توان گفت زاویه فشار وارد شده در رولبرینگ وسیع تر از بلبرینگ است؛ اما رولبرینگ ها توان تحمل فشار محوری را ندارند زیرا تماس ساچمه ها با سطح رولبرینگ به صورت یک خط بوده و تنها در فشارهای شعاعی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

نتیجه می گیریم در صورتی که بار با فشار شعاعی زیاد بود از رولبرینگ استفاده شود و در صورتی که فشار به دو حالت شعاعی و محوری بود از بلبرینگ استفاده شود.

یکی از کاربردهای مهم این قطعه در مصارف صنعتی است که در مدل های مختلفی از و سایر ماشین های محرک به کار می روند.

انواع رولبرینگ

رولبرینگ ها مانند بلبرینگ ها به دلیل کاربردهای متنوعی که دارند، از انواع زیادی برخوردار هستند. انواع رولبرینگ شامل موارد زیر می شود:

  • رولبرینگ استوانه ای
  • رولبرینگ سوزنی
  • رولبرینگ مخروطی
  • رولبرینگ بشکه ای

رولبرینگ استوانه ای

این سبک از رولبرینگ ها ساچمه های استوانه ای شکل دارند و شامل رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه، پر غلتک، کف گرد و ضربدری می شود. رولبرینگ های استوانه ای قابلیت تحمل فشار بالا را دارند.

رولبرینگ سوزنی

این رولبرینگ ها همان رولبرینگ های استوانه ای هستند که قطر کمتر و غلتک های بلندتری دارند.

آنها تحمل بار شعاعی را دارند و در انواع بلبرینگ سوزنی یک ردیفه و دو ردیفه در بازار موجود هستند.

رولبرینگ مخروطی

طراحی این محصول به گونه ای است که شیار های داخلی و خارجی و غلتک های مخروطی شکل در آن وجود دارد. این طراحی منجر شده تا این رولبرینگ تحمل بار محوری و همچنین شعاعی را داشته باشد. این قطعه انواع محدود تری نسبت به دیگر رولبرینگ ها دارد که رولبرینگ مخروطی تک ردیفه و دو ردفه از انواع آن هستند.

رولبرینگ بشکه ای

کارایی و طراحی این رولبرینگ تقریبا شبیه به بلبرینگ خود تنظیم است؛ به گونه ای که این رولبرینگ نیز در برقراری تعادل در هنگام عدم تطابق محور شافت نقش موثری دارد و در بارهای شعاعی مقاومت بسیار خوبی خواهد داشت.

میان رولبرینگ های موجود در بازار، رولبرینگ استوانه ای و بشکه ای بسیار پر فروش هستند؛ چرا که میزان تحمل فشار بالا در این دو رولبرینگ از مهم ترین خصوصیات آنها است.

سخن پایانی

به طور کلی بلبرینگ ها نقش پر رنگی در زندگی روزمره ما دارند و انواع زیاد آن منجر شده تا بر طرف کننده هر نیازی باشند.

امیدواریم از مطالب این مقاله لذت برده باشید. در صورتی که سوال یا ابهامی در رابطه با بلبرینگ ها یا رولبرینگ ها داشتید نظرات خود را بنویسید تا کارشناسان شهباز موتور در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

 

دکمه بازگشت به بالا