برترین های کسب و کار

بررسی تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت و ارتباط با دیگران

بررسی تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت و ارتباط با دیگران

از تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت چقدر می دانید؟ در این مقاله رابطه لباس پوشیدن و شخصیت افراد به طور کامل بررسی شده است. حتما برای همه شما بارها پیش آمده است که دیگران بر اساس ظاهرتان درباره شما قضاوت کرده باشند یا فردی در کنار شما از روی ظاهر و پوشش دیگران را مورد قضاوت قرار داده و درباره آن نظر داده باشد. بهتر است کمی جسارت داشته باشید و اعتراف کنید که بارها برای شما اتفاق افتاده است که افرادی را که نمی شناسید یا برای اولین بار با آنها ملاقات می کنید بر اساس ظاهر و پوشششان قضاوت کرده اید.

رابطه بین لباس و شخصیت هر فرد

اگرچه برخی هنوز بر این باورند که سلیقه هر فردی در لباس پوشیدن به خودش مربوط می شود، اما با توجه به روانشناسی می توان فهمید که پوشش هر فرد شخصیت آن فرد را به دیگران نشان می دهد. اگرچه بسیار مهم است که این قضاوت کاملاً با رفتار افراد، سطح مطالعه و طرز تفکر آنها تعیین شود. اما در کنار این موارد، نوع پوشش نیز بر شخصیت افراد تأثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد که در بیشتر موارد، تمام قضاوت هایی که در مورد دیگران داریم در نگاه اول و بر اساس نوع لباس پوشیدن افراد صورت می گیرد.

قضاوت مردم از روی لباسشان

به گفته محققان، لباس هر فرد بر روی خود فرد و تعامل او با محیط اطراف تاثیر دارد. در واقع همه با لباس پوشیدن و بدون حرف زدن زمینه قضاوت افراد را فراهم می کنند. نوع پوشش هر فرد به دیگران تصور کلی می دهد و به آنها اجازه قضاوت می دهد. این افراد بنا به قضاوت خود تصمیم می گیرند با ما ارتباط برقرار کنند یا نه. به عنوان مثال، اگر در یک محیط کاری رسمی لباس ورزشی بپوشید، دیگران از شما انتقاد می کنند و زیاد به حرف های شما توجه نمی کنند. همچنین اگر در یک مهمانی دوستانه استایل رسمی و اداری داشته باشید، مهمانان در مراسم با شما احساس راحتی نمی کنند و به سختی با شما گرم می شوند. طی تحقیقی به نام embodied cognition که در سال 2012 انجام شد و در یک مجله روانشناسی نیز ثبت شد، می توان نتیجه گرفت که انسان ها نه تنها با مغز، بلکه با بدن خود نیز تصمیم می گیرند. این عبارت به این معناست که وقتی اطلاعات زیادی در مورد فردی در دسترس نیست و نیاز به حفظ رابطه با آن شخص داریم، بخشی از تصمیم ما به ظاهر و نوع پوشش طرف مقابل بستگی دارد. منظور از قضاوت افراد بر اساس نوع پوشش به این معناست که فرض کنید دو فرد ناشناس که در یک سطح آگاهی هستند در کنار هم قرار گیرند. یکی از آنها لباس کارگر و دیگری لباس مهندسی بپوشد و از افراد حاضر در آنجا خواسته شود که یکی از این دو نفر را به عنوان دانشمندتر انتخاب کنند. مردم به دانش فردی که لباس مهندسی می پوشد بیشتر از فردی که لباس کارگری می پوشد اعتماد دارند.

تأثیر پوشش بر اعتماد دیگران

از تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت می توان به نکته بسیار مهمی اشاره کرد که اعتماد افراد است. هرکسی برای موفقیت در زمینه کاری خود نیاز به جلب اعتماد مردم دارد. معمولا افرادی که می خواهند اعتماد دیگران را که آنها را نمی شناسند جلب کنند، زمان زیادی را صرف انتخاب لباس خود می کنند. این افراد ساعت ها وقت خود را صرف انتخاب لباس مناسب می کنند زیرا می دانند لباس مناسب یکی از موثرترین راه ها برای جلب اعتماد دیگران است. بسته به نوع فرهنگ هر جامعه، این لباس مناسب می تواند تغییر کند. به عنوان مثال در یک جامعه استفاده از زبان کرواتی پوشش مناسبی برای جلب اعتماد است. در حالی که همین پوشش در جامعه ای دیگر بر اعتماد مردم اثر منفی می گذارد. بارها ثابت شده است که لباس تاثیر زیادی بر روند روانی افراد دارد. در آزمایشی در این زمینه، وقتی محققان برخی از افراد را کت سفید طبی پوشاندند و آنها را پزشک معرفی کردند، اعتماد مردم به آنها بیشتر از زمانی بود که این افراد با لباس شخصی بودند. تاثیر پوشش تصادفی می تواند باعث شود که شما مهمتر به نظر برسید و طرف مقابل برخلاف آنچه شما انتظار دارید تمرکزی روی شما و مکالمه شما نداشته باشد و کمتر درگیر حرف های شما شود. همچنین، لباس پوشیدن مناسب باعث می شود که نسبت به خود و کارتان احساس اطمینان بیشتری کنید. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در اولین جلسه از کسی خوشتان نیامد و نتوانستید با او ارتباط برقرار کنید. این موضوع مهم ترین چیزی است که باعث می شود افراد در شرایط مختلف نسبت به لباس هایی که می پوشند حساس باشند. به یقین می توان گفت 90 درصد افراد از روی ظاهر دیگران را قضاوت می کنند، پس این حساسیت موجه است.

تاثیر پوشش بر بازاریابی و فروش

تاثیر لباس پوشیدن علاوه بر شخصیت افراد در حوزه بازاریابی و فروش نیز موثر است. مشاغل زیادی وجود دارند که نوع پوشش افراد در آنها بسیار مهم است. اما یکی از این مشاغل حساس به لباس که تاثیر مستقیمی بر موفقیت یا شکست کارکنان خود دارد، بازاریابی و فروش است. یک ضرب المثل قدیمی است که می گوید “عقل مردم در چشم آنهاست” این یک واقعیت است و فقط یک ضرب المثل نیست. تاثیر لباس بر بازاریابی و فروش را باید به دو قسمت تقسیم کرد. قسمت اول تاثیر نوع پوشش بر اعتماد به نفس بازاریاب و فروشنده در برخورد با مشتری است. قسمت دوم تاثیری است که نوع پوشش فروشنده و بازاریاب بر خریدار می گذارد. بدیهی است فروشندگانی که به ظاهر خود اهمیت زیادی می دهند به راحتی می توانند اعتماد مشتریان را جلب کنند. برعکس، واضح است که فروشندگانی که به لباس و ظاهر خود اهمیتی نمی دهند و روی مسائل دیگر تمرکز می کنند، روی مشتریان تاثیر منفی می گذارند و در فعالیت و کسب و کار خود نتیجه لازم را نمی گیرند. البته ناگفته نماند که پوشش به معنای استفاده از لباس های گران قیمت نیست. بلکه هدف پوشیدن لباس های خوش لباس، تمیز، منظم و رنگی هماهنگ است. تصویری که در اولین ملاقات با فروشنده و بازاریاب در ذهن خریدار می ماند بر دانش و تصمیم او برای خرید تاثیر می گذارد. بنابراین فروشندگان و بازاریابان باید به نوع پوشش توجه زیادی داشته باشند. انتخاب پوشش مناسب را به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین قسمت های کار خود در نظر بگیرید.

رابطه لباس و شخصیت افراد

این فرضیه و طرز فکر صحیحی است که مهم ترین استفاده از پوشش، پوشش انسان و حفظ حیا اوست. اما در کنار این استفاده، در اکثر فرهنگ ها و کشورها یکی از نشانه های زیبایی، وقار و شخصیت افراد آن جامعه، نحوه پوشش آنهاست. در برخی از فرهنگ ها، حتی نحوه لباس پوشیدن نیز تأثیر زیادی بر شخصیت افراد می گذارد و به دیگران دیدی کلی از شخصیت افراد می دهد. در واقع افراد با پوشیدن لباس های مختلف به طور غیر مستقیم نقش خود را به دیگران نشان می دهند. به عنوان مثال، به نظر اکثر مردم، مرد شایسته ای که قرار است برای شام یکشنبه دعوت شود، یک شلوار جین خوب یا یکی از لباس های خوبی که برای مناسبت های خاص کنار گذاشته است، می پوشد و ظاهری آراسته دارد. یک مهمانی.

نتیجه

تمام صحبت هایی که در این مقاله به آن اشاره شد، به طور خلاصه، موضوع روانشناسی لباس پوشیدن و تأثیر پوشش بر جنبه های مختلف زندگی انسان چه در بعد فردی و چه از بعد اجتماعی و همچنین اهمیت پوشش در همه موارد بود. فرهنگ ها هر چند نوع پوشش هر فردی طرز فکر و نگاه او را به دیگران نشان می دهد. اما نمی توان در همه موارد تاکید کرد که لباس پوشیدن سلیقه شخصی است. معمولا افراد قبل از اینکه لباسی را برای پوشیدن انتخاب کنند جنبه های مختلفی را در نظر می گیرند که از قضا بیشتر جنبه اجتماعی دارد و مربوط به واکنش دیگران به پوشیدن این لباس است و سلیقه شخصی تنها بخش کوچکی از آن است. منبع این مطلب فروشگاه اینترنتی شنل قشم به نشانی https://shanelqeshm.com/ است.

دکمه بازگشت به بالا