اقتصادی

بانکها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان وام به بخش مسکن بدهند

طرح گسترش تولید و عرضه مسکن که امروز توسط رئیس کنگره به رئیس جمهور اعلام شد ، بانک ها و موسسات اعتباری را ملزم می کند که حداقل 360 میلیارد تومان به تسهیلات مشمول قانون اختصاص دهند. در سال اول ، این تعهد لغو می شود.

به گزارش شبکه ، محمد بیکر کلیباف ، رئیس شورای مشورتی اسلامی امروز ، در نامه ای به ابراهیم رایشی ، رئیس جمهور ، قانون “جهش در تولید و عرضه مسکن” را صادر کرد.

قانون تولید و عرضه مسکن در 25 ماده شامل بازپرداخت وام 20 ساله ، بازنگری در طرح اصلی مسکن ، ایجاد صندوق ملی مسکن برای سه ماه آینده و اجاره 99 ساله به تصویب رسید. تخصیص تسهیلات بازخرید زمین و مسکن یک ساله به صندوق آنلاین ، ظرف ماه آینده انتقال سیستم ثبت معاملات ملکی از اداره سکوت به اداره راه و شهرسازی و تعهدات بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای پرداخت 20 درصد تسهیلات برای اجرای این قانون وی خاطرنشان کرد که حداقل 360،000،000،000،000،000،000،000،000،000 باید در سال اول پرداخت شود.

در ماده 4 قانون تولید و عرضه مسکن آمده است: «بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند سالانه حداقل 20 درصد از ابزارهای پرداخت سیستم بانکی را با نرخ بهره مورد تأیید موسسات مالی به بخش مسکن اختصاص دهند. کمیسیون اعتباری ، مانند اولین ، اجرای این قانون باید حداقل 3600 میلیارد (3.6 میلیارد ، 000.000.000.000) ریال باشد. تسهیلات فوق متناسب با نرخ تورم افزایش یافته و هر سال افزایش می یابد.

البته در تبصره 1 ، بانکهای غیر از بانکهای مسکن می توانند از این ماده مستثنی شوند. بر اساس این یادداشت ، “به تشخیص بانک مرکزی ، بانک های تخصصی ، غیر از بانک های مسکن ، از مفاد این ماده مستثنی هستند”.

وقتی منابع مالی بانک عامل و صندوق ملی مسکن با هم ترکیب شوند ، نرخ سود تسهیلات بر اساس نسبت منابع مالی صندوق ملی مسکن و صندوق ملی مسکن و نرخ سود مورد تأیید بانک عامل محاسبه می شود. کمیسیون پول و اعتبار

در مورد دوره بازپرداخت وام ، ماده 4 تبصره 3 مقرر می دارد که “تسهیلات مربوط به ساخت واحد تحت این قانون پس از پایان دوره مشارکت به فروش اقساطی تبدیل می شود و تعهدات آنها به خریدار منتقل می شود”. مدت کل مشارکت و فروش اقساطی 20 سال است. اگر افزایش دوره عمرانی ناشی از سهل انگاری سازنده باشد ، سود دوره مشارکت طولانی مدت با تأیید وزارت راه و شهرسازی به عهده سازنده می شود. »

در صورت عدم رعایت موضوع این ماده ، سازمان مالیاتی باید در قالب مالیات بودجه سالانه معادل 20 درصد از بدهیهای معوق بانکها و موسسات اعتباری وصول و به وزارت دارایی واریز کند. سراسر کشور. این مبلغ 100٪ اختصاص داده شده و به حساب صندوق ملی مسکن واریز می شود.

فصل دوم این قانون زمین های لازم برای ساخت و ساز مسکن را مطابق ماده 7 وزارت راه و شهرسازی به مدت سال اجاره می دهد. بر اساس ماده 9 ، سازمان های ملی جنگلداری ، چرا و آبخیزداری موظفند زمین مورد نیاز وزارت زمین و راه شهری شهری را برای خدمات مسکن و پشتیبانی عمومی واقع در محدوده شهر حداکثر کنند. پروژه های تصویب شده شهرک های خارج از شهر ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به اداره راه و شهرسازی ارسال می شود.

زمین های حاصلخیز ، جنگل ها و مزارع طبیعی ، باغ های طبیعی ، مهد کودک ها ، پارک ها و جنگل ها و ذخایر مراتع ، مناطق ذخیره ژن ، ایستگاه های تولید بذر ، حوضه های جفت گیری ، محدوده های نظارت و اندازه گیری آبخیزداری ، بسترها و رودخانه ها ، مراتع و رودخانه ها و مسیرهای حرکت مهاجران و از چهار منبع محیطی نمی توان برای ساخت خانه استفاده کرد.

موضوع مهم دیگر الزام سازمان های دولتی برای ارائه زمین رایگان برای تولید و تامین مسکن است. بر اساس ماده 10 قانون تولید و تأمین مسکن ، کلیه وزارتخانه ها ، موسسات و سازمانهای دولتی و بنگاههای اقتصادی با 100٪ سرمایه و حقوق صاحبان سهام به دولت واگذار شده است که موظف به انتقال و تحویل زمین ظرف مدت دو ماه از تاریخ مذکور باشند. لازم الاجرا شدن این قانون به درخواست وزارت راه و شهرسازی.

اگر نهاد موضوع این ماده زمین را ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی واگذار و تحویل دهد و مدارکی را ارائه ندهد ، اداره ثبت املاک باید از وزارت راه و شهرسازی درخواست دهد. ظرف یک ماه توسعه یافته است. ، به نمایندگی از اداره راه و شهرسازی ، اقدامات جدید و اسناد عنوان را به نام دولت صادر کنید.

همچنین طبق ماده 18 این قانون ، ثبت کلیه معاملات املاک اعم از خرید ، پیش خرید ، رهن ، اجاره ، فروش و فروش خانه در سامانه املاک اجباری است. خواه این معاملات در دفتر مشاور املاک یا خارج ثبت شده و مستقیماً توسط کارگزار انجام شود. همچنین باید یک کد رهگیری معاملات خانگی رایگان دریافت کنید. هزینه دفاتر املاک موجود در زمان ثبت قرارداد فروش 10.000 تومان و در قرارداد اجاره 5000 تومان است.

وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید سیستم املاک و مستغلات را به مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ و اجرای این قانون به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی واگذار کند.

بنابراین ، این گزارش در متن نامه ای از کلیباف به رئیسی آمده است:

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

بر اساس اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، قانون جهش در تولید مسکن که تحت عنوان “طرح جهش مضاعف در تولید و عرضه مسکن” به شورای اسلامی ارائه شد ، به طور عمومی تصویب شد. این جلسه روز یکشنبه 17 مه 1400 برگزار می شود و تصویب شورای محترم حامیان در ضمیمه اعلام می شود.

متن کامل قانون تولید جهش و عرضه مسکن اینجا گرفتن.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا