علمی و پزشکی

ایدز سخت‌تر است یا کرونا؟ / دلایل گرانی درمان کرونا

رایگان:

امروز ، 20 اوت 1999؛ کورونا دقیقاً شش ماه میهمان زندگی و مرگ ما بوده است. البته طبق تاریخ رسمی وزارت بهداشت ، چهارشنبه 20 فوریه 2017 اعلام شد که کرونا 19 اولین قربانیان خود را در ایران ساخته است و اکنون با خواندن این مکالمه ، 20 هزار نفر بر اثر بیماری قلبی قلب در ایران درگذشته اند. مطابق با. برخی از تسلیت به روحانی و خانواده های گمشده نازل شد. این در حالی است که هنوز تعداد ایرانیان مبتلا به بیماری عروق کرونا به 500000 نفر نرسیده است. جهان تاکنون 22 میلیون کرون برگزار کرده است و کمتر از 800000 نفر بر اثر بیماری کاو فوت کرده اند.

تاج چگونه زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است؟ شاید اگر روزی مورخ تاریخ خیابانها و مردم بازار را در دوره کرونا ثبت کند ، “مرد مثنوی هفتاد” منبع درسی برای جامعه شناسان در مقیاس تاریخ ویل دورانت خواهد بود. اما اکنون که در کرونا زندگی می کنیم ، مسیری طولانی برای زندگی در صلح داریم. بنابراین لوله های Corona چنان در زندگی ما مبهم هستند که علی رغم همه روشنگری ها ، تضادهای 7-8 ماه گذشته و دانش پزشکی مدرن بشر از 200-300 سال گذشته ، ما هنوز چه کاری انجام می دهیم ، چه کسی ، کجا؟

آیا ایدز دشوارتر است یا آن کرونا ویروس است؟ چرا درمان کرون گران است

وی به بهانه زندگی با کورونا به مدت نیم سال در ایران ، وی دکتر مینومهز ، متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا را دعوت کرد و البته یکی از مشهورترین روزنامه نگاران امروزی است که نظرات متفاوتی را از دیگر متخصصان دارد. دکتر مهرز معتقد است که شما باید بیشتر به موهام اهمیت دهید تا در مورد امتحانات ورودی. “رعایت پروتکل بهداشت در مراسم های موحارم بسیار سخت تر از رعایت پروتکل بهداشت در روز آزمون ورودی است.” زیرا زمان برگزاری امتحان ورودی کمتر از خدمات یادبود موحرام است. “

گفتگوی تفصیلی بین مینو مهرز و هام شری را در زیر بخوانید.

قبل از صحبت کردن در مورد نمونه تست تاجگذاری مثبت ، گفتید که برای یک نفر مشکل ایجاد می کنید. آیا می توانید آزمایش مثبت کاذب و علت آن را توضیح دهید؟

بله ، برای معاینه عروق کرونا مثبت نادرست وجود دارد ، اما نادر هستند. اگر تست PCR شما خوب است ، نباید دارای نادرست مثبت باشید. کیفیت کیت نیز مهم است ، در کجا تعلق دارد و به کدام شرکت تعلق دارد. اما منفی نادرست زیادی داریم. ستاد ملی کرونا همچنین 30٪ از احتمال منفی بودن آزمایش PCR را علیرغم علائم گزارش داد. اگرچه پره اکلامپسی (آزمایش مولکولی به دست آمده از ترشحات بینی) منفی است ، اما بیماران دارای علائم وجود دارند و سی تی اسکن نشان می دهد که ریه ها کاملاً درگیر هستند. این مسئله باعث می شود که همراه بیمار بیمار نپذیرد كه دارای تاج باشد و فریاد می زند كه آزمایش بیمار منفی است ، چرا می گوید كه وی تاج دارد؟ عدم آگاهی ، کاوید را به یک ننگ مانند سرد تبدیل کرده است. مثل این است که بگوییم آنفولانزا ننگ است.

چند مدل کیت در ایران وجود دارد و کجا ساخته شده اند؟

آنچه ما در ایران می سازیم و پایه ها را از چین وارد می کنیم. برخی از آنها از چین وارد می شوند.

تست تاج چقدر قابل اعتماد است؟

من به آزمایش خون (تجمع) که IGM را اندازه گیری می کند (آنتی بادی ها و آنتی ژن ها) ایمان چندانی ندارم. برخی از افراد از این آزمایشات برای تشخیص نتایج زیاد و پایین استفاده کرده اند و به بیماران خود می گویند که به محل کار نروند و این وضعیت بسیار بدی ایجاد کرده است. توصیه من این است که تحت هیچ شرایطی به طور مرتب از این تست های منسجم استفاده نکنید. تأیید تشخیص از طریق آزمایش PCR انجام می شود. سازمان بهداشت جهانی همچنین آماری را از ایران تحت آزمایش PCI می پذیرد.

چند هفته پس از بهبود ، برخی از بیماران Covid هنوز هم مثبت آزمایش می کنند؟

بدن ویروس ممکن است چندین ماه در بدن بیمار بماند و نتیجه آزمایش ممکن است مثبت باشد.

آیا این افراد هنوز هم حامل محسوب می شوند؟

خیر ، 2-3 هفته پس از بروز علائم ، بیمار دیگر حامل نیست.

شما به ننگ تاج گذاری اشاره کردید. آیا این از ترس بزرگی نیست که متخصصان و مدیران از روز اول در جامعه ایجاد کرده اند؟ آیا می توان حجم عروق کرونا را کاهش داد؟

اضطراب و وحشت در مورد تاج ناگهان در سرتاسر جهان رواج یافت ، و مردم فکر می کردند اگر تاج را بگیرند می میرند. این اضطراب به تدریج به افسردگی تبدیل می شود. مردم همچنین از آنچه پیش از این بیماری رخ داده نگران بودند ، اما وقتی این بیماری رخ داد ، بدتر شد. اینفودم از خود اپیدمی تاج بدتر است. Infodemism همه گیر اخبار در فضای مجازی است و می تواند نادرست یا بسیار اغراق آمیز باشد. ممکن است شخصی چیزی بگوید که از نظر علمی درست نیست. اضطراب هنگام ورود به این فضا بدون اطلاع اساسی درباره سلامت شخصی و پزشکی افزایش می یابد.

چگونه می توانید بدون ترس از افراد مبتلا به بیماری عروق کرونا در خانه مراقبت کنید؟ افرادی با بیماری عروق کرونا همراه بودند و خانواده آنها آنها را ترک کردند و از آنها مراقبت نمی کردند.

فقط ماسک بزنید. هرکسی که دارای تاج باشد باید ماسک بپوشد و از اتاق خارج شود. کسی که از او مراقبت می کند هنگام ورود به اتاق باید ماسک بپوشد و فاصله جسمی آن 1.5 یا 2 متر را رعایت کند. اتاق نیز باید به خوبی تهویه شود. به خصوص اکنون درحال گرم شدن است و تهویه هوا روشن است. رطوبت موجود در سیستم تهویه هوا باعث گسترش ویروس می شود ، بنابراین برای تهویه باید پنجره ها باز شود.

احتمال شیوع این بیماری از فرد آلوده به فرد مراقبت کننده چیست؟

در مورد بیماران شریان کرونا ، اگر هیچ فاصله جسمی مشاهده و مبهم نباشد ، احتمال انتشار 95٪ است. اما اگر این فاصله را مشاهده کرده و ماسک را تکان دهید ، احتمال 1.5٪ ، یعنی صفر نیست و باز هم احتمال وجود عفونت در فضای محدود خانه وجود دارد.

بسیاری از افراد اعتقاد ندارند که تاج خطرناک است و حتی اگر علائمی نیز داشته باشند ، اعتقاد ندارند که تا زمانی که آزمایش شوند بیمار هستند. با این حال ، تا به امروز ، گزارش شده است که فقط زنان باردار و گروههای در معرض خطر ، مانند افراد بالای 60 سال ، مورد آزمایش قرار می گیرند. فکر می کنید با توجه به عدم علاقه مردم به پروتکل پیشگیری کووید 19 ، این موضوع باعث گسترش بیشتر این بیماری نمی شود؟

کشورهایی که امکانات بیشتری دارند آزمایشات زیادی را پشت سر می گذارند. به عبارت دیگر ، وقتی پرونده کرونا را پیدا کرد ، هرکسی را که با او تماس گرفته است ، آزمایش می کند. با این حال ، شما فرصتی برای انجام آزمایش PCR از همه ندارید ، مگر اینکه بیمار واقعی داشته باشید. دوره جوجه کشی این بیماری از 2 تا 14 روز است ، گاهی اوقات طولانی تر است و اصلاً شنیده نمی شود که در خانه بمانید. بنابراین اگر در حال حاضر همه مورد آزمایش قرار گیرند ، میزان بروز شما از حد واقعی بیشتر است.

بنابراین ، آیا آمار کشورهایی مانند ایالات متحده زیاد است زیرا آنها تست های زیادی را کسب می کنند؟

آنها تحت آزمایش های بسیاری قرار گرفته و بسیار بیمار هستند. نیویورک اولین ایالتی بود که متحمل رنج فراوانی شد و تأسیسات متعلق به آمریکا نباید اجازه دهد این اتفاق بیفتد. از طریق کروناویروس ، ایالات متحده و اروپا متوجه شده اند که تختخوابهای آنها بخصوص تختهای ICU سالم است و تعداد تختخوابها اندک است زیرا بیشتر بیماران در طی 24 ساعت مرخص می شوند و این تختخواب ها لازم نیست. آنها مجهز هستند. اما ما هنوز کمبود داریم. علاوه بر تختخواب های ICU و سیستم های تهویه مطبوع مکانیکی ، باید دانش و آگاهی افرادی که در بخش مراقبت های ویژه در ICU کار می کنند نیز افزایش یابد. تجربه ما در تهران بسیار زیاد است و افرادی که به بخش مراقبت های ویژه می پردازند حرفه ای هستند و می توانند کارهایی را انجام دهند که شما در جاهای دیگر چیزهای زیادی از آنها نمی دانید. افرادی که در بخش مراقبت های ویژه در تهران کار می کنند باید از جاهای دیگر مردم را آموزش دهند. در مقایسه با اروپا و آمریکا ، امکانات خوبی داشتیم ، اما به طور کلی جهان امکانات کافی بیمارستان برای چنین بیماری های همه گیر ندارد.

شعار شما همیشه بهداشتی بوده است تا ما را از رسیدن به مرحله همه گیر نماند.

بله ، زیرا یک ویروس ناگهان بیرون می آید که ما آماده روبرو شدن نیستیم. سارس و مرس با كووید برابر نبودند ، تختخواب زیادی نداشتند و مشكلی نداشتند ، اما كوید به دلیل تعداد زیاد بیماران تختخوابی كمتری داشت.

چگونه چین و کره جنوبی توانستند تاج را کنترل کنند؟

در ووهان ، دولت چین با کمک ارتش قرنطینه شد. آنها حتی درهای افراد مبتلا به کورو ویروس را مسدود کردند ، بنابراین آنها بیرون نیامدند و کسی وارد آن نشد. بسیاری از اقدامات ریاضتی در تعداد کمی از کشورها قابل اجرا است. به این ترتیب ، آنها شیوع بیماری را کنترل می کردند. شاید او با اعمال چینی ها که تنها از طریق دیکتاتوری قادر به تشکیل اجتماعات بزرگ بودند ، این بیماری را در چین کنترل کرد. با این وجود کره از سیستم بهداشتی خوبی برخوردار است و مردم آن به توصیه های پزشکی و بهداشتی گوش می دهند. همچنین کره از نخستین کشورهایی بود که کیت های Kovid را تولید کرد و همچنین ایالات متحده نیز اولین کسی بود که مجموعه های کیت را از این کشور وارد کرد و به تنهایی آنها را تولید کرد. کره تجربه زیادی در تولید واکسن آنفلوانزا و کیت های تشخیصی دارد. یک شرکت معتبر کره ای وجود دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تأیید شده است و یک کیت تشخیصی سریع HIV خریداری می کند.

چرا داروهای کرونا مانند RemedSavir و Favipravir بسیار گران هستند و آیا می توانیم مثلاً Remedicivir را با قیمتی بین 80 تا بیش از 100 میلیون فروخته کنیم؟

این هم یک infodem است. به یاد داشته باشید ، هیچ دارویی برای Covid انتخاب نشده است. حتی Remedisivir و Favipravir که در فضای مجازی بسیار تبلیغ می شوند و مورد بحث قرار می گیرند چاره ای ندارند و این بحث ها علمی نیست. ما به کمیته علمی ستاد ملی کرونا نوشتیم که این یا آن دارو را می توان در شرایط روزانه خود به بیماران تزریق کرد. همه این داروها در ایران نیز موجود است. یعنی ما در هر مرحله از بیماری داروهای مختلفی به افراد می دهیم. Remedicivir یک داروی مناسب برای شروع به محض بستری شدن بیمار است ، اما در صورت بیمار بودن کار چندانی نمی کند. Favipravir همچنین یک داروی آنفولانزا است ، اما بر روی درمان Quid تأثیر نمی گذارد و در پروتکل نوشته نشده است. معامله گران زیادی وجود دارند که در همه مناطق وجود دارند و قیمت آنها را بالا می برند. حتی بازسازی های جعلی تا 50 میلیون تومان به مردم فروخته شده اند. مردم ما در حال ایجاد این بازار سیاه هستند. تاجران از ناامیدی مردم سوءاستفاده می کنند و ما باید مراقب باشیم که طعمه آنها نشویم.

اگر همه داروها به راحتی در دسترس هستند ، چرا برخی بیمارستان ها بالغ بر 100 میلیون بیمار بیمارستان کرونا را شارژ می کنند؟

همانطور که مشاهده می کنید ، همان ماسک هایی که همه ما پوشیده ایم ، فقط 3 ، 4 هزار نفر نشسته اند و باید هر 3-4 ساعت یکبار دور ریخته شوند. ماسک های N95 که در بیمارستان ها استفاده می شوند بسیار گرانتر از این هستند. این مورد به لباس های ویژه و سایر تجهیزات محافظ اضافه می شود. کسانی که از بیماران در بیمارستان مراقبت می کنند ، باید به طور مرتب از این وسایل محافظ استفاده کنند که این امر متحمل هزینه بیمارستان می شود. تخت های ICU نیز گران هستند

آیا این بیمه نیست؟

من یک مشکل بیمه دارم اگر بیمه کافی داشته باشیم ، وی مجبور است این هزینه را به بیمارستان پرداخت کند. به همین دلیل می گویم که باید برای پیشگیری بروم ، نه بستری شدن یا معالجه. پیشگیری نیز در دست مردم است. هیچ واکسنی علیه Covid وجود ندارد ، بنابراین فاصله فیزیکی آن را پوشانده و حفظ می کند. اگر کاری ندارید ، خانه را ترک نکنید و ماسک بپوشید. ماسک “لازم” است. تجمع خطرناک است. موج جدید چگونه به نظر می رسد؟! همه جا برگزار می شد ، عروسی و عزاداری برگزار می شد و همه ما با هم مخلوط و بدون نقص بودیم. در شش مورد خانواده مواردی از بیماری عروق کرونا مشاهده شده است. یا می توانید ساعت ها در یک رستوران خطرناک در خانه بنشینید و غذای رستوران را به خانه بیاورید و آن را بخورید. در نیویورک ، که میزان آلودگی صفر است و اوضاع سفید است ، از سرگیری درجه چهارم سفارش داده شده است ، اما دو نفر هنوز بسته هستند. رستوران ها و کلوپ های ورزشی.

بنابراین می توان گفت که به زودی این میزان بروز تقصیر دولت مقصر است.

وقتی دولت محدودیت ها را برداشته ، شهروندان باید رعایت کنند. دولت پروتکل را تهیه می کند ، اما مردم اهمیتی نمی دهند. ما یک جامعه هستیم و باید فکر کنم که باید از خودم مراقبت کنم تا از اطرافیانم و افراد جامعه خود محافظت کنم. من واقعاً نگران هستم که الان موحارم عزادار است. ویروس Covid نه تنها از طریق استنشاق ، بلکه از طریق اشک نیز منتقل می شود. اگر چشمان خود را با اشک پاک کرده و به جای دیگری برخوردید ، ویروس می تواند گسترش یابد یا اشک بر روی ماسک بیفتد ، و ماسک را با دست خود به سمت غذا بخورید. این واقعاً یک فاجعه است.

با این حال ، دولت پروتکل ارائه ای برای محرم ارائه داده است.

من هرگز ندیده ام کسی پروتکل ها را به طور کامل پیاده سازی کند و هیچ کس نظارت نمی کند که آیا این پروتکل ها به طور کامل اجرا شده اند یا خیر. اگر محرم هم داشته باشید ، همین مسئله صادق است. اگر پروتکل عملی نشده باشد ، موج بعدی تاج وحشتناک خواهد بود و من واقعاً نگران هستم.

وزیر بهداشت چندی پیش در بیانیه عمومی گفت: “به ما گفته شد كه وزارت بهداشت باید همه چیز را ببندد ، اما به ما دستور داده شد كه پروتكلی بنویسیم.” آیا پروتکل های مکتوب جهانی برای تاجای ایران وجود دارد؟

عملکرد دولت و مردم بسیار مهم است. همانطور که می دانید ، همه ما آمریکا را به عنوان یک کشور ثروتمند و دارای دانش و تحقیقات بالایی می شناسیم. جهان از نظر علمی CDC و FDA را دنبال می کند. اما در مورد Covid چطور؟ رئیس جمهور توصیه های مقامات بهداشتی و کسانی که در تمام طول زندگی خود در این زمینه کار کرده اند را رعایت نکرده است ، وی هنوز بالاترین میزان شیوع در جهان را دارد و فراتر از کنترل شیوع ویروس ، فاجعه ای را متحمل شده است. آمریکایی ها همچنین فکر می کنند ما قوی هستیم و بیمار نمی شویم. اوضاع در اروپا کمی بهتر شد اما با بازگشایی دوباره و نزدیک شدن به تابستان ، کرونا دوباره به اوج خود رسید زیرا فرهنگ تعطیلات داشت و مجبور شد برای تعطیلات تابستانی برود و همه به سمت ساحل فرار کردند. مردم در سراسر جهان دارای فرهنگ و عادت هایی هستند که نمی خواهند از دست بدهند ، اما امسال استثنایی است. به عنوان مثال ، ما فرهنگ عزاداری ، آشپزی و نذر برای امام حسین (ع) داریم. اما از حج بالاتر نیست. من دیده ام 4.5 میلیون جمعیت حج امسال با هزار نفر برگزار شده است. عزاداران حسینی امسال نیز باید رعایت شود. اگر کسی ، نه فقط خودش ، در یک جلسه آلوده شود ، می تواند خانواده خود و اطرافیان خود را نیز آلوده کند ، و به همین ترتیب هزاران بیمار جدید نیز خواهد داشت. بنابراین جمع کردن در اشک بدون ماسک بسیار خطرناک و مضطرب است. همچنین یک صف طولانی برای فداکاری وجود دارد. غذای قربانی را می توان به منازل کسانی که واقعاً به آن احتیاج دارند یا می توان غذای خشک برای آنها تحویل داد ، برد. همچنین راهپیمایی عزاداری و ایستگاه صلواتی خطرناک است.

با این حال دولت گفت که ایستگاه های صلواتی نباید نصب شود و مجالس عزاداری در خیابان مجاز نیست.

بله ، اما از این پس مردم در حال راه اندازی چادرها و ایستگاه های صلواتی هستند.

اگر مردم روی ماسک بزنند و در 50 درصد دولت اعلام کنند که دوز اعلام کرده اند ، مشکلی حل نمی شود؟

به طور کلی ، باید امسال سوگواری چهره به چهره از بین برود و همه از طریق رسانه ها در خانه های خود عزاداری کنند اما این اتفاق نیفتاد. هنگام اجرای پروتکل ، مشکل تا حدی برطرف می شود ، نه 100٪. همچنین باید این نکته را در نظر بگیریم که پزشکان بسیار خسته هستند زیرا 7 ماه است که از تجهیزات محافظ استفاده می کنند. استفاده از این دستگاه ها واقعاً دشوار است. گذشته از آن ، ما بسیاری از آنها را از دست داده ایم و هرکدام حداقل 11 سال است که تحصیل کرده و تخصصی کرده اند ، بنابراین می توان سال ها را به جای دانش و تجربه خود برد.

در اوایل ماه مارس گفتید که شما باید مهار کنید و بعد از چند روز مهار کار نمی کند. نظر شما در مورد مهار چیست؟

این یک نقل قول اشتباه از یک ایستگاه تلویزیونی خارجی بود که بخشی از حرفه من را شکست و از طریق VOA پخش شد. تماس های زیادی می گیرم ، اما به آنها جواب نمی دهم ، بنابراین مصاحبه ای ندارم. در مورد ایدز ، رسانه های ما خوب عمل نکردند ، اما در مورد کاوید ، همه آمدند و شروع به اعلام کردند و افرادی مانند من از این طریق سفید هستند. بیش از آنچه دیگران قبول دارند وجود دارد. با این حال ، مانند گذشته ، انزوا برای من معنی ندارد. آیا می توان شهری را مانند تهران با جمعیت ثابت میلیونی قرنطینه کرد؟ چگونه می توان از جاهای دیگر به تهران به کارگران یا مواد غذایی دسترسی پیدا کرد؟ قرنطینه به معنای گرفتن فاصله فیزیکی است ، و من باید کاملاً موافق باشم. هنگام پیشگیری از حفره ، فاصله جسمی در کنار ماسک مهم است. جداسازی به معنای عدم موفقیت به هیچ وجه معنی ندارد. شانس یکی از شهرها با نرخ کووید بالا به جز آنچه استرالیا انجام داده است. هیچ کس نمی توانست از هرجای دیگر وارد شهر شود ، اما مثلاً این بود که چگونه غذا وارد شهر شد. قرنطینه به معنای قدیمی فقط توسط چین انجام می شد ، که دارای یک دیکتاتوری بود. علاوه بر این ، وزارت بهداشت از مقامات بهداشت چینی که به اینجا آمده اند ، پرسید که چه کارهایی را برای کارگرانی انجام داده اند که از شهرهای دیگر به ووهان آمده اند و گفتند این پول توسط دولت پرداخت شده است. آنها ممکن است مردم خود را بشناسند و با ویروس مقابله کرده و فکر کرده اند که دیگر نمی توانند آن را کنترل کنند. دانشجویان بازگشت از ووهان به ایران گفتند که ما در آنجا خیلی گرسنه هستیم.

اما حتی در شمال ایتالیا ، مردم مجبور شدند از دولت مجوز بگیرند تا خانه های خود را ترک کند و این کار صورت گرفت.

نه ، قرنطینه به معنای هیچ چیز نیست و هیچ کس وارد آن منطقه نمی شود. این اتفاق در ایتالیا رخ نداد.

بنابراین ، قرنطینه به معنای عدم ترافیک است.

بله ، قرنطینه باید در نظر گرفته شود که خانه خود را با فاصله جسمی ترک نکنید و نه یک فاصله اجتماعی.

با این حال ، همین ممنوعیت ترافیک در ایران اجرا نشده است.

از آنجا که این تعطیلات است ، مدتی است که در ایام عید انجام می شود و خیلی ها به من گفتند که از این سایت بازدید نکنید. بعد از آن مدتی در را بستم و فکر کردم کافی نیست. در زمان بازگشایی بعد از عید ، مردم فکر کردند این بیماری همه گیر به پایان رسیده و سفر به هم را آغاز کرده اند. حتی مادربزرگ ها و مادربزرگ ها اکنون به اعضای خانواده آلوده شده اند. یعنی مردم نمی توانستند با چنین شرایطی ادامه دهند. نه ، این اولین تجربه آنهاست و ادامه دادن در چنین شرایطی دشوار است.

در 10،000 تا 15،000 سال گذشته ، انسانها آموخته اند كه از نظر اجتماعی زندگی كنند ، اما كرونا تمام دستاوردهای زندگی اجتماعی اجتماعی – ارتباطات انسانی و ساده ترین نوع سفر خانوادگی را از بین می برد.

بله درست است. اکنون می توانید به عنوان پروردگار خداوند شناخته شوید.

چرا؟

به طور طبیعی ، در حالی که می تواند ویروسی مانند Corona ظاهر شود ، ما با مسئله جنگ بیولوژیکی روبرو هستیم ، نه شوخی ، و ما باید برای آن آماده شویم.

با استفاده از این متخصصان می توانید با کرونا بسیار شگفت انگیز باشید و هیچ واکنشی نیز به عنوان ویروسهای ارائه شده توسط خداوند و هر نقاشی در بدن خود ، با مراجعه به مینشین و آن نقاشی را ارائه دهید. با توجه به جنگ بیولوژیک که به آن اشاره کردید ، با نگاهی ویرایش ویروسی با این مأموریت از شما در آزمایشگاه توزیع شده ممکن است؟

این مساله ثابت است. از قول 2 نفر که جایگاه نوبل دارند ، در فضای مجازی گفتند این ویروس دست خود را استر است. توسط این متخصص استادسور مونتانیه کاشف ویروس اچستهی‌وی بودجه. این بار از قول می توان به دانشمند ژاپنی گفت و گو کرد که در حال و هوای کارمندان است و می تواند همه شما را در یک مرد مرده به دست آورد و همه را در یک مرد مرده بخواند. با استفاده از مرکز مشاوره حقوقی (رئیس سازمانهای عفونی) و با همكاری بسیار زیاد در اختیار شما قرار گرفته است ، تلویحا به دست آوردن خدمات كرونا را نشان می دهد. با این وجود می توان گفت: «در 4۰ سال که به خاطر من کار کرد ، با میکروبید و ویرایش می کنیم که می توان آن را توزیع کرد ، اما کاوویدسته کاووید است. این یک دیدگاه است. این امکان وجود دارد که بتواند آن را ویرایش کند. پس از صد نفر ثابت می شود که کرونا دست‌ساز است.

کرونا بسیار با هم ویروس هوشمندی است و روی تمام نقاشی های بدن می شود.

بله ، این ویروس بسیار هوشمند است و ادای همه بیماری ها را درمی توانورد ؛ مثل سرطان های ، بیماری های میکروبی و قانونگذاری روماتوئیدی. در 2 ماه آینده ، این موقعیت موقعیتی که کرونا می تواند در بسیاری از مناطق دنیا با محدودیت شخصی کنترل شود ، می تواند کنترل شود و واکسن را به هم بخورد ، یک بار به صورت مشترک و کردی و از طریق اپیدمی را به شما امکان پذیر کند. کووید -۱۹ از ژن D به ژن G جهش طرح کرد. دارای کیفیتی است که می توان با سرعت بیشتری در اختیار شما قرار داد. اگر با یک نفر ناقل کووید با ۱۰ نفر در ارتباط باشید ، با بودجه 4 نفر از افرادی که می توانند با هر 10 نفر رای دهند

محدود 2 ماه پیش دکتر حریرچی گفت که کرونا تا الان ۳۴ بار بار جهش کرده است.

جهشی که در حال کارکردن است به این شکل ممکن است بتواند یک بار دیگر با اعتماد به نفس داشته باشد اما خب ، با سرعت تغییر مکان دقیق ، ارزیابی شده و آمار فوتیهای همدیگر می توانید.

پس از این اوصاف و جهشی که ویروس کرونا را انجام می دهد ، می توانید با قدرت بیشتری به کارایی واکسنی خود را ارائه دهید و به شما امید داده است.

با این نسخه ویرایش دوباره جهش نکند ، مجازدانیم واکسن چقدر در پیشگیری کارایی می توانید شاهد باشید. در ابتدای شیشه کووید گفتیم ، می توانید با دیدن آن ، پس از این امکان را به شما دست یابید ، در اختیار مین عضدی پیرید. 3 ماه نتوانسته بودجه که دیدیم سطح این آنتی استادی را در اختیار شما قرار می دهد و شخصاً می توانید آن را کنترل کنید. بین همکاران خودمان می توانید با کمک هزینه ای که در اسفند به کووید اختصاص داده شده و ۳ ، ۴ ماه بعد از آن دستگیر شوید. این مساله از همه جای دنیا گزارش شده است. با مراجعه به مصنوعی که واکسکسن می تواند باشد ، چند ماه است. این مساله را می توان دید و من نشان می دهد که به عنوان مثال آنفلوآنزا مصونیت یک سالاد است.

اعلام شده دانشگاه آکسفورد واکسنی ارائه شده در آن مصونیت 3 ماهه. آیا شما می توانید با استفاده از واکسنی ارزش و امکان استفاده از کردستان را فراهم کنید؟

نه ، این کارآزموده توانایی توانایی که به کل دنیا هر ۳ ماه یک بار بارکسن رد می شود. همه واکسن ها را یک بار بار دیگر می توانید مشاهده کنید یا چند بار تکرار کنید و در اختیار همه قرار دهید. فقط به طور مثال می خواهید وکسکس کنید آنفلوآنزاست که سالی است و یک بار هم می بینید. این مقام سالی یک بار بارگذاری شده است و اگر 3 ماه یک بار بارگیری کنید اصلا چه می توانیم این همه واکسن را ارائه دهیم ؟!

علائم و عوارض جدیدی که برای کرونا اعلام کرده اند ، پیش از این هم به شکل دادن به نادر امکان پذیر است یا می توانید جهدش ژنتیکی است که صحبت کنید؟

اول که کووید در ووهان شایع شدیداً با علائم تنفسی همراه است و می توانید با شما بخواهید با محوریت خود را شاهد باشید ، تنگی نفس و سرفه علامت آن است. اما بعداً به شما امکان پذیر است که در جهان دیگر سرایت کردی ، دیدگاه شخصی که دارای قدرت مجاز است ، دارای علائم گوارشی ، مغزی و حضورداشتن قلبی و عروسک های پیشنهادی قلبی و عروسی باشد که در آن مه مهدی کردید یا علائم پوستی که در اختیار شما است ، می توانید از بین ببرید و همه چیز را از دست دادن بویایی و چشایی در اختیار داشته باشید.

کارشناس ارشد اطلاعات در مورد دست دادن بویایی و چشایی تصور می شود و می توانید آن را شاهد باشید که 6 ماه بعد از بهسوندی می توانید از این دوتینگ حسانی استفاده کنید.

این در حال حاضر به زودی می توانید حلال ، ماسبیمم 3 ماه. مجازات بوویایی و چشایی تغییر داده شده ، می توانند بعد از ۲۴ ساعت یا ۲۴ روز توزیع شود. اما با این وجود می توانید به طور خلاصه عصبانیت خود را پیدا کنید و با نگاهی طولانی به آن بپردازید.

این عارضه دارویی؟ با استفاده از این متخصصان ، می توان از پزشک خود استفاده کرد و به زودی سریعتر بهوی و چشایی می شود.

این متخصص داروی اختصاصی است و می توانید صاحب معماری کوئید برای این مساله با هم باشید.

الان تب و اسهال محدود شده است

نه ، خیلی از ویروس های موجود که به بیمار تب و اسهال می توانیم. تب ، ۹۹ اعلامیه رسمی بدن عفونی در بدن استحضار بیماران غیرعفونی هم می تواند در اختیار شما باشد. مثلا خونریزی مغزی می توانیم از آن بخواهیم که بتوانیم با شما همراه شوید یا گرمازدگی و یا از بین ببرید.

با استفاده از منابع مسعود ، می توانید دسترسی بیشتری داشته باشید. چقدر باید وسواس داشت و باید چه چیزهایی را رعایت کرد؟

به هر حال ویروس می‌تواند در محیط بنشیند اما الان کارشناسان معتقدند که امکان انتقال کووید از طریق سطوح به اندازه تنفس – یعنی صحبت کردن و عطسه و سرفه – نیست. وسواس پیدا کردن از کووید بدتر است و همان کارهای معمول که قبل از شیوع این ویروس برای تمیز کردن مواد غذایی و سطوح انجام می‌دادیم، کفایت می‌کند. بعضی‌ها در شستن بعضی مواد غذایی مثل سبزی وسواس دارند. بیماری داشتم که می‌گفت روی سبزی وایتکس رقیق‌شده و آبلیمو می‌ریزد و در خانه عنبرنسارا دود می‌دهد. این کارها بیشتر از کووید مشکل ایجاد می‌کند. روده و معده طرف به شکل جدی آسیب می‌بیند. از قبل وسواس بین مردم – به‌خصوص جوان‌ها – خیلی زیاد و عامل آن هم اینفودمی بود. با شیوع کووید، اضطراب ناشی از این ویروس هم به آن اضافه شد. الان هم که فضای مجازی پر است از توصیه‌های بهداشتی و پزشکی. هرکس هر چیزی دلش می‌خواهد آنجا می‌نویسد.

گفته می‌شود کرونا از طریق خوردن و آشامیدن منتقل نمی‌شود چون اسید معده آن را از بین می‌برد. اگر این‌طور است، چرا اینقدر حساسیت وجود دارد که غذای بیرون یا نان گرما ببیند تا ضدعفونی شود؟

کووید از طریق غذای پخته که بشود آن را گرم کرد منتقل نمی‌شود اما از غذاهای خام منتقل می‌شود. کسی که به کووید مبتلا می‌شود، تا مدت‌ها ویروس از طریق مدفوع از بدن او دفع می‌شود. اگر کسی که با تهیه مواد غذایی سر و کار دارد، اصول بهداشتی را رعایت نکند – مثلا دستش را بعد از توالت درست نشوید یا به چشم یا دهانش بزند – با تهیه غذاهایی مثل سالاد یا ساندویچ می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

شما مخالف برگزاری کنکور به شکل معمول آن بودید و گفتید که باید در فضای باز با فاصله ۲ متر باشد. انجام این کار چقدر امکان‌پذیر است؟

اگر امکانش را داشتیم، در واقع باید کنکور آنلاین برگزار می‌شد. عقب انداختن آن هم درست نیست چون در پاییز می‌افتد و کووید با آنفلوآنزا قاطی می‌شود و همین کار را بدتر می‌کند. ما گفتیم کنکور را عقب بیندازند تا هوا بهتر شود و بتوان آن را در فضای باز برگزار کرد. ورزشگاه‌ بهترین جا برای این کار است، چراغ هم دارند و می‌شود کنکور را شب برگزار کرد. اما گفتند نه، و وزارت بهداشت را مجبور کردند برای آن پروتکل بنویسد. چه کسی می‌خواهد این پروتکل‌ها را اجرا کند؟! کنکور تجمع است و من به عنوان کارشناس وزارت بهداشت می‌گویم نباید در فضای بسته برگزار شود چون تجربه مواردی مثل مترو را داریم. آیا در مترو پروتکل‌ها کاملا رعایت می‌شود؟! الان هوا خوب است و می‌توان کنکور را ساعت ۷ صبح در فضای باز شروع و ۱۱ تمام کرد.

ولی خانم دکتر، در استان‌های گرمسیر مثل خوزستان یا بوشهر حتی ۷ صبح یا شب هم هوا گرم است.

بله، این را مسئولان هم گفتند و امکان برگزاری کنکور در فضای باز در همه جا وجود ندارد. جاهایی مثل خوزستان که تعداد داوطلبان کم است، می‌شود در سالن‌ها فاصله کافی را بین افراد ایجاد کرد. اگر فاصله فیزیکی را بشود رعایت کرد و هوا خوب تهویه شود، می‌توان آن را برگزار کرد. اما در جایی مثل تهران که ورزشگاه زیاد دارد، می‌شود در فضای باز این کار را انجام داد و ماسک هم نزد، به‌خصوص که تعداد داوطلبان هم در آن زیاد است.

سازمان سنجش اعلام کرده فاصله صندلی‌های داوطلبان را از ۱۶۰ سانتیمتر به ۱۸۰ سانتیمتر افزایش داده است. به نظر شما با این کار مشکل حل شده است؟

شما ۴ ساعت در فضای بسته که کولر هم در آن روشن است بنشینید، اگر هوا درست تهویه نشود، فایده‌ای ندارد. طفلک بچه‌هایی که امسال کنکور دارند و خانواده‌هایشان خیلی دچار اضطراب شده‌اند و حق هم دارند. شرایط امسال خیلی برای بچه‌ها سخت بود و بیشتر از این نمی‌شد با اعصاب آنها بازی کرد وگرنه قاعدتا کنکور نباید برگزار می‌شد. نگرانی این است که بچه‌ها اگر به کووید مبتلا شوند، آن را به درون خانه‌هایشان می‌برند و چند نفر دیگر را مبتلا می‌کنند. در روز برگزاری کنکور باید از تجمع خانواده‌ها جلوی حوزه‌های امتحانی که معمول است هم جلوگیری کرد.

با این اوصاف، می‌شود افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ را بعد از کنکور پیش‌بینی کرد. بعد از کنکور هم که محرم را داریم.

حالا کنکور یک روز است و اگر پروتکل‌ها رعایت شود، خیلی مشکل ایجاد نمی‌کند. اما محرم چندین روز است و مراسم آن چندین ساعت و شبانه‌روز است. برای همین من از محرم بیشتر از کنکور می‌ترسم.

شما تجربه سال‌ها مبارزه با ایدز را دارید و الان هم ۷ ماه است که دارید با کرونا مبارزه می‌کنید. کدامشان سخت‌تر بوده است؟

این دو را نمی‌شود خیلی با هم مقایسه کرد. در قضیه کرونا همه – ازجمله رسانه‌ها – برای مبارزه با آن همکاری می‌کنند. اما در مورد اچ‌آی‌وی اصلا یک عده خودشان را کنار کشیدند و وانمود کردند که چنین مشکلی نداریم. رسانه‌ها هم آن‌جور که باید و دائم همکاری نمی‌کردند. کشورهای غربی با آگاهی‌رسانی مستمر و شفاف توانستند اچ‌آی‌وی را کنترل کنند ولی ما در ایران فقط اول دسامبر (۱۰ آذر) را داریم که یک سر و صدایی می‌شود و تمام. در این ۳۰ و اندی سال که از کار ما می‌گذرد، تلویزیون فقط ۲ سریال درباره اچ‌آی‌وی پخش کرده است. در مورد اچ‌آی‌وی، خود مردم باید به سراغ ما بیایند که بتوانیم بیماریابی کنیم و آگاهی ندادن به مردم باعث شده است خود آنها ندادند مبتلا شده‌اند. در کل، می‌توان گفت هر دوی آنها سخت بوده چون کووید حاد است و اطلاعات مردم درباره آن هم کم است.

نقش آموزش کودکان را چقدر در پیشگیری از پاندمی‌ها موثر می‌دانید؟

بچه‌ها را باید اول پرورش داد، بعد آموزش. باید آنها را برای شرایطی مثل حالا پرورش بدهیم. الان بچه‌ها یک اتیکت ساده عطسه و سرفه را نمی‌دانند، اینکه باید زیر آرنج سرفه و عطسه کنند. دست شستن درست باید ملکه ذهن آنها باشد. آموزش ما هم مشکل دارد و باید ریفرم شود. رسانه‌ها هم باید بیشتر کار کنند. آنها در مورد کووید خوب کار کرده‌اند چون بیماری تنفسی است اما درباره اچ‌آی‌وی کار نمی‌کنند چون در آن بیشتر مسائل سکچوال مطرح است. مردم و بچه‌ها باید درباره اچ‌آی‌وی هم بدانند. اگر آموزش و پرورش و رسانه‌ها خوب کار کنند، با آمدن ویروس‌های جدید با مشکلات الان مواجه نخواهیم شد. کووید اولین ویروس مشکل‌ساز نیست و آخرین هم نخواهد بود. الان از ۱۱ بیماری خطرناکی که مردم دنیا را تهدید می‌کنند، ۹ موردشان عفونی هستند. غیر از کووید الان مواردی مثل آنفلوآنزا، تب زرد، اچ‌آی‌وی و ابولا دارند جان آدم‌ها را می‌گیرند. حتی مقاومت‌ میکروبی به دلیل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. ویروس‌ها به دلیل سرعت انتقالشان خیلی زود می‌توانند پاندمی ایجاد کنند اما میکروب‌ها این‌طور نیستند. از طرفی، در دنیای آینده جنگ‌ها دیگر با بمب و هواپیما و اینها نخواهد بود چون خیلی گران است، بلکه به صورت بیولوژیک خواهد بود. یک ویروس کوچک درست می‌کنند و جان میلیون‌ها نفر را بدون هزینه کردن می‌گیرند.

اگر اینطور باشد که شما می‌گویید، پس آموزش به‌تنهایی در پیشگیری از اپیدمی ویروس‌ها کافی نیست.

بله، الان در این زمینه پدافند غیرعامل ما خیلی خوب کار می‌کند، البته باید راهنمایی شوند. خود من با مسئولان آن جلساتی داشته‌ام. سردار جلالی و دکتر کریمی در آنجا کارشان خیلی خوب است. آنها امکانات دارند و بچه‌های تحصیلکرده را که باهوش و سرباز هستند، به عنوان سرباز امریه به آنجا می‌برند که کار کنند. این بچه‌ها خلاقیت دارند و می‌توانند کلی کار انجام دهند. الان در آنجا در آزمایشگاه‌های سطح ۳ و حتی روی واکسن کووید دارند کار می‌کنند.

به نظر شما واکسن‌های کرونا که در ایران روی آنها کار می‌شود، واقعا کارایی خواهند داشت؟

۲، ۳ جا دارند کار می‌کنند. از واکسن روسی که بهتر است. روسیه برای تولید واکسن تایید هیچ‌جا – حتی سازمان جهانی بهداشت – را نمی‌گیرد و فقط خودش را قبول دارد. نه‌تنها FDA آمریکا، بلکه تایید EU اروپا را هم نمی‌گیرد. کارخانه‌ای که واکسن روسی کووید را تولید می‌کند همان است که قبلا واکسن آنفلوآنزا هم ساخته بود و یک عده هم آن را وارد کردند. از من که درباره آن می‌پرسیدند، می‌گفتم وزارت بهداشت واکسنی را تایید می‌کند که تاییدیه جاهایی را که گفتم داشته باشد و آن واکسن این تاییدیه‌ها را نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا