اقتصادی

اوپک پلاس ضربه دیگری متحمل شد

پیش بینی می شود لیبی آخرین میدان بزرگ نفتی خود را پس از آتش بس میان جناح های رقیب از سر بگیرد. این بدان معناست که تلاش های اوپک برای کاهش تدریجی محدودیت های عرضه بدون شکستن تعادل بازار پیچیده خواهد بود.

به گزارش شبکه ، پس از برطرف شدن وضعیت اضطراری شرکت ملی نفت لیبی در میدان نفتی فیل ، قیمت نفت کاهش یافت. این حرکت تلاش های این شرکت را برای افزایش تولید روغن لیبی در ماه آینده به یک میلیون بشکه در روز تقویت می کند.

بازگشت نفت لیبی که از ماه ژانویه پس از محاصره نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه هفتر در تأسیسات و بنادر این کشور ، عملاً متوقف شده است ، از تلاش اوپک پلاس برای افزایش قیمت نفت در میان افزایش موارد ویروس کرونا جلوگیری می کند. قرار بود این گروه تولید خود را از ژانویه حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد ، اما اکنون می توان این طرح را به تعویق انداخت.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرده است که تولید نفت در میدان نفتی فیل طی چند روز آینده به حدود 70 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

در قرارداد یک وضعیت اضطراری وجود دارد که می تواند روند تحویل را قطع کند.

این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که تمام میدان های نفتی و بنادر لیبی خاموش خواهند شد.

در هفته های اخیر پس از پایان محاصره تاسیسات انرژی توسط ژنرال خلیفه حفتر ، تولید نفت لیبی به شدت افزایش یافته است. فرستاده ویژه وی با آتش بس دائمی با دولت نخست وزیر پائاز الشیراز موافقت کرد که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد. دو طرف ماه آینده در تونس دیدار می کنند تا درباره یک دولت واحد تصمیم بگیرند.

لیبی از سال 2011 پس از انقلابی که منجر به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور شد ، در هرج و مرج بود ، اما صنعت نفت لیبی همچنان انعطاف پذیر بود. رشد تولید از اواسط سال 2016 نشان داده است که تولید نفت لیبی پایدارتر از تصور بسیاری از معامله گران است ، با متوسط ​​حدود 1 میلیون بشکه در روز در سال های 2018 و 2019.

میزان بهبودی تولید روغن لیبی در سالهای اخیر بار دیگر بسیاری را در بازار غافلگیر کرده و فشار رو به پایین بر قیمت نفت را تشدید کرده است. قیمت نفت روز دوشنبه بیش از 3 درصد کاهش یافت و در هفته گذشته نیز روند کاهشی خود ادامه داد. نفت برنت با 3.31 دلار کاهش (3.1 درصد) به 40 دلار و 46 سنت در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت با 1.4٪ کاهش (3.4٪) به 38.49 دلار در هر بشکه رسید.

تولید روزانه روغن لیبی از کمتر از 100000 بشکه در روز در اوایل سپتامبر به 560،000 بشکه در روز افزایش یافت. بزرگترین میدان نفتی لیبی ، شراره ، حدود دو هفته پیش بازگشایی شد و آخرین بنادر بسته شده ، بنادر راس لانوف و الصدر ، جمعه بازگشایی شدند.

شرکت ملی نفت لیبی گفت که به دلیل آسیب رساندن به زیرساخت های انرژی و محدودیت های بودجه قادر به از سرگیری تولید 1.2 میلیون بشکه ای در دسامبر 2019 نیست. این جنگ به مخازن ، خطوط لوله و چاه های نفت آسیب رسانده و صدها میلیون دلار برای ترمیم صحیح آنها نیاز است.

به گفته بلومبرگ ، لیبی بیشترین ذخایر نفتی را در آفریقا دارد و ناآرامی های داخلی مانع از حضور این کشور در قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا