اقتصادی

استفاده از ترموود در نمای ساختمان

امروزه استفاده نمودن از متریال چوب در حوزه معماری، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار است. به همین دلیل علاوه بر فضاهای داخلی، استفاده از چوب ها در محوطه سازی و نمای ساختمان ها نیز بسیار استقبال قرار گرفته است. اما ویژگی های چوب و ضعف آن در برابر عوامل جوی، موجب شده تا استفاده از چوب ها در طراحی نمای ساختمان و نگهداری از آن ها کار نسبتا دشوار و هزینه بری محسوب شود. به همین دلیل ترموود ها جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های طبیعی محسوب می شوند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با دلایل و مزایای استفاده از ترموود در نمای ساختمان، بیشتر آشنا کنیم.

کاربرد ترموود در نمای ساختمان

چوب ها از ضعف های بسیار زیادی برخوردار می باشند، که استفاده از آن ها را در نمای ساختمان دچار تردید می نماید. به همین دلیل است که ورود ترموود ها در حوزه معماری، با استقبال بسیار زیادی روبرو شد.       ترموود ها، چوب های حرارت دیده ای هستند که در فرایند ترمو شدن، از مقاومت بسیار بالاتری نسبت به    چوب های طبیعی برخوردار شده اند. از بین رفتن رطوبت موجود در چوب های ترمو شده، موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر رطوبت و حرارت دهی آن ها موجب افزایش مقاومت آن ها در برابر حرارت شده است. به همین دلیل با وجود سازگاری و مقاومت ترمو چوب ها در شرایط آب و هوایی مختلف، به راحتی می توان از     آن ها در طراحی نمای ساختمان استفاده نمود. از جمله کاربردهای ترمو چوب در طراحی نما می توان به ساخت حفاظ پنجره ها، طراحی ورودی ساختمان، ساخت تراس ها و … اشاره نمود. استفاده از چوب های ترمو در طراحی نمای ساختمان ها، می تواند نقش بسیار موثری در جذابیت نماهای مدرن داشته باشد.

انواع ترموود در نمای ساختمان

برای طراحی نمای ساختمان با استفاده از چوب های ترمو شده، دو نوع ترموود مورد استفاده قرار می گیرد. که در کیفیت نما، مقاومت و دیگر ویژگی های آن تاثیر می گذارد. اگر قصد دارید از ترمو چوب در نمای ساختمان استفاده نمایید، نیاز است تا با هر دو نوع چوب به طور کامل آشنا شوید. این چوب ها به شرح زیر می باشند.

  • سخت چوب ها: سخت چوب ها از جمله چوب هایی هستند که از درختان برگ پهن تهیه می شوند. از معروف ترین و بهترین نوع این درختان می توان به درخت ون و اش اشاره نمود. چگالی و فاصله مولکولی در این چوب ها بسیار کمتر از نرم چوب ها است. از طرفی عدم وجود گره های مرکزی موجب زیبایی بیشتر این چوب ها شده است.
  • نرم چوب ها: این نوع چوب ها نیز از درختانی با برگ سوزنی بدست می آیند. از انواع این درختان می توان به درخت صنوبر و کاج اشاره نمود. بهترین نرم چوب ها از درختان کاج فنلاندی بدست        می آیند، که از برتری ویژه ای نسبت به دیگر ترموود ها برخوردار می باشند. از طرفی شرایط بسیار     ایده آل جهت رشد درختان کاج فنلاندی، موجب شده تا ساقه آن ها عمودی و صاف رشد نماید. که در نهایت موجب سهولت و کیفیت در تهیه الوار خواهد شد.

به طور کلی از انواع درختانی که از چوب آن ها برای تولید ترموود استفاده می شود، می توان به کاج، صنوبر، توس، نوئل، توسکا، راش، اکالیپتوس، لاریکس و زبان گنجشک اشاره نمود.

 

مزایای استفاده از ترموود در نمای ساختمان

  • هزینه نصب و اجرای ترمو چوب ها در نمای ساختمان، از هزینه کمتری نسبت به دیگر متریال ها برخوردار است.
  • یکی از دغدغه های نماسازی، سبک سازی نما است. استفاده از ترموود ها تاثیر بسیار زیادی در سبک سازی نمای ساختمان ها دارد.
  • استفاده از ترمو چوب نسبت به چوب های طبیعی در نمای ساختمان، مقاومت بیشتری در برابر شرایط جوی مانند سرما و گرما دارد.
  • از بین رفتن رطوبت موجود در چوب و همچنین پر شدن حفره های موجود روی سطح ترمو چوب ها، موجب مقاومت آن ها در برابر نفوذ حشرات و موریانه ها می شود.
  • حرارت دهی ترمو چوب ها صمغ موجود در چوب ها را از بین می برد. به همین دلیل است که از رشد جلبک ها و قارچ ها روی سطح چوب های ترمو شده جلوگیری می نماید.
  • از طرفی ترمو چوب ها در ابعاد مشخصی تولید می شوند. به همین دلیل نصب و اجرای آن ها با سرعت بسیار بالایی نسبت به اجرای دیگر متریال ها انجام می شود.
  • سهولت در تعمیر، ترمیم، شستشو و نظافت ترمو چوب ها از دیگر مزایای کاربرد چوب های ترمو شده در نمای ساختمان می باشد.
  • انجام برش های صاف و منحنی ترمو چوب ها، به راحتی امکان پذیر است.
  • چوب یکی از متریال های عایق در برابر صوت است. این ویژگی در ترموود ها نیز وجود دارد. به همین دلیل استفاده از این متریال در نمای ساختمان، می تواند به عنوان یک عایق صوتی مناسب نیز کاربرد داشته باشد.
  • انعطاف پذیری و طبیعی بودن ترمو چوب ها موجب می شود تا، به راحتی بتوان از آن در کنار دیگر متریال ها استفاده نمود. همچنین طبیعی بودن این متریال، زیبایی ویژه و منحصر به فردی در نمای ساختمان ایجاد خواهد کرد.
  • حرارت دهی ترمو چوب ها موجب می شود تا پس از نصب در برابر تغییرات دما دچار انبساط و انقباض نشوند. به همین دلیل از ترک خوردگی ترموود های نما تا میزان قابل توجهی جلوگیری می شود.

معایب استفاده از ترموود در نمای ساختمان

حرارت دهی بیش از اندازه ترمو چوب ها موجب می شود تا، مقاومت مکانیکی آن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. این موضوع موجب ضعف ترمو چوب ها در برابر اشعه UV خورشید می شود. در صورت استفاده از   چوب های ترمو در فضاهای داخلی این ضعف خیلی حائز اهمیت نمی باشد. زمانی حساسیت این ضعف نمایان   می شود که بخواهید از ترمو چوب ها در طراحی نمای ساختمان و طراحی محوطه استفاده نمایید.

وجود این ضعف موجب می شود تا در صورت استفاده از ترمو چوب ها در نمای ساختمان، پس از مدتی دچار تغییر رنگ شده و طول عمر آن ها نیز کاهش پیدا کند. رنگ های ترمو چوب از بهترین پوشش دهنده هایی هستند که، می توانند چوب های ترمو شده را در برابر اشعه خورشید مقاوم نمایند. به همین دلیل در صورت استفاده از ترمو چوب ها در نمای ساختمان، باید از رنگ مخصوص ترمو چوب نیز استفاده شود. این رنگ ها علاوه بر محافظت از چوب های ترمو شده در برابر اشعه خورشید، مقاومت آن ها را در برابر حرارت و رطوبت نیز افزایش می دهد. به همین دلیل است که استفاده از این رنگ ها موجب افزایش طول عمر ترمو چوب ها نیز خواهد شد. از طرفی با توجه به این موضوع که قیمت ترمو چوب ها از دیگر مصالح مورد استفاده در نماسازی بیشتر است. اجرای نما با استفاده از ترمو چوب می تواند هزینه نماسازی را افزایش دهد.

https://thermochub.com/thermowood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا