آیا وقت بازگشایی مدارس فرا رسیده بود؟ | زنگ خطری که یک نظرسنجی به صدا درآورد

مهمترین دلیل برای بازگشایی مدارس یک کشور ، کیفیت آموزش و تأثیر آن در ترک تحصیل دانش آموزان و نابرابری آموزشی است.

آیا وقت بازگشایی مدارس فرا رسیده بود؟ | زنگ خطری که یک نظرسنجی به صدا درآورد
جاسال کریمیان ، شبکه ، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه تهران ، مهمترین دلایل بازگشایی مدارس دولتی و خصوصی و از سرگیری مدارس را برای جلوگیری از ترک دانش آموزان از شنبه 17 اردیبهشت بررسی کرد. در اینجا یادداشت های مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری آمده است:

در اوایل هفته جاری ، دولت اعلام کرد مدارس مناطق کم خطر در 17 مه بازگشایی می شوند. ممکن است دفتر کرونا کمی عجیب به نظر برسد ، زیرا اعلام کرد که مدرسه ها و دانشکده ها سرانجام از ابتدا بازگشایی شده اند. جامعه پزشکی نسبت به این تصمیم خوش بین نیست و برخی از افراد به دلیل نگرانی در مورد این بیماری ، روانشناختی دانش آموزان را به مدرسه نمی فرستند. اما ، با وجود این مخالفت ، کسانی که از بازگشایی مدارس حمایت می کنند ، یک استدلال مهم برای حمایت از موضع خود دارند.

مهمترین دلیل برای راه اندازی مجدد مدرسه کشور ، کیفیت آموزش و تأثیر آن بر عدم موفقیت دانشگاه و نابرابری آموزشی است. در دو ماه گذشته ، معلمان و مدارس تلاش زیادی را برای ارائه آموزش از راه دور به دانش آموزان انجام داده اند. با این حال ، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که دسترسی به آموزش لزوماً منجر به یادگیری کیفی نمی شود و انتظار می رود این کاستی ها طی چند سال آینده به کاهش مزمن آموزش دانش آموزان منجر شود. جدی بودن این مشکل وقتی واضح تر می شود که می دانیم قربانی اصلی یک دانش آموز از منطقه کم درآمد است. اگر مدرسه را بازگشایی نکنید ، به این معنی است که تأثیر دومینو در یادگیری دانش آموزان غیر قبیله ای وجود دارد.

نتایج بررسی رضایت از یادگیری از راه دور

در همین راستا ، مرکز تحقیقات استراتژیک رئیس جمهور نظرسنجی آنلاین را در هفته اول ماه مه انجام داد. در این بررسی از دانش آموزان و والدین خواسته شد تا از اثربخشی آموزش از راه دور در مدرسه ابراز رضایت کنند. طی پنج روز ، بیش از 20،000 نفر در نظرسنجی ها شرکت کردند و هشدارهای جدی به تصمیم گیرندگان در کشور دادند.

15000 نفر از پاسخ دهندگان مدارس دولتی را مورد بررسی قرار دادند و 61٪ (حدود 10،000) اثربخشی آموزش از راه دور را “ضعیف” عنوان کردند. 23٪ به این تمرین نمره “عادی” داده اند و بقیه (16٪) عملکرد این تمرین را “خوب” می دانند.
نتایج نظرسنجی آنلاین از مرکز مطالعات استراتژیک
بیش از 15000 پاسخ دهنده در سراسر کشور

این نظرسنجی ، همراه با اطلاعات و اخبار زیادی از سراسر کشور ، نشان می دهد که آموزش ناکافی برای سال تحصیلی فعلی کافی نیست و باید مدارس در مناطق کم خطر دوباره بازگشایی شوند.

دلیل دیگر برای توجیه از سرگیری مدرسه ، از سرگیری کلیه مشاغل پرخطر در بیشتر کشورها است. هنگامی که تعامل تجاری در شهر انجام می شود ، بیش از یک رسانه برای انتقال بیماری به هر خانواده ایجاد می شود. به همین دلیل ، تأثیر نسبی از سرگیری مدرسه بسیار کمتر از سرگیری سایر مشاغل است. یک مطالعه جدید توسط دانشگاه UCL در انگلیس این ادعا را تأیید کرد. این مطالعه نشان داد که تأثیر تعطیلی مدارس در جلوگیری از شیوع بیماری در مقایسه با سایر اقدامات فقط 2-4٪ است.

آگاهی از تصمیمات سایر کشورها نیز در این زمینه کمک می کند. فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که این هفته مدرسه را از سر می گیرد. تلفات کورونا در فرانسه چهار برابر بیشتر از ایران بود و بسیاری از مشاغل از سر گرفته نشده است. مانند فرانسه ، مدارس در سایر کشورهای اروپایی افتتاح یا برنامه ریزی شده اند. تأکید بر از سرگیری مدارس در این کشورها به این معنی است که دولت کارآیی سیستم آموزش را افزایش می دهد و حساسیت آن را می فهمد.

حتی اگر پیشنهاد از سرگیری مدرسه دارید ، همه گیری را نادیده نمی گیرید. این معمولاً امکان پذیر نیست و باید اقدامات خاصی همراه باشد. فاصله اجتماعی ، ضد عفونی کردن فضاهای مدرسه و مشاهده موارد مشکوک اولین شرایط برای بازگشایی است. در عین حال ، مدرسه می تواند کلاس ها و دانش آموزان را به دو گروه و به صورت جداگانه حضور این دو گروه در مدرسه تقسیم کند و از تراکم جمعیت مدرسه کاسته شود. علاوه بر این ، برای مقابله صحیح با اضطراب اجتماعی ، وجود مدرسه می تواند برای دانش آموزانی که توسط خانواده های خود آموزش می دهند ، اختیاری اعلام شود.

همه این ادعاها و راه حلها براساس فرضیه سیاست است. آموزش و پرورش مهمترین نهاد در حل مسائل نابرابری معلولیت است و ما باید تلاش کنیم تا آموزش های باکیفیتی را به همه بخش های جامعه ارائه دهیم. در سالهای اخیر ، سیاست های غلط باعث شده است که آموزش و پرورش به یک جامعه کالایی و پرهزینه تر تبدیل شود و دولت ها باید اطمینان حاصل کنند که گروه های ثروتمند تا حد امکان به آموزش با کیفیت دسترسی داشته باشند ، تا نابرابری فعلی در آموزش و پرورش تشدید نشود. . بدون شک ، این به معنای قربانی کردن سلامتی کودکان و نوجوانان در آموزش نیست ، بلکه به این معنی است که باید شرایط برای هر دو فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا