علمی و پزشکی

آیا اهدای خون پس از تزریق واکسن کرونا، محدودیت دارد؟

رئیس سازمان انتقال خون در خصوص مدت ممنوعیت اهدای خون پس از انجام برخی واکسیناسیون‌ها، گفت: افرادی که واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا را دریافت کرده‌اند به مدت ۱۴ روز از اهدای خون معاف می‌شوند و افرادی که سایر واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند از اهدای خون معاف هستند. 14 روز.” شما می توانید با خیال راحت خون اهدا کنید زیرا با واکسن هایی مانند سینوفارم و برکات از اهدای خون مستثنی نیست.

به گزارش شبکه، دکتر مصطفی جمالی گفت: هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد زیرا این ویروس یک ویروس تنفسی است و در درجه اول به سیستم تنفسی یا گوارشی فرد حمله می کند.

وی افزود: در چند ماه اول شیوع، به دلیل نگرانی هایی که اغلب ناشی از ناآگاهی و پرسشگری مردم است، شاهد کاهش تعداد اهدای خون در ایران و سایر کشورها بوده ایم.

جمالی تاکید کرد: پس از مدتی با رفع ابهام، ارائه اطلاعات مربوطه و با کمک مستمر اهداکنندگان خون و شبکه سراسری خون رسانی، نیازمندی های کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی، بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آنها برآورده شد. .

رئیس ستاد انتقال خون گفت: همزمان با آغاز موج هفتم ویروس کرونا و تسریع مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری، پس از کنترل نسبی کرونا، افزایش جراحی و افزایش تقاضا، اهدای خون و فرآورده های آن را افزایش داده است. مثل همیشه برای اهدای خون باید خوش شانس باشید و همه صاحبان گروه خونی در این امر مهم سهیم باشند.

وی با اشاره به ابتلای همتایان اهداکننده خون به کرونا، بهترین زمان اهدای خون پس از ابتلا را یک ماه پس از بهبودی دانست تا نه اهداکننده و نه گیرنده آسیب نبینند.

جمالی در اطلاعیه‌ای از سوی وزارت بهداشت گفت: حتی اگر با انواع دیگر واکسن ها مانند سینوفارم یا برکات واکسینه شده اید، می توانید با خیال راحت خون اهدا کنید زیرا از اهدای خون معاف نیستید.

وی به شهروندان پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از ازدحام و اتلاف وقت در پایگاه اهدای خون به سایت سازمان انتقال خون به آدرس https://www.ibto.ir مراجعه و در زمان دلخواه خود در کلیه مراکز انتقال خون نوبت دهی آنلاین دریافت کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا