برترین های کسب و کارعمومی

چطور مبل چرمی را تمیز کنیم؟

مبلمان چرمی ظرافت و زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی خانه می بخشد. اما در نگهداری و نظافت این مبل های مجلل و زیبا مشکلات خاصی وجود دارد. شما نمی توانید فقط یک پارچه مرطوب بردارید و آن را روی مبل پاک کنید یا از محصولات تمیز کننده قوی یا شوینده ها استفاده کنید. در این صورت احتمال آسیب پوستی وجود دارد. آنچه در این مقاله به تفصیل شرح خواهیم داد روش های تمیز کردن مبل چرمی است. در قسمت اول مقاله شما را با مراحل کلی این کار آشنا می کنیم و در قسمت های بعدی انواع لکه ها را تشخیص داده و راه حل های مناسبی برای رفع آنها می دهیم. زمان کمی به تعطیلات باقی مانده است. بنابراین با این راهکارها می توانید راحت تر خانه را جابه جا کنید.

قسمت اول: نحوه تمیز کردن مبل چرمی

برای تمیز کردن مبل چرمی مراحل زیر را دنبال کنید:

برای تمیز کردن مبل چرمی یک جارو بیرون بکشید

1. یک سر جاروبرقی کوچک برس مانند وصل کنید و تمام قسمت های مبل چرمی را با دقت جارو کنید. اگر مبل چرمی شما یک تکه نیست، پشتی و صندلی ها را بردارید و زیر آن را نیز پاک کنید. برای ماندگاری می توانید مبل را پس از جاروبرقی گردگیری کنید تا اثری از گرد و غبار روی آن باقی نماند. مرحله اول کار بسیار مهم است. اگر گرد و غبار روی مبل باقی بماند در مراحل بعدی کار با رطوبت مخلوط می شود و می تواند به سطح مبل چرمی آسیب برساند.

2. سپس نوبت به تهیه محلول تمیزکننده مبل چرمی می رسد. برای این کار سه گزینه دارید:

ترکیبی از مقادیر مساوی آب و سرکه سفید (نیمی از محلول آب و نیمی دیگر سرکه سفید)

چند قطره آب به یک پاک کننده پوست اضافه کنید.

ساخت کف با مایع شوینده.

قبل از استفاده از هر یک از این راه حل ها، کمی روی قسمتی (نامرئی) از مبل چرمی امتحان کنید. هنگامی که مطمئن شدید محلول مورد نظر به مبل آسیب نمی رساند، با خیال راحت از آن برای تمیز کردن مبل چرمی استفاده کنید.

3. یک حوله تمیز (بهتر است از حوله میکروفایبر استفاده کنید) به محلول لازم آغشته کنید، سپس آن را به خوبی فشار دهید. هدف این است که دستمال مرطوب شود و نباید کاملاً خیس شود.

تمیز کردن مبل چرمی با حرکات دایره ای حوله

4. تمیز کردن لکه را با حرکات دایره ای کوچک شروع کنید. از بالا کشیدن پوشک روی مبل خودداری کنید. در دراز مدت پوست را پاره می کند. همچنین، بهتر است از بالای مبل شروع کنید و به سمت پایین بروید.

5. حوله یا پارچه تمیز دیگری بردارید و مبل را با آن خشک کنید. فراموش نکنید که مبل را خشک کنید! اگر سطح مبل را به حال خود رها کنید، رطوبت به آن آسیب می رساند. از خشک کردن مبل چرمی با سشوار خودداری کنید. این کار به مبل آسیب می زند و چرم را از حالت عادی خارج می کند.

6. در این مرحله از نظافت مبل چرمی، نوبت به استفاده از پاک کننده مخصوص یا پاک کننده چرم می رسد. برخی از این محصولات دارای کاربرد دوگانه هستند. به این معنا که هم خاصیت پاک کنندگی دارند و هم خاصیت حفظ کنندگی یا حفاظتی. برای جلوگیری از لک شدن مبل چرمی توصیه می شود به جای اسپری روی پارچه، سطح مبل را اسپری کنید و سپس مانند قبل پارچه را با حرکات دایره ای روی لکه ها بکشید.

7. اگر اثری از مواد شوینده روی نیمکت باقی مانده بود، آن را پاک کنید. در این مرحله نظافت مبل چرمی به پایان می رسد. تنها روش استفاده از مواد و محصولات محافظ باقی می ماند که در قسمت های آخر مقاله (روش های نگهداری مبل چرمی) به طور کامل ارائه خواهد شد.

برخی افراد استفاده از روغن یا موم چرم (محصولی که از جوشاندن پوست گاو تهیه می شود) را برای تمیز کردن مبل های چرمی توصیه می کنند. استفاده از این محصول در دراز مدت به مبل صدمه می زند به جای آن از راه حل های توصیه شده استفاده کنید

قسمت دوم: تمیز کردن مبل های چرمی; روشی برای از بین بردن انواع لکه ها

1. پاک کردن لکه جوهر از روی مبل های چرمی

تمیز کردن مبل چرمی از لکه جوهر

این اتفاق می افتد و گاهی اوقات اتفاق می افتد، اما جای نگرانی نیست. کافی است به محض اینکه مبل لکه جوهر پیدا کرد آن را تمیز کنید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

1. پنبه را در الکل ایزوپروپیل (الکل مالشی / ایزوپروپیل الکل) آغشته کنید.

2. پنبه را به آرامی روی محل لکه دار بکشید تا جوهر جذب شود (پنبه را مانند دستمال نکشید). یک پنبه دیگر بردارید و همین کار را تکرار کنید.

3. سپس یک پارچه نرم و تمیز به محل کثیف بمالید و آن را کاملا پاک کنید.

همچنین می توانید از روغن اکالیپتوس به جای ایزوپروپیل الکل برای از بین بردن لکه جوهر خودرو استفاده کنید: یک پارچه یا دستمال را در آن آغشته کرده و روی ناحیه مورد نظر بمالید.

2. لکه های چرم مبل را پاک کنید

مبل های چرمی را از لکه های چربی تمیز کنید

مبل چرمی بیش از هر چیز دیگری با لکه های چربی کثیف است، زیرا بیشتر غذاهایی که می خوریم حاوی چربی هستند: گاهی اوقات متوجه نمی شویم که مبل کثیف، قدیمی و ثابت است. برای تمیز کردن این لکه ها مراحل زیر را دنبال کنید:

1. کمی جوش شیرین را بین نوک انگشت شست و سبابه خود بردارید و آن را روی محل لکه دار بریزید.

2. باغ را برای چند ساعت در محل مورد نظر بگذارید (یا تا زمانی که تمام چربی جذب شود).

3. محل را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

جوش شیرین چربی و روغن را جذب می کند و برای تمیز کردن این لکه ها مفید و موثر است.

3. سایر لکه ها را پاک کنید

لرزیدن

پوست ممکن است زمانی که در معرض هوای تاریک و مرطوب قرار گیرد تغییر رنگ دهد. برای پاکسازی مبل چرمی از این لکه ها کافی است از محلولی استفاده کنید که به همان میزان آب و ایزوپروپیل الکل داشته باشد.

لکه های تیره را از چرم رنگ روشن پاک کنید

برای این منظور به مخلوطی خمیر مانند از مقادیر مساوی آب لیمو و خامه تارتار (کرم تارتار: پودری نرم، سفید و بی بو که معمولاً در پخت استفاده می شود) نیاز دارید. ترکیب را به صورت خمیری روی سطح مورد نظر بمالید. بعد از 10 دقیقه مقدار دیگری از مخلوط را بردارید و آن را روی ناحیه لکه دار بمالید. در نهایت با یک اسفنج مرطوب کاملا پاک کنید.

پاک کننده لاک ناخن بدون استون. دستمال مرطوب نوزاد و حتی خمیر دندان (خمیر دندان سفید نه ژل) به عنوان ابزار و سایر محصولات برای تمیز کردن مبل های چرمی استفاده می شود.به علاوه قبل از استفاده از این محصولات مقدار کمی از آن را روی یک ناحیه نامرئی بمالید تا مطمئن شوید که به شما آسیبی نمی رساند. پاک کننده های پوست و پاک کننده های پوست محصولات ایمن هستند. حتی اگر پس از استفاده بر روی پوست باقی بماند.

قسمت سوم: نحوه نگهداری از مبل چرمی

شما فقط نیمی از تمیز کردن مبل چرمی خود را تمام کرده اید. برای دستیابی به نتایج مطلوب باید از مواد و محصولات مناسب برای حفاظت و نگهداری آن استفاده کرد. به این ترتیب مبل شما جدید و زیبا به نظر می رسد. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید (به خاطر داشته باشید که این مراحل بعد از تمیز کردن مبل چرمی انجام می شود):

1. یک کاسه بردارید و آن را با مقدار مساوی سرکه و روغن طبیعی پر کنید. روغن بذر کتان یا روغن لیمو انتخاب های عالی هستند.

2. یک پارچه تمیز را به محلول مرحله قبل آغشته کنید. سپس خوب ورز دهید تا فقط مرطوب شود. سپس شروع به کشیدن دستمال روی سطح مبل کنید.

3. اجازه دهید محلول استفاده شده یک شب روی سطح مبل بماند تا به خوبی جذب شود. روز بعد، باقیمانده آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

به جای استفاده از این محلول می توانید از محصولات محافظ یا محافظ موجود در بازار استفاده کنید. کافی است یک دستمال را به مقدار کمی از محصول مورد نظر (محصول به صورت اسپری یا قوطی حاوی آنها موجود است) آغشته کرده و روی سطح مبل چرمی بمالید. بوی خوب، خاصیت مرطوب کنندگی و ظاهر جدید و تازه ای که به مبل شما می دهند، این محصولات را به انتخابی ایده آل تبدیل کرده است.

اگر به جای محلول از مواد نگهدارنده استفاده می کنید. لازم نیست آن را یک شبه روی مبل بگذارید. بعد از حدود یک ساعت نتیجه دلخواه را خواهید گرفت و می توان آثار باقی مانده را از بین برد.

راه حلی عالی برای از بین بردن خط و خش روی مبل های چرمی

خراش ها را بردارید و مبل چرمی را تمیز کنید

خراشیدن مبل چرمی مخصوصاً برای کسانی که حیوانات خانگی در خانه دارند مشکل ساز است. البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که گاهی به صورت تصادفی باعث آن می شود. مهم نیست دلیل خراشیدگی مبل چرمی چیست، این چیزی نیست که نتوانید به آن فکر کنید. برای از بین بردن خط و خش، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. محل خراشیده را تمیز کنید

برای تمیز کردن خراش ها از یکی از راه حل های ملایم ارائه شده در مقاله استفاده کنید.

2. روغن را به ناحیه مورد نظر بمالید

برای این کار از یک روغن سبک مانند روغن بچه استفاده کنید. یک سواب پنبه ای را به روغن آغشته کنید و با حرکات دایره ای روی ناحیه مورد نظر بمالید.

3. لکه های چربی را پاک کنید

اجازه دهید روغن خشک شود، سپس آن را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

نکاتی برای جلوگیری از ایجاد لکه در مبل چرمی

حالا سوفی در حال تمیز کردن است

اگر مبل شما کثیف است، بلافاصله آن را بشویید. بنابراین قدرت بیشتری برای از بین بردن کثیفی خواهد داشت.

مبل را مرتب تمیز کنید

مبل چرمی را مرتب تمیز کنید. با گذشت زمان لکه ها و ذرات گرد و غبار جمع می شوند. در چنین شرایطی برای پاکسازی آنها با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. هفته ای یکبار پاک کردن مبل با پارچه یا دستمال تمیز کافی است و از ادامه لکه ها جلوگیری می کند.

استفاده از مواد نگهدارنده و محصولات.

آب پایه اصلی تهیه محلول مورد استفاده برای تمیز کردن مبل چرمی است. این محلول به از بین بردن چربی های طبیعی پوست کمک می کند: اتفاقاتی که باعث ایجاد ترک و از بین رفتن پوست دلپذیر و طبیعی می شود. به همین دلیل استفاده از محصولات و مواد برای نگهداری یا محافظت پس از از بین بردن لکه ضروری است.

روغن های طبیعی موجود در این محصولات به حفظ ظاهر و حس طبیعی مبل چرمی کمک می کند.

محدود کردن مصرف آب

ناسازگاری آب با پوست

همانطور که می بینید، تهیه یک محلول کاملا طبیعی و ارگانیک با استفاده از آب و مواد دیگر آسان است. از آنجایی که در این محلول ها از مواد شیمیایی یا ترکیبی استفاده نمی شود، به راحتی می توان فکر کرد که هر چقدر هم از آنها استفاده کنید، به مبل چرمی شما آسیبی نمی رسانند. در چنین شرایطی امکان آسیب دیدن مبل چرمی شما وجود دارد. زیرا آب با وجود طبیعی بودنش با پوست سازگار نیست. بنابراین از محلول ها فقط طبق دستورالعمل ها و توصیه های شرح داده شده استفاده کنید و از آزمون و خطا با سایر ترکیبات و مواد خودداری کنید.

در حال مطالعه دفترچه راهنمای مبل چرمی خریداری شده هستیم

هنگام خرید مبل چرمی یک راهنما در اختیار شما قرار می گیرد. مطالب و ایده های ذکر شده در مورد نحوه تمیز کردن مبل چرمی را حتما با دقت مطالعه کنید. اگر به دفترچه راهنما دسترسی ندارید یا نمی دانید چگونه نوع خاصی از چرم را تمیز کنید، با سازنده یا فروشنده مبل تماس بگیرید. این افراد اطلاعات لازم را در مورد محصولات تمیزکننده و نگهداری مناسب در اختیار شما قرار می دهند.

چند نکته در مورد مراقبت از مبل چرمی

برای تمیز کردن مبل چرمی در یک پروسه هفتگی کافی است از یک پارچه خشک و تمیز یا گردگیر استفاده کنید. اگر در طول هفته زیاد روی مبل می نشینید، از جاروبرقی استفاده کنید. برای جلوگیری از چین و چروک، قسمت های پشتی و صندلی مبل را به طور منظم بچرخانید.

مبل چرمی نباید در معرض نور خورشید باشد. در این مدت فرسوده و خشک می شود و به تدریج رنگ خود را از دست می دهد و ترک می خورد. علاوه بر این، از قرار دادن مبل چرمی در نزدیکی وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، اجاق گاز خودداری کنید (باید حداقل 60 سانتی متر از این وسایل قرار گیرد).

در نهایت اگر نحوه تمیز کردن مبل چرمی و راه حل های مشابه را نمی دانید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

آخرین کلمه

چرم یکی از پرطرفدارترین و تزیینی ترین مواد و ترکیبات مورد استفاده در طراحی و ساخت مبلمان است. فضای زیبایی که مبلمان چرمی به دکوراسیون منزل می بخشد، دلیل اصلی محبوبیت آن است. اما از آنجایی که چرم یک ماده طبیعی است، نگهداری و مراقبت از مبلمان ساخته شده از آن در مقایسه با مدل های دیگر دشوارتر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. بنابراین توصیه می شود مبل چرمی خود را به طور مرتب (هفتگی) پاک کنید و در صورت کثیف شدن سریعا آن را تمیز کنید. با این کار از ایجاد لکه و مشکلات در آینده جلوگیری خواهید کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید مبل به مبل فروشی در شیراز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا