چرا بدنه ماکروفر برق دارد

فیلم معرفی دلایل برقدار بودن بدنه ماکروفر

مهم ترین علل برق دار بودن بدنه ماکروفر

الکتریسیته ساکن مشکلی که امروزه در بسیاری از دستگاه های برقی  ممکن است وجود داشته باشد. اما به طور کلی برق دار بودن بدنه ماکروفر چند علت اصلی دارد:

در مرحله بعد ممکن است این بخش دچار مشکل باشد و برق اصلی ایراد داشته باشد. در نتیجه اگر بدنه مایکروفر شما هنوز دچار همان مشکل است باید با  تعمیر ماکروفر در اصفهان تماس بگیرید.

  • هنگامی که از دستگاه استفاده می کنید دست های شما خیس است.
  • لباس تن شما و یا جاهایی که لمس کردید الکتریسیته ساکن دارد که می تواند موجب ایجاد حس کرخی در بدن شود.
  • لمس بخش فلزی که معمولا به دلیل مشکل در اتصال به زمین این اتفاق را پدید می آورد.
  • عایق سیم مایکروفر پاره شده است.
  • مایکروفر در محلی نصب شده است که حاوی رطوبت است.

به نقل از youtube.com در درجه اول باید مطمئن شوید که این مشکل صرفا از مایکروفر نیست. می توانید اجسام دیگر مانند بدنه یخچال، ماشین لباسشویی و… را لمس کنید. در صورتی که هنوز دچار برق گرفتگی می شوید. با مسئله استاتیک بدنه اجسام مواجه هستید که معمولا به صورت لحظه ای است و مشکل زیادی برای شما ایجاد نمی کند. اما در صورتی که قصد رفع و حل آن را دارید باید بدانید که گاهی ممکن است با جریان متناوب و با شوک الکتریکی 229 ولت روبرو شوید که خوب این میزان کشنده است و باید هر طور که شده از آن جلوگیری شود.

خراب شدن سیم کشی مایکروفر

در نهایت پله آخر را شرح خواهیم داد. در برخی مواقع ممکن است برق دار بودن بدنه ماکروفر به سبب مشکل در سیم کشی و اتصالات این دستگاه باشد. بهتر است هنگام استفاده از این ابزار پرکاربرد در خانه و آشپزخانه حتما از محافظ های برق استفاده کنید که برای لوازم آشپزخانه طراحی شده اند، نه کامپیوترها و رایانه ها.

از طرفی اگر قسمتی از سیم کشی مایکروفر با مشکل روبرو شده است. می تواند سبب ایجاد جریان ناهمگون برق شود. این جریان می تواند به راحتی به بدنه برخورد کند و موجب بروز این مشکل شود. در چنین شرایطی اگر در این مورد اطلاعات دارید باید از یک دستگاه مولتی متر استفاده کنید. نخست نیاز است که از طریق جعبه فیوز یا کنتور برق جریان را به قطع کنید. پس از آن مایکروفر را از برق خارج کنید و سیم اتصال دهنده خنثی که در سه شاخه و سیم اتصال بین زمین و همین طور سیم کشی کل خانه بررسی شود.

البته اگر در این مورد اطلاعات لازم را ندارید همان مرحله اول، نیاز است که با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید. به طرو کلی این شوک الکتریکی گاهی می تواند موجب گرفتگی عضلانی شود.

جرقه زدن بدنه ماکروفر

گاهی نیز ممکن است این مشکل منتهی به جرقه زدن شود که در این صورت باید چند مسئله را بررسی کنید. گاهی تجمع رسوب و همین طور ذره های چربی درون این دستگاه های الکتریکی می تواند سبب بروز اختلال در سیستم برق و حتی الکتریسیته ساکن شود. از طرفی قطعات داخلی این دستگاه ها نیز گاهی دچار ایراد می شوند. المنت ها و همین طور فن کانوکشن در مدل های جدید تر معمولا با مشکلاتی مواجه می شوند که به موجبات آن الکتریسیته ساکن به وجود می آید. برای حل تمامی این مشکلات، صرفا باید دستگاه را به یک تعمیرکار مجرب نشان دهید و پیش از این که خودتان دست به کار شوید. دستگاه را از جریان مستقیم برق جدا کنید.

 

در مواقع خاص تر استفاده از دستکش های عایق برای بررسی این دستگاه الکتریکی نیاز است. ضمن این که تعمیرکار باید با استفاده از مولتی متر جریان برق منزل را نیز تست کند. چون در برخی مواقع ایراد از دستگاه الکتریکی نخواهد بود و ممکن است سیستم برق ساختمان دچار مشکل شده باشد.

رفع مشکل برق دار بودن بدنه ماکروفر

در مرحله بعدی به سراغ رفع این مشکل می رویم. برای این کار نخست باید اتصال سیم زمین یا همان سیم ارث را بررسی کنید. اتصال سیم ارث به معنای تخلیه بار الکتریکی جمع شده در دستگاه های برقی و دستگاه هایی که با سیم به اتصال برق شهری وصل می شوند خواهد بود. در بدنه دستگاه های فلزی این جریان الکتریسیته وجود دارد و برق دار بودن بدنه ماکروفر نیز به همین دلیل است. این اتصال را برقرار کنید.

راهکار دیگری که وجود دارد استفاده از باکس های عایق بندی خواهد بود. معمولا در آشپزخانه های امروزی یک چهارچوب برای هر دستگاه و وسیله الکتریکی طراحی می شود. حتی ماشین لباسشویی و مایکروفر نیز درون بخش هایی از کابینت قرار می گیرند و می توان به این طریق خطرات استفاده از این دستگاه ها در اثر وجود الکتریسیته ساکن را رفع کرد.

در مرحله بعدی جنس لباس نیز می تواند سبب بروز چنین اختلالی در دستگاه ها و بدن انسان شود. لباس های ساتن و همین طور الیاف مصنوعی مانند پلی استر، الیاف پشمی و… می تواند تا حد زیادی موجب انتقال جریان برق و برق دار بودن بدنه ماکروفر شوند.

در نتیجه بهتر است که از لباس های جنس نخ، پنبه و یا پارچه های ساده تر استفاده کنید. احتمالا گاهی متوجه می شوید که این لباس ها شب در اثر حرکت جرقه های ممتد و کوچکی می زنند که نشان از الکتریسیته ساکن است.

 

روشهای اصلی پیشگیری از برق گرفتگی بدنه لوازم خانه

البته اگر مدت زمان طولانی در خانه حضور نداشتید، حتما اتصالات و جریان های برق منزل را چک کنید. این برق گرفتگی ممکن است در تمامی شرایط در اثر عدم رعایت ایمنی شکل نگیرد. گاهی در اثر راه رفتن هم پای شما الکتریسیته تولید می کند و در این صورت هنگامی که با اجسام فلزی تماس پیدا می کنید، این الکتریسیته باید به نوعی خالی شود که در این صورت موجب شوک الکتریکی می شود. از طرفی بهتر است که حتما مایکروفر را در محیطی خشک قرار دهید.

مثلا اگر به هر علتی سطح کانتر شما خیس می شود و مدام در این وضعیت قرار می گیرد. یا این که دستگاه مایکروفر را روی اوپن می گذارید و سطح اوپن حتی با فاصله از ماکروفر خیس است، بهتر است که جلوی این اتفاق را بگیرید. ضمن این که چه بهتر اگر بتوانید مایکروفر را روی یک سطح غیرفلزی و غیررسانا قرار دهید. در این حالت هم بدنه مایکروفر دچار اتصال به زمین نمی شود و هم مشکل برق دار بودن بدنه ماکروفر حل می گردد.

به طور کلی به سراغ لباس هایی که جریان الکترو استاتیک ایجاد می کنند نروید، در این صورت حتی ممکن است مایکروفر شما از کار بیفتد. در نهایت نیازی به نگرانی نیست دستگاه مایکروفر صرفا در اثر داشتن جریان برق روی بدنه دچار خرابی نمی شود. اما این موضوع می تواند برای افراد خانه آزاردهنده باشد که باید نسبت به رفع آن اقدام گردد.

در نهایت اینکه برق دار بودن بدنه ماکروفر می تواند علل مختلفی داشته باشد، وصل نبودن اتصال سیم زمین به مایکروفر، قرار گرفتن مایکروفر در موقعیتی که جریان الکتریسیته به زمین برسد، منظور محیط مرطوب، خیس و یا سطح فلزی است، آسیب دیدن روکش های عاق سیم مایکروفر و تماس آن با زمین و همین طور مرطوب بودن دستان شما و یا استفاده از سشوار و دیگر دستگاه ها که سبب ایجاد الکتریسیته ساکن می شود.

در نهایت می توانید این دستگاه را با جدا کردن از برق البته با قطع فیوز برق بررسی کنید. به یاد داشته باشید که تماس دست انسان با اشیاء می تواند موجب ایجاد جریان الکتریسیته شود که البته مقدار آن زیاد نیست. اما به هر حال تجمع این بار می تواند مشکلاتی را برای انسان ایجاد کند.

در نهایت اگر مایکروفر شما سه شاخه است و از تبدیل به دو شاخه استفاده کرده باشید، بهتر است که حتما اتصال سیم اث را بررسی کنید. البته برق گرفتگی همان طور که ذکر کردیم صرفا نمی تواند مبنای بی احتیاطی و همین طور عدم رعایت ایمنی باشد. گاهی این برق گرفتگی ممکن است ناگهانی پدید آید.

تیم متخصص تکنیک سرویس پارس خدمات نصب و برقی و اشپزخانه از جمله ، ، و … را در با پوشش تمامی مناطق تهران توسط تعمیرکاران و تکنسین های حرفه ای و آموزش دیده ارائه می دهد. جهت سفارش خدمات مورد نیاز خود با ما تماس بگیرید

دکمه بازگشت به بالا