مزایا و معایب چیلر خانگی چیست؟

 چیلر خانگی چیست چه مزایا و معایبی دارد؟

یکی از سیستم های سرمایشی که در دهه های اخیر جایگاه ویژه ای در بخش برودتی ساختمان ها و مراکز صنعتی و تجارتی کسب نموده چیلر ها می باشند. این دستگاه ها بیشتر ویژه مکان های بزرگ مانند مجتمع های مسکونی، مراکز تجاری و کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. چیلرها در اندازه های کوچک ویژه فضاهای کوچک و حتی خانه های مسکونی نیز تولید می شوند. با ذکر این مقدمه ودر مقاله پیش رو از وب سایت ما در مورد چیلر خانگی توضیحاتی خواهیم داد. برای کسب اطلاعات در ارتباط با پکینگ گرید اسپلش می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در مورد چیلر خانگی می‌توان این تعریف را به کار برد که در واقع همان مینی چیلر آپارتمانی است. در محوطه های بیرونی ساختمان ها مانند پشت بام ها و یا حیاط و تراس ها نصب می شود. وظیفه آن ایجاد آب سرد و پمپاژ آن به لوله های( کویل های) دستگاه های توزیع کننده هوای سرد و گرم مثل مدل های خانگی است. چیلر خانگی یا همان مینی چیلر ها با لوله کشی آب به تعدادی فن کویل متصل می شود. آب سرد شده آن توسط پمپ ها به فن کویل ها منتقل می گردد.

درون فن کویل ها یک ردیف لوله های مسی وجود دارد. به صورت رادیاتور هستند. آب سرد از مسیر این لوله ها عبورمی کند. توسط فن هایی که در پشت این سیستم لوله های مسی وجود دارد. از این رو هوای خنک جریان پیدا کرده و محیط را خنک نگه می دارند. استفاده از فن کوئل ها و طرز کار این دستگاه ها برای حالت حالت گرمایش، درون ویل های ، آب گرم ارسالی از طرف پکیج یا بویلر گاز سوز جریان پیدا نموده و عبور هوا از اطراف کویل ها هوا گرم شده و در محیط توزیع می شود. به همین خاطر می توان این تجهیزات را یک سیستم کامل سرمایش و گرمایش مستقل دانست.

موارد استفاده از مدل های خانگی و مقدار محیطی که قدرت خنک کنندگی دارند

دستگاه چیلر های خانگی در واقع شبیه چیلرهای بزرگ هوا خنک است. اما در ابعاد کوچکتر می باشند. چیلر خانگی های خانگی در ساختمان هایی با زیر بنا هایی بیشتر از 150 متر می باشد. لازم به یادآوری است در ساختمان های بین 159 الی 300 متر چیلر های خانگی مفید می باشد. در ساختمان های با زیر بنای بیشتر از 300 متر چیلر های مرکزی توصیه می گردد.

از مزیت های دستگاه دستگاه چیلر های خانگی نسبت به دستگاه اسپیلت ها این است که چندین فن کویل( هر اتاق یک فن کویل) به یک چیلر خانگی متصل شده. و دمای هوای خروجی از هر فن کویل را می توان به صورت مستقل و جداگانه از دیگر فن کویل ها کنترل نمود. از محاسن دیگر مدل های خانگی نسبت به اسپیلت ها این می باشد که شما می توانید فن کویل هر بخش را بدون تاثیر گذاری بر عملکرد سایر فن کویل ها روشن و یا خاموش نمود.

معایب و مزیت چیلر های خانگی

از معایب دستگاه های چیلر خانگی نیز می توان به قیمت نسبتا بالای آنها نسبت به داکت اسپیلت ها اشاره نمود/ مزیت چیلر های خانگی مدیریت جداگانه و تک به تک بر روی فن کویل ها می باشد. یکی از نکات مهم و قابل یادآوری این است که در صورتی که تعداد واحد های مسکونی زیاد ولی با متراژ کم می باشد بهترین کار استفاده از یک چیلر مرکزی می باشد. در هر واحد هم تعداد معینی فن کویل نصب گردیده. همه آن ها به چیلر مرکزی متصل می شوند‌. با انجام استفاده از این سیستم ( چیلر مرکزی) حتی قیمت تمام شده چیلر مرکزی علاوه بر آن فن کویل ها از داکت اسپیلت ها کمتر می باشند.

هواخنک  چیلر خانگی چیست؟

در پاسخ به این سوال که چیلر خانگی چیست، به اختصار می توان گفت که چیلر خانگی در واقع یک کوچک آپارتمانی است که در فضای بیرونی ساختمان (مانند پاسیو، پشت بام یا تراس) نصب می شود و وظیفه آن تولید آب سرد و پمپاژ آن به داخل لوله ها (کویل) و دستگاه های توزیع هوای سرد و گرم مانند فن کویل های خانگی است.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید چیلر خانگی یا (دستگاه چیلر سایز کوچک) با لوله آب به چند واحد متصل شده و آب سرد شده با پمپ به کویل های داخل فن کویل ها منتقل می شود.

داخل هر فن کویل یک کویل مسی و یک فن وجود دارد که هوا را از کویل خنک شده دمیده و دمای هوا را کاهش می دهد.

کاربرد و استفاده از سیستم چیلر خانگی در چه حوزه ای توصیه می شود؟

در واقع چیلر خانگی مشابه طراحی می شود، البته با اندازه و ظرفیت کمتر.

چیلرهای خانگی عموماً در واحدهای بزرگتر از 150 متر (150 تا 300 متر مربع به عنوان مینی چیلر و 300 متر مربع به بالا به عنوان چیلر مرکزی) استفاده می شوند و مزیت آن نسبت به دستگاه این است که دارای چند واحد فن کویل است.

در داکت اسپلیت یک کولر مرکزی در سقف کاذب تعبیه شده است که هوای سرد یا گرم را از طریق کانال ها به اتاق ها و راهروها می فرستد و عیب آن این است که سیستم تهویه تمام اتاق ها و راهروها به یک کانال متصل است. بنابراین اسپلیت همزمان روشن و خاموش می شود که باعث می شود دمای یکسانی در تمام اتاق ها به وجود آید.

پرکاربردترین رقیب دستگاه چیلر خانگی برای مساحت های 100 تا 150 متر مربع دستگاه داکت اسپلیت می باشد. در مناطق بزرگتر از 150 متر مربع، مینی چیلرها و چیلرهای مرکزی تقریباً بی رقیب هستند و بیشتر به عنوان سیستم تهویه ساختمان (در ارتباط با واحدهای فن کویل و پکیج های اسپا یا بویلر های موتورخانه) استفاده می شوند.

در مناطق کمتر از 100 متر مربع استفاده از کولرهای گازی و آبی به همراه پکیج و رادیاتور یا بخاری برای تامین هوای سرد و گرم مورد نیاز توصیه می شود.

از معایب چیلرها و فن کویل های خانگی، می توان به قیمت بالاتر آنها نسبت به داکت اسپلیت اشاره کرد.

زمانی که تعداد واحدهای کوچک زیاد باشد بهترین گزینه اقتصادی (صرفه جویی در خرید دستگاه) خرید یک چیلر خانگی برای واحد هاست،  زمانی که نیازهای سرمایشی همه واحدها اضافه شود باید چیلر مرکزی برای همه واحد ها در نظر گرفته شود.

و باید در هر واحد تعدادی فن کویل نصب شود و همگی به چیلر مرکزی متصل شوند. با انجام این کار، قیمت کل یونیت به اضافه فن کویل ها نیز کمتر از داکت اسپلیت خواهد بود.

منظور از هوا خنک در چیلر خانگی چیست؟

چیلر خانگی یا مینی چیلر خانگی معمولاً با هوا خنک می شود. منظور از خنک کننده هوای آن این است که کندانسور آن (کندانسور مبدل حرارتی داخلی در مینی چیلر) با دمیدن هوا توسط فن خنک می شود.

اگر کندانسور با آب خنک شود، تجهیزات نیز مورد نیاز خواهد بود. نمونه هایی از مینی چیلرهای تولید شده در شرکت ما در شکل زیر نشان داده شده است، فن کندانسور در بالا قرار گرفته و کندانسور توسط هوای دمیده شده توسط فن خنک می شود، بنابراین نیازی به برج خنک کننده ندارد.

آیا مینی چیلر برای واحدهای زیر 100 متر توصیه می شود؟

شرکت ما برای واحدهای کمتر از 100 مترمربع دستگاه خنک کننده خانگی (با یونیت فن کویل) را توصیه نمی کند و برای واحدهای 100 تا 150 متر مربع می توان مینی چیلر را پیشنهاد داد، و آخرین نکته از مهندسان ما البته اگر تعداد واحدهای زیر 150 متر زیاد است، پیشنهاد ما این است که برای همه واحدها از یک چیلر مرکزی استفاده کنید (به جای استفاده از یک مینی چیلر برای هر واحد).

آیا ممکن است هر فن کویل متصل به چیلر خانگی را به صورت جداگانه بتوانیم خاموش و روشن کنیم؟

بله دقیقا و این یکی از بزرگترین مزیت های این سیستم است. اگر هر فردی بتواند فن کویل اتاق خود را روشن و خاموش کند (بدون تاثیر بر عملکرد فن کویل های دیگر)، سیستم خنک کننده فقط در اتاق هایی کار می کند که ساکنان نیاز به خنک کردن آن ها دارند، بنابراین آب خنک را به مقدار لازم تامین می کند. فضای مد نظر محدودتر شده و در نهایت مصرف برق چیلر برای تامین آب یا هوای سرد کاهش می یابد. (حتی با کنترل می توانید دمای اتاق ها را به دلخواه افزایش یا کاهش دهید)

تناژ چیلر مورد نیاز برای هر خانه (هر واحد) چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه تناژ اسمی و واقعی چیلرها با در نظر گرفتن مساحت، ارتفاع سقف، شهر محل قرارگیری دستگاه و سایر پارامترهای خاص ساختمان انجام می شود.

عملکرد سیستم چیلرهای خانگی چگونه است؟

گفتیم که این دستگاه، یک مینی چیلر است و این چیلرهای کوچک عمدتاً چیلرهای تراکمی هوا خنک هستند.

برای درک این موضوع، بهتر است ابتدا به چرخه تبرید فشرده مجهز به کندانسور هوا نگاه کنید.

اگر بخواهیم به زبان ساده سوال را باز کنیم باید به مشتریان عزیز بگوییم که چیلر خانگی دستگاهی برای تولید آب سرد است که این جریان آب سرد را از طریق پمپ به فن کویل های نصب شده در داخل واحد می فرستد. (یعنی لوله های مسی) اگر در چنین شرایطی بتوانیم با استفاده از یک فن هوای داخل ساختمان را از روی آن عبور دهیم، می توانیم دمای محیط داخلی را کاهش دهیم.

به طور عمده چهار نوع فن کویل در ساختمان های مسکونی نصب می شود:

با توجه به تصویر بالا می بینید که خود چیلر خانگی در خارج از ساختمان و در فضاهایی مانند پشت بام، پاسیو، تراس یا بالکن نصب می شود.

چیلرهای خانگی از طریق لوله به ترمینال های داخل ساختمان و یا به واحدهای فن کویل متصل می شود. ماده موجود در چرخه سیستم خنک کننده خانه مبرد است که به عنوان ضد یخ نیز شناخته می شود.

در واقع همان متریالی است که در چرخه یخچال یا کولر خودرو استفاده می شود که مشخصا انواع مختلفی دارند و با صلاحدید طراح و سازنده سیستم برودتی انتخاب می شوند.

انواع پکینگ اسپلش از جمله آنها می‌توان پکینگ پال رینگ، گرید اسپلش، NC20 ، تیوب و توربو اسپلش اشاره نمود. سطح ویژه پکینگ های اسپلش در انواع مختلف آن، متفاوت است. سطح ویژه فاکتوری بسیار مهم در ایجاد سطح تبادل انرژی در مدیاها و تاثیر بسزایی در کاهش دمای آب در کولینگ تاور دارد.

زیرا این مبرد گازی نیست، و قابلیت انتقال مداوم از مایع به گاز و بالعکس را در داخل مدار تبرید دارد و این مشخصه عملکرد صحیح سیستم های تبرید یا مبرد را مشخص می کند.

کمپرسور وظیفه متراکم کردن مبرد را دارد و به همین دلیل مبرد باید به صورت گاز در ورودی کمپرسور باشد. این دستگاه با فشرده سازی مبرد به گاز باعث افزایش فشار و در نتیجه افزایش دمای مبرد می شود.

افزایش دمای ایجاد شده در مبرد باید به محیط منتقل شود تا مبرد از حالت گاز به مایع تبدیل شود که به آن تراکم یا تقطیر می گویند و این کار توسط کندانسور انجام می شود. به همین دلیل، کندانسور را در زبان فارسی به چگالنده هم می‌شناسند.

کمپرسور های مینی چیلر

امروزه در اکثر چیلرهای خانگی از کمپرسورهای اسکرال یا روتاری استفاده می شود زیرا این کمپرسورها برای ظرفیت های تبرید کم مناسب هستند. همچنین از آنجایی که در اکثر چیلرهای خانگی تنها از یک کمپرسور استفاده می شود، وجود اینورتر در مدار کنترل آن باعث کاهش تعداد سیکل های روشن و خاموش و در نتیجه افزایش عمر آن می شود.

اگر کندانسور، این فرآیند انتقال حرارت را تنها با استفاده از جریان هوای محیط و فن انجام دهد به آن کندانسور هوایی می گویند که در چیلرهای تراکمی هوا خنک استفاده می شود، که اکثر مینی چیلرهای خانگی نیز از این سیستم استفاده می کنند.

سخن آخر

در این مقاله از وب سایت ما به بررسی چیلر خانگی پرداختیم. اما نکته آخر این که شرکت ما با داشتن کارشناسان و مهندسین فنی خود ضمن دادن مشاوره و راهنمایی برای نصب و راه اندازی چیلرهای خانگی و صنعتی و فروش پکینگ برج خنک کننده در ابعاد خانگی آمادگی آنرا دارند تا در سطح شهر تهران بزرگ و کرج برای کلیه امور نصب، راه اندازی و خدمات پشتیبانی چیلرهای صنعتی و خانگی در خدمت شما عزیزان باشند.

 

دکمه بازگشت به بالا