مزایای پارتیشن بندی در مطب های دندانپزشکی

یکی از اجزای مهم در طراحی داخلی فضاهای درمانی به ویژه کلینیک های دندانپزشکی “پارتیشن ها” هستند. همان طور که می دانید در طراحی فضاهای درمانی از پارتیشن ها برای تقسیم بندی و تفکیک فضاهای مختلف و همچنین حفظ حریم خصوصی بخش های مختلف استفاده می شود و توصیه شده تا در انتخاب آن ها علاوه بر عملکرد، فاکتور های دیگری مانند زیبایی ظاهری هم مد نظر قرار گرفته شود. برای دیدن نمونه کارهای ما به سایت https://archatrina.net/پارتیشن-بندی-مطب-دندانپزشکی/ مراجعه کنید.

پارتیشن بندی محیط های درمانی

پارتیشن ها در ابعاد گوناگونی تولید می شوند و انواع مختلفی دارند. مانند پارتیشن های شیشه ای، پارتیشن ام دی اف، پارتیشن پی وی سی و… هر یک از انواع این جداکننده ها ویژگی های منحصر به خود را دارند؛ در ادامه این مطلب ویژگی های انواع پارتیشن ها را بررسی می کنیم و به مزایا و معایب آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید…

همان طور که پیش از این هم گفتیم، از محبوب ترین پارتیشن های مورد استفاده در فضاهای درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارتیشن شیشه ای
  • پارتیشن ام دی اف
  • پارتیشن پی وی سی

پارتیشن شیشه ای

امکان ساخت این پارتیشن ها با شیشه های دوجداره فراهم است. پس به هیچ وجه نگران عبور صدا و چنین مواردی نباشید. انواع پارتیشن های شیشه ای می توانند به صورت فریم دار و بدون فریم تولید شوند و در طراحی داخلی فضای شما بسیار موثر واقع شوند.

اگر نگران شفافیت و وجود دید در این نوع جداکننده ها هستید می توانید از انواع سند بلاست شده آن ها استفاده کنید. این شیشه ها با لایه برداری از روی سطح شیشه به وسیله اسپری شن نرم تولید می شوند که موجب مات شدن شیشه می شود. میزان مات شوندگی این شیشه ها قابل تنظیم بوده و بر اساس خواست شما صورت می گیرد.

شیشه های الکتروکرومیک هم گزینه دیگری ست که در چنین مواردی به کمک شما می آیند. این شیشه ها هوشمند بوده و با تغییر ولتاژ ، میزان شفافیت آن ها تغییر می کند. ویژگی بارز این نوع شیشه قابلیت تیره شدن آنها و بازگشت به حالت اولیه می‌باشد که با فشردن یک دکمه صورت می گیرد.

بدیهی ست که چنین پارتیشنی هزینه ساخت بیشتری در پی خواهد داشت اما چنانچه کنترل دید و امکان عبور نور به طور همزمان اهمیت بسیاری برای شما دارد، شیشه های الکتروکرومیک گزینه بسیار مناسبی خواهند بود.

پارتیشن ام دی اف

پارتیشن ام دی اف در مقایسه با انواع ساخته شده از چوب طبیعی، قیمت بسیار کمتری دارد. مزایای دیگر این نوع جداکننده، مقاومت آن در برابر پوسیدگی و سایش است. زیرا همان طور که می دانید انواع چوبی پارتیشن ها مقاومت چندانی در برابر رطوبت نداشته و بنابراین برای فضاهایی با کاربری درمانی که در آن ها نیاز به شستشوی زیاد است، مناسب نیستند. برای شکل دادن فرم های منحنی به راحتی می توان از این نوع پارتیشن ها استفاده کرد.ساخت انواع پارتیشن های ام دی اف پیچیدگی چندانی ندارد و می توان آن ها در رنگ و فرم دلخواه خود تهیه کرد.

پارتیشن پی وی سی

یکی دیگر از انواع پارتیشن ها که بسیار پر کابرد هم هستند نوع پی وی سی آن هاست. از جمله مهم ترین مزایای این نوع پارتیشن می توان به وزن کم، نگهداری آسان و قیمت مناسب اشاره کرد. این جا کننده ها در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شوند و امکان طراحی آن ها با توجه به ابعاد و سلیقه شما فراهم است.

چرا مطب های دندانپزشکی به پارتیشن بندی نیاز دارند؟

مطب های دندانپزشکی به صورت یکپارچه نیستند و از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. این بخش ها باید کاملا مجزا باشند تا تداخلی در روند دندانپزشکی ایجاد نشود. اتاق معاینه، سالن انتظار، اتاق استریل و اتاق دندانپزشکی از جمله بخش های یک مطب دندانپزشکی می باشند. زمانی که فردی به مطب دندانپزشکی مراجعه می کند انتظار دارد که با حفظ حریم خصوصی و در بخشی جدا از دیگر بخش ها معاینه و درمان شود.

پارتیشن ها به خوبی تفکیک فضا و تقسیم بندی مطب دندانپزشکی را انجام می دهند و منجر به سرعت بخشیدن به امور بیماران می گردند. پارتیشن بندی در این مکان منجر به ایجاد نظم شده و از شلوغی و سر و صدا جلوگیری می کند. پارتیشن بندی مطب دندانپزشکی در بخش اتاق دندانپزشکی بیش از دیگر بخش ها به چشم می آید زیرا هر مطب از چندین اتاق دندانپزشکی برای درمان مراجعه کنندگان تشکیل شده که جدا از هم می باشند.

بهترین جنس پارتیشن برای مطب های دندانپزشکی

مواد اولیه مختلفی برای تولید پارتیشن به کار می روند. از آنجایی که مطب های دندانپزشکی محل های پر رفت و آمدی می باشند پس ماندگاری، دوام و مقاومت پارتیشن انتخابی بسیار حائز اهمیت است. پارتیشن ام دی اف، پارتیشن شیشه ای و پارتیشن ام دی اف و شیشه از جمله متریال پرطرفدار برای پارتیشن بندی در دندانپزشکی می باشند. ام دی اف سطح صاف و یکدستی دارد که در برابر نفوذ رطوبت، مایعات، حشرات و قارچ ها مقاوم است و بدین شکل بهداشت محیط حفظ خواهد شد.

این پارتیشن ها در برابر ضربه نیز مستحکم بوده و با تغییرات دما، تغییر شکل نمی دهد. تنوع طرح و رنگ پارتیشن ام دی اف بسیار زیاد می باشد و این موضوع در انتخاب نمونه مناسب با دکوراسیون مهم است. پارتیشن های شیشه ای به صورت شفاف و مات تولید می شوند و ظاهر شیک و زیبایی دارند. پارتیشن های ترکیبی ام دی اف و شیشه دارای زیبایی، دوام، مقاومت و استحکام بالایی هستند.

انواع پارتیشن برای مطب های دندانپزشکی

پارتیشن های مطب دندانپزشکی در انواع گوناگونی تولید و در بازار عرضه می شوند. در هر مطب دندانپزشکی باید از پارتیشن مناسب استفاده گردد تا بهره وری افزایش یابد. پارتیشن بندی مطب دندانپزشکی به دو صورت تک جداره و دو جداره انجام می شود و در این بخش این دو نوع پارتیشن را بررسی می کنیم.

پارتیشن تک جداره

پارتیشن تک جداره تنها از یک جداره تشکیل شده و به همین دلیل سبک است. سبک بودن این نوع پارتیشن جابجایی آن را آسان نموده و به همین دلیل برای جلوگیری از لغزش پارتیشن از ستون های مختلفی استفاده می شود. با اتکا بر این ستون ها پارتیشن به شکل ثابت در محیط قرار می گیرد و بر روی زمین نمی لغزد. تنوع طرح و مدل پارتیشن تک جداره نسبت به نوع دو جداره کمتر است.

این پارتیشن پس از نصب با اکسسوری ها و یراق آلات تزئین نمی گردد. پارتیشن تک جداره عایق خوبی برای سر و صدا نیست اما تا حدودی جلوی آن را می گیرد. قیمت این پارتیشن نسبت به نوع دو جداره کمتر است و برای افرادی که بودجه کمی دارند بسیار مناسب می باشد. گروه معماری آترینا با بهره مندی از تیمی متخصص و مجرب، سالهاست که به تولید انواع کمد لباس و کمد دیواری از جنس ام دی اف، انواع پارتیشن اداری از جنس ام دی اف و شیشه و انواع کابینت آشپزخانه ام دی اف در سبک های مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک و تمام چوب به شکلی کاملا حرفه ای مشغول به فعالیت است.

پارتیشن دو جداره

در پارتیشن دو جداره دیگر خبری از ستون های متعدد نیست زیرا وزن این پارتیشن ها بیشتر از نوع تک جداره است و به آسانی بر روی زمین قرار می گیرد. پارتیشن بندی مطب دندانپزشکی به وسیله این نوع پارتیشن انتخاب مناسبی است که دکوراسیون را زیبا و چشمگیر می کند. این نوع پارتیشن تنوع بالایی دارد و می توان از پرده کرکره در فضای بین دو جداره استفاده نمود.

در این مدل از پارتیشن می توان سیم های شبکه و کابل های مربوطه را از بین جداره ها عبور داد تا زیبایی محیط افزایش پیدا کند. تنوع این پارتیشن ها بسیار زیاد است و قیمت بالاتری نسبت به ‌نوع تک جداره دارند. پارتیشن دو جداره عایق مناسبی در برابر صدا و حرارت است و این ویژگی ها آن را به یک پارتیشن پرطرفدار تبدیل نموده است.

نحوه نصب و پارتیشن بندی مطب های دندانپزشکی

به هنگام نصب پارتیشن در مطب دندانپزشکی باید به این نکته توجه کنید که از تمامی فضا به بهترین نحو استفاده نمایید. می توانید با پارتیشن بندی، نقوص دیوارها و بخش های مختلف ساختمان را بپوشانید تا محیط زیبا و بدون نقص دیده شود. پیش از انتخاب پارتیشن به ابعاد ساختمان و ابعاد بخش های تعیین شده برای پارتیشن بندی دقت کنید.

پس از تهیه پارتیشن باید اسکلت یا بدنه اصلی را بر روی زمین قرار داده و آن را به زمین، سقف و یا دیوار پیچ کنید. سپس پنل های پارتیشن، درب و پنجره آن را در اسکلت قرار داده و از محکم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. نصب پارتیشن ها باید با دقت و مهارت کافی انجام شود تا دوام و ماندگاری مورد انتظار را داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا