مراحل صافکاری pdr چگونه است؟

صافکاری PDR یکی از بهترین روش‌های صافکاری است که در آن نه به رنگ خودرو آسیبی وارد می‌شود و نه هزینه بالایی روی دست شما می‌گذارد

صافکاری PDR چیست و در چه مواردی استفاده میشود؟

به نقل از استارلوکس شاید تصور ما از صافکاری خودرو تا همین چند سال گذشته، فرایند زمان‌بر، پرهزینه و در عین حال پرسروصدا بود که استادکار به وسیله ابزارهایی مانند چکش و لیسه، اقدام به صافکاری فرورفتگی‌های بدنه می‌کرد. اما امروزه با ابداع روشی نوین به نام صافکاری بدون رنگ یا (PDR) تصورات ما نسبت به این اقدام تعمیراتی، به کل دچار تحول شده است. صافکاری بدون رنگ که به آن ترمیم بدون رنگ بدنه هم می‌گویند، روشی برای رفع فرورفتگی‌های بدنه خودرو، به وسیله ابزارهای تخصصی PDR است. این ابزارهای تخصصی در قسمت روی بدنه یا به صورت دقیق، پشت پنل‌های بیرونی قرار می‌گیرند که به نوعی بدنه را ماساژ می‌دهند.

هزینه صافکاری PDR

نخستین موردی که در مورد صافکاری PDR خودرو به ذهن می‌رسد، هزینه آن است. هزینه این فرایند معمولاً با توجه به چند فاکتور، از سوی تکنسین‌ها و استادکاران محاسبه و به مشتری اعلام می‌شود.

طیف وسیعی از آسیب‌ها و فرورفتگی‌ها قابلیت ترمیم توسط ابزارهای PDR را دارند. اما به طور کلی، صافکاری PDR بیشتر در از بین بردن فرورفتگی‌های کوچک و ضربات با شدت کم، کاربرد دارد. این متد صافکاری نسبت به روش سنتی کم‌هزینه‌تر است و به زمان کمتری هم نیاز دارد و می‌توان این عامل را مهم‌ترین نقاط قوت این روش دانست.

انواع ابزارهای PDR

ابزارهای صافکاری PDR دقت بالایی در طراحی و ساخت دارند. هر کدام از این ابزارها اندازه و طرح خاصی دارند که مخصوص استفاده در شرایط خاصی است. در ساخت ابزارهای صافکاری PDR از تکنولوژی خاصی استفاده شده است تا بالاترین نسبت قدرت به اندازه را در بین ابزارهای صنعتی داشته باشند؛ به‌همین دلیل معمولاً از باکیفیت‌ترین صفحات فولادی در تولید آن‌ها استفاده می‌شود.

ابزارها و تجهیزات متفاوتی که در فرایند صافکاری PDR استفاده می‌شود عبارتند از:

۱. میله صافکاری (PDR Rods)

میله‌های صافکاری از رایج‌ترین ابزار صافکاری PDR هستند و برای کشاندن فلز به محل خود ساخته شده‌اند. این میله‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدامشان کاربرد متفاوتی دارد. قیمت این میله‌ها معمولا زیاد است و به همین دلیل حتما قبل از خرید به این نکته دقت کنید که میله استحکام و مقاومت بالایی داشته باشد و در ساخت آن از دسته ارگونومیک بهره گرفته باشند تا فرد هنگام کار با آن خسته نشود. انواع میله‌های PDR عبارتند از:

  • میله اهرمی
  • میله دم ماهی
  • میله چرخشی

میله اهرمی

میله‌های اهرمی در قسمت‌های کاپوت، سقف و قسمت‌های جداشونده برای اهرم کردن استفاده می‌شود.

میله دم ماهی

میله دم ماهی به صافکار برای عمل صافکاری PDR در نقاطی که فضا کم باشد، کمک می‌کند.

میله چرخشی

از این میله‌ها در ناحیه‌هایی که امکان چرخش میله وجود داشته باشد، استفاده می‌شود تا بتوان به‌راحتی میله را چرخاند.

۲. نگهدارنده

ثابت و محکم نگه داشتن کاپوت و بدنه خودرو یکی از نکات مهم حین صافکاری PDR است. نگهدارنده کمک می‌کند تا کاپوت ثابت بماند و این ابزار شامل قلاب (Rope Ratchet) و پایه نگهدارنده  (Hood Prop) است.

۳. نیشگیر (PDR Knock Down Tools)

از دو نمونه سنبه نیش‌گیر (Knock Down Door) و چکش نیش‌گیر (PDR Hammer) برای برگرداندن برجستگی‌ها و صاف کردن ضربات وارد شده به خودرو استفاده می‌شود. نیش‌گیر‌ها برای صاف کردن برآمدگی‌های گسترده کاربرد ندارند.

۴. دستگاه صافکاری (PDR Hot Box)

دستگاه صافکاری به صافکاران برای انجام صافکاری PDR تعداد زیادی خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک می‌کند. این دستگاه، بدنه خودروی دارای فرورفتگی را با نیروی مغناطیسی و انرژی گرمایشی صافکاری می‌کند. هم چنین دستگاه صافکاری در زمینه‌های بالا بردن مقاومت بدنه خودرو، باز کردن پیچ و مهره‌های فرسوده و درآوردن شیشه خودرو هم کاربرد زیادی دارد.

۵. تگرگ کش (Lifter Hand Tools)

تگرگ کش‌ها از وسیله‌های پر کاربرد در زمینه صافکاری PDR هستند. این ابزار بیشتر برای بیرون کشیدن فرورفتگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و صافکار با کمک پدهای چسبی به اضافه تگرگ کش، این کار را انجام می‌دهند.

روش و مراحل استفاده از ابزارهای صافکاری PDR

روش انجام صافکاری PDR، فرآیند خاص و مستلزم آموزش دقیق است. با این حال اگر دوست دارید بدانید که روند این کار چطور انجام می‌شود؛ دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

۱. ارزیابی وضعیت

شناسایی فرورفتگی‌ها، ارزیابی اندازه و درجه آسیب وارد شده در این انجام می‌گیرد. صافکار در این مرحله تشخیص می‌دهد که آیا خودرو کاندید مناسبی برای  صافکاری PDR است یا نه.

۲. دسترسی به فرورفتگی

در بسیاری از موارد، تکنسین‌ها نیاز به دسترسی به سمت دیگر فرورفتگی دارند، که این مسئله به برداشتن پنل‌ها و سایر قسمت‌های بیرونی خودرو نیاز دارد.

۳. مشاهده فرورفتگی از نزدیک

برای به دست آوردن مختصات دقیق فرورفتگی و چگونه انجام فرایند، باید نگاه دقیق و کاملی از سطح آسیب دیده داشت.

۴. ماساژ فرورفتگی

در این مرحله، تکنسین با استفاده از ابزارهای خاصی که در اختیار دارد، به بخش پشتی فرورفتگی فشار وارد می‌کند و با «ماساژ» آن به سمت بیرون، آن را به حالت قبل بازگرداند.

مزایای صافکاری PDR

۱. مقرون به صرفه

صافکاری PDR نسبت به صافکاری به روش سنتی ارزان‌تر است؛ چون در آن نیازی به استفاده از بتونه و رنگ نیست. اگر بخواهید به روش سنتی عمل کنید، باید علاوه بر پرداخت هزینه صافکاری، دستمزد نقاش خودروی حرفه‌ای را هم پرداخت کنید تا رنگ خودرو به حالت قبل برگردد؛ این یعنی صرف هزینه بیشتر.

۲. صرفهجویی در زمان

برخلاف صافکاری به روش سنتی، ترمیم بدون رنگ تنها در چند ساعت تا حداکثر یک روز کامل با استفاده از ابزارهای ویژه طول می‌کشد.

اگر فرورفتگی خیلی بزرگ نیست حتی می‌توانید در تعمیرگاه منتظر بمانید تا کار تمام شود.

این در حالی است که روش سنتی به دلیل نیاز به سمباده، بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی، به زمان بیشتری نیاز دارد.

استفاده از صافکاری PDR، باعث حفظ رنگ خودرو می‌شود که همین مسئله به معنای عدم تغییر در قیمت خودرو برای فروش است.

 

۳. روشی غیرتهاجمی

این فرایند به نوعی غیر آسیب‌رسان است، به این معنی که فرورفتگی با دقت و با استفاده از ابزارهای خاصی که به‌هیچ‌وجه به هیچ بخشی از خودرو آسیب نمی‌زند، ترمیم می‌شود.

به‌این‌ترتیب صافکاری PDR هرگز به یکپارچگی خودروی شما آسیب نخواهد رسید و یکپارچگی بدنه آن حفظ خواهد شد.

عواملی مانند مدل و برند خودرو، میزان ضربه وارد شده و عمق آسیب دیدگی، قسمت آسیب دیده، ابزار مورد نیاز، نیاز یا عدم نیاز به خرید قطعه، میزان سختی کار و زمان مورد نیاز در تعیین هزینه صافکاری PDR تأثیرگذار هستند.

صافکاری PDR چقدر طول میکشد؟

فرآیند صافکاری PDR نسبت به روش سنتی آن، زمان کمتری می‌برد، اما هر خودرو بنا بر میزان آسیب وارد شده، شدت ضربه، اندازه و عمق فرورفتگی، زمان متفاوتی را برای ترمیم طلب می‌کند. به صورت کلی، ترمیم هر خودرو به روش صافکاری PDR از چند ساعت تا یک روز کامل زمان خواهد برد.

دکمه بازگشت به بالا