اقتصادیبرترین های کسب و کار

رانندگی با باک خالی بنزین چه مضراتی دارد؟

آیا باک را پر کنیم یا نکینم؟ این سوالی است که همیشه جواب های متفاوتی داشته است، خودروها از نظر حجم باک و میزان مصرف بنزین با یکدیگر متفاوت اند و بنابراین میزان بنزینی که باید وارد باک هر اتومبیل شود، نیز یکسان نیست. اما موضوعی که برای همه خودرو ها صدق می‌کند این است که نباید باک خودوری خود را پر کرد و این موضوع هیچ ربطی به مواردی که به آن اشاره کردیم ندارد. اما چرا نباید این کار را انجام داد؟ این مقاله دقیقا می خواهد با دلایل متعدد ثابت کند که چرا نباید باک بنزین را به طور کامل پر کرد. با ما همراه باشید. جهت آگاهی از کفی خودروبر همدان مجموعه خودرو محل روی لینک ضربه بزنید.

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، دلایل زیادی وجود دارد که به واسطه آن‌ها، نباید باک بنزین را کاملا پر کرد. برای آگاهی از قیمت کفی ماشین کلیک کنید. این دلایل به شرح زیر هستند:

انفجار باک بنزین

این مورد بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی است که در حین فرآیند بنزین زدن، بخار بنزین از باک خارج می‌شد که صدمات جبران ناپذیری برای محیط زیست داشت. همچنین ممکن بود بخار ناشی از بنزین که ماده‌ای فرار است باعث ایجاد انفجار در باک و خودرو گردد. اما خوشبختانه این موضوع در خودروهای تولید سال‌های پیش مرتفع شده و با اضافه شدن قطعه‌ای به نام فیلتر ، خروج بخار بنزین و ریسک انفجار باک، بسیار کاهش یافته است. جهت خرابی خودروی خود و حرکت نکردن آن با ماشین حمل خودرو تماس بگیرید.

آسیب‌دیدن سیستم کنیستر

در حال حاضر اکثر خودروها مجهز به فیلتر کنیستر هستند. این فیلتر با کربن پر می‌شود و به طور پیوسته بخار بنزین را رصد می‌کند تا بخار بنزین را به چرخه سوخت خودرو بازگردانده و آن را در فرایند احتراق بسوزاند. به این ترتیب از متصاعد شدن بخار بنزین به بیرون، جلوگیری به عمل خواهد آمد و ریسک آتش سوزی از بین می‌رود. زمانی که اصرار به پر شدن بیش از حد باک داریم در واقع صدمه به فیلتر کنیستر می‌زنیم. فیلتر مورد نظر نسبتا گران قیمت است و تعویض آن می‌تواند هزینه اضافی را برای ما به وجود آورد.

ریختن بنزین روی زمین

ممکن است با توجه به جدی نگرفتن اخطار نازل به قطع، حین بنزین زدن به خودرو، اصرار به زدن بنزین بیشتر کنیم که در این صورت امکان پاشیدن بنزین از باک به بیرون و روی زمین وجود خواهد داشت. این زمانی اتفاق می‌افتد که ما برای فرار از قطع کردن نازل، آن را کمی از باک بیرون می‌آوریم تا جریان بنزین را قطع نکند و به این شکل موجب پاشیدن بنزین روی زمین می‌شویم.

حالا با توجه به این که بنزین ماده‌ای به شدت فرار است، بخار آن روی هوا آتش می‌گیرد و به دلیل اکتان داخل بنزین به شدت ایجاد انفجار می‌کند. چنین چیزی باعث بروز خسارات جانی و مالی می‌گردد و می‌تواند زمینه آتش سوزی بزرگی فراهم آورد. این اتفاق می‌تواند مهم‌ترین علت آتش گرفتن خودرو در پمپ‌های بنزین باشد که با کمی دقت می‌توان از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

چگونه حرفه‌ای بنزین بزنیم؟

برای این‌که بتوانیم بهتر بنزین بزنیم روش‌هایی هستند که باید آنها را رعایت کرد.

۱. قبل از تخلیه کامل باک، بنزین بزنید

زمانی به پمپ بنزین بروید که هنوز باک بنزین خودروی شما تخلیه نشده است. بهترین زمان برای بنزین زدن موقعی است که باک اتومبیل شما نصفه یا در حالت یک‌سوم قرار دارد. دلیل این موضوع هم آن است که بنزین خیلی زود تبخیر می‌شود و هرچقدر باک خالی باشد، هوای گرم بیشتری در آن قرار دارد و بنزین درون باک زودتر تبخیر می‌شود.

۲. هنگام تخلیه بنزین درون مخزن جایگاه سوخت رسانی، بنزین نزنید

شاید شما هم سوخت‌گیری پمپ بنزین توسط تانکرهای حمل سوخت را دیده باشید. در این هنگام بنزین نزنید زیرا درون مخازن پمپ بنزین ذرات آلوده‌ای وجود دارند که ته‌نشین شده‌اند و به دلیل فشار بالای ورود بنزین به درون مخزن این آلودگی‌ها با کل حجم بنزین موجود ترکیب می‌شود. در صورت بنزین زدن در چنین شرایطی ذرات آلوده می‌توانند برای اتومبیل شما مشکل‌ساز شوند.

۳. در زمانی که هوا سرد یا خنک است، بنزین بزنید

در هنگام صبح یا در زمانی که هوا خنک‌تر است بنزین بزنید. بنزین در هوای خنک حالت منقبض و در شرایط گرم منبسط می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا بنزین در هوای گرم به بخار تبدیل شود و بنزینی که شما وارد باک اتومبیل خود می‌کنید، همراه با بخار زیادی باشد.

مطلب پیشنهادی:

هنگامی که نازل پمپ بنزین جریان بنزین را قطع کرد بنزین زدن را ادامه ندهید!

وقتی در پمپ بنزین در حال سوخت‌گیری خودرو هستید هنگامی که نازل پمپ جریان بنزین را به‌منزله پر شدن باک بنزین قطع کرد به بنزین زدن ادامه ندهید. معمولاً عده‌ای پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند؛ یا احساس می‌کنند که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود و با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن نازل تا دهانه باک بنزین این کار را تا پر شدن کامل باک و گاهاً سرریز شدن آن ادامه می‌دهند که کار کاملاً اشتباهی است.

پر کردن باک بنزین، باعث ورود بنزین به داخل کنیستر می‌شود و موجبات خرابی آن را فراهم می‌کند. ازطرفی پرکردن بیش از اندازه باک موجب ریختن بنزین روی زمین می‌شود و علاوه‌بر کثیف شدن و بوگرفتن لباس، ممکن است باعث به‌وجود آمدن خطرات مهمی مانند آتش‌سوزی و انفجار در جایگاه سوخت شود.

با توجه به موارد گفته شده پیشنهاد می‌کنیم هرگز سعی نکنید که باک بنزین خودروی خود را بیش از اندازه پر کنید زیرا همانطور که توضیح دادیم این کار ممکن است ایرادات و آسیب هایی را برای خودروی شمبه گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، خودرو یکی از بخش‌های جدانشدنی در زندگی انسان‌هاست و همچون سایر تولیدات بشر از شرایط و خصوصیات خاص خود بهره‌مند است. مانند بسیاری از موضوعات مختلف در جامعه نکات و باورهای غلط و عادت‌های اشتباهی در رابطه با شرایط نگهداری از خودرو وجود دارد که در ادامه خواهید خواند.

۱- گرم کردن خودرو با روشن بودن طولانی مدت درجا

یکی از عادت‌های غلطی که بین اکثر صاحبان خودرو رواج یافته روشن کردن خودرو در شروع روز و اجازه دادن برای درجا کار کردن خودرو به مدت چندین دقیقه برای گرم شدن موتور آن است.  این یک روش غلط برای گرم کردن موتور و اجزای خودرو است؛ چراکه با کار کردن درجای خودرو بیش از حدود یک دقیقه این امر به‌مرور موجب رقیق شدن روغن می‌شود و احتمال مخلوط شدن سوخت و روغن را بالا می‌برد. همچنین باعث افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود. بهترین راه برای گرم کردن خودرو پس از حدود یک دقیقه کارکردن درجا و حرکت با دنده یک یا دو حدود یک کیلومتر است.

۲- فشردن پدال کلاچ حین حرکت در مسیر

یکی از عادت‌های بد رانندگی رایج بین برخی رانندگان بازی با پدال کلاچ حین حرکت خودرو و اصطلاحا نیم‌کلاچ حرکت کردن است.  این امر باعث افزایش مصرف سوخت و آسیب رسیدن به صفحه و دیسک کلاچ خودرو و در نتیجه با بالا رفتن استهلاک صفحه کلاچ، این مجموعه سریع تر دچار فرسودگی می‌شود.

۳- نگه داشتن پدال گاز و کلاچ پشت چراغ قرمز

بیشتر افراد هنگام توقف پشت چراغ قرمز عادت به متوقف نگه داشتن خودرو با فشردن پدال‌های کلاچ و ترمز دارند. این امر به واسطه درگیر کردن صفحه کلاچ و همچنین لنت‌های ترمز موجب بالا رفتن استهلاک قطعات شده و باعث از بین رفتن سریع تر آنها می‌شود. هنگام توقف پشت چراغ قرمز بهتر است از ترمزدستی در خودروهای دنده‌ای و حالت پارک در خودروهای اتوماتیک استفاده کنیم.

۴- قرار دادن دست روی سر دنده هنگام حرکت خودرو و استفاده از آن به عنوان استراحتگاه دست

یکی دیگر از عادت‌های بد در رانندگی قرار دادن دست روی دسته دنده حین حرکت خودرو است که به نوعی از اهرم دنده به عنوان محل تکیه‌گاه دست استفاده می‌شود. این رویه در صورت ادامه‌دار بودن به دلیل فشار بر چرخ‌دنده‌ها به‌مرور موجب فرسودگی سریع تر قطعات گیربکس می‌شود.

۵- شتاب‌گیری و ترمزگیری ناگهانی

شروع حرکت پرشتاب و همچنین ترمزهای شدید و ناگهانی یکی از عادت های بد در رانندگی است که اگر مستمر باشد موجب بالا رفتن استهلاک مجموعه‌های انتقال قدرت، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و چرخ های خودرو می‌شود که می‌تواند هزینه‌های اضافی را به شما تحمیل کند.

۶- ترمز گرفتن روی سرعت‌گیر

یک عادت بد رانندگی در شهر که می‌تواند بسیار مخرب باشد، ترمز روی سرعت‌گیرها هنگامی‌ است که سرعت خودرو بالاست. این عمل می‌تواند فشار زیادی را به سیستم تعلیق خودرو، رینگ‌ها، لاستیک‌ها و اتاق و شاسی خودرو وارد کند که در صورت بالا بودن سرعت و وزن بالای خودرو می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به خودرو وارد کند. هنگام مشاهده سرعت‌گیرها بهتر است قبل از رسیدن به سرعت‌گیر ترمز کنیم و سرعت خودرو را قبل از سرعت‌گیر کاهش دهیم و هنگام عبور از روی سرعت‌گیر پای خود را از روی پدال ترمز برداریم.

۷- استفاده ممتد از ترمز در سراشیبی

هنگام پایین آمدن از سراشیبی و مسیرهای سرپایینی اگر در تمام مسیر از پدال ترمز برای کم کردن سرعت خودرو استفاده کنیم هم حرکت خطرناکی با داغ کردن لنت‌های ترمز و امکان از کار افتادن سیستم ترمز وجود دارد و هم باعث بالا رفتن شدید استهلاک ترمزها و دیسک ترمز در خودرو می‌شود. هنگام حرکت در سرپایینی بهتر است از دنده سنگین استفاده کنیم و در مواقع نیاز پدال ترمز را فشار دهیم.

۸- رانندگی با باک خالی

این روزها با بالا رفتن هزینه‌های نگهداری خودروها و با توجه به قیمت سوخت بیشتر رانندگان تا مرز تمام شدن بنزین خودرو رانندگی می‌کنند.  این موضوع یکی از عادت‌های بد رایج در استفاده از خودرو است؛  چراکه پایین بودن میزان سوخت در باک خودرو ممکن است با وارد شدن هوا به پمپ بنزین موجب سوختن پمپ بنزین خودرو شود و هزینه بالایی را به مالک خودرو تحمیل کند. توصیه می‌شود هنگام روشن شدن چراغ بنزین خودرو در سریع‌ترین زمان ممکن سوخت‌گیری کنید.

۹- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو

یک عادت قدیمی‌ و رایج بین رانندگان وجود دارد که البته بیشتر در میان رانندگان پر سن و سال‌تر بیشتر مشاهده می‌شود. این‌که برخی از افراد عادت به گاز دادن به خودرو قبل از خاموش کردن آن دارند. این کار قبلا در خودروهای با سیستم کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می‌شد. اما در خودروهای انژکتوری گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو باعث باقی‌ماندن مقداری سوخت مشتعل نشده در سیلندرها و انژکتور می‌شود که به مرور می‌تواند موجب خوردگی و خرابی سوزن‌های انژکتور و کارکرد بد موتور شود.

۱۰- خاموش کردن خودرو پس از مسافت‌های طولانی

خاموش کردن خودرو پس از طی مسافت‌های طولانی و درجا کارکردن آن برای مدتی، بیشتر در خودروهای دیزلی مرسوم است. این عمل در خودروهای بنزینی موجب بالا رفتن دمای خودرو و همچنین در درازمدت موجب فرسودگی در سیستم اگزوز خودرو می‌شود. در صورت بالا بودن دمای خودرو پس از خاموش شدن نیز فن‌های خودرو می‌توانند روشن شوند و موتور را خنک کنند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا