داروسازی در ترکیه چند سال است

ساختار تحصیل داروسازی در ترکیه

بورسیه تحصیلی دانشگاه های ترکیه: در کل تحصیل داروسازی در ترکیه یک دوره 5 ساله (نظری و عملی) بوده و شامل آموزش دروس زیر می باشد:

  • مبانی فناوری اطلاعات
  • شیمی تجزیه
  • شیمی آلی
  • تاریخچه و لغت نامه داروسازی
  • مبانی علوم دارویی
  • قوانین داروسازی
  • داروسازی و مبانی علوم پزشکی
  • مواد خام دارویی
  • شیمی دارو
  • تکنولوژی دارویی
  • بیوشیمی کلینیکی

علاوه بر رشته های مختلفی مثل داروشناسی، دیونتولوژی دارویی و اخلاقیات و سایر دانشجویان در ترکیه همچنین می توانند این رشته را در کورس های مختلفی مثل ایمنی غذایی و نیز تجزیه غذایی نیز دنبال کنند.

آزمون های YOS و SAT جهت تحصیل داروسازی در ترکیه

دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه: افرادی که تمایل به تحصیل در ترکیه را دارند احتمالا نام آزمون های YOS وSAT را شنیده اند. این 2 آزمون جهت تعیین سطح داوطلبان برای ورود به تمامی رشته های دانشگاهی در کشور ترکیه برگزار می شود. آزمون YOS به زبان ترکی می باشد و آزمون SAT به زبان انگلیسی. موارد امتحانی آزمونSAT به طور کلی شامل ریاضیات و انگلیسی و موارد امتحانی هوش، هندسه و ریاضی به زبان ترکی می باشد.

علاقه مندان به تحصیل در ترکیه در رشته داروسازی می بایست در این آزمون ها شرکت کرده (بسته به انتخاب افراد نیز می توانند در هر کدام از این آزمون ها شرکت نمایند) و در صورتی که نمره قبولی برای تحصیل در این رشته را کسب نمایند وارد دانشگاه شوند. منابع این 2 آزمون به هر 2 زبان انگلیسی و ترکی استانبولی موجود می باشد، منتهی مراتب تجربه نشان داده مطالعه بدون بهره مندی از دوره های آماده سازی برای این آزمون ها زمانبر است و در نهایت نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. لذا در سال های اخیر موسسات آموزشی در کشور ترکیه دوره های آماده سازی جهت شرکت در این آزمون ها را برگزار می کنند که از بهترین مدرسین این کشور جهت تدریس بهره برده اند.

دوره های آماده سازی پیش از ورود به دانشگاه به طور میانگین طی یک بازه 6 ماهه دانشجو را برای کسب نمره ای ایده آل در این آزمون ها آماده می سازند. لازم به ذکر است که آزمون YOS بین ماه های اردیبهشت تا تیر و نیز 4 بار در سال جهت تعیین سطح دانشجویان از سوی دانشگاه های این کشور برگزار می شود.

دانشگاه های داروسازی در ترکیه در سال 2023

به طور معمول جهت تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه در سال 2023، افراد باید یک دوره 4 ساله را در دانشگاه بگذرانند. در نهایت مدرکی که به فارغ التحصیلان ارائه میشود مدرک کارشناسی میباشد که در صورت تمایل، افراد می توانند برای مقطع فوق لیسانس در این رشته ادامه تحصیل دهند. دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در این رشته به هر دو شکل حضوری و آنلاین برگزار میشود و داوطلبان می توانند از سیستم آموزش از راه دور نیز بهره مند گردند.

تحصیل داروسازی در ترکیه یکی از برنامه های تحصیلی پرطرفدار محسوب میشود که بازار کار خوبی هم دارد. اگر شما نیز جزو متقاضیان تحصیل داروسازی هستید ولی درباره دانشگاه های داروسازی و رتبه و شرایط آنها اطلاعی ندارید، لیست زیر که شامل دانشکده های داروسازی یا به ترکی Eczaçilik fakϋltasi در ترکیه هستند میتواند راهنمای خوبی باشد:

نام دانشگاه رتبه در رنکینگ دانشگاه جهانی CWUR آدرس
دانشگاه آناتولی اسکی شهیر، خیابان 26470، کمپ یونوس میره
مرکز تحقیقات دارویی و گیاهان معطر و درمانی دانشگاه آناتولی اسکی شهیر، خیابان 26470
659 آنکارا، تاندوغان 0610
810 ازمیر، بورنووآ 35100
دانشگاه قاضی 826 آنکارا، اتیلر 06330
636 آنکارا، حاجیت تپه 06100
دانشگاه استانبول 644 استانبول 34452
984 استانبول، نیشان تاشی 80200، بویوک چیفتلیک، کوی شماره 6
1269 ارزروم 25170

بهترین و معتبرترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل داروسازی کدامند؟ برای پاسخ به این سوال بایستی به بررسی و مقایسه رتبه بندی های معتبر بین الملی پرداخت و سپس به یک جمع بندی کلی دست یافت. بر این اساس، در نمودار زیر می توان با بهترین دانشگاه های ترکیه برای تحصیل داروسازی بر اساس امتیاز رشته آنها آشنا شد:

هزینه تحصیل داروسازی در ترکیه

در میان سایر کشورها از این امتیاز برخوردارند که نه تنها از بهترین سیستم های آموزشی برخوردارند، بلکه هزینه تحصیل نیز در این کشور بسیار پایین است. می توان گفت یک دانشجو می تواند با سالیانه 500$ (دلار آمریکا) هزینه های تحصیل خود را در دانشگاه های دولتی این کشور بپردازد اما در صورتی که متقاضی جهت تحصیل داروسازی دانشگاه های خصوصی را انتخاب نماید ممکن است هزینه تحصیل او به 25000$ (دلار آمریکا) در سال نیز افزایش یابد. در نمودار زیر می توان با یک مقایسه به صورت شماتیک و تصویری، سطح شهریه های تحصیل داروسازی در ترکیه را بهتر تجزیه و تحلیل کرد:

در واقع اگر بخواهیم سطح شهریه تحصیلی دانشجویان رشته داروسازی در ترکیه را به صورت دانشگاه به دانشگاه تعریف کنیم بایستی به جدول زیر مراجعه کرد:

دانشگاه زبان تحصیلی شهریه سالانه به دلار (قبل از تخفیف) شهریه سالانه به دلار (بعد از تخفیف)
دانشگاه آلتینباش انگلیسی $15000 10000$
دانشگاه مدیپول استانبول انگلیسی $16500 11880$
دانشگاه مدیپول آنکارا انگلیسی $13000 9360$
دانشگاه استینیه انگلیسی $11880 11880$
دانشگاه یدی تپه انگلیسی $18500 $18500

اما بد نیست در اینجا کمی هم درباره نیز اطلاعاتی بیان شود. این هزینه ها در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی یا حتی در مقایسه با ایران نیز ارزان است. میانگین هزینه ماهیانه زندگی در جمهوری ترکیه حدود 150$ تا 400$ (دلار آمریکا) است و البته بخش کثیری از این مبالغ به سبک زندگی خود دانشجو و شهری که در آن مستقر است، بستگی دارد. توجه کنید که از بین انواع آیتم های هزینه ای در کشور ترکیه، بیشترین بودجه مالی هر دانشجو نه صرف اجاره منزل بلکه صرف خرید اقلام و اجناس مورد نیاز از بازار می شود که در این نمودار پایینی هم به این مهم اشاره شده است:

شرایط انتقال از ترکیه به سایر کشورها جهت تحصیل

یکی دیگر از دلایل علاقه مندی متقاضیان به تحصیل در ترکیه این است که می توانند در سال های بعد جهت ادامه تحصیل به کشورهای اروپایی حتی کانادا و آمریکا نیز مهاجرت تحصیلی کنند. دلیل این امر این است که معاهده ای بین برخی از کشورهای دنیا برقرار شده است که به واسطه آن این کشورها می توانند تبادل دانشجو انجام دهند. از جمله این کشورها می توان به آلمان ایتالیا و برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا اشاره کرد.

خوشبختانه ترکیه نیز عضو این معاهده بوده و دانشجویان می توانند پس از گذراندن بخشی از واحدهای درسی با داشتن دانش زبان و سایر مدارک مورد نیاز به کشورهای دیگر مهاجرت نمایند همچنین برخی از دانشگاه های ترکیه زیر نظر دانشگاه های کانادا سیستم آموزشی خود را برنامه ریزی کرده اند و این امکان برای دانشجویان فراهم است در صورت تمایل جهت ادامه تحصیل بعد از ترکیه به این کشور مهاجرت نمایند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش جهت تحصیل داروسازی در ترکیه

ابتدائا افراد باید در دوره های کالج شرکت کنند که برای آن به داشتن مدرک زبان نیازی نیست. پس از قبولی در آزمون ورودی (YOS یا SAT) اجازه خواهند داشت تا برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنند، در این مرحله مدارک خود از جمله کارنامه قبولی در آزمون را ارسال می کنند تا پذیرش دانشگاه را اخذ کنند. دانشگاه های ترکیه در سال 2023 مدارک متعددی از افراد درخواست می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • کارنامه قبولی
  • رزومه به زبان انگلیسی یا ترکی استانبولی
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده از جمله مدرک دیپلم تجربی یا ریاضی (دیپلم 12 ساله)
  • ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان
  • توصیه نامه اساتید و معلمین قبلی فرد
  • انگیزه نامه که باید حتما توسط خود دانشجو نگارش شود.

This browser does not support the video element

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

اگرچه ایرانیان برای حضور در ترکیه به عنوان توریست نیاز به اخذ ویزا ندارند، به منظور تحصیل باید ویزای تحصیلی ترکیه را اخذ نمایند. ترکیه در سال 2023 برای صدور ویزای تحصیلی سختگیری اعمال نمی کند با این حال دانستن شرایط و مدارک دقیق اهمیت زیادی دارد. مهم ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه مورد نیاز است عبارت هستند از:

مدارک توضیحات
پذیرش کالج یا دانشگاه پس از قطعیت ثبت نام نامه پذیرش برای فرد ایمیل می شود
کپی برابر اصل پاسپورت پاسپورت باید حداقل یکسال اعتبار داشته باشد
پرداخت شهریه دانشگاه پیش پرداخت شهریه حداقل یک ترم جلوتر
نامه تمکن مالی از سوی بانک برای اثبات حسابی به مبلغ 4000€ (یورو)
گواهی عدم سوءپیشینه کیفری ترجمه رسمی گواهی پلیس بعلاوه 10
رزرو هتل، خوابگاه یا اجاره منزل اثبات تهیه محلی برای اقامت فرد در ترکیه
دکمه بازگشت به بالا