اجزای اصلی سیستم هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان یک سیستم مبتنی بر سخت افزار و نرم افزارهای هوشمند می باشد که به کمک آنها می توان هوشمندانه از طریق سنسورهای مختلف، زمانبندی هفتگی و یا توسط خود کاربران کنترل و نظارت بر تجهیزات الکتریکی ساختمان مانند تهویه، سیستم گرمایش و سرمایش، روشنایی، اعلام حریق و دزدگیر را به سادگی انجام داد. در واقع باعث شده است تا افراد زیادی به داشتن خانه هوشمند روی بیاورند. شما برای هوشمند سازی خانه خود می‌توانید المان‌های زیادی را به آن اضافه کنید. اضافه کردن این المان‌ها کاملا اختیاری هستند که در برخی مواقع وجود این المان‌ها برای هوشمند سازی خانه ضروری هستند و به عنوان اجزای اصلی ساختمان هوشمند شناخته می‌شوند. تصاویر اجزای ساختمان هوشمند را در زیر می توانید ببینید.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان یا IBMS چیست؟ - خانه هوشمند کاسپین

مهم‌ترین اجزای اصلی ساختمان هوشمند

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم برخی از المان‌های خانه هوشمند برای برقراری ارتباط میان اجزای مختلف این ساختمان لازم و ضروری هستند. به طوری که شما بر اساس آن‌ها باید پیکربندی هوشمند سازی خانه خود را شروع کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین اجزای اصلی ساختمان هوشمند اشاره می‌کنیم.

  1. هاب مرکزی سیستم هوشمند سازی خانه
  2. پروتکل‌های ارتباطی خانه هوشمند
  3. ترموستات‌های هوشمند سازی خانه
  4. سیستم روشنایی هوشمند
  5. قفل‌های هوشمند
  6. سنسورهای هوشمند

هاب مرکزی سیستم هوشمند سازی خانه

هاب مرکزی یا سیستم کنترل کننده مرکزی قلب خانه هوشمند است که به عنوان پلی میان کاربر و قسمت‌های مختلف ساختمان عمل می‌کند. بدین طریق که دستورات لازم را از کاربر دریافت کرده و آن‌ها را به قسمت‌های مختلف خانه هوشمند ارسال می‌کند و این تجهیزات باید فرمان‌های دریافت شده را اجرا کنند.

هاب مرکزی برای این کار از پروتکل‌های ارائه شده توسط کاربر استفاده می‌کند و به وسیله آن می‌تواند ارتباط و هماهنگی میان اجزای مختلف خانه هوشمند را به وجود بیاورد.

پروتکل‌های ارتباطی خانه هوشمند

یکی دیگر از اجزای اصلی ساختمان هوشمند پروتکل‌های ارتباطی است. در این جا شما برای این که بتوانید در میان اجزای مختلف خانه هوشمند ارتباط برقرار کنید باید روشی را برای آن‌ها تعریف نمایید.

هر کدام از تجهیزات هوشمند سازی خانه یک پروتکل ارتباطی هستند که از یک روش استاندارد و قابل‌قبول برای برقراری ارتباط با تمام سیستم‌های خانه استفاده می‌کنند. در واقع تمام تجهیزاتی که در یک خانه هوشمند قرار دارند باید از این قوانین پیروی کنند تا بتوانند با یکدیگر در تماس باشند. در غیر این صورت آن‌ها نمی‌توانند با هم ارتباط مؤثر برقرار کنند.

ترموستات‌های هوشمند سازی خانه

یکی از اجزای اصلی ساختمان هوشمند ترموستات‌های هوشمند است که آن‌ها راندمان‌های انرژی را در خانه اندازه‌گیری کرده و آن را به سیستم مدیریت مرکزی ارائه می‌دهند. بعد از آن منتظر دریافت دستورات لازم هستند. این ترموستات‌ها در مدیریت انواع سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند مانند بخاری، کولر آبی، کولر گازی، اسپلیت و غیره مؤثر می‌باشند.

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند یکی از اجزای اصلی ساختمان هوشمند است که وظیفه را برعهده دارد. شما به کمک آن می‌توانید هر نوع لامپ و تجهیزات روشنایی را در داخل و خارج خانه مدیریت کنید. به طوری که به آن‌ها می‌توانید در هر لحظه و زمان فرمان‌های لازم را ارائه دهید. در صورتی که آن‌ها با سنسور های هوشمند به صورت همزمان مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند در کاهش هزینه‌های ساختمان مؤثر باشند.

قفل‌های هوشمند

یکی از شاخصه‌های اصلی خانه هوشمند این است که شما در آن از قفل‌های هوشمند سازی استفاده می‌کنید. این سیستم‌ها وظیفه دارند که امنیت خانه شما را تامین کنند و تا جایی که ممکن است کلیه رفت‌وآمد‌ها را به خانه شما مدیریت کنند. این بدان معنا است که شما بدون در نظر گرفتن موقعیتی که در آن قرار دارید می‌توانید بررسی کنید که خانه شما قفل یا باز است و دیگر لازم نیست هرگز نگران آن باشید.

سنسورهای هوشمند

یکی از اجزای اصلی ساختمان هوشمند سنسور های هوشمند هستند که می‌توانند در افزایش امنیت خانه شما مؤثر باشند. آن‌ها می‌توانند تمام اتفاقاتی که در خانه در حال رخ دادن هستند را مشاهده کرده و بر اساس آن‌ها دستورات لازم را ارائه دهند.

اجزای فرعی ساختمان هوشمند

در بالا به چند مورد از اجزای اصلی ساختمان هوشمند اشاره کردیم و متوجه شدید که در آن شما برای راه‌اندازی یک شبکه هوشمند سازی ساختمان  حداقل به چه اجزایی نیاز دارید. حال در ادامه به چند مورد از اجزای فرعی سیستم هوشمند سازی خانه اشاره می‌کنیم که شما می‌توانید آن‌ها را در بخش‌های مختلف استفاده کنید.

  1. پنل آبیاری خانه هوشمند
  2. تلویزیون‌های خانگی هوشمند
  3. سیستم پخش موسیقی هوشمند
  4. دوربین‌های داربسته امنیتی هوشمند
  5. سیستم پرده هوشمند
  6. سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

پنل آبیاری خانه هوشمند

اگر شما در خانه خود یک باغچه یا باغ بزرگ داشته باشید می‌توانید از پنل آبیاری هوشمند ایک خانه هوشمند از چه تجهیزاتی تشکیل شده است؟ در این مطلب اجزای خانه هوشمند را بررسی می‌کنیم.

اعم از خانه ، ویلا و آپارتمان ، ادارات ، هتل‌ها ، فضاهای عمومی ، دانشگاه‌ها و مدارس ، بیمارستان‌ها ، ورزشگاه‌ها ، مراکز تجاری ، رستوران‌ها و مغازه‌ها ، پارکینگ ها و مراکز صنعتی ، علاوه بر افزایش سطح رفاه و امنیت موجب کاهش مصرف انرژی و در نهایت کاهش هزینه زندگی می‌گردد.

دتکتور دود:

سنسورهای هشدار دهنده دود در صورت شناسایی هر دودی با فرستادن هشدار برای شما و یا اتصال به زنگ هشدار و آژیر داخل ساختمان، شما را از خطر آتش‌سوزی مطلع کرده و حتی با فرستادن پیغام مشخص می‌کنند که مشکل از کدام قسمت بوده و برای ترک خانه کدام خروجی مناسب است.

درب‌های اتوماتیک پارکینگ:

این درب‌ها یک آپشن لاکچری از اجزای خانه هوشمند بوده و می‌توانند با شناسایی خودرو شما در هنگام ورود به پارکینگ، به صورت اتوماتیک در را برای شما باز ‌کنند.

چراغ‌های هوشمند:

چراغ‌های هوشمند قابل برنامه‌ریزی هستند تا با سلیقه شما منطبق شوند. این چراغ‌های هوشمند می‌توانند براساس ساعت ورود و خروج شما از منزل و یا ساعات مختلف روز، میزان روشنایی خانه را به صورت خودکار تنظیم کنند. همچنین شما می‌توانید از راه دور و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه خود این چراغ‌ها را کنترل نمایید.

ترموستات هوشمند:

ترموستات هوشمند جزء اولین اجزای مورد نیاز خانه هوشمند می‌باشد. این ترموستات می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی، با گذشت زمان روش و الگوی روزانه شما برای دمای خانه را یاد گرفته و به صورت اتوماتیک خانه شما را پیش از ورود به منزل گرم کند.

لوازم خانگی هوشمند:

برای مثال یک یخچال هوشمند که به شما اطلاع می‌دهد چه موقع نیاز به خرید کردن دارید، یا یک دستگاه قهوه‌ساز هوشمند که یک فنجان کامل قهوه را برای اعضای خانواده آماده می‌کند. اما اجزای خانه هوشمند فقط محدود به آشپزخانه نیستند. مثلا روبات‌های نظافتچی هوشمند یا ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی هوشمند و…

اسپیکر بی‌سیم:

اسپیکرهای بی‌سیم به شما این امکان را می‌دهد تا موسیقی‌های مختلفی را در هر اتاق به طریقی که دوست دارید پخش کنید.

سیستم کنترل صدا و هاب هوشمند خانگی:

این امکان به شما داده می‌شود که خانه هوشمند خود را با دستیار صوتی کنترل کرده و همچنین به وسیله یک پنل لمسی که جایی قرار می‌گیرد که دسترسی به همه خانه وجود داشته باشد، مانیتورینگ کلیه سیستم‌ها را انجام دهید. همچنین می‌توانید ترکیبی از تقویم، ایمیل‌ها، پیام‌های شخصی و… را در یک مکان مرکزی نگه‌دارید.

سیستم‌های امنیت و نظارت:

شامل دزدگیر، دوربین‌های مداربسته و سنسورها و چشمی‌های مختلف می‌باشد. اگر از پروتکل‌هایی مانند KNX استفاده می‌کنید، نباید نگران امنیت خانه خود باشید. تجهیزات مختلف خانه هوشمند می‌توانند با یک پروتکل استاندارد به یکدیگر متصل شده و با شناسایی IPهای مختلف، دستگاه‌ها و پیام‌ها را ردیابی کرده و در صورت نیاز به شما اطلاع دهد.

مجموعه با اتکا به دانش فنی متخصصان خود و با بهره‌گیری از جدیدترین محصولات از بهترین برندهای جهان، در زمینه طراحی و اجرای بر بستر انواع پروتکل سیمی و بی‌سیم فعالیت می‌کند.

ستفاده کنید. این پنل آبیاری می‌تواند بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مکان‌ها را آبیاری نماید. حتی می‌تواند با کمک سنسور های رطوبت‌سنج میزان رطوبت موجود در خاک را به همراه دمای هوا به شما ارائه دهد.

تلویزیون‌های خانگی هوشمند

یکی دیگر از اجزای فرعی خانه هوشمند استفاده از تلویزیون‌ها و سینماهای خانگی است که در آن شما این تجهیزات هوشمند را به اینترنت وصل می‌کنید و از طریق آپ‌ها، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف می‌توانید آن‌ها را به راحتی خاموش و روشن نمایید و با یک ریموت، کنترل تمام تجهیزات صوتی و تصویری را در خانه در دست بگیرید. شما به کمک این سیستم هوشمند سازی خانه می‌توانید پخش فیلم را در قسمت‌های مختلف خانه انجام دهید و کیفیت تصاویر را نیز مدیریت نمایید.

سیستم پخش موسیقی هوشمند

دسترسی به رادیوهای اینترنتی، پخش موسیقی از هارد تحت شبکه و استفاده از سرویس‌های پخش موسیقی رایگان همگی را می‌توانید با نصب و اجرای سیستم پخش موسیقی هوشمند انجام دهید. به کمک این سیستم می‌توانید کنترل تمام تجهیزات پخش صوت هوشمند را در اختیار بگیرید و از این طریق بتوانید پخش موسیقی مورد علاقه خود به صورت مدرن انجام دهید.

دوربین‌های داربسته امنیتی هوشمند

شما با انتخاب یک سیستم دوربین مداربسته هوشمند می‌توانید یک سیستم امنیتی ـ نظارتی عالی داشته باشید. به این ترتیب با کمک آن‌ها دیگر نگران اموال خود نباشید؛ زیرا دوربین‌های مداربسته همه قسمت‌های خانه شما را در نظر داشته و بر همه امور منزل شما نظارت دارند.

به طوری که اگر هر گونه اتفاق مشکوکی مشاهده کردند به شما گزارش می‌دهند؛ بنابراین شما با راه‌اندازی سیستم مداربسته امنیتی هوشمند می‌توانید از ورود سارقین و حیوانات را به خانه خود جلوگیری کنید.

سیستم پرده هوشمند

پرده‌های هوشمند یکی از اجرای فرعی هوشمند سازی خانه هستند که بخش فوق‌العاده‌ای از فروش محصولات هوشمند سازی خانه را به خود اختصاص می‌دهند. آن‌ها می‌توانند در کاهش مصرف انرژی خانه مؤثر باشند و آن‌ها را برای تابش مستقیم نور خورشید به داخل خانه کنار زده و در ساعات دیگر به کمک سیستم مدیریت کنترل داخلی آن‌ها را بکشند.

شما می‌توانید پرده‌های هوشمند را برای تبادل گرمایی مدیریت کنید. به طوری که در فصول سرد سال در ساعات آفتاب‌گیر آن‌ها را بسته و گرما را به داخل خانه هدایت کنید و در ساعاتت دیگر روز نیز با باز کردن آن‌ها بتوانند مانع خروج گرما از اتاق شوید.

سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

یکی دیگر از اجزای فرعی هوشمند سازی خانه سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند است که را برعهده دارد. شما می‌توانید در خانه خود هر نوع سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند مانند فن‌کوئل، اسپیلیت، شومینه و سیستم‌های اجراشده از کف را کنترل کنید و در صورت لزوم آن‌ها را به صورت یکپارچه راه‌اندازی نمایید. استفاده از این سیستم برای ساختمان‌هایی که شما تنها در فصول خاص سال به آن‌ها مراجعه می‌کنید، بسیار خوب هستند؛ زیرا امکان کنترل از راه دور آن‌ها وجود دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا