آیا دراپ شیپینگ یک فرصت واقعی یا یک مد موقت است؟

اگر ده سال پیش به شخصی می‌گفتید که می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی پوشاک راه اندازی کنید، احتمالا با تعجب به شما خیره می‌شد و می‌گفت: «لباس را اینترنتی بفروشی؟ مگر می‌شود؟ اصلا مگر کسی اینترنتی لباس می‌خرد؟» اما اگر الان به همان شخص این حرف را بزنید، به احتمال زیاد خودش هم علاقه دارد که با شما شریک شود! این روزها خرید آنلاین پوشاک بسیار رایج شده و یکی از بازارهای محبوب افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار است. شما هم اگر فردی هستید که به صنعت مد و پوشاک علاقه دارید و قصد دارید کارآفرین شوید، بازار پوشاک یک انتخاب فوق‌العاده برایتان خواهد بود.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با دوره دراپ شیپینگ آشنا کنیم و راهکارهایی به شما بدهیم تا فروشگاهتان را به یک ماشین پول‌سازی تبدیل کنید؛ اما قبل از آن می‌خواهیم به یک سؤال مهم جواب بدهیم: آیا فروش پوشاک به‌صورت آنلاین جواب می‌دهد؟

آیا فروش آنلاین پوشاک جواب می‌دهد؟

این سؤال احتمالا اولین سؤالی است که در ذهن شماست. سؤال خوب و به‌جایی هم هست. برای پاسخ به این سؤال به چند مزیت فروش آنلاین لباس نسبت به فروش سنتی آن اشاره می‌کنیم:

  • راه‌اندازی سریع: اگر هدفتان راه‌اندازی کسب‌وکار سنتی فروش پوشاک باشد، همان اول کار زمان و پول بسیار زیادی برای راه‌اندازی فروشگاهتان نیاز دارید؛ اما در دنیای اینترنت، در مدت زمان خیلی کوتاهی می‌توانید یک فروشگاه جذاب برای خودتان طراحی کنید. مثلا با وبزی می‌توانید در کمتر از یک 15 دقیقه، فروشگاه آنلاین خودتان را افتتاح کنید!
  • هزینۀ کمتر: اجارۀ یک مغازه در منطقه‌ای متوسط در تهران، ماهانه حدود 7 میلیون تومان است. در حالی که هزینۀ راه‌اندازی و مدیریت یک فروشگاه آنلاین خیلی خیلی کمتر از این عدد است. برای اینکه از هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس مطلع شوید، صفحۀ را مطالعه کنید.
  • خرید راحت: مشتریان می‌توانند در هر زمانی که بخواهند و در هر مکانی که باشند از فروشگاه آنلاین شما خرید کنند؛ در حالی که اگر یک فروشگاه فیزیکی و سنتی داشته باشید، فقط در زمان و مکان خاصی می‌توانید محصولات خود را بفروشید.
  • بازاریابی یکپارچه (Omnichannel): وقتی که یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، برای بازاریابی می‌توانید به‌سراغ تکنیک بازاریابی یکپارچه بروید. استفاده از این تکنیک باعث می‌شود تا مشتریان تجربۀ خرید ثابت و یکپارچه‌ای از فروشگاه شما داشته باشند و اگر در زمان خرید محصول با مشکلی مواجه شدند، از طریق تلفن، ایمیل، چت آنلاین و رسانه‌های اجتماعی آن مشکل را با شما در میان بگذارند.

چگونه یک فروشگاه اینترنتی پوشاک راه اندازی کنیم؟

در این بخش می‌خواهیم مراحل لباس را به شما بگوییم. مطالعۀ این مراحل به شما کمک می‌کند تا یک فروشگاه پُرفروش و سودآور پوشاک برای خودتان داشته باشید؛ پس لطفا آن‌ها را دقیق بخوانید!

  1. بازار مشخصی را انتخاب کنید

به جای اینکه پوشاک زنانه و مردانه و بچگانه را با هم بفروشید، بهتر است بازار مشخص و محدودی از صنعت پوشاک را انتخاب کنید. برای انتخاب این بازار باید به اهداف کسب‌وکارتان وعلایق شخصی خود توجه کنید. همچنین لازم است:

  • منحصر‌به‌فرد باشید: این روزها تا دلتان بخواهد فروشگاه اینترنتی پوشاک وجود دارد و اگر قرار است که فروشگاه شما هم مثل بقیۀ فروشگاه‌ها باشد، دیده نمی‌شوید و به احتمال زیاد به اهداف خود نمی‌رسید.
  • به علاقۀ خود توجه کنید: بازار هدفی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. پیدا کردن علاقه هم اصلا کار سختی نیست! فقط کافی است به نوعِ لباس‌هایی که برای خودتان و اطرافیانتان می‌خرید و طرح‌‌هایی که دوست دارید روی لباس‌ها ببینید توجه کنید.
  • ارزش‌افزوده ایجاد کنید: از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید ارزش تازه‌ای برای مشتریان ایجاد کنید؟ برای خلق ارزش‌افزوده لازم است که حفره‌ها و نقاط ضعف بازار را پیدا کنید. بعد از آن هم ببینید که چگونه می‌توانید متفاوت عمل کنید و ارزش تازه‌ای در بازار ایجاد کنید.
  • بازاری را انتخاب کنید که سودآور باشد: از درآمدزابودن و سودآوربودن بازاری که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید. نکتۀ مهم این است که سودآوربودن کسب‌وکارتان تا حد زیادی به ارزش‌افزوده‌ای دارد که برای مشتریان خود ایجاد می‌کنید.
  1. طرح کسب و کارتان را مشخص کنید
  • یک خلاصۀ اجرایی دقیق از اهداف و ارزش‌های کسب‌وکار شما؛
  • شرح فعالیت شرکت مثل خطوط تولید، مخاطبان هدف و بازار رقابتی؛
  • تجزیه و تحلیل بازار شامل داده‌ها و آمارهای بازار، میانگین فروش، تعداد فروشندگان دیگر و نرخ رشد پیش‌بینی شده؛
  • یک تحلیل دقیق از رقبا؛
  • یک طرح بازاریابی شامل جزئیات فروش آنلاین و آفلاین و استراتژی‌های بازاریابی؛
  • پروژه‌های مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت.

بخش دیگر طرح کسب‌وکار فروشگاه آنلاین شما، انتخاب یک مدل کسب‌و‌کار است. مدل کسب‌وکار همان برنامه‌ای است که شما برای کسب درآمد دارید. در دنیای فروشگاه‌های آنلاین پوشاک، چهار مدل کسب‌وکار رایج وجود دارد: چاپ روی لباس، تولیدی پوشاک، فروش شراکتی پوشاک و دراپ‌ شیپینگ. در ادامه هرکدام را به‌طور مفصل توضیح می‌دهیم.

چاپ روی لباس

در این نوع از کسب‌وکارِ فروشگاه‌های آنلاین پوشاک، طرح دلخواه مشتری را روی لباس‌هایی مثل تیشرت یا هودی چاپ می‌کنید. در اینجا ممکن است طرح‌های خاصی را از قبل روی لباس‌ها چاپ کرده باشید و برای آن به‌دنبال مشتری بگردید یا اینکه فرد یا شرکت خاصی، طرح خود را (مثل لوگوی یک شرکت) به شما بدهد و از شما بخواهد که آن را روی لباس‌ چاپ کنید.

چاپ روی لباس برای افرادی که تجربۀ خرده‌فروشی در بازار آنلاین را دارند پیشنهاد جذاب و سودآوری خواهد بود. همچنین اگر اول راه هستید و بودجۀ محدودی دارید، این نوع از کسب‌وکار اینترنتی پیشنهاد مناسبی برای شروع کار شماست.

تولیدی پوشاک

تولیدی‌های پوشاک محصولات خودشان را به‌طور اختصاصی طراحی کرده و می‌فروشند. ممکن است برخی از این تولیدی‌ها تمامی لباس‌ها را در داخل کشور تولید کنند و برخی هم دوخت لباس‌ها را به کارخانه‌های خارج از کشور سفارش بدهند و فقط برای فروش وارد کشور کنند.

به‌طور کلی این مدلِ کسب‌وکار فرصت فوق‌العاده‌ای برای راه‌اندازی یک برند منحصربه‌فرد است؛ اما باید توجه کنید که این نوع از فروشگاه اینترنتی پوشاک به بودجۀ بیشتر و درک عمیق‌تری از اصول طراحی لباس نیاز دارد.

نمونه موفق: فروشگاه اینترنتی یکی از فروشگاه‌هایی است که در زمینه تولید و فروش روسری‌، شال، کیف زنانه، ست روسری و کیف و ست شال و کیف در حال فعالیت است. این فروشگاه با فروشگاه‌ساز وبزی طراحی شده و منبع الهام ارزشمندی برای راه‌اندازی یک تولیدی پوشاک است.

فروش شراکتی پوشاک

ممکن است خودتان نخواهید وارد پروسۀ تولید پوشاک شوید. ایرادی ندارد! باز هم می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی پوشاک داشته باشید و از آن درآمدهای فوق‌العاده کسب کنید. برای این کار می‌توانید با تولیدکنندگان معتبر پوشاک شریک شوید و محصولات آن‌ها را بفروشید.

یک راه جذاب دیگر این است که از تولیدکنندگان بخواهید پوشاکی منحصربه‌فرد برای فروشگاه شما طراحی و تولید کنند و فروش آن‌ها نیز فقط در انحصار شما باشد. با این کار به جای اینکه درگیر تولید محصول شوید، فقط روی مراحل فروش و بازاریابی تمرکز می‌کنید.

برای سرمایه‌گذاری در این مدل از کسب‌وکا، نیاز به یافتن یک شریک مطمئن و قدرتمند دارید. از طرفی باید توان پرداخت هزینه‌های برندسازی و بازاریابی را هم داشته باشید. به‌طور کلی این روش برای شما انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و می‌توانید با کمی آزمون و خطا، بازار هدف دقیقی را برای خودتان مشخص کنید و استراتژی‌های بازاریابی ارزشمندی طراحی کنید. درگاه پرداخت در شاپیفای کارت یک سرویس تجارت الکترونیک است که از آن به منظور جابجایی پول در مشاغل آنلاین و حتی آفلاین استفاده میشود.

دراپ شپینگ (dropshipping)

بدون‌شک دراپ شیپینگ ساده‌ترین مدل کسب‌و‌کار آنلاین است. وقتی که این مدل کسب‌وکار را انتخاب کنید، شما فقط به‌عنوان واسطه عمل می‌کنید و دیگر نیازی نیست که محصول را از پیش تولید یا خریداری کرده باشید. در این مدل وقتی که مشتری کالایی را سفارش می‌دهد، شما آن را به عمده‌فروش سفارش می‌دهید تا کالا را برای مشتری ارسال کند.

برای دراپ‌ شیپینگ هزینۀ بسیار کمی لازم است؛ چراکه نیاز به پرداخت هزینه‌هایی مثل اجارۀ انبار برای نگه‌داری کالاها یا خرید محصولات قبل از سفارش مشتریان نیست.

  1. یک فروشگاه ساز انتخاب کنید

اگر قرار است کسب‌وکار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید، باید یک برای فروشگاه خود در نظر بگیرید. خوشبختانه فروشگاه سازهای متنوعی وجود دارد، که کار را برای شما راحت می‌کند. اما قبل از انتخاب یک فروشگاه ساز، حتما باید به سؤالات زیر جواب بدهید:

  • چگونه می‌خواهم کسب‌و‌کارم را مدیریت کنم؟
  • آیا به پشتیبانی‌های پیچیده‌ای نیاز دارم یا یک فروشگاه ساز ساده نیازهای من را تأمین می‌کند؟
  • چقدر دانش فنی دارم؟ آیا می‌توانم کدنویسی وب‌سایتم را خودم انجام دهم؟
  • پلتفرمی که انتخاب می‌کنم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  • آیا پلتفرمی که انتخاب می‌کنم اجازه کارهایی مثل سئو یا ثبت دامنۀ سفارشی و گواهی‌ SSL را به من می‌دهد؟
  • چه‌قدر می‌توانم برای این فروشگاه ساز هزینه کنم؟

بعد از پاسخ به سؤال‌های بالا، لازم است شما را با انواع فروشگاه سازها، آشنا کنیم. برخی از فروشگاه ساز از همان اول یک فضای خالی برای طراحی فروشگاه در اختیارتان می‌گذارد. به این پلتفرم‌ها منبع باز (Open Source) می‌گویند. در پلتفرم‌های منبع باز کنترل کاملی روی کدهای فروشگاه خود دارید و می‌توانید به‌طور کامل صفحه‌های مختلف آن را طراحی کنید. برای استفاده از این پلتفرم‌های منبع باز باید با برنامه‌نویسی و زبان‌های آن آشنا باشید یا اینکه یک فرد مسلط به برنامه‌نویسی استخدام کنید تا تغییرات فنی فروشگاهتان را انجام دهد.

پیشنهاد وبزی: اگر برای انتخاب پلتفرم ابهام دارید، می‌خواهیم با یک پیشنهاد این ابهام را برطرف کنیم! وبزی به‌عنوان یک فروشگاه‌ساز، امکانات کامل فروشگاهی را در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

در واقع وبزی یک تکنولوژی جدید و پیشرفته برای طراحی فروشگاه اینترنتی است که با استفاده از ابزارهای پیشرفته به شما امکان ساخت یک فروشگاه منحصربه‌فرد و متناسب با سلیقۀ خودتان را به شما می‌دهد. برای طراحی فروشگاه با وبزی به استخدام طراح سایت یا یادگیری برنامه‌نویسی نیاز ندارید و در کمتر از یک ربع می‌توانید فروشگاه دلخواهتان را طراحی کنید. برای شروع کار کافیست به بروید و روی دکمۀ «رایگان شروع کنید» کلیک کنید.اگر تازه کار هستید معرفی 5 سایت برای دراپ شیپینگ خیلی می تواند شما را کمک کند

  1. یک دامنه ثبت کنید

دامنۀ فروشگاه شما همان آدرسی است کاربران با ورود آن در مرورگر خود، وارد وب‌سایت شما می‌شوند. مثلا دامنۀ وبزی، webzi.ir است.

نام دامنه‌ای که انتخاب می‌کنید باید با نام برندتان و همچنین اهداف و محصولات فروشگاه شما هماهنگ باشد. در واقع لازم است دامنه‌ای انتخاب کنید که هم ماهیت فروشگاهتان را معرفی کند و هم به‌خاطر سپردن آن راحت باشد. دامنه‌های کوتاه همیشه بهتر از دامنه‌های بلند با حروف تکراری هستند؛ پس تا می‌توانید به‌دنبال انتخاب یک دامنۀ ‌ساده و مرتبط باشید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام انتخاب نام دامنۀ فروشگاه خود به این نکات توجه کنید:

  • دامنه‌ای را ثبت کنید که املای ساده و روانی داشته باشد؛
  • وقتی که دامنۀ خود را ثبت کنید دیگر امکان تغییر آن را ندارید و قرار است که با این دامنه شناخته شوید. پس برای انتخاب یک نام مناسب وقت بگذارید؛
  • برای ثبت دامنه باید منحصربه‌فرد عمل کنید. در واقع باید مطمئن شوید نامی که انتخاب می‌کنید با هویت برند و ماهیت کسب‌وکار شما همخوانی دارد و مشتریان، شما را با رقبایتان اشتباه نمی‌گیرند.

 

دکمه بازگشت به بالا