از کجا سئو شروع کنم؟
چگونه سئو کار بشم؟
جالب است بدانید که برخی از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن رو به این شغل نیاوردهاند! برخی افراد به صورت کاملا تصادفی وارد این کار شدند و بعدها به کسب مهارتهای بیشتری پرداختند. همانطور که گفته شد، در دانشگاه رشتهای برای تخصص سئو وجود ندارد و کسب مهارت در این حوزه بستگی به علاقه و پیگیری شما دارد. با این حال، در ادامه قصد داریم نگاهی به مسیر شغلی سئوکاران بیندازیم و بررسی کنیم که برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو فروشگاه اینترنتی حرفهای چه مراحلی را باید طی کرد.
گام اول: آیا سئو و فعالیت در این حوزه مناسب من است؟
اولین گام برای اینکه وارد شغل سئو شوید این است که مطمئن شوید که واقعا به سئوکاری علاقمند هستید یا خیر؟! بدون شک هیچکس تمایل ندارد وقت خود را صرف کاری کند که هیچ علاقه یا استعدادی در آن ندارد. بنابراین اگر به طور کامل درمورد این شغل تحقیق کنید، میتوانید به روشنی به این نتیجه برسید که آیا برای این شغل مناسب هستید و یا آیا روحیه شما سازگار با شرایط شغلی سئو هست یا خیر؟!
گام دوم: درک مفاهیم و اصول مهم سئو
هر متخصص سئویی باید بداند که سرنوشت کارش تماما به شیوه کاری موتورهای جستجو بستگی دارد. به همین دلیل باید در مورد کرالرها یا همان رباتهای جستجوگر اطلاعات کافی کسب کنید. این رباتها در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما با کلیدواژهها قضاوت میکنند و چندین عامل کلیدی دیگر نیز باعث تصمیم آنها در مورد سایت شما میشود. موتورهای جستجو به منزله جعبه سیاههایی هستند که معمولا اطلاعات و اسرار خود را حفظ میکنند.
اما میتوان از عوامل شناخته شده برای بهینهسازی سایت استفاده کرد و وبسایت خود را در میان سایر رقبا برجستهتر کرد. برای اینکه بتوانید در حوزه سئو متخصص شوید، باید با اصول اولیه آن شروع کنید. در ابتدای راه باید به این درک برسید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با یکدیگر تعامل دارند و برای بهینه سازی محتوا به بهترین شکل ممکن چه اقداماتی میتوان انجام داد. به طور کلی یادگیری اصول اولیه سئو در سه مولفه زیر خلاصه میشود:
- انواع محتوایی که موردنیاز کاربران است. (در سئو همه چیز به قصد و هدف کاربر بستگی دارد.)
- درک دقیق از شیوه کار موتورهای جستجو
- یادگیری کار با ابزارها و روشهای موردنیاز برای بهینهسازی وبسایتها
زمانی که به طور کامل از زیربنای سئو و تمامی بایدها و نبایدهای آن مطلع شوید، قادر خواهید بود تمامی تکنیکها را بر روی وبسایت خود اعمال کنید.
گام سوم: ساخت یک وب سایت
هنگامی که کاملا از اصول سئو آگاه شدید، زمان بهرهگیری از دانش و مهارتتان فرا خواهد رسید. بیشتر افراد حرفهای این حوزه پیشنهاد میکنند که برای کسب تجربه، بهتر است دانش خود را بر روی وبسایت خودتان پیاده سازی کنید. به عبارتی دیگر، باید آزمون و خطا را بر روی سایت خود انجام دهید تا در این زمینه حرفهای شوید. بدین منظور لازم است تا HTML را بیاموزید، با تمامی تگها آشنا باشید و هر یک را آزمایش و آنالیز کنید. بنابراین بهتر است به سراغ موضوعی بروید که به آن علاقمند هستید تا تولید محتوا برای شما آسانتر باشد.
گام چهارم: یادگیری یک سیستم مدیریت محتوا مثل وردپرس
همانطور که میدانید امروزه یک سوم وبسایتهای موجود در دنیای وب با استفاده از ساخته شدهاند. بنابراین اگر میخواهید پاسخ سوال (چگونه سئو کار بشم؟) را بیابید، باید به خوبی با این سیستم آشنا باشید. البته خوب است بدانید که پرطرفدار بودن وردپرس تنها دلیلی نیست که به سراغ یادگیری آن بروید، بلکه این سایت ساز یکی از بهترین CMSهای موجود برای سئو نیز میباشد. وردپرس به دلیل تاثیری که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد سئو دارد، بسیار قابل توجه سئوکاران است؛ به همین دلیل یادگیری آن باید در برنامه کاری شما نیز قراربگیرد.
گام پنجم: یادگیری و کار با ابزار های آنالیز سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
سئوکاران از ابزارهای مختلفی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل عملکرد آنها استفاده میکنند. پایه و اصل سئو یادگیری کار با ابزارهای گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول است. در حقیقت این دو مورد برای انجام کارهای سئو بسیار اهمیت دارند. این دو ابزار دادههای مهمی در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید برای بهبود شرایط سایت از آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار پیوند خورده است.
گام ششم: مطالعه و یادگیری مداوم
شما به عنوان یک سئوکار باید بدانید که موتورهای جستجو هر روزه در حال تغییر هستند و هر روزه آپدیتهای جدیدی در آنها رخ میدهد. به همین علت باید به صورت روزانه اطلاعات لازم در مورد تغییرات آنها را به دست آورید تا همواره رتبه سایت خود را در وضعیت قابل قبول نگه دارید. آگاهی از آخرین الگوریتمهای گوگل این فرصت را در اختیار شما میگذارد که بتوانید بهترین تصمیمات را برای بهینهسازی وبسایتها بگیرید و در میان رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید!
گام هفتم: بررسی و تحلیل نتایج جستجو
در این مرحله باید بیشترین دقت خود را به کار بگیرید و نتایج جستجو را بررسی کنید. بدین منظور باید تحقیق کنید که نتایج جستجو:
- چه ساختاری دارند؟
- چه محتوایی به کاربر نشان میدهند؟
- چه وبسایتی بهترین محتوا را ارائه کرده است؟
شما باید همواره به این نکته توجه کنید که در زمان جستجو کلمات، نتایج چگونه تغییر میکنند. موتور جستجوی گوگل همیشه به دنبال این است که بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد. بنابراین باید نتایج جستجو را مداوم پیگیری و بررسی کنید.
ابزارهای یادگیری سئو
برای یادگیری سئو به ابزارهای کمکی نیاز دارید. آنها می توانند در وقت شما صرفه جویی کرده و دیدِ ارزشمندی در مورد وب سایت های خود و رقیب برایتان فراهم کنند. نیازی به گفتن نیست که یادگیری نحوه ی استفاده از این ابزار بخش بسیار مهمی از شروع آموزش سئو است. در زیر گروهی از معروف ترین ابزارهای SEO آمده است که توصیه می کنیم آنها را یاد بگیرید و استفاده کنید.
- Google Analytics: این ابزار داده های جمع آوری شده از وب سایت شما را ردیابی کرده و گزارشی به شما ارائه می دهد. برای یادگیری Google Analytics، نیاز به گذراندن دوره های آموزشی دارید.
- کنسول جستجوی Google – این سرویس با نام Google Webmaster Tools نیز شناخته می شود و به شما این امکان را می دهد تا وضعیت وب سایت خود را کنترل کنید.
- Bing Webmaster Tools – این سرویس وب دقیقاً مانند ابزارهای Webmaster Google است. فقط برای موتورهای جستجو بینگ و یاهو استفاده می شود.
- Pingdom Site Speed Tool – یک وب سایت سریع برای سئو و ایجاد تجربه ی کاربر مهم است. این ابزار زمان بارگیری وب سایت شما را نشان می دهد و در تعیین چگونگی افزایش سرعت وب سایت نیز کمک می کند.
- Screaming Frog – این ابزار وب سایت شما را جستجو کرده و عناصر اصلی سایت را تجزیه و تحلیل می نماید.
- Ahrefs Tool Suite –Ahrefs می تواند برای جستجوی کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل بک لینک، جستجوی محتوا، تجزیه و تحلیل رقبا و موارد دیگر استفاده شود.
- Whitespark Local Citation Finder – این ابزار یکی از مولفه های مهم استراتژی برای بهینه سازی موتور جستجو محلی است. برای آشنایی با این ابزار و اینکه چگونه می تواند به شما در مدیریت استناد کمک کند، راهنمای اصلی آن را بررسی کنید.
تجزیه و تحلیل و گزارش
قدرتِ سنجشِ موفقیتِ تلاش های شما در زمینه ی سئو بسیار مهم است. پیگیری و مدیریت داده های وب سایت شما می تواند از طریق Google Analytics و Google Search Console انجام شود. تعدادی از سیستم عامل های تجزیه و تحلیل دیگر نیز وجود دارد، اما این دو سرویس، پایه و اساس مکانی هستند که SEO Analytics از آنجا شروع می شود.
بهینه سازی نرخ تبدیل
یادگیری سئو از این جهت مفید است که بازدیدکنندگان را برای وب سایت شما به ارمغان می آورد، اما اگر نتوانید آن بازدید را به فروش، اشتراک ایمیل و غیره تبدیل کنید، فایده ای ندارد. این همان جایی است که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) وارد می شود. CRO فرایندی است که با استفاده از بازخورد کاربر، تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل، نرخ تبدیل در وب سایت شما را بهبود می بخشد.
اگر هدف وب سایت شما جلب بازدیدکنندگان برای پر کردن فرم تماس است، نرخ تبدیل برابر با تعداد افرادی که فرم را پر می کنند تقسیم بر کل بازدیدکننده وب سایت شما خواهد بود. راهنمای CRO در توضیح اصول آن بسیار موفق عمل می کند. این بخش نیز یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید در یادگیری سئو به آن توجه داشته باشید.
راهنمایی که در بالا خواندید بهترین نقطه برای شروع یادگیری سئو است. اگر از این روند کلی پیروی کنید طولی نمی کشد که به آن تسلط کامل پیدا می کنید. از آن جا که سئو یک موضوع بسیار داغ در طراحی سایت است، سایت ها، پادکست ها و و پولی زیادی برای آموزش آن وجود دارند که شما می توانید با یک جستجوی ساده آنها را پیدا کنید. با این حال پیشنهاد ما به شما این است که تحت نظارت یک آموزشگاه معتبر مانند آموزشگاه کندو سئو قرار بگیرید. در این صورت از درست بودن مسیر آموزشی و اطلاعاتی که دریافت می کنید مطمئن می شوید و وقت خود را برای آموزش های بی فایده هدر نمی دهید
از کجا سئو را یاد بگیریم؟
اما سوال اصلی؛ از کجا سئو را یاد بگیریم؟ 3 راه اصلی برای یادگیری سئو وجود دارد و یک مکمل یادگیری که روند متخصص شدن را تسریع می کند و در زیر هر یک را با راهنمای کامل توضیح داده ایم.
یادگیری سئو با دوره آموزشی
مدرسان و متخصصان زیادی امروز دوره های آموزشی سئو به فروش می رسانند اما تردید بین انتخاب دوره ها و آیا واقعا از این دوره ها می توان یاد گرفت یا فقط هزینه زیادی است!؟ موضوعی است که در اینجا حل می شود.
- بهتر است با دیدن دوره های رایگان شروع کنید.
من هم اعتقاد دارم که اگر هزینه آموزش پرداخته نشود، راندمان یادگیری واقعا پایین خواهد بود اما اینکه بدون شناخت و آشنایی با فضای کار یک شغل با خرید یک دوره وارد آن شویم هم انتخاب ایده آلی نیست. بهترین حالت این است که زمینه های یادگیری سئو را با یک دوره مقدماتی و رایگان بگذرانید که در مرحله بعد با علاقه نسبت به خرید دوره اقدام کنید. دوره خوبی برای شروع کنندگان است که در لینک مربوطه سئو سایت بصورت عملی و 7 قدم آموزش داده شده است.
البته که یک فرد نا آشنا را به متخصص سئو تبدیل نمی کند اما برای شروع عالی است.دوره vip همین مدرس برای ارتقاء سطح و یادگیری مرحله به مرحله و استراتژی هم خوب است که به پیشنهاد من بعد از دیدن دوره رایگان اگر با نحوه تدریس ایشان ارتباط گرفتید نسبت به خرید اقدام کنید. دوره های سئو مجموعه وبسیما، نیو سئو و مدیر وب هم از دوره های قابل احترام به زبان فارسی است.
یادگیری سئو با مطالعه منابع خارجی
منابع و سورس های قابل اعتمادی هم در دنیا وجود دارد که اگر به زبان انگلیسی مسلط باشید، می توانید با استفاده از آن ها سئو را بصورت رایگان آموزش ببینید. اولین پیشنهاد من مطالعه خود گوگل است که برای مطالعه آن نیاز به وی پی ان خواهید داشت. دومین پیشنهاد من هم سایت معتبر moz برای یادگیری سئو است که می توان گفت تقریبا قدیمی ترین ارائه کننده آموزش های سئو در دنیا به حساب می آید.
گذراندن دوره کارآموزی سئو یادگیری این مهارت
راه سوم برای یادگیری سئو سایت گذراندن دوره کارآموزی سئو است. اول اینکه اگر یک دوره کارآموزی در مجموعه ای معتبر و قوی بگذرانید، کم هزینه ترین و شاید پر بازده ترین روش برای یادگیری سئو است. اما مشکل اینجاست که دوره های کارآموزی گاها مدت زمان طولانی ادامه دار می شوند و روند یادگیری در آن ها کند است و از طرفی مسئول آموزش دادن به کارآموز ها هم باید فردی متخصص در علم سئو و یک مدرس دلسوز باشد.
در این حالت شما هم سئو را عملی یاد میگیرید و هم با فضای کار به خوبی آشنا می شوید، هم اینکه شرایط شاغل شدن بهتری در انتظار شما خواهد بود. پیشنهاد من این است که اگر نمیخواهید به هر دلیلی برای خرید دوره آموزشی اقدام کنید، مطالعه در سورس های خارجی را به همراه گذراندن دوره کارآموزی با هم داشته باشید. این کار در یک پروسه حدودا 1 ساله می تواند از شما یک متخصص کاردان و حرفه ای بسازد و یک سال واقعا ارزش این دستاورد بزرگ را دارد.