کیا سراتو چگونه ماشینی است؟
نقد و بررسی تخصصی خودرو کیا سراتو + مزایا و معایب
در این مقاله به نقد و بررسی سراتو می پردازیم در این مطلب همراه باشید به بررسی مزایا و معایب سراتو سایپا و وارداتی بپردازیم. سراتو یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار خودرو کشورمان است که از بدو ورود و تولید طرفداران زیادی دارد. خوشبختانه لوازم یدکی سراتو هم همیشه در دسترس و در فروشگاه ها موجود است.
سراتوی معروفی که در اکثر شهرهای ایران شاهد آن هستیم، نسل دوم کیا سراتو کره است که در کارخانه سایپا با دو حجم موتور متفاوت و دو حالت دستی و اتوماتیک مونتاژ می شود.
البته سراتو های وارداتی هم در جاده های کشور تردد می کنند و بازارشان به گرمی سراتو های سایپا نیست. سراتو که به خط تولید سایپا رفت تا جای مگان را پر کند، معلوم شد خودرویی با کیفیت است، سدانی که هم در شهر و هم در جاده می توان به آن اعتماد کرد.
حتما لنت ترمز سراتو را همیشه توسط مکانیک چک کنید، زیرا مهم ترین قسمت یک خودرو میباشد.
ظاهر ماشین و آپشن های خارج خودرو
ابتدا میرم سراغ ظاهر ماشین و آپشن های خارج خودرو:
ظاهر ماشین در بین رقبا و خودروهای دیگر واقعاً دلچسب و زیباست مخصوصاً از پشت و از بغل بسیار چشمنواز است. طراحی اسپرت و جوانپسند.
ازنظر بنده جلوی ماشین میتونست یکم بهتر از این هم باشه با کمی تغییرات در چراغهای جلو (مثلاً استفاده از دی لایت مات همانند النترا). در کل اگر بخوام به ظاهر این ماشین نمره بدم ۹ از ۱۰ نمرهای هست که بهش میدم.
شخص بنده ظاهر ماشین خیلی برام اهمیت داره و تو لیستی که در حال بررسی بودم قبل از خرید کمترین نمره رو به فلوئنس و سیویک دادم و بیشترین نمره رو سراتو و النترا. البته ظاهر ماشین یک چیز سلیقهای هست و ممکنه نظر خواننده با نظر من متفاوت باشه.
از امکانات بیرون از ماشین میتونم به سیستم خوشآمد گویی ماشین اشاره کنم که وقتی به نزدیکی خودرو میرسید آینههای بغل به همراه نور ال ای دی زیرش باز شده و همچنین داخل دستگیرههای خودرو بهوسیله لامپ ال ای دی روشن میشه که بدین وسیله به شما خیرمقدم عرض می کنه.
همچنین رینگ اسپرت ۱۷ اینچی و بال عقب، نور زنون جلو با قابلیت چرخش سر پیچ و دی لایت، مه شکن جلو و عقب، آینههای برقی تاشو.
داخل خودرو و امکانات رفاهی:
کنسول و داشبورد خودرو ازنظر من ساده و معمولیه و حس خاصی رو به آدم القا نمیکنه. گیج خودرو خوش رنگ و لعاب هست و نور داخلی ادوات و تجهیزات (نارنجی قرمز) بسیار خوشرنگ هست ازنظر من. (مثلاً تم رنگ النترا آبیه و ازنظر من دمده شده). روکش صندلی و روی گیج و فرمان و دستگیره درها از چرم مصنوعی مشکی و دوخت سفید هست که حس خوبی رو به آدم القا میکنه.
سیستم صوتی ازنظر من کاملاً راضی کنندست و حجم و تفکیک صدای خوبی داره. (دوستان سیستم باز رو مطمئناً راضی نمیکنه). البته صفحه نمایش سیستم صوتی ۴ اینچ هست و یکم کوچیکه. سیستمهایی با صفحه ۷ یا ۸ اینچی مجهز به سیستم عامل آندروید و رهیاب ماهواره هم در بازار موجود هست برای این خودرو که بنده شاید در آینده روی ماشین نصبش کنم.
ابزارهای کنترلی رو فرمان هم در جای مناسب قرار دارند و شما راحت میتونید به تلفن پاسخ بدید یا موسیقی رو عوض کنید و غیره… . بوق خودرو وسط فرمان هست و یکم سفت هست انگار و برای من که خودرو قبلی بوقش روی دسته راهنما بود یکم سخته عادت بهش.
دید عقب خودرو محدود هست، ولی دوربین دنده عقب و سنسورهای کمک پارک، این مشکل رو کاملاً برطرف میکنه. سیستم تهویه مطبوع دوگانه هم یک تفاهم بین منه گرمایی و همسر سرماییم به وجود آورده و هر دو از کنار هم بودن در هر شرایط آب و هوایی لذت میبریم (برخلاف خودرو قبلی که سر خاموش و روشن بودن کولر یا بخاری دعوامون میشد).
همچنین سیستم ضد بخار شیشه هم بهخوبی بخار شیشه رو از بین میبره، ولی یک مسئلهای که هست اینه که هنگام بخارگیری بهطور خودکار نوع گردش هوای خودرو از حالت گردش هوای داخل به گردش هوا از بیرون تغییر پیدا میکنه (برای اینکه هوای تازه وارد کابین خودرو بشه و سریعتر بخار گرفته بشه).
اما فرض کنید در حال سبقت از یک کامیون با دود فراوان هستید و سیستم ضد بخار فعال میشه… .. اوه اوه دود گازوییل هست که وارد کابین میشه و خفتون میکنه. این مسئله بسیار منو آزار میده چون این سیستم هر چند دقیقه یکبار گردش هوای بیرون رو فعال میکنه و دود و بوی نامطبوع بیرون داخل میاد. اگر امکان روشن و خاموش کردن گردش هوای داخل و خارج کابین بهصورت دستی بود عالی میشد.
صندلی راننده از نوع برقی ۱۰ حالته و با دو حافظه هست و با تنظیماتی که میشه انجام داد، نشستن خوبی رو میشه تجربه کرد. همچنین صندلی راننده مجهز به گرمکن و سردکن هست (بقیه صندلیها فقط گرمکن دارند). قبل از اینکه این خودرو رو بخرم با خودم میگفتم که گرمکن و سردکن چه آپشنیه دیگه؟! بکار نمیاد. بجاش یک آپشن کارآمدتر مثل رادار نقطه کور یا صندوق عقب هوشمند میگذاشتید روی ماشین.
اما وقتی ماشین رو در پاییز سرد تهران تحویل گرفتم و همچنین در طول پاییز و زمستان باهاش رانندگی کردم فهمیدم که گرمکن صندلی و فرمون واقعاً آپشن لازمیه برای مناطق سرد. بسیار لذتبخش هست وقتی از اون سرمای منفی چند درجه داخل خودرو میشینید و گرمکن صندلی و فرمان رو فعال میکنید و در عرض چند دقیقه وجودتون مملو از آرامش و گرما میشه.
فضای صندلیهای عقب هم مناسب هست ولی برای مسافرت و مسیر طولانی برای دو نفر. صندوق عقب هم کاملاً جادار و خوش سایز. برای ماشین کفپوش چرمی قالبی (سهبعدی) خریدم که بسیار به زیبایی داخل کابین افزود و با تودوزی ماشین هم ست شد. ولی خب تمیز کردنش یکم سخته و زود هم کثیفی رو نشون میده.
از دیگر امکاناتی که باید نام ببرم، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور، جای عینک دودی روی سقف، سانروف برقی دوحالته، آینهٔ عقب الکتروکرومیک، جای لیوان برای تمام سرنشینها (۴ عدد)، تنظیم ارتفاع نور جلو، تنظیم روشنایی گیج، کنترل صوتی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کول باکس، بالابر شیشه برقی اتوماتیک برای راننده و شاگرد و برقی معمولی برای سرنشینان عقب، قفل کودک، خروجی شارژر فندکی، ورودی AUX، سیستم بلوتوث، دماسنج، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب (خروجی هوا برای پای سرنشینان عقب هم تعبیه شده، از زیر صندلی راننده و شاگرد)، قابلیت تاشدن صندلیهای عقب و افزوده شدن به فضای صندوق عقب، کنسول وسط و جای دست راننده، دو حافظه برای صندلی راننده.
بحث شیرین مشخصات فنی:
موتور ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سیسی ۱۶۱ اسب بخاری با حدود ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور به همراه جعبهدندهٔ ۶ سرعتهٔ تیپ ترونیک، در کمال هماهنگی در کنار هم قرار گرفتهاند. هر چی از هماهنگیِ گیربکس و موتور بگم، کم گفتم. تعویض دندهها بسیار نرم و آرام بدون هیچگونه سروصدایی و تکانی. در هر سرعتی که باشید با فشار دادن پدال گاز معکوسی در اختیار شما هست. مثلاً در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت دنده معمولاً ۶ هست، کافی هست که شما پدال را تا ته فشار بدید ۳ عدد معکوس در کسری از ثانیه کشیده میشود و در دندهٔ ۳ و دور موتور ۵ هزار نعرهای از خودرو بر آمده و آدرنالین به خون شما تزریق میشود.
در حالت دنده اتوماتیک هم شما میتوانید با شیفتر پشت فرمان بهصورت دستی معکوس بدید یا دنده را افزایش بدید، هرچند خود گیربکس همیشه این عملیات را به نحو احسن بسته به رانندگی شما (چه با دور موتور بالا و چه پایین) انجام میدهد و معمولاً به دستی نیازی نیست مگر در جادههای سرازیری که نیروی جاذبه به سرعت ماشین میافزاید و گیربکس هم همین جوری دنده را افزایش میدهد.
راهحل این قضیه هم گذاشتن خودرو در حالت منوال و استفاده از دنده سنگین در سرازیری هست که نخواهیم هی از ترمز خودرو استفاده کنیم و ترمز موتور این وظیفه رو به عهده بگیره. صفر تا صدی هم که خودم اندازهگیری کردم عدد ۹ بود ولی امکان پایینتر از این زمان هم برای این خودرو وجود داره و من ویدئوهای دوستان دیگهٔ خودم که سراتو دارند رو دیدم که به عدد ۸ هم دست پیدا کردند.
سیستم فنربندی یکم ازنظر من خشک هست، البته نسبت به مدلهای قبلی سراتو بهبود چشمگیری پیدا کرده. البته مقایسهٔ من با نرمی اپتیما و هیوندای سوناتا وای اف هست، چون پشت هیچ کدوم از رقبای دیگهٔ سراتو ننشستم ولی نسبت به اپتیما و سوناتا که تست کردم یکم خشکتر هست.
توی دو سه موقعیت که لازم شده ترمز شدید بزنم از عملکرد ترمزها راضی بودم و واقعاً نجات داده منو ولی باز به نظرم ترمزها قویتر از این هم میتونست باشه. از دیگر امکانات فنی و ایمنی خودرو بخوام بگم سیستم عدم هرزگردی، سیستم کنترل تعادل خودرو، سیستم کمک راننده در سربالایی و سرازیری، ترمزهای ایبیاس، ۶ کیسه هوا، فرمون برقی سه حالته و تلسکوپی، کروز کنترل.
مصرف سوخت:
داخل شهر و رانندگی سرگاز مصرف ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
داخل شهر و رانندگی معمولی مصرف ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
داخل شهر و رانندگی پرگاز مصرف ۱۰ به بالا در ۱۰۰ کیلومتر
خارج از شهر، جاده به سمت جنوب و سرازیری مصرف ۵. ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
خارج از شهر، جاده به سمت شمال و سربالایی مصرف ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
خارج از شهر و جادهٔ کفی مصرف ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سوخت مورد استفاده: مخلوطی از بنزین سوپر و معمولی
هزینهٔ سرویس اولیه ماشین در کیلومتر ۵ هزار= ۱۶۵ هزار تومان (تعویض روغن و سایر بازدیدها)
سایر هزینهها تا کیلومتر ۹۰۰۰= صفر
محاسن: طراحی زیبا، دلنشین و اسپرتی، آپشن های مناسب، قدرت و شتاب مناسب
معایب: سیستم فنربندی نسبتاً خشک، عدم امکان ست کردن دائمی تهویه داخلی خودرو، به صدا افتادن قسمتهایی از سقف (اتصالات مربوط با آفتابگیر و جای عینک) بعد از ۴ ماه
تاریخچه شرکت کیا و خودرو سراتو
شرکت خودروسازی ملی کره با نام رسمی کیا موتورز از سال 1944 چیزی حدود 72 سال پیش تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. البته در حال حاضر شرکت کیا کاملا از دولت و نهاد های دولتی مستقر شده و به صورت کاملا خصوصی اداره می شود و با توجه به اینکه که 45 درصد از سهام این شرکت خوش آوازه متعلق به همتای خود یعنی شرکت هیوندای است به نوعی زیر مجموعه این برند معتبر جهانی می باشد.
نام شرکت کیا و حروف به کار رفته در آن هیچ ارتباطی به نام کشور کره ندارد و مخفف کلماتی که معنی آن برآمده از شرق می باشد است. گفتنی است این شرکت با تولید و عرضه 3.5 میلیون خودرو در هر سال بعد از برند معتبر هیوندای دومین خودروساز معتبر در کشور کره می باشد
خودرو مورد بحث یعنی سراتو به عنوان یکی از 10 خودرو پرفروش شرکت کیا می باشد. نسل نخست از این خودرو در سال 2003 تولید و روانه بازار شد که البته این خودرو در بازار ایران نیز حضور داشت و تولید و عرضه آن تا سال 2009 در تیپ های و انواع مختلف ادامه داشت.
موفقیت بزرگ برای این خودرو در نسل دوم اتفاق افتاد که با نام فورته در میان کشورهای مانند آمریکا فروخته شد. در اصل نسل اول کیا فورته و نسل دوم سراتو کاملا با هم برابر و مشابه هستند و همین طور نسل دوم فورته و نسل سوم کیا سراتو هم کاملا برابر بوده و از سال 2013 تا کنون توسط شرکت خودروسازی کیا تولید و عرضه می گردد. این خودرو فقط با شکل و فرم هاچ بک در میان کشور های اروپایی عرضه شده و نام آن سید Ceed)) می باشد. گفتنی است که نسخه ی جدید پلتفرم خودروهایی مانند النترا و هیوندای I30 با مدل های مختلف سراتو کاملا برابر و مشابه هستند.
نکته: اگر مشکلی در سیستم برق خودرو خود دارید ابتدا شمع سراتو را چک کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.
از حدود 1 سال پیش شرکت خودرو سازی سایپا نسل دوم خودرو سراتو را در ایران مونتاز و روانه بازار کرد که در آن مانده تنها پیشرانه استفاده شده برای این خودرو 1600 سی سی حجم داشت. اما بعد از گذشت مدتی پیشرانه 2 لیتری نیز برای این خودرو توسط سایپا ارائه شد هم اکنون خودرو سراتو آپشنال با موتور دو لیتری و امکانات رفاهی نسبتا کامل در بازار ایران فروخته می شود.
سراتو توسط کورت کال که یک طراح آلمانی است در سال 2006 و همچنین تحت نظارت پیتر شرایر معروف و نامی، مورد توجه مسئولین شرکت خودروسازی کیا قرار گرفت و تیپی جدید به نام کیا کوپ نیز عرضه و روزانه بازار می شد.
هم اکنون مدل کیا کوپ در بازار جهانی دیگر حضور ندارد و تولید آن متوقف شده است. هاچبک کیا سید به صورت انحصاری در بازار اروپا به فروش می رسد و کیا سراتو با بدنه سدان فقط و فقط در خط تولید شرکت سایپا حضور دارد. گفتنی است که این مدل از سراتو فقط در ایران و چین عرضه می شود. این در حالی است که در کشورهایی نظیر کره، مکزیک، اکوادور، قزاقستان، مالزی و روسیه نسل جدید از این خودرو یعنی کیا سراتو تولید عرضه می گردد.
طراحی خارجی و بدنه بیرونی سراتو
نمی توان این مسئله را کتمان کرد که خودروسازی کشور کره تا چند دهه گذشته در برابر بسیار از رقبای اروپایی و مطرح جهان حرفی برای گفتن نداشت و کاملا زیر سایه ی شرکت های بزرگ خودروسازی در ژاپن بود و این مسئله باعث می شد تا نسل دوم سراتو که در سال 2008 عرضه شد تا حدودی شباهت هایی به هوندا سیویک مدل 2007 داشته باشد. البت این شباهت و برابری به صورتی بسیار زیرکانه اعمال شده و به چراغ های جلو و فضای جلوپنجره این خودرو مربوط می شود.
در قسمت جلو این خودرو یک حالت نیم دایره ای دیده می شود که تمام لبه های کاپوت کیا سراتو را در بر گرفته است. این مسئله نه تنها باعث شده هماهنگی خوبی بین قطعات مختلفی مانند چراغ ها و جلو پنجره که در این قسمت قرار دارند به وجود بیاد، بلکه باعث مخفی شدن لبه ی کاپوت ماشین نیز شده است. چراغ های این خودرو کاملا حس اسپرتی را به بیننده انتقال می دهند چرا که به صورت مثلثی و باریک طراحی شده اند.
بین سایز چراغ ها و جلو پنجره تناسب خوبی ایجاد شده است و به وسیله خط کم عمقی بدنه زیر چراغ تقویت می شود. در جلو پنجره فضاهای خالی وجود دارد که به وسیله قطعات پلاستیکی و مشبک پوشیده و مخفی می شود و لوگوی شرکت کیا در مرکز قرار می گیرد.
امروز زبان طراحی محصولات به روز و مدرن شرکت کیا به این صورت که شاهد لبه ی باریک بالا و پایین جلو پنجره از جنس کروم هستیم که این امر از طراحی همین خودرو سراتو نشات گرفته است. طراحی سپر جلو در سراتو به شکل بسیار ساده ای می باشد و خطوط حجم دهنده در این سپر در حداقل خود می باشد .
علاوه بر خط زیر چراغ که قبل تر اشاره شد صرفا یک خط تقارن عمودی در مرکز سپهر دیده می شود و حتی در طراحی نزدیک چراغ تا مه شکن نوآوری خاصی دیده نمی شود. در سه قسمت خالی سپر هم مانند جلو پنجره از پلاستیک مشبک سیاه رنگ استفاده شده است. طراحی قسمت جلوی سراتو دارای زیبایی خوبی است که چشم هر بیننده را به خود جلب می کند اما چون خطوط حجم دهنده زیاد در این قسمت به کار نرفته است تا حدودی ساده و قدیمی به نظر می رسد.