تنها و مهم ترین عنصر کمپین های تبلیغاتی چیست؟
مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی به چه صورت است؟
همهی ما برای به ثمر نشاندن فعالیتهای بازاریابی خود به کمپینهای تبلیغاتی نیاز داریم. با این حال، آیا هر کمپینی میتواند مفید باشد؟ چگونه میتوان از هدر رفتن بودجه تبلیغات خود جلوگیری کرد؟ در این بخش برای عبور از این موانع به بررسی مراحل اجرای موثر کمپین تبلیغاتی میپردازیم. مراحل زیر را هنگام ایجاد و اجرای کمپین خود دنبال کنید تا بیشترین نفع را از آن ببرید:
از مهمترین مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی در اصفهان میتوان به عکاسی تبلیغاتی در اصفهان اشاره کرد.
۱. تعیین هدف
تعیین هدف، اولین و مهمترین مرحلهی اجرای کمپین تبلیغاتی به حساب میآید. از طرفی، سایر مراحل اجرای کمپین به این مرحله بستگی دارد. به همین دلیل ابتدا ببینید با تبلیغات به چه چیزی میتوانید دست پیدا کنید. رایجترین اهداف اجرای کمپینهای تبلیغاتی عبارتند از:
- تبدیل مشتریان راغب () به مشتری وفادار
- ایجاد و افزایش آگاهی از برند
- افزایش فروش یک محصول یا خدمت خاص
- افزایش تعداد مشتریان راغب (لید)
- بهبود روابط
- لانچ محصول یا خدمت جدید
در اولین مرحله شما باید تصمیم بگیرید که از کمپین خود چه چیزی میخواهید. تعیین هدف به شما در انتخاب مخاطب مناسب، پیام گیرا و اثربخش و همچنین طراحی جذاب کمک میکند.
۲. شناسایی مخاطبان هدف
قرار نیست که شما محصولات یا خدمات خود را به تمام مصرفکنندگان بفروشید. شما باید بدانید چه کسی به شما نیاز دارد و او را هدف بگیرید. شما میتوانید مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی زیر دستهبندی کنید:
- سن
- علایق
- سطح تحصیلات
- جنسیت
- سرگرمیها
- درآمد
- وضعیت تاهل
- جایگاه اجتماعی
ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک میکند تا پیام مناسبی برای آنها در نظر بگیرید. از آن گذشته، شما میدانید در کجا و به چه صورتی با آنها ارتباط برقرار کنید. شما باید هنگام مشخص کردن مخاطب هدف از فرضیههای شخصی دور بمانید. نظرسنجیها و ابزارهایی مانند به شما کمک میکنند تا اطلاعات دقیقتری از مشتریان خود به دست بیاورید.
۳. بخش بندی مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی
نمیتوان یکسانی را برای تمام کمپینهای تبلیغاتی در نظر گرفت. آیا میتوان تبلیغات یخچال و فریزر را به مخاطبی نشان داد که به دنبال خرید لباسشویی است؟ بیشک، خیر! از نتایج مرحلهٔ قبل استفاده کنید و مخاطبان خود را دستهبندی کنید. شناسایی نیازها و مشکلات یک دسته از افراد با ویژگیهای مشترک آسانتر است. از این رو، بخشبندی مخاطبان باعث میشود که شما پیامی مناسب برای هر کمپین تعریف کنید. هر چقدر پیام شما به نیاز هر دسته از مخاطبان نزدیکتر باشد، شما سریعتر به هدف خود میرسید.
۴. انجام تحقیق کلمات کلیدی
حال که میدانید چه کسانی را با کمپین تبلیغاتی خود هدف قرار میدهید، وقت آن است که چگونگی برقراری ارتباط با آنها را مشخص کنید. مخاطبان شما از چه عبارتهایی برای پیدا کردن راهکار برای نیاز و مشکل خود استفاده میکنند؟ به عبارت دیگر، شما باید بدانید مخاطب برای دستیابی به برند، محصول یا خدمت شما از چه عبارتی استفاده میکند. از نتایج تحقیق کلمات کلیدی برای نوشتن پیام اثربخش بهره ببرید. به عنوان مثال، صاحب فروشگاه لوازم خانگی میتواند در فصل زمستان کلمههای کلیدی «خرید بخاری ارزان» و «قیمت بخاری دیواری» را هدف بگیرد.
لازم به ذکر است که شما در کمپین تبلیغاتی خود در فیسبوک نمیتوانید عبارتهای کلیدی را هدف قرار دهید. در آنجا شما باید از نتایج مرحلهٔ سوم بهره ببرید. برای مثال، شما ممکن است کمپین خود را در فیسبوک برای دست یافتن به «مادران زیر ۳۵ سال در تهران» راهاندازی کنید.
۵. انتخاب رسانه
در این مرحله شما باید رسانهها و کانالهایی را انتخاب کنید که مخاطب هدفتان در آنها حضور دارد. شما میتوانید بسته به مخاطب هدفتان تبلیغات را آنلاین، آفلاین یا ترکیبی از این دو ارائه کنید. ترکیب تبلیغات آنلاین و آفلاین به شما کمک میکند تا بیشتر دیده شوید. با این حال، اجرای چنین کمپینهایی نسبت به سایر کمپینها بسیار گرانتر تمام میشوند. انتخاب رسانه مناسب برای رسیدن به هدف کمپین بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، در بخش انواع کمپینهای تبلیغاتی با جزئیات بیشتری درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.
۶. انتخاب پیام کمپین تبلیغاتی
برای اجرای موفق کمپین تبلیغاتی به یک پیام مناسب نیاز دارید. پیام تبلیغاتی شما باید واضح، مختصر، روان و منسجم باشد. از طرفی، پیام شما باید بهیادماندنی هم باشد تا مخاطب آن را به خاطر بسپارد. شاید نوشتن پیامی با این مشخصات پیشپاافتاده به نظر برسد. با این حال، زمان نوشتن پیام متوجه میشوید، نوشتن پیامی که کوتاه باشد، توجه مخاطب را جلب کند و او را خسته نکند چندان هم آسان نیست. نتایج مطالعههای مختلف به این موضوع اشاره کردهاند که بازه زمانی توجه افراد کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، با کوتاه کردن پیام شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطبتان خواهید داشت.
۷. انتخاب طرح
پیام متنی شما بدون عناصر بصری شانسی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، برای انتقال پیام کمپین تبلیغاتی به طرحی زیبا و جذاب نیاز دارید. برای طراحی تبلیغ خود ابتدا باید ببینید در کدام رسانه قرار است آن را منتشر کنید. به عنوان مثال، شما باید تصاویری ثابت برای خود طراحی کنید.
با این حال، آیا چنین تصویر ثابتی برای تبلیغات تلویزیونی بین دو نیمهٔ فوتبال شهرآورد مناسب است؟ شما باید از رنگها و المانهای مناسب در طرحهای خود استفاده کنید. برای رسیدن به یک طرح تاثیرگذار میتوانید آمار و ارقام کمپینهای رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. شما همچنین میتوانید از نتایج کمپینهای قبلی خود هم بهره ببرید.
۸. ارزیابی نتایج
اندازهگیری نتایج کمپین های تبلیغاتی به شما کمک میکند تا میزان اثربخشی آن را تعیین کنید. شما میتوانید از این نتایج برای بهبود کمپین فعلی و همچنین اجرای کمپینهای بهتر در آینده بهره ببرید. استفاده از نتایج کمپینهای آفلاین برای اصلاح آنها در زمان اجرا امکانپذیر نیست. با این حال، شما میتوانید کمپینهای آنلاین را با رصد کردن عملکرد آنها در لحظه بهبود ببخشید. نتایج کمپینهای تبلیغاتی خود را جمعآوری کنید تا بفهمید چه پیامی، چه طرحی و چه رسانهای بیشترین سود را برای شما رقم میزند. تجزیه و تحلیل این نتایج به شما اجازه میدهد تا نرخ بازگشت سرمایه کمپینهای بعدی را افزایش دهید.
انواع کمپین های تبلیغاتی کدامند؟
یکی از مهمترین تصمیمهایی که باید بگیرید این است که به چه نوع کمپینی نیاز دارید. همانطور که اشاره شد، شما باید پیام تبلیغاتی مناسب و طرحی جذاب برای کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید. با این حال، اگر کمپین خود را در کانالی که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارد اجرا نکنید، تلاشهایتان ثمری نخواهد داشت. در این بخش به بررسی مهمترین انواع کمپینهای تبلیغاتی رایج میپردازیم. شما میتوانید از آنها بر اساس نیاز خود و همچنین شناختی که از مخاطبتان دارید برای ایجاد کمپینتان استفاده کنید.
۱. شبکه های اجتماعی
شما میتوانید کمپین تبلیغاتی خود را در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، و توییتر اجرا کنید. شاید این سوال مطرح شود که از کدام شبکه اجتماعی باید استفاده کرد؟ پاسخ این سوال را مخاطب هدفتان مشخص میکند. در حقیقت، شما باید در کانالی کمپین خود را اجرا کنید که مخاطب هدفتان فعالیت میکند. اغلب کسب و کارها کمپینهای خود را در چند شبکه اجتماعی اجرا میکنند. شما هم میتوانید از این استراتژی برای دستیابی به مخاطب هدف بیشتر بهره ببرید. از ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکههای اجتماعی برای ارزیابی کمپین خود و همچنین بهبود آن استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید کمپین خود را پس از اجرا اصلاح کنید. نترسید! از آمار و ارقام به دست آمده برای رسیدن به هدفتان بهره ببرید.
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در ایران است. شما میتوانید برای اجرای کمپین خود با اینفلوئنسرهای اینستاگرام همکاری کنید. شواهد حاکی از این است که اگر پیام شما از طرف آنها منتقل شود، تاثیرگذاری بیشتری دارد.
۲. ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ به شما کمک میکند تا مشتریان راغب بیشتری جذب و آنها را تبدیل کنید. برای اجرای این کمپینها به طور معمول از لیستهای آماده استفاده میشود. افراد حاضر در این لیستها با ارائه ایمیلشان به شما، علاقه خود را به محصولات و خدماتتان نشان دادهاند. ایمیل ابزاری فوقالعاده برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی به شمار میآید. از این رو، با ایمیل مارکتینگ میتوانید نرخ بازگشت مشتری را هم افزایش دهید.
۳. بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یکی دیگر از انواع کمپینهای تبلیغاتی به حساب میآید. شما در این روش با تولید محتوای سئوشده، مرتبط و منحصربهفرد سعی میکنید رتبه خوبی در صفحه نتایج موتورهای جستوجو به دست بیاورید. شما باید برای به دست آوردن بیشترین ترافیک ارگانیک مطالبی مرتبط با هدف مخاطب هدفتان ارائه کنید. برای بهینه کردن کمپین بازاریابی محتوایتان به سراغ نتایج تحقیق کلمات کلیدی خود بروید.
۴. گوگل ادز
یک پلتفرم تبلیغاتی به حساب میآید که به کسب و کارها اجازه میدهد تا تبلیغات خود را در صفحه نتایج جستوجوی گوگل نمایش دهند. علاوه بر این، با کمک این پلتفرم تبلیغاتی میتوانید کمپینهای خود را در جیمیل و یوتیوب هم اجرا کنید. نمایش تبلیغ به عنوان اولین نتیجهٔ جستوجو یکی از مزایای کمپین تبلیغاتی گوگل ادز به حساب میآید.
به عبارت دیگر، شما با کمک این پلتفرم میتوانید بالاتر از رتبهٔ یک قرار بگیرید. در واقع با انجام تحقیق کلمات کلیدی به هدف و نیت کاربر پی ببرید. از این رو، شما میتوانید کمپینهایی ایجاد کنید که نیاز مخاطب هدفتان را برآورده کنید. هر چقدر تبلیغ شما به هدف کاربر نزدیکتر باشد، شانس بیشتری برای به دست آوردن جایگاههای بالاتر خواهید داشت.
۵. تبلیغات چاپی
شاید شما بخواهید کمپین تبلیغاتی خود را به صورت آفلاین اجرا کنید. تبلیغات چاپی یکی از روشهای قدیمی دستیابی به مشتریان است. از مهمترین کانالهای تبلیغات چاپی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بنر
- بیلبورد
- بروشور
- تراکت
- روزنامه و مجله
- پوستر
- تابلوی تبلیغاتی
شما میتوانید از تبلیغات چاپی در کنار کمپینهای آنلاین خود بهره ببرید. به عنوان مثال، فروشگاههای بزرگ آنلاین همچنان از بیلبوردها برای دستیابی به مشتریان استفاده میکنند. با این حال، بهتر است قبل از هر چیزی بودجهٔ تبلیغات خود را مشخص کنید. سپس با توجه به هدفتان تصمیم بگیرید که از آنها کنار هم بهره ببرید یا خیر.
آشکار کردن محصول و خدمات: پوشش اطلاعاتی
فرض کنید که خدمات یا محصولاتی عالی دارید که کسی اطلاعی از آنها ندارد. در این حالت چه کاری انجام میدهید؟ احتمالا اطلاعیههایی مینویسید و در روزنامهها، مجلات، شبکههای تلویزیونی و رادیویی تبلیغ میکنید. چه کارهای دیگری انجام میدهید؟ شاید از تبلیغات اینترنتی استفاده کنید، وبلاگی راهاندازی کنید، پادکست ضبط کنید، وبینار برگزار کنید و از بهینهسازی برای موتورهای جستجو (برای افزایش بازدیدکنندگان سایت و مخاطبان خود) استفاده کنید. به علاوه میتوانید در رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و سایر رسانههای اجتماعی نیز حضور داشته باشید و دنبالکنندگانی برای خود جمعآوری کنید. با انجام این کارها برند شما مطرح میشود و به شهرت میرسد.
با فرض در دسترس بودن منابع لازم (نیروی انسانی، تخصص و بودجه) ممکن است که برای رساندن پیام خود، تنها از تعدادی از این تاکتیکهای بازاریابی استفاده کنید. ممکن است که از رادیو و تلویزیون استفاده کنید و به سراغ فیسبوک یا توییتر نروید، یا از تبلیغات اینترنتی استفاده کنید و بهینهسازی برای موتورهای جستجو (SEO) را از قلم بیندازید.
حتی اگر از چند مورد از این ابزارهای بازاریابی استفاده کنید، چگونه میخواهید آنها را طوری با هم تلفیق کنید که به درستی با هم کار کنند و اثربخشی کمپین تبلیغاتی شما را افزایش دهند؟ چگونه میخواهید از میان این تاکتیکهای گوناگون، پیام خود را به مخاطبانتان برسانید؟ استراتژی بازاریابی بلندمدت شما چیست؟ کدام تاکتیکها برای مخاطبان هدف شما، بیشترین کارایی را دارند؟
آیا بهینهسازی عملکرد وبسایت، بخشی از اقدامات لازم برای کمپین تبلیغاتی شما به شمار میرود؟
در اواخر دههی ۱۹۹۰، وبسایتها منبع اصلی اطلاعات برای مشتریان بودند. ولی امروزه، مصرفکنندگان از طریق یوتیوب، فیسبوک، توییتر، اپلیکیشنهای تلفن همراه، گفتگوهای آنلاین و غیره، با برندها تعامل دارند. بهینهسازی عملکرد وبسایت (WPO) مرزی است که هنر و علم را در تلاش برای دیده شدن در دنیای مجازی، به هم پیوند میدهد. WPO گام بعدی در روند تکاملیِ بهینهسازی برای موتورهای جستجو است که دیگر برای داشتن پوشش مؤثر در فضای دیجیتال امروز، کافی نیست.
رویکرد شما باید بر مبنای سئو و گسترش برند در سایر حوزههای آنلاین (یعنی جایی که در آن مشتری به دنبال شما میگردد) استوار شده باشد. اگر جایگاهسازی برند خود را با استفاده از تاکتیکهای دیجیتالی (تبلیغات از طریق جستجو (search advertising)، رسانههای اجتماعی، مدیریت شهرت (reputation management)، بازاریابی محتوا (content marketing) و روابط عمومی) انجام دهید، جایگاه سازمان خود را به صورتی تثبیت خواهید کرد که به مردم امکان میدهد تا در هر زمان و مکانی که در حال جستجو هستند، شما را بیابند. WPO برای هر کاری که به صورت آنلاین انجام میدهید، اثری فزاینده ایجاد میکند.
حتما نتایج به دست آمده را بسنجید
چرا بسیاری از تلاشهای بازاریابی با شکست مواجه میشوند؟ مسلما دلیل آن این نیست که تابلوی تبلیغاتی یا آگهی تلویزیونی ساخته شده، به اندازهی کافی خلاقانه نیست یا وبسایت شما گیرایی کافی را ندارد. بلکه بسیاری از تلاشها به این دلیل با شکست میشوند که فاقدِ تفکری ساختارمند در مورد اهداف واقعی کمپین تبلیغاتی و مجموعهای از معیارهای سنجش عینی و بیطرفانه، برای شناسایی موفقیت یا شکست هستند.
با اجرای هر تاکتیک، باید چارچوبی تحلیلی را برای ارزیابی تلاشهای بازاریابی خود، ایجاد کنید. اهداف کسبوکار باید به اهداف کمپین تبلیغاتی ترجمه شوند و معیارهای سنجش دارای اهمیت، شناسایی شوند و اهدافی قابل سنجش، برای اندازهگیری اثربخشی کلی کمپین تبلیغاتی تعیین شود. با اندازهگیری و سنجش دقیق و درست تلاشهای بازاریابی، به سرعت متوجه میشوید که آیا کمپین تبلیغاتی شما موفق و مؤثر بوده است یا خیر.
توجه به اشخاص: تقاضا و جذب مخاطب هدفمند
ممکن است که بهترین کمپینهای بازاریابی (کمپینهایی که شامل ترکیبی از تکنیکهای رسانهای سنتی و جدید هستند)، تنها تفاوت اندکی برای کسبوکار شما ایجاد کنند. شما باید به اشخاص توجه کنید و این کار، نیازمند بینش است. از اطلاعات مربوط به مشتریان فعلی خود برای ایجاد پروفایلهای مشتریان بالقوهی خود (که احتمال زیادی وجود دارد که از محصولات یا خدمات شما خرید کنند) استفاده کنید.
آیا بیش از۲۰ درصد مشتریان شما، در محدودهی افرادی با درآمد پایین قرار میگیرند؟ آیا چالش کسبوکاری مشترکی داشتهاند که باعث خرید آنها از شما شده است؟ آیا فرآیند تصمیمگیری، شامل کاربران و افراد تأثیرگذار است، یا تماسهایی از بخشهای گوناگون؟ بهترین روش بیشبینی رفتارهای آینده، توجه به رفتارهای گذشته و تحلیل رفتار مشتریان فعلی شماست.
از این طریق میتوانید بفهمید که آنها به چه دلیلی شما را انتخاب کردهاند و اینگونه اطلاعات زیادی را در مورد علایق و نیازهای بهترین مشتریان بالقوهی خود و رویکرد مؤثر برای جذب آنها، به دست میآورید. این رویکرد میتواند شامل ایمیل، بازاریابی مستقیم، خبرنامه یا اطلاعاتی در مورد رویدادها باشد، ولی احتمالا همهی این موارد را شامل نمیشود. مانند روشهای ارسال پیام (messaging) و پیشنهاد محصول (offer)، در اینجا نیز تجزیهوتحلیل کمک میکند تا تعیین کنیم که کدام کانال بازاریابی به شکلی مؤثرتر، موجب جذب مشتری هدف بالقوهی شما میشود.
پس از تجزیهوتحلیل برای شناسایی و جذب مؤثر مشتری هدف بالقوه، اطمینان یابید که تیم فروش شما از آمادگی لازم برخوردار است. هرگز به آنها نگویید چگونه کارشان را انجام دهند و در عوض، انجام آن را برای آنها سادهتر کنید. آنها را به متن فروش (sales script)، برنامههای ارتباط با مشتری یا دستورالعملهایی در مورد استفاده از ترفیعها یا پیشنهادات ویژه، مجهز کنید. دانشی که از مشتریان فعلی خود دارید، کاتالیزوری برای تبدیلِ بازدیدکنندگان وبسایت و تبلیغات به خریدارات بالقوه به شمار میرود.
اجازه بدهید اتوماسیون بازاریابی (marketing automation) کارها را انجام دهد.
در بازار امروز، تغییری عمده در فرآیند فروش ایجاد شده است. امروزه مشتریان به بخشی از معادله تبدیل شدهاند (با جستجو برای اطلاعات محصول، پیش از تصمیمگیری در مورد خرید). گوگل این پدیده را با عنوان «لحظهی صفر حقیقت» (ZMOT) توصیف میکند که در آن، بازاریابی و اطلاعات مورد نیاز برای مشتری با یکدیگر تلاقی میکنند.
اکنون شرکتها باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا وقتی مصرفکنندگان به لحظهی صفر حقیقت خود میرسند، با اطلاعرسانی به آنها کمک کنند و آنها را به سمت خرید هدایت کنند. اتوماسیونِ lead nurturing (آماده و متقاعد کردن مشتری بالقوه برای تبدیل شدن به مشتری بالفعل) نیازمند ربتهبندی یا امتیازدهی بر اساس معیارهای خاص (lead scoring)، محتوای ارزشمند و پیامرسانی پویاست و همهی اینها بر اساس رفتار و شخصیت مشتری هدایت میشوند.
رویکردی ارزشمند برای lead nurturing و ایجاد ارتباط با آنها، توسعهی چارچوب ارتباطیِ بازاریابی رابطهمند (relationship marketing) است که شامل ۳ مؤلفهی اصلی میشود:
- تقسیمبندی مشتری (Customer segmentation) به شناسایی و پالایش مجموعهی بزرگ مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی شما کمک میکند. پس از تقسیمبندی مشتری میتوانید با استفاده از مجموعهی دادهها، اطلاعات جمعیتشناختی، اطلاعات مربوط به وضعیت اجتماعی، سبک زندگی و خواستههای مصرفکنندگان (psychographics) و دادههای سازمانی متعدد و گوناگون موجود، آنها را به گروههای کوچکتر و شخصیتر دستهبندی کنید.
- استراتژی پیامرسانی (messaging strategy) نشان میدهد که یک پیام چگونه بر مشتریان بالقوه تأثیر میگذارد. این مؤلفه، تعداد دفعات و فواصلِ میان صحبت کردن با این گروهها را نیز مشخص میکند.
- کانالهای ارسال پیام مؤثرترین تاکتیکها را برای ارسال پیامهای شخصیشدهی ما به گروههای مشتریان، نشان میدهند.
این چارچوب، فرآیندی تکرارشونده است که شامل آزمایش، تحلیل و بهینهسازی مداوم تمام این مؤلفههاست. یافتهها و بینشها مجددا در مؤلفههای اصلی این چارچوب درنظرگرفته میشوند تا تلاشهای بازاریابی موفقتری ایجاد نمایند.