انواع مختلف آینه های ماشین
در مقاله ی پیش رو ما به پرسش چند سوال از یک متخصص در صنعت شیشه و نصب دوربین دنده عقب اتومبیل پرداختیم، سوال هایی که معمولا در ذهن کاربران عزیزمان بود و پس از آن به توضیحات تکمیلی، از شیشه پرداختیم تا شما همراهان عزیز را به طور کامل با مفهوم شیشه خودرو و نحوه تعویض دوربین دنده عقب اتومبیل آشنا کرده باشیم.
تکنولوژی شیشه جلویی خودرو چه تفاوتهایی با شیشههای کنار و عقبی دارد ؟
شیشه جلوی خودروهای امروزی از نوع شیشههای لمینیت است. در این شیشهها یک فیلم پلاستیکی به نام P.V.B وجود دارد که به وسیله دو لایه شیشه در طرفین احاطه شده است، اما شیشههای جانبی و عقب که معمولا با نام (Toughened) شناخته میشوند، پس از شکلدهی و برشکاریهای لازم تا دمای ۷۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد، داغ و بعدش، به سرعت سرد میشوند. این عمل موجب استحکام سطحی شیشه میشود.
چرا حالا شیشه لمینیت :
این شیشه ها به نسبت، شیشههای معمولی از ایمنی بسیار بیشتری بهره می برند، چرا که شیشه های معمولی، در اثرشکست به قطعات درشت و برنده خرد شده که میتوانند منجر به خسارات جانی و مالی فراوانی برای فرد حادثه دیده شود. لازم به ذکر است که شیشههای سکوریت در مقایسه با شیشههای معمولی وضعیت بهتری دارند. این شیشهها در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد میشوند که هیچ گونه خطر جانی ندارند، اما خوب باز هم شیشه های سکوریت هم فرو میریزد.برای همین هم دانشمندان…
دانشمندان به جهت برطرف شدن این ایراد تلاش و تحقیقات خود را انجام دادند :
لذا دانشمندان به جهت برطرف شدن این ایراد تلاش و تحقیقات خود را انجام دادند تا با ساخت شیشه های لمینیت این مشکل را حل کردند. در فرایند لمینیت میان دو یا چند لایه شیشه، میان لایههای پلیمری قرار گرفته و کل مجموعه تحت فشار وحرارت به صورت دائمی یکپارچه میگردند. مهمترین مشخصه شیشههای لمینیت الگوی شکست آنهاست. شیشه ام وی ام در اثرضربه میشکنند اما تکههای شکسته به میان لایه چسبیده و شیشه یکپارچگی خود را حفظ مینماید.
این شیشهها از نظر ایمنی چه تفاوتهایی با هم دارند ؟
در شیشههای جلو لایه P.V.B هنگام وارد شدن یک نیروی خارجی، خرده شیشهها را در جای خود نگه میدارد و از پراکنده شدن آنها و ایجاد جراحت برای سرنشینان خودرو یا پرتاب شدن سرنشینان به خارج جلوگیری میکند. از خواص دیگر آن میتوان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا، جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا ۹۵ درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترکخوردگی، اشاره کرد. شیشههای جانبی و عقب نیز با توجه به استحکام ایجاد شده در آنها، هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبههای تیز و برنده تبدیل میشوند که به سرنشینان آسیب نمیزند. لازم به توضیح است در شیشههای عقبی نیز گاهی از لایه P.V.B برای افزایش ایمنی استفاده میشود.
یک سری خط مشکی بر روی شیشه های عقب است، فلسفه استفاده از آن ها این است که:
خطهای شیشههای عقب، نقش گرمکن دارند و از یخزدگی شیشه جلوگیری میکنند. همچنین موجب از بین بردن آب و تمیزشوندگی بهتر و رفع شبنم و گردوغبار میشوند.
قسمت بالایی بعضی، شیشهها رنگی شدهاند. این رنگ به جهت جلوگیری از آسی به راننده است:
به منظور جلوگیری از تابیدن نور آفتاب به صورت و چشم راننده خودروی مورد نظر بخش بالای P.V.B شیشههای جلوی خودرو را رنگی میکنند. واین کار منجر به پیشگیری از آسیب به چشمان رانندگان می شود.
این کار در شب هم مشکلی را ایجاد نخواهد کرد:
رنگ کردن قسمت بالایی شیشه جلو به هیچ عنوان، مشکلی در دید راننده هنگام رانندگی در شب ایجاد نمیکند.
استفاده از شیشه های رفلکس در خودرو و مزیت استفاده از آن چیست؟
شیشههای رفلکس برای تمام اتومبیلها اعم از سواری عادی، رالی و تشریفات سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد، چرا که دارای مزایایی همچون، افزایش جلوه و زیبایی خودرو، جلوگیری از ورود نورهای خیرهکننده خورشید در روز و نور خودروهای مقابل در شب است. این شیشهها در موارد خاص از دیده شدن داخل خودرو به دلایل امنیتی جلوگیری میکنند.
یک مسئله ی فنی درباره ی شیشه های دودی، و اینکه افرادی به انجام این کار می پردازند مراقب بحث ایمنی باشند :
دوستان اگر، دودی کردن شیشه با پوششهای مدرن انجام پذیرد بی شک، ضرری ندارد اما معمولا، در پوششهای مدرن به علت بهکارگیری گونههای جاذب اشعه فرابنفش در ساختار شیشه خودرو، از ورود این اشعه مضر که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی است، جلوگیری به عمل می آید، لذا، قطعات داخلی خودرو از رنگپریدگی و ترکخوردگی مصون میمانند. اما از نظر ایمنی به دلیل کاهش دید راننده نسبت به طرفین و همچنین کاهش قدرت تصمیمگیری در موارد خاص انجام این کار مورد تایید نیست و توصیه نمیشود.
طبیعی است، که برای خرید و تعویض یک شیشه یک سری نکات را باید بدانیم :
توجه فرمایید که، در هنگام خرید شیشه، ضمن در نظر گرفتن شکل و ابعاد هندسی باید ضریب ایمنی و سلامت شیشه (توجه به نشان استاندارد) را رعایت و دقت کرد شیشه دارای دانههای مزاحم دید (حباب)، برآمدگی و خطوط روی سطوح داخلی و خارجی نباشد. خوب حالا پس از اتمام پرسش ها به بیان تعریف ها و کلیات می پردازیم.
انواع شیشه خودرو :
توجه فرمایید که، شیشه خودرو انواع گوناگونی دارد، و همان گونه که ما شاهد خودروهای مختلف در کلاس های مختلف هستیم، در شیشه خودرو هم، انواع و سایز های مختلف وجود دارد، که این تغییر در شیشه خودرو ایجاد تفاوت کرده، تفاوت هایی که در امر طراحی هم متفاوت هستند، لذا در این قسمت از مقاله، اول خودرو به شما از این تفاوت ها می گوید به طوری که این تفاوت را در ۴ گروه زیر دسته بندی کردیم.
۱– شیشه اتومبیل(شیشه خودرو) با لایه P.V.B
۲– شیشه های جانبی اتومبیل
۳– شیشه اتومبیل دودی
۴– شیشه اتومبیل المنت دار
حالا وقتش رسیده که هر چهار مورد را، به طور کلی برای شما توضیح دهیم :
۱- شیشه اتومبیل(شیشه خودرو) با لایه P.V.B :
در تکمیل باید از ایمنی در شیشه جلو بگیم که :
شیشه جلوی خودرو در ابتدا از جنس شیشه تنها ساخته میشد که بسیار خطرناک و آسیب رسان بود. بعدها استفاده از شیشه ایمنی (سکوریت) و نصب شیشه در قاب با استفاده از لاستیک و چسب نئوپرن رواج یافت ، در سال ۱۹۱۹ هنری فورد مشکل خطر اشیای پرنده را با تکنولوژی جدید فرانسوی یعنی شیشه لمینیت حل کرد، بین سالهای ۱۹۱۹ و ۱۹۲۹ فورد دستور داد که از شیشههای چند لایه در تمام وسایل نقلیه شرکت فورد استفاده شود.
۲- شیشه های جانبی اتومبیل :
شیشه های عقب و جانبی اتومبیل با وجود استحکام بالا معمولا لایه ی P.V.B ندارند. با این حال اگر در اثر نیرو یا ضربه ی شدید آسیب ببینند به تکه های ریزی تبدیل می شوند که برندگی ندارد.مانند ظروف نشکن! این طراحی باعث می شود که در حوادثی که منجر به شکسته شدن شیشه اتومبیل می شود سرنشینان آسیب نبینند.
۳- شیشه اتومبیل دودی :
شیشه های دودی معمولا برای اتومبیل های مدرن استفاده می شود. تفاوت اصلی این شیشه ها با شیشه های بی رنگ در جذب اشعه ی فرابنفش است. خوب احتمالا این سوال الان تو ذهنتان ایجاد شده که اصلا، چرا داخل خودرو باید از اشعه ی فرابنفش مصون بماند؟ خوب باید در جواب این پرسش بگم که این اشعه به علت انرژی زیاد موجب آسیب دیدن قطعات داخل خودرو و حتی ترک خوردگی و رنگ پریدگی قسمت های داخلی خودرو می شود. با جلوگیری از تابش آن به داخل می توان طول عمر بخش های داخلی را زیاد تر کرد.
۴- شیشه اتومبیل المنت دار :
امروزه تقریبا تمامی شیشه های عقب خودرو ها این خط های سیاه رنگ موازی را دارند. این خط هایی که شما مشاهده می کنید در واقع المنت هایی هستند که به هنگام روشن بودن سیستم الکترونیکی خودرو جریان برق را در شیشه برقرار می کنند و با گرمای ایجاد شده قطرات برف و باران یا حتی بخار را از روی شیشه پاک می کند. به این ترتیب دید عقب راننده میسر شده و از خطرات احتمالی جلوگیری می شود.
چرا از بخاری برای شیشه ی عقب استفاده نشده است ؟
به علت فاصله ی زیاد شیشه ی جلو از بخاری زمان و انرژی زیادی لازم است تا به وسیله ی گرمای بخاری شیشه ی عقب را گرم کنیم, در مواقعی هوا به اندازه ای سرد نیست که به بخاری نیاز باشد, پس بهترین کار استفاده از شیشه های المنت دار است.لازم به ذکر است که، به این المنت ها شیشه گرمکن نیز گفته می شود.
ترمیم ترک در شیشه با کمک لیزر قابل انجام است، پس به خاطر یک ترک شیشه را عوض نکنید :
شیشههای جلو و عقب خودرو بر اثر برخورد اشیا و یا در تصادفات شکسته یا آسیب میبیند، لذا به این علت که دارای، قیمتهای بالاتر نسبت به شیشههای بغل هستند، بی شک ترمیم آن در برابر تعویضش اگر ممکن باشد، عقلانی تر است، و خوشبختانه با پیشرفت علم این امر یعنی ترمیم ترک ها میسر گردیده است، ترمیمی که به صورت لیزری انجام می پذیرد، که البته لازم به ذکر است که، قیمت بالایی دارد و در حدود یک تا دو سوم قیمت شیشه خودرو را دارد.
لازم به ذکر است که شیشههای اصلی خودرو از قیمتهای بالاتر برخوردار هستند، و البته در بازار هم کمیاب هستند، این در حالی است که قیمت شیشههای چینی و ایرانی که در بازار در دسترستر هستند مشابه یکدیگر بوده و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند که البته در این میان خرید شیشههای ایرانی توسط فروشندگان توصیه میشود.
شیشه خودرو، در هنگام آتش سوزی:
متاسفانه شیشه خودرو با وجود محاسن زیاد، تنها دارای یک عیب نسبتاً بزرگ هست و آن هم در حادثههایی نظیر آتش سوزی است که در صورتی که دربهای خودرو باز نشوند، خروج سرنشینان از خودرو با مشکل مواجه خواهد شد، موردی که وقایع دلخراشی را به وجود آورده است، که البته این امر مانند آنچه، در اتوبوس ها به کار رفته؛ یعنی استفاده از چکشهای مخصوص برای شکستن شیشه قابل رفع شدن است.