اقتصادی

رشد قیمت میلگرد و تیرآهن در 5 ماه اول 1401 نسبت به مدت مشابه پارسال

یکی از بهترین راه ها برای بررسی شرایط بازار و پیش بینی قیمت ها، مقایسه آنها با دوره های مشابه در سال قبل است. به عنوان مثال هر ساله شاهد تقاضا در بازار آهن آلات هستیم و قیمت میلگرد و تیرآهن با تغییر فصل تغییر می کند. از طریق این مقایسه می توان دید مطلوبی نسبت به شرایط صنایع مرتبط مانند ساختمان و خودروسازی و روند قیمت بازار مسکن و خودرو به دست آورد. در ادامه به بررسی تغییرات قیمت میلگرد و میلگرد دو بازیگر صنعت فولاد طی پنج ماهه اول سال 1401 و 1400 می پردازیم.

چه عواملی اساساً قیمت میلگرد و تیرآهن را در سال 1401 تغییر داد؟

عوامل متعددی از جمله عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی، نرخ ارز و نرخ تورم از مهمترین عوامل هستند. قیمت نهایی بخش فولادی تصمیم بگیرید در طول پنج ماهه اول سال 1401، این عوامل به عنوان اهرمی عمل کردند و به آنها اجازه دادند نسبت به سال گذشته تفاوت ایجاد کنند. قیمت میلگرد و وظیفه تغییرات در بازار در ادامه تاثیر این پارامترها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

عرضه و تقاضا

تولید و عرضه محصولات فولادی در چهار ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد افزایش داشته است. طبق آمار دقیق سایت، حجم میلگرد و تیرآهن تولید در سال 1401 بالغ بر 3463000 تن بوده که نسبت به سال 1400 416000 تن بیشتر بوده است. این می تواند بزرگ باشد ثبات قیمت در بازار کمک.

تقاضا در هر دو بازار داخلی و بین المللی قابل بررسی است. بازار داخلی همواره تحت تاثیر توان مالی مردم برای بازسازی و ساخت و ساز است. بودجه سالانه دولت برای پروژه های عمرانی در کشور قرارداد. از سوی دیگر، سبد صادراتی به دلیل تقاضای بالا از سوی بازارهای خارج از کشور مانند کره، تایلند، گرجستان و عراق سنگین می شود. که فروش ارزان روسیه برای فرار از فشار تحریم های آمریکا و اروپا در چند ماه گذشته. کاهش حجم صادرات ایران بوده است

تورم

تورم در پنج ماه گذشته بیشتر در گروه مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات نوسان داشته است. بنابراین وضعیت اقتصادی نسبت به سال گذشته بهتر نشده است. افزایش تورم همواره توانسته است به عنوان اهرمی برای افزایش قیمت ها در بازار سخت افزار عمل کند.

قیمت نیم دلار

در پنج ماهه اول سال 1401 دلار به 31000 تن رسید. ما توانسته ایم اثربخشی این افزایش نرخ را در بازارهای مختلف مشاهده کنیم، از جمله: بازار فولاد همچنین ببینید. با این حال، این احساس زیاد دوام نیاورد و دوباره به زیر 29000 تن رسید. این نوسانات می تواند اثر خود را در بازار آهن نیز به جای بگذارد. با این حال، آنها هیچ تغییر قابل توجهی ایجاد نکردند.

وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور

شما نمی توانید بر عوامل زیر تأثیر بگذارید: وضعیت اقتصادی، اوضاع سیاسی و روابط تجاری کشور با سایر کشورهای جهان قیمت مقاطع فولادی نادیده گرفته می شود. تحریم‌های ایران بر صنعت فولاد و کندی پیشرفت برجام نمونه‌های شاخصی هستند. به همین دلیل هرگونه اخبار مرتبط با برجام و تصمیمات هر یک از طرفین ممکن است باعث ایجاد فراز و نشیب در بازار فولاد شود.

مقایسه تغییرات قیمت میلگرد طی 5 ماهه اول 1400 و 1401

پنج ماه اول سال 1400 شاهد تغییراتی در دولت و برخی گرایش های سیاسی بود. از سوی دیگر با ورود به ماه های گرم تقاضا برای مقاطع فولادی افزایش یافت. این تغییرات هستند قیمت میلگرد بازپرداخت همچنین برندهای دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. بدین ترتیب، تا پایان مرداد 1400، قیمت 43.4 درصد افزایش یافت.

در 5 ماه گذشته بازار میلگرد، رکود بی سابقه کاهش صادرات تجربه شده می تواند منجر به محبوس شدن بخش قابل توجهی از محصولات فولادی در داخل مرزها و انباشته شدن در بازارها شود. به این ترتیب نمودار قیمت به سمت سمت ارزان‌تر حرکت کرد و از افزایش قیمت در ماه‌هایی که بیشترین تقاضای بازار را داشتند، جلوگیری کرد. آمارها حاکی از آن است که قیمت میلگرد 16 بناب طی 5 ماهه اول از ابتدای سال 1401 کاهش یافته اما در مدت مشابه سال گذشته این حرکت قیمتی افزایش یافته است.

بررسی قیمت فولاد در 5 ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه در سال 1401

نوسانات قیمت آهن یکی از مهمترین عوامل تغییر قیمت مسکن است گنجانده شده است از این رو مشاهده و پیش بینی رفتار این محصولات فولادی به دغدغه ای برای طیف وسیع تری از افراد جامعه تبدیل شده است. تایید قیمت تیرآهن فایکو در نموداری از نوسانات نرخ ارز در سایت نشان می دهد که طی پنج ماهه اول سال 1401 ارزش ریال این محصول نسبت به سال گذشته تغییر بسیار کمی داشته است. طی دو سال گذشته قیمت تیرآهن فولادی همه برندها به دلیل تغییرات بازار افزایش یافته است، اما اگر می خواهید شیب نمودار را ببینید، قیمت تیر پیکو و اگر به کارخانه های دیگر نگاه کنید، این روند طی پنج ماه اول سال های 1400 و 1401 افزایش یافته است.

آخرین کلمه

بررسی جامع نمودارهای قیمت تیرآهن و میلگرد نشان می دهد که طی پنج ماهه اول سال 1401 بازار آهن آلات نسبت به سال قبل بسیار ضعیف بوده است. این سکون و ثبات قیمت می تواند بر بازارهایی مانند مسکن تاثیر بگذارد و باعث رکود شود. بنابراین نظارت بر قیمت این محصولات می تواند به شناخت و پیش بینی رفتار صنایع مربوطه و بازارهای مرتبط کمک کند. همچنین این وب سایت به شما این امکان را می دهد که به یک بانک اطلاعاتی بزرگ دسترسی داشته باشید و بهترین قیمت ها را برای محصولات فولادی مورد نظر خود از فروشندگان مختلف در بازار مشاهده کنید تا تصمیمات خرید درستی بگیرید.

منبع: geref.com

دکمه بازگشت به بالا