همه عوامل حادثه ریلی مشهد-یزد/راه‌آهن مقصر بودند

همه عوامل حادثه ریلی مشهد-یزد/راه‌آهن مقصر بودند

کمیساریای عالی حوادث اعلام کرد: عوامل متعددی در این حادثه دخیل بودند، از رانندگان لوکوموتیو گرفته تا پیمانکارانی که در بازسازی خطوط و حتی راه آهن نقش داشتند.

محمدحسن اسماعیلی درباره جزئیات حادثه قطار مشهد – یزد در 18 خرداد امسال به شبکه گفت: این مجموعه عوامل و عواملی است که در بازسازی راه آهن مورد نظر دخیل هستند، به این معنی که راه آهن نیز با توجه به اینکه رانندگان و ناظران لوکوموتیو متعلق به شرکت راه آهن هستند، مسئول است. البته همانطور که در گزارش نهایی منتشر شده از سوانح ریلی مشخص است، اپراتورهای خصوصی که ریل ها را به موقع مرتب نکرده اند نیز باید پاسخگو باشند، در حالی که بازرسان مقیم راه آهن نظارت مناسبی بر آنها نداشته اند. به درستی انجام وظیفه کند

اساساً لکوموتیورانان نمی توانند کار خود را به دیگران بسپارند. از سوی دیگر، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمیته عمران مجلس، در صورت ناکافی بودن تجهیزاتی مانند بالیز، می توان سرعت را کاهش داد و از بروز حوادث جلوگیری کرد. بالیس وسیله ای است که در کنار ریل نصب می شود و در صورت کم نکردن سرعت قطار فرمان ترمز می دهد و قطار را به زور کند می کند. البته تامین تجهیزات نیز در چند سال گذشته جزو دستور کار و سفارش خرید بوده است اما کمبود اعتبار باعث شد راه آهن نتواند این تجهیزات را خریداری کند.

رئیس کمیسیون عالی حوادث تاکید کرد: پیمانکاران بازسازی لکوموتیو و راه آهن مسئول این حادثه هستند و چه تعداد از عاملان این حادثه بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. وثیقه پرداخت کردم و الان آزادم.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چرا در صورت بروز نقص فنی در بیل مکانیکی و نیاز به تعمیر برای مدت معینی بیل مکانیکی از طریق وسایل ارتباطی مانند بی سیم به ایستگاه قبلی یا قطار اطلاع نمی دهد؟ وی افزود: «اما ارتباط بی سیم وجود داشت و وقتی قطار به آن نقطه رسید، پیمانکار بیل مکانیکی فکر می کرد قطار دیگری از آن نقطه عبور کرده است، اما فکر می کرد قبل از رسیدن قطار بیل مکانیکی تعمیر شده است». حرکت می کند همچنین فرض بر این بود که قطار در نقطه مورد نظر، تقریباً 2 کیلومتر از محل بیل مکانیکی، سرعت خود را 15 کیلومتر در ساعت کاهش دهد و کار ادامه یافت تا با نزدیک شدن به قطار، زمان بیشتری برای تعمیرات باقی بماند. بیل مکانیکی اما با سرعت بیش از 140 کیلومتر به نقطه حادثه نزدیک شد و همچنین قطاری که در نقطه تعریف شده کاهش سرعتی مشاهده نکرد.

اسماعیلی ادامه داد: «هنوز راننده بیل مکانیکی به محض دیدن قطار سعی می‌کرد آن را بیرون بکشد، اما بوم بیل مکانیکی به قطار برخورد کرد و آن را به طور کامل از کنار ریل بیرون کشید که بسیار دلخراش بود. به عبارت دیگر، اگر قطار کمی دیرتر به آن نقطه می رسید، این اتفاق نمی افتاد. از سوی دیگر تخلف دیگری که رخ داد این بود که پیمانکار علیرغم اینکه ارتباط بی سیم برقرار بود در محل ماند و فکر می کرد بیل مکانیکی را درست می کند و می رود، چون می دانست قطار حدود 10 دقیقه دیگر به آن نقطه می رسد. و این تخلف توسط پیمانکار بازسازی خط و راننده بیل مکانیکی صورت گرفته که طبق قانون در زمان خالی بودن خط مجاز به کار روی خط نبوده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه خط مورد نظر در حال بازسازی است، گفت که اگر تا زمان بازسازی کامل بسته نمی شد یا قطارها با سرعت کمتری حرکت می کردند، می توانست خط را ترک کند. اگر قطار 15 کیلومتر بر ساعت سرعت داشت، از خط خارج نمی شد، اما این را نمی توان با قاطعیت گفت، زیرا این امر راننده لوکوموتیو را مجبور می کند تا سرعت را در نقطه مورد نظر به 15 کیلومتر در ساعت کاهش دهد. به عنوان مثال، زمانی که یک قانون راهنمایی و رانندگی اعلام می کند که خودرویی پشت چراغ قرمز است، اگر خودرو از چراغ قرمز رد شود ممکن است تصادفی رخ دهد، اما ممکن است اتفاقی نیفتد. این در حالی است که پیمانکار مورد نظر از چند ماه گذشته در همین خط مشغول به کار بوده و در حال بازسازی همان خط بوده است. در همان زمان این خط ریلی تردد داشت و هیچ اتفاقی نیفتاد. اما خطای دیگری رخ داد که باعث شد این اتفاق بیفتد.

برای سوال دیگر، رئیس کمیسیون عالی سوانح رانندگی با مقصران این حادثه چه خواهد کرد؟ وی گفت: «سیستم قضایی باید تصمیم بگیرد که با آنها برخورد کند، اما راه آهن نیز باید تصمیم بگیرد که اجازه فعالیت لکوموتیوها را بدهد یا مثلاً پیمانکارانی که در بازسازی راه آهن کار می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا