نامگذاری میادین کارآفرینی در شهرها
امروزه بسیاری از شهرهای جهان مانند استانبول ترکیه با استفاده از فرصت های گردشگری برای کارآفرینی و اشتغال زایی و یا با ایجاد شهرهای کارآفرین و تبدیل میادین شهر به مراکز کارآفرینی شرایط مساعدی را برای گسترش کسب و کار و کسب و کارهای کوچک فراهم کرده اند. و مشاغل کوچک
به گزارش شبکه، ینی کارآفرینی اکنون به عنوان راهکاری موثر و پرطرفدار برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه تلقی می شود و در سال های اخیر واژه کارآفرینی توسط اقشار، گروه ها و اقشار مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
کارآفرینی نه تنها به عنوان یک نیروی محرکه و عامل سازنده در اقتصاد، بلکه به عنوان عامل پویایی اجتماعی در سطح وسیع تری و به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به اقتصاد مقاومتی در شهرها تلقی می شود.
اخیراً مفاهیمی مانند شهر خلاق و شهر کارآفرین به عنوان راه حلی برای مشکلاتی مانند بیکاری، جرم و جنایت و مهاجرت معرفی و شناخته شده است.
در این راستا با توجه به فرصت ها و تهدیدهای موجود، ایجاد یک اکوسیستم کارآفرینی موفق در محیط شهری می تواند فرآیند تولید ثروت شهر را تا حد زیادی دائمی کند.
کارشناسان بر این باورند که شهرهای کارآفرین در درجه اول از اکوسیستم فعالیت کارآفرینی حمایت می کنند و فرآیندهای تحول اقتصادی و اجتماعی شهر را تقویت می کنند و دولت ها به عنوان ناظر و هماهنگ کننده در این زمینه نقش کلیدی ایفا می کنند.
حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام نام بخش کارآفرینی کشور با هدف ایجاد فضای فروش گفت: تعامل با شهردار مورد تایید وزارت کشور و تغییر نام یکی از میادین شهر به میدان کارآفرینی.
وی گفت: طبق قانون شهرداری ها موظف به تامین این فضا هستند، بنابراین در کارگروه زیرساخت پیشنهاد شد تا در هر شهر رشته ای به نام کارآفرینی تعیین شود. یکی از کارکردهای آن ایجاد بازار موقت است. آن رشته
وزیر کار با بیان اینکه وزارت کشور این موضوع را به همه شهرداری ها ابلاغ کرده است، ایجاد کارگاه های آموزشی و فنی را از دیگر وظایف در این زمینه برشمرد و گفت: مردم نیز می توانند برای بهبود فضای کسب و کار تلاش کنند. ” مربع، یک ایده بیاور.
بسیاری از کارآفرینان تجارت خود را در بخش تره بار آغاز کرده اند و نمایندگان فعالی در سراسر کشور دارند.
امروزه حوزه های کارآفرینی و شهرهای کارآفرینی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله هند، مالزی و چین ایجاد شده است که هنگ کنگ نمونه بارز آن است.
هنگکنگ، جزیرهای و منطقهای خودمختار در جنوب چین، یکی از مهمترین بازارهای مالی و تجاری در آسیا و جهان است که از نظر فعالیتهای اقتصادی شهری و ترکیبی از سنتهای چینی از همه لحاظ پویا است. مدرنیته از فناوری بالایی برخوردار است و در طول سال ها کارآفرینان اروپایی بسیاری را به خود جذب کرده است.
مزایای مالی، تجاری و حقوقی هنگ کنگ و نزدیکی به بزرگترین قدرت اقتصادی جهان، هنگ کنگ را به یکی از بهترین مکان ها برای تجارت در آسیا تبدیل کرده است.
اکنون برخی از شهرهای جهان از موقعیت های گردشگری خود برای تحریک تجارت و ایجاد شغل استفاده می کنند.
علی حیدری کارشناس بازار کار در گفت وگو با شبکه، ترکیه را یکی از کشورهایی دانست که می تواند از کارآفرینی شهری بهره مند شود و در اقتصاد شهری مدیریت شده نقش آفرینی کند.
استانبول ترکیه به عنوان شهر توریستی تصویب شده است که بر این اساس دولت کارگاه ها و بنگاه های کوچک و متوسط در زمینه گردشگری و فروش صنایع دستی را در این شهر و میادین متعدد اصلی آن راه اندازی کرده و توسعه می دهد. وی گفت: مرکز گردشگری.
به گفته حیدری، علیرغم اینکه در بسیاری از کشورها مقوله کارآفرینی اجتماعی و شهری با تمرکز ویژه در حال گسترش است، اما در کشور ما این معضل هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و به صورت منسجم و سازمان یافته بروز نکرده است. .
در سال های اخیر مدیریت شهری از توانمندسازی شهروندان برای استفاده از توان اقتصادی خالی بهره برده و کارآفرینی شهری را به عنوان یکی از الزامات توسعه شهری در دستور کار قرار داده است. بازار یکی از نمونه های ارتباط شهرها و کارآفرینی است.
یکی از بزرگترین چالش های کارآفرینان امروزه اتصال به شبکه های فروش و عرضه محصول است.برندسازی و طراحی لوگوی خاص برای محصولات تولیدی و ورود به شبکه های فروش زنجیره ای از دیگر مسائلی است که کسب و کارهای کوچک باید از آن حمایت کنند.
براساس ماده 16 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، شهرداری ها موظفند دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی را به بازار مصرف افزایش دهند و از زمین خود یا وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه استفاده کنند. راه و شهرسازی مکان های مناسبی را برای عرضه کالاهای تولید داخل و اجاره به متقاضیان عرضه کالای ایرانی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بر اساس قیمت تمام شده فراهم می کند.
به گزارش شبکه، در این راستا با توسعه کارآفرینی و ایفای نقش دولت می توان کسب و کارهای محلی را در عین بهبود وضعیت معیشتی و رفاه اجتماعی شهروندان احیا کرد.
انتهای پیام